2023-07-22, 18:54
Medlem
TheQues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Mord är mord oavsett om det hände för 20 år sedan eller om det händer nu i dag. Strafflindring tror jag inte dugg på. Varför ska en mördare som väljer att hålla sig undan för att undgå att få straff få strafflindring?

Verkar inte som att du läste mitt inlägg ordentligt eller varför citerar du mig och skriver i princip exakt samma sak som jag gjorde? Det är personen jag citerade innan som tyckte det var konstigt att jag framförde mina sympatier för familjen då Filip förmodligen kommer få ett mildare straff om han döms då mordet skedde för så många år sen.

Jag skriver klart och tydligt att jag tycker att man inte ska få "rabatt" eller att det ska ses som förmildrande omständighet när man mördar en person och sen håller sig borta över 20 år. Det ska snarare resultera i hårdare straff då familj & närstående har fått lida alla dessa år och väntat på att deras dotters mördare ska åka fast och få sitt straff.
Citera
2023-07-22, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheQue
Verkar inte som att du läste mitt inlägg ordentligt eller varför citerar du mig och skriver i princip exakt samma sak som jag gjorde? Det är personen jag citerade innan som tyckte det var konstigt att jag framförde mina sympatier för familjen då Filip förmodligen kommer få ett mildare straff om han döms då mordet skedde för så många år sen.

Jag skriver klart och tydligt att jag tycker att man inte ska få "rabatt" eller att det ska ses som förmildrande omständighet när man mördar en person och sen håller sig borta över 20 år. Det ska snarare resultera i hårdare straff då familj & närstående har fått lida alla dessa år och väntat på att deras dotters mördare ska åka fast och få sitt straff.

Ursäkta mig då, har kanske misstolkat din ståndpunkt. Vad tror du att F kommer få i straff, livstid eller vad tror du?
Citera
2023-07-22, 20:00
Medlem
TheQues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Ursäkta mig då, har kanske misstolkat din ståndpunkt. Vad tror du att F kommer få i straff, livstid eller vad tror du?

Ingen fara.

Det är inget jag kan svara på men jag hoppas så klart på ett långt straff men är tveksam till mordåtalet och tror snarare han döms för dråp eller liknande. Det känns som att polisen inte har så mycket att gå på utifrån vad jag har läst och för att kunna döma honom för mord måste de bevisa att Filip uppsåtligen berövat Marua livet vilket jag inte är så säker på att de kan göra.

Personligen hoppas jag att Filip Wolender blir dömd och att familjen äntligen kan få upprättelse.
Citera
2023-07-22, 22:18
Medlem
Groggnaks avatar
En FUP fullsmockad av indicier. Ser inte hur man ska lyckas få en fällande dom, tyvärr.
Citera
2023-07-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheQue
På vilket sätt är jag inte insatt i juridik när jag klart och tydligt bara uttryckte min förtvivlan över att mördaren förmodligen kommer få ett mildare straff då lång tid har passerat sen mordet skedde och att det har hänt x antal gånger i andra brottsmål..? Det är ingen förmildrande omständighet att gömma sig i 20 år efter att ha mördat en annan människa. För mig är det inte "bara" 3 år då personer som mördar inte ska få "rabatt" på sina straff för att de gömmer sig.

Du verkar uppenbarligen inte tycka att det är något fel med strafflindring när mördare väljer att hålla sig undan och orsaka lidande och smärta för offrets anhöriga men det får stå för dig.

Använd huvudet nästa gång du skriver.

Håller helt med, att undanhålla anhöriga sanningen, missunna offret lite rättvisa, samt lura och ljuga för polisen bör ge minst 50% påslag på straffet och slopad utsläpp eftwr 2/3 av tiden. Och i den linjen ligger nog de flesta svenskars åsikt. Men straffrabatt tilldelas likförbaskat när lång tid gått från gärning.

Kolla tex Olof Wiberg som endast fick 5 år efter att ha följt efter, våldtagit och mördat Malin Lindström (då endast 16 år) påväg till en kompis utanför Husum.

