2023-07-21, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
I TV-inslaget sägs det "...hade kanske sett honom springa från platsen och tagit honom för mördaren"

Föreställ dig scenen efter att SE varit där ett tag , folk har samlats och polisen sprungit in i gränden, och SE en stund senare kommer på att han glömt signalementet "blå täckjacka" (poliserna är då så långt bort att han inte bara kan ropa efter dem) , SE springer då efter ... och i den situationen misstar någon honom för mördaren ...

Ja det låter fan otroligt..

Med tanke på att Engström nu är misstänkt...

Nu ser vi den misstänkte springa som vittne men kan blivit förväxlad med GM.

Haha ..Det är fan både tragiskt och humor i det
Citera
2023-07-21, 16:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Följande punkter stämmer mellan GM och SE, och säkert flera:

1. Gick cirka 10 meter bakom paret Palme.

2. Gick på vänster sida av trottoaren, från norrgåendes håll sett.

3. Sneddade in och kom upp bakom ryggen på OP, som gick innerst.

4. För handen innanför en del av rocken.

5. Vidrörde OP.

6. Stod öga mot öga med LP.

7. Sprang i gränden.

8. Stod öga mot öga med LJ, om än på mer eller mindre långt avstånd.

9. Hade en liknande klädsel och längd.

10. Speglade GM så bra att han misstogs av ett vittne för att vara GM.

Fast i samtliga redogörelser är vittnet kopplat till att SE kommer tillbaka efter språngmarschen:

SE den 10:e mars: "Han återvände därefter till Sveavägen. När SE kommer ner på Sveavägen står en person och beskriver klädseln på den förmodade gärningsmannen, för en polisman. Engström hör att det är hans klädsel som beskrives."

RB den 6:e april: "[...] hade sett SE springa från platsen, och tagit honom för mördaren".

Och med detta inlägg visar du hur flummig och dålig speglingsteorin är. Nästan alla 10 punkter är direkt felaktiga.

1. Nej, finns inget vittne som beskriver mördaren 10m bakom Palme. SE går kanske 10m bakom - OM det var skotten han hörde och inte något annat han efter konstruerar till skotten. Nu är det faktiskt inte fakta att SE är precis bakom Palme oavsett om han är GM eller vittne.

2. Inget vittne har beskrivit mördaren på denna sida av trottoaren du påstår.

3. Förstår inte exakt vilken sneddning du pratar om här, in eller ut från fasaden? Det är ett enda vittne som säger mördaren sneddade in bakom Palme från fasaden, det vittne som ni i SEkten menar egentligen inte såg mördaren utan AB. SE säger inte att han sneddade ut från fasaden vad jag vet. Ingen har sett mördaren snedda in mot fasaden.

4. När för SE en hand innanför rocken? Du menar att röra sin egen ärm är en spegling av att stoppa handen innanför rockslaget? Naturligtvis inte.

5. Varför skulle GM SE ta upp vidrörandet av Palme? Vad skulle speglar? En hand på axeln på en stående man, en hand på benet på en liggande? Ser inte speglingen.

6. Ja det var mänga som säger sig stå öga mot öga med Lisbet. Men det är bara ett vittne som säger mördaren stod öga mot öga med Lisbet, annat vittne säger emot.

7. Ja en spegling rent tekniskt. 3 minuter efter mördaren, så vad den speglingen är bra för är svårt förstå.

8. Mördaren stod aldrig öga mot öga med LJ, han kastade ett snabbt öga bakåt mot LJ.

9. Är det en spegling? Man är väl klädd som man är klädd. Sen är ju frågan hur likt klädd han var. Är mörk rock och keps identiskt med blå jacka och keps? Det finns flera andra med liknande klädsel. Mördarens längd är 175-190cm enligt GMP, är det sådär 75% av den manliga befolkningen?

10. Samma punkt som punkt 7, så denna punkt går bort.

Ja det är klart att han överhör vittnet efter språngmarschen varje gång. Det är ju kronologin på händelserna...
Citera
2023-07-21, 16:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det inte för att åskådliggöra det som FR går igenom, att ett vittne såg SE springa från platsen och misstog honom för GM? När SE ville uppmärksamma detta var polisen inte intresserad. Polisens ointresse var ett aktuellt tema just då enligt FR i en artikel nyligen
Han ljög dessutom om att han inte fick framföra sitt ärende, det vill säga förväxlingen, som jag skrev i det här inlägget.

