2023-07-22, 12:37
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Han var 21 år gammal i december 2002, då Maura skall ha avlidit. Det är mycket möjligt att, om han nu döms, får "rabatt" m t p den långa tid som förflutit sedan gärningen. Dessutom skall han dömas efter de, mildare, bestämmelser som gällde vid tiden då ev brott skall ha begåtts.

Aha okej, kom inte riktigt åt FUP:en så antog att det var 16 för det stod det på förstasidan i tråden, men det är nog en annan person då.
Citera
2023-07-22, 12:39
Medlem
snooper123s avatar
Idioten har ju erkänt för en massa vänner att han skjutit henne
Citera
2023-07-22, 13:14
Medlem
svearikesfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Idioten har ju erkänt för en massa vänner att han skjutit henne

Nej men dom två som var med vid mordet har börjar glappa.
Citera
2023-07-22, 15:17
Medlem
Herr-Skarprattares avatar
Har det kommit fram vilket motiv som ligger bakom mordet?
Citera
2023-07-22, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svearikesfag
Nej men dom två som var med vid mordet har börjar glappa.

Expojkvännen berättade för vännerna: ”Jag sköt henne”

https://www.sydsvenskan.se/2023-07-2...jag-skot-henne
Citera
2023-07-22, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Skarprattare
Inget konkret, bara lite spekulationer att han lekt med vapnet och mkt droger inblandat

Stod nånstans att hon skadades och han valde att kväva henne istället för att ringa ambulans

Han har tydligen ordnat liv idag, vad jobbar han med?
Citera
2023-07-22, 16:22
Medlem
Har griftefriden preskriberats så i ingen annan åtalas?
Citera
2023-07-22, 16:33
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Skarprattare
Drogfestolycka där det gick snett jävligt snabbt. Fanns ingen plan, egentligen anledning eller tanke bakom så att säga.
Senast redigerad av MomsPlusSkatt 2023-07-22 kl. 16:41.
Citera
2023-07-22, 16:47
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Enligt den länkade artikeln i Sydsvenskan så är dråp ännu på tapeten:

Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Har griftefriden preskriberats så i ingen annan åtalas?
Står om det i en post tidigare idag. Några inlägg före ditt. Allt annat än dråp och mord är preskriberat.
Citera
2023-07-22, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
googlar om statyetten och det står att man hittade ett gåtfullt föremål nära kroppen och statyetten 11 meter bort, eller menar man att föremålet=statyetten? oklart

kommer mgm sinnesundersökas?

när är han ute igen 10 år?
blir det rabatt för att det var länge sen?

Nej, han kommer inte sinnesundersökas.
Citera
2023-07-22, 17:23
Medlem
TheQues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du är inte så insatt i varken juridik eller Malin-mordet va?

Straffreduktionen för "att det hade gått lång tid sen mordet skedde" gjorde "bara" skillnad på 3 år i det slutgiltiga straffet!?
Det var ju snarare det faktum att gärningsmannen var under 21 år vid gärningen, vilket gjorde att han endast kunde dömas till MAX 8 års fängelse pga den dåvarande ungdomsrabatten, som gjorde att det slutgiltiga straffet blev så lågt.

För du håller väl med om att "från livstid - till 8 års fängelse" är värre än "från 8 år - till 5 års fängelse"?

På vilket sätt är jag inte insatt i juridik när jag klart och tydligt bara uttryckte min förtvivlan över att mördaren förmodligen kommer få ett mildare straff då lång tid har passerat sen mordet skedde och att det har hänt x antal gånger i andra brottsmål..? Det är ingen förmildrande omständighet att gömma sig i 20 år efter att ha mördat en annan människa. För mig är det inte "bara" 3 år då personer som mördar inte ska få "rabatt" på sina straff för att de gömmer sig.

Du verkar uppenbarligen inte tycka att det är något fel med strafflindring när mördare väljer att hålla sig undan och orsaka lidande och smärta för offrets anhöriga men det får stå för dig.

Använd huvudet nästa gång du skriver.
Senast redigerad av TheQue 2023-07-22 kl. 17:30.
Citera
2023-07-22, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheQue
På vilket sätt är jag inte insatt i juridik när jag klart och tydligt bara uttryckte min förtvivlan över att mördaren förmodligen kommer få ett mildare straff då lång tid har passerat sen mordet skedde och att det har hänt x antal gånger i andra brottsmål..? Det är ingen förmildrande omständighet att gömma sig i 20 år efter att ha mördat en annan människa. För mig är det inte "bara" 3 år då personer som mördar inte ska få "rabatt" på sina straff för att de gömmer sig.

Du verkar uppenbarligen inte tycka att det är något fel med strafflindring när mördare väljer att hålla sig undan och orsaka lidande och smärta för offrets anhöriga men det får stå för dig.

Använd huvudet nästa gång du skriver.

Mord är mord oavsett om det hände för 20 år sedan eller om det händer nu i dag. Strafflindring tror jag inte dugg på. Varför ska en mördare som väljer att hålla sig undan för att undgå att få straff få strafflindring?
Senast redigerad av Braskamin58 2023-07-22 kl. 17:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in