I det fallet ansåg dessutom rättväsendet att GM/Olof Wiberg inte behövde betala det skadestånd han fått från staten efter att ha friats från häktning första gången han misstänktes. Det är bara jurister som anser detta rätt och riktigt och ingen med lite substans mellan öronen.
Senast redigerad av normand 2023-07-22 kl. 22:42.
Citera
2023-07-22, 22:40
Medlem
Alsenos avatar
Vad ska motivet till mordet ha varit?
Citera
2023-07-22, 23:00
Medlem
Groggnaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Vad ska motivet till mordet ha varit?

Verkar inte finnas något. Med störst sannolikhet har mordvapnet avfyrats av misstag.
Citera
2023-07-23, 00:39
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svearikesfag
Nej men dom två som var med vid mordet har börjar glappa.

Har något svagt minne om att vännerna var med och slängde möblerna så de visste nog även om han snackat i fyllan. Det är väl inte så ofta man hjälper polare att flytta/slänga blodiga möbler utan att ifrågasätta något
Citera
2023-07-23, 00:43
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Vad tror ni har han gjort dumpningen ensam?

Jag tror att minst 10 personer har direkt eller indirekt hjälpt till att stycka och/eller röjt undan bevis.

Vilka två ska ha deltagit vid mordet?

Kommer ihåg att Filip nära nog agerade precis så som en skyldig mördare gör i förhör.
Citera
2023-07-23, 00:48
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Vad tror ni har han gjort dumpningen ensam?

Jag tror att minst 10 personer har direkt eller indirekt hjälpt till att stycka och/eller röjt undan bevis.

Vilka två ska ha deltagit vid mordet?

Kommer ihåg att Filip nära nog agerade precis så som fen skyldig mördare gör i förhör.

Nä han var inte ensam.
Citera
2023-07-23, 00:58
Medlem
Groggnaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svearikesfag
Nej men dom två som var med vid mordet har börjar glappa.

Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Har något svagt minne om att vännerna var med och slängde möblerna så de visste nog även om han snackat i fyllan. Det är väl inte så ofta man hjälper polare att flytta/slänga blodiga möbler utan att ifrågasätta något

Polisen ska ha fått uppgifter kring händelseförloppet och haft en uppfattning om vad som hänt redan 2003:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VByv1/hon-dodades-av-misstag (Publicerad 2003-12-16)

"Enligt uppgifter till Aftonbladet kommer tipset från en person som är väl insatt i vad som hände Marua den 20 december förra året. Tipsaren vet vilka som dödade henne och har berättat att detta gjordes av misstag. En möjlighet är att ett vapen avfyrats av vårdslöshet. Kroppen ska sedan ha styckats i en lägenhet. Efter dådet tvingades man göra sig av med de bloddränkta möblerna."

Folk pratade tidigt och ryktet gick. Tydligt i FUP:en att de flesta i Zenith-kretsen har en uppfattning om vad som hände. Det är konkreta bevis för en fällande dom som saknats, tyvärr. Ren och skär jävla flax att inblandade lyckades komma undan.
Senast redigerad av Groggnak 2023-07-23 kl. 01:03.
Citera
2023-07-23, 01:28
Medlem
TheQues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggnak
En FUP fullsmockad av indicier. Ser inte hur man ska lyckas få en fällande dom, tyvärr.

Även om polisen inte har särskilt mycket teknisk bevisning så är det uppenbart för mig att Filip ljuger efter att ha läst förhören från 2022.

Hans historia stämmer inte alls överens med vad han har sagt tidigare och det blir inte bättre av att Kaj, Magnus och Jimmy berättar om vådaskottet men också att han pratat med en gammal flickvän om styckning av en människa m.m.
Mycket av telefonuppkopplingarna visar också att han inte talar sanning om den aktuella natten/dagen.
Även sökningarna på Facebook visar att han ljuger.

Men när man ser detta ur FUP'en:
Citat:
Filip uppger att utredarna håller på med hjärntvätt
FW: Alltså jag inbillar mej inte det här. Jag, alltså för, för det andra så vet jag ju vad jag har gjort och inte gjort. Det är en form av hjärntvätt det här ni håller på med. Jag vet ju vad jag har gjort och inte gjort.

Han är helt klart skyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in