(FB) Skandiamannen

FR: Han ringde för att återigen försöka påpeka att det kunde vara en förväxling.
SE: Man sa att det var intressant men antagligen var det många som ringde över huvud taget.

När han ringde den 1 mars fick han ju berätta om både LP, grändmannen och inte minst förväxlingen, vad mer hade han haft att tillägga?

Men jag utesluter inte att han ringde på nytt under söndagen eller måndagen då det verkligen hade börjat hetta till med både stålbågade glasögon, keps, tunna läppar och 180 lång (efterlysning i SvD 2 mars) och väska (HH). Om måndag så är det samtalet som Skandiakollegan råkat överhöra där förväxlingen verkar varit huvudnumret.

När han ringde (eller blev uppringd) måndagen den 10 mars fick han ju verkligen lägga ut texten, så det kan ju inte vara det samtalet han är missnöjd med.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-07-21 kl. 16:48.
Citera
2023-07-21, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ni som anser att Stig Engström mördade Olof Palme.
Var tänker ni att mordvapnet kom ifrån?
Hade han ett illegalt vapen?
Hade han lånat vapnet från sin vän vapensamlaren?
Hade han alltid vapen med sig eller var det just den 28 februari 1986 som han hade det?
Finns flera möjligheter.

Mina två favorithypoteser är.

1. Ärvt ett vapen från sin Pappa. Pappan hade den som personskydd i Indien. Då hade se den som personskydd när han jobbade över sent.

2. SE arbetade i en grupp inom Stay behind. Hans ansvarsområde var bla att vara materiel-ansvarig. Detta gav tillgång till Vapen och ammunition.
Citera
2023-07-21, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Finns flera möjligheter.

1. Ärvt ett vapen från sin Pappa. Pappan hade den som personskydd i Indien. Då hade se den som personskydd när han jobbade över sent.

2. SE arbetade i en grupp inom Stay behind. Hans ansvarsområde var bla att vara materiel-ansvarig. Detta gav tillgång till Vapen och ammunition.
Det här vapnet? 😉 Elfenbenskolv från Indien?

“Jag skulle personligen ha använt ett smidigare, ett mindre vapen – om jag varit mördaren. Inte ett så kraftigt vapen, möjligen också dyrbart, kanske utfört med elfenbenskolv i utsirat mönster…”
-Stig Engström, 1992.
Senast redigerad av Skandiahuset 2023-07-21 kl. 16:41.
Citera
2023-07-21, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag har fattat det som att han ringer ifrån receptionen, hämtar kaffe ifrån ett pentry som tillhör väktarna bakom receptionen (enligt ritningarna finns ju ett rum bakom desken).
Man kan också tänka sig en kaffeautomat vi kundmottagningen alt rummet bakom kundmotagningen.
Citera
2023-07-21, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset

“Jag skulle personligen ha använt ett smidigare, ett mindre vapen – om jag varit mördaren. Inte ett så kraftigt vapen, möjligen också dyrbart, kanske utfört med elfenbenskolv i utsirat mönster…”
-Stig Engström, 1992.
Ja precis.
Citera
2023-07-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Finns flera möjligheter.

Problemet med dessa två "teorier" är att de är fritt fabulerade utan någon som helst återkoppling i faktamaterialet.
Det innebär stora,ja rent av oöverstigligt stora problem gällande trovärdigheten.
SE är en hypotes som fallerar på två av tre M..motiv och medel.
Alla bör inse att detta icke är någon åsikt,det är fakta som landet ligger 2023.
Problemet med gärningsbeskrivningen när det kommer till hypotes SE innebär dessutom att sista M..möjlighet..blir vanskligt att torgföra på ett rimligt sätt som jag ser det.
Vi ser det via den stora floran av alternativa gärningsbeskrivningar gällande SE..och de märkligheter och omöjligheter som dessa ger upphov till.Det är allt från Grandmanscenarios till Dekorimamansditon.
Personligen så finner jag det ingalunda konstigt att 8 av 10 personer i en undersökning inte trodde att SE var gärningsman.
Jag har inget till övers för personen Stig Engström.Varken positivt eller negativt.Jag förhåller mig strikt neutral i utgångsläget.Jag kan utifrån detta omöjligen anse hypotesen som tillnärmelse rimlig.
Citera
2023-07-21, 16:47
Medlem
Citat:

-Stig Engström, 1992.

