2023-07-22, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Knappast, du har ju inte ens läst artikeln? Hon har ju rested de dessa hundar flera år tidigare. Ser inte ut som smuggelhundar direkt..

Du låter precis som en fitting myndighetsperson. Det är så typiskt svenska myndigheter att ge en "alternativ" som i praktiken är totalt omöjliga att grnomföra, men som skall motivera myndighetens extrema beslut.

'ja du har ju chansen att resa tillbaka till Polen inom 24h timmar för att dina hundar skall få leva.... Jasså det går inga båtar förrän om 26h? Tyvärr, alla måste dö. Vi KAN.INTE tumma på en mm, för att vi helt enkelt varken pallar eller vill."
Jag försöker bara belysa det från flera håll.

Artikeln är ju skriven som om tullen glatt står och mördar alla djur som kommer med båten.

Att hon skulle ha kunnat ta taxibåt var självklart tillspetsat. Andemeningen var att upplysa om att det bara är själva införseln i Sverige som är förbjuden. Det finns inget mål med att djur ska avlivas. Bra om folk vet sina rättigheter. Man kan vända tillbaka. Klart det är lättare från Ystad eller Malmö. Då kan man ju åka den vägen i stället om man reser med höggravida hundar.

Vore bra om alla kollar på Gränsbevakarna eller vad tv-programmet heter. Finns på Youtube. Det smugglas hej vilt men tullpersonalen är väldigt förstående. Folk jiddrar och skriker att de inte visste att det fanns regler. Tullen bara står och har emot utskällningar. Många program handlar just om djursmuggling.

Det finns alltid flera sanningar. Tanten i artikeln får äga sin.
Citera
2023-07-22, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edudumeller
Kärringen är uppenbart en hundsmugglare. Ingen som inte är totalt felknullad ger sig ut på en långresa genom Europa med en högdräktig tik annars.
Ja henne är det inte synd om. Tur att hon stoppades.
Citera
2023-07-22, 11:41
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Ja, men då måste hunden förvaras i karantän tills nästa färja. Det kanske hade kunnat ordnas med ett rum iordningställt av tullen/rederiet/veterinären?
Men de har inte den skyligheten eller det ordnat så.
Dessutom så kanske tanten inte klarat av resan åter nästa dag med den då avlivade tiken och valparna i sina tankar.

Nä måste vara så jobbigt för dessa instanser... att vara lite medmänskliga med hundarna riktigt jävla smuts hur svårt ska de ha varit att ha haft dem inlåsta i ett rum... som sagt kärringen skiter jag i.
Citera
2023-07-22, 11:42
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Nu blev mitt svar fucked men har redigerat det.
Hon har väl en dokumenterad resa?
Jag tycker inte man ska ha lösaktiga regler i vissa fall pga känslor men här ser jag inte anledningen att vara så rå.
Jag tror att hundarna kan tas i förvar. Om inte, varför?
Och eftersom ungarna precis fötts ser jag det som högt otroligt att dom skulle bära på rabies, men jag vet inte om man kan födas med rabies? Man kan väl testa hundarna ifall dom har rabies?
Hur såg det ut med vaccinationer och sådant på dom två äldre hundarna är ju väldigt intressant, var det något oklart där så kan jag ha mer förståelse för besluten.

Hon hade ju inte allt i ordning för de vuxna hundarna heller. Därav avlivades samtliga hundar.

Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Knappast, du har ju inte ens läst artikeln? Hon har ju rested de dessa hundar flera år tidigare. Ser inte ut som smuggelhundar direkt..

Du låter precis som en fitting myndighetsperson. Det är så typiskt svenska myndigheter att ge en "alternativ" som i praktiken är totalt omöjliga att grnomföra, men som skall motivera myndighetens extrema beslut.

'ja du har ju chansen att resa tillbaka till Polen inom 24h timmar för att dina hundar skall få leva.... Jasså det går inga båtar förrän om 26h? Tyvärr, alla måste dö. Vi KAN.INTE tumma på en mm, för att vi helt enkelt varken pallar eller vill."

Well, en regel är ju inte en regel om den inte reglerar utifrån vad den säger... Att många är vana vid att skarva och kringgå regler av olika orsaker gör inte reglerna mindre relevanta när det inte går att fuska sig igenom dem...

Visst är det tragiskt att hundarna avlivades men till syvende och sist skedde detta inte på grund av regelverket utan på grund av att ägaren inte följde regelverket. Om hon inte gett sig ut och rest med en högdräktig hund hade detta inte inträffat och om hon hade haft alla papper i ordning hade inte samtliga hundar avlivats.