Varför är han så specifik ang elfenben

Är det en liten bekännelse här?
Citera
2023-07-21, 16:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ok, jag förstår.
Det här med Stigs "stämpelklockstrick" är både rätt enkelt och rätt avancerat. Det är dock ganska svårt att förklara kort och begripligt. Speciellt om du inte förstod något av det jag skrev först.
Jag har tänkt så mycket på det här att det framstår så självklart. Speciellt har jag tänkt på varför Stig hävdar snabb utgång på gatan efter utstämpling. För det är viktigt. Tillsammans med bland annat de oregistrerade sekunderna pà Skandias stämpelklocka. Allt hänger ihop.
En "nyckel" är också att Stig inte har något alibi. "Låtsas-Stig "vill inte komma för sent ut från Skandia. Han vill inte komma för tidigt ut. Han vill komma till Götabanken när det smäller.
Lura lite på detta om du vill, du kan knäcka det. Annars, ingen fara. Fridens.

Jag tror inte det är några problem förstå vad du menar. Men det finns luckor i det du säger.

Du säger att GM SE som kommit undan i 3 år, kommit undan så till den grad att en annan person nu är åtalad för mordet. Då bestämmer sig GM SE för att ljuga om tiden, med flit uppge en annan tid... Det är ju extremt riskabelt, rättegångarna sändes på Sveriges Radio, Roland Bergström kan mycket väl lyssna. För att inte riskera bli misstänkt riskerar han med flit att bli misstänkt...

Och nu kanske du menar att han ändå ljugit om tiden för polisen så RB:s skulle reagera. Men nu är det faktiskt så att SE mycket väl kan tala sanning när han uppger utstämpling till 23:19 korrigerad till 20:20. För PH uppger nämligen i sitt PM där han skrivit av en källa med 2-3 veckors stämplingar, att det registrerade okorrigerade tiden var just 23:19.

Det finns ett mycket enklare sätt för SE att förskjuta tid än att ljuga om en verifierbar uppgift som klockslag. Vi vet att han pratade med väktarna i minst 30 sekunder, han kan enkelt använda det samtalet för tidsförskjutning.
Citera
2023-07-21, 16:54
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Problemet med dessa två "teorier" är att de är fritt fabulerade utan någon som helst återkoppling i faktamaterialet.
Det innebär stora,ja rent av oöverstigligt stora problem gällande trovärdigheten.
SE är en hypotes som fallerar på två av tre M..motiv och medel.
Alla bör inse att detta icke är någon åsikt,det är fakta som landet ligger 2023.
Problemet med gärningsbeskrivningen när det kommer till hypotes SE innebär dessutom att sista M..möjlighet..blir vanskligt att torgföra på ett rimligt sätt som jag ser det.
Vi ser det via den stora floran av alternativa gärningsbeskrivningar gällande SE..och de märkligheter och omöjligheter som dessa ger upphov till.Det är allt från Grandmanscenarios till Dekorimamansditon.
Personligen så finner jag det ingalunda konstigt att 8 av 10 personer i en undersökning inte trodde att SE var gärningsman.
Jag har inget till övers för personen Stig Engström.Varken positivt eller negativt.Jag förhåller mig strikt neutral i utgångsläget.Jag kan utifrån detta omöjligen anse hypotesen som tillnärmelse rimlig.

Citat:
Frågar man mannen på gatan så har 99 av 100 personer antagligen inte varit i närheten av att läsa FUP och har ingen aning om vem till exempel Delsborn, Jeppson eller Nieminen är. Lågt räknat.
Citera
2023-07-21, 16:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Han ljög dessutom om att han inte fick framföra sitt ärende, det vill säga förväxlingen, som jag skrev i det här inlägget.

(FB) Skandiamannen

FR: Han ringde för att återigen försöka påpeka att det kunde vara en förväxling.
SE: Man sa att det var intressant men antagligen var det många som ringde över huvud taget.

När han ringde den 1 mars fick han ju berätta om både LP, grändmannen och inte minst förväxlingen, vad mer hade han haft att tillägga?

Men jag utesluter inte att han ringde på nytt under söndagen eller måndagen då det verkligen hade börjat hetta till med både stålbågade glasögon, keps, tunna läppar och 180 lång (efterlysning i SvD 2 mars) och väska (HH). Om måndag så är det samtalet som Skandiakollegan råkat överhöra där förväxlingen verkar varit huvudnumret.

När han ringde (eller blev uppringd) måndagen den 10 mars fick han ju verkligen lägga ut texten, så det kan ju inte vara det samtalet han är missnöjd med.

Vad menar du, han blir ju nekad att meddela förväxlingen på mordplatsen. När han kontaktar polisen igen så är det alltså det nedtecknade samtalet 1 mars som avses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in