Om man tar det säkra före det osäkra och kollar upp hur saker och ting faktiskt fungerar i stället för att chansa och gissa så slipper man många obehagliga situationer. Det är egentligen inte svårare än så i den absoluta majoriteten av alla tänkbara och otänkbara situationer man kan hamna i.
Citera
2023-07-22, 11:47
Medlem
En riktig snyfthistoria😫 Kvinnan har gjort detta förrut. Förra gången blev hundarna satt i hemkarantän.
Tiken hade sin tredje kull på raken. Enligt lag får en tik paras 2 gånger efter varann och ska sen vila i ett år. Ni verkar ha missat att kvinnan åkte dit för narkotikasmuggling också. Trodde väl inte att tiken skulle valpa på färjan och hade då fått valparna chippade och reggade som svenskfödda= mer betald för valparna vid försäljning. Tiken slipper i allafall lida mer och kvinnans kassako är borta. Myndigheterna har nog större koll än vad man kan tro 😉😉
Citera
2023-07-22, 11:50
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Nu låter jag kanske elak men jag tror att det finns mer som inte har berättats.
Varför skulle hon åka hem just nu?
Troligen så har svenska myndigheter börjat undra om hon bor i Sverige och hotar dra in bidraget.
Sen tänkte hon samtidigt tjäna en peng på att ta med sig en gravid hundfabrik hund för att sälja sen valparna som "svenska" hundar.
Varför har annars hundarna serbiska och inte svenska pass?
Tror du har rätt. Här ligger minst en gravad hund.
Synd om hundarna men felet ligger helt och hållet hos ägaren.
Citera
2023-07-22, 11:54
Medlem
Media förvränger allt för att få en snyfthistoria. Serbkärringen lever på svensk pension som hon spenderar i Serbien. Nu tänkte hon ta hem några hundar från sitt hemland och sälja svart i Sverige. Hon hade inga hundar med sig från Sverige. De hade bara falska serbiska papper inga pass.
Citera
2023-07-22, 11:55
Medlem
Hon hade ju vaccinerat mot rabies och hade pass, hon var i god tro.
Detta var barbariskt , en hel liten fin familj förstörd och traumatiserad.
Tänkt på all ondska och kriminalitet som finns i samhället, och så läggs samhälleliga resurser på denna empatilösa slakt?
Det måste finnas utbildning och utrymme att hantera undantag, lagen bör ändras om inte funktionärer kan nyansera utövandet av sin makt
Citera
2023-07-22, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milmir
En riktig snyfthistoria😫 Kvinnan har gjort detta förrut. Förra gången blev hundarna satt i hemkarantän.
Tiken hade sin tredje kull på raken. Enligt lag får en tik paras 2 gånger efter varann och ska sen vila i ett år. Ni verkar ha missat att kvinnan åkte dit för narkotikasmuggling också. Trodde väl inte att tiken skulle valpa på färjan och hade då fått valparna chippade och reggade som svenskfödda= mer betald för valparna vid försäljning. Tiken slipper i allafall lida mer och kvinnans kassako är borta. Myndigheterna har nog större koll än vad man kan tro 😉😉

Skolboksexempel på ABs rubriksättning och folks bristande källkritik. Man reagerar enbart på ”valpar mördades på kajen” istället för att ifrågasätta varför den andra vuxna hunden inte heller hade pappren i ordning. Har för mig vi diskuterade samma ämne om denna tanten för 1-2år sedan men kan ha fel.
Citera
2023-07-22, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Ja, men då måste hunden förvaras i karantän tills nästa färja. Det kanske hade kunnat ordnas med ett rum iordningställt av tullen/rederiet/veterinären?
Men de har inte den skyligheten eller det ordnat så.
Dessutom så kanske tanten inte klarat av resan åter nästa dag med den då avlivade tiken och valparna i sina tankar.
Gränsen är bara en gräns Där sker en kontroll. Om det kommer personer, djur eller prylar som är otillåtna så är det stopp. Och lösningen måste importören själv ha planerat för.

Vad händer om jag dyker upp med en apa och killen efter mig kommer med en orm. Ska tullen bygga två rum till oss hux flux? Men sedan kommer en gris. Oj Leffe ta fram verktygslådan igen!

Det finns inte veterinär på plats utan tullenfår kalla dit en akut när resenären inte har skött sig.

Nej sluta vara så naiva att det drabbar era oskyldiga djur. Var realistiska i stället. Planering är nyckelordet som Vanheden sa.

Det finns regler och det är bättre är de är robusta än godtyckliga. Det hade varit värre om det var slump eller mutor som gällde.

Som sagt kolla på dokumentärerna om tullen så ser ni att vi har världens snällaste tullpersonal och världens mest vidöppna gränser.
Senast redigerad av SirDuke 2023-07-22 kl. 12:08.
Citera
2023-07-22, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Jo hon gjorde fel men hundarna skulle få vara i karantän istället.
Det är bestialiskt att döda nåns djur sådär.

Jag hade med önskat att man i svenska tullen varit lite slappare, så vi får in lite rabies, fler smuggelhundar etc. Jag menar, det är värt att några får tumma på reglerna lite, deras hundar är ju mer värda än alla andras hundar. Så typiskt svensk byråkrati att försöka stoppa dödliga sjukdomar och smuggling. Skitland man lever i.
Citera
2023-07-22, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Nä måste vara så jobbigt för dessa instanser... att vara lite medmänskliga med hundarna riktigt jävla smuts hur svårt ska de ha varit att ha haft dem inlåsta i ett rum... som sagt kärringen skiter jag i.
Många använder ord som "sjukt" och "smuts" i tråden. Det är ju just sånt som reglerna ska skydda oss ifrån.

Rabies är jättevanligt österut. Var ju nån liten svensk tjej som dog häromåret efter att en hund slickat henne på benet på semestern.

Att det är en viss kontroll på trafficking av djur från dessa länder är inget övergrepp, det är grundläggande vett och sans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in