2023-07-22, 09:45
Medlem
Nu låter jag kanske elak men jag tror att det finns mer som inte har berättats.
Varför skulle hon åka hem just nu?
Troligen så har svenska myndigheter börjat undra om hon bor i Sverige och hotar dra in bidraget.
Sen tänkte hon samtidigt tjäna en peng på att ta med sig en gravid hundfabrik hund för att sälja sen valparna som "svenska" hundar.
Varför har annars hundarna serbiska och inte svenska pass?
Citera
2023-07-22, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Nu låter jag kanske elak men jag tror att det finns mer som inte har berättats.
Varför skulle hon åka hem just nu?
Troligen så har svenska myndigheter börjat undra om hon bor i Sverige och hotar dra in bidraget.
Sen tänkte hon samtidigt tjäna en peng på att ta med sig en gravid hundfabrik hund för att sälja sen valparna som "svenska" hundar.
Varför har annars hundarna serbiska och inte svenska pass?

Tänkte först skriva i tråden att det borde finnas en annan lösning än att avliva de stackars hundarna. Men det är nog som du skriver. Tant har tänkt sälja hundarna i Sverige.

Inte heller omöjligt att hon tagit in flera gravida hundar tidigare på motsvarande sätt, och detta inte är första gången hon åker fast.

Likförbannat är det synd om de stackars hundarna som inte gjort något för att förtjäna detta.
Citera
2023-07-22, 09:58
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Inte ens muslimerna skulle döda djur på det här sättet.
Hört talas om tullbrott? Vanlig organiserad brottslighet från Serbien m,fl fattigare länder,valpsmuggling/valptvätt är ett "gissel" och Smugglarna är smarta,tro inte allt ni läser.
Senast redigerad av buddy99 2023-07-22 kl. 10:09.
Citera
2023-07-22, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Eh...nej. Lagen är sådan och risken för rabies överväger nog en kull valpar för de allra flesta veterinärer med vettet i behåll.
Och hur skulle valparna kunnat få rabies på en färja?

Förvisso har ägaren gjort fel, men det är inte hundarnas fel. Sätt hundarna i karantän och låt kvinnan betala, det är straff nog, karantän är dyrt.
Citera
2023-07-22, 10:03
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Man måste vara ganska skruvad som veterinär om man har ihjäl friska fina hundar på det här sättet utan att försöka medverka till att hitta en lösning.

Jag håller med... speciellt när ägaren deseprat erbjuder sig att åka tillbaka med hundarna och allt... detta ger mig dålig smak och jag blir både ledsen och förbannad hur myndigheterna har beteet sig...
Citera
2023-07-22, 10:04
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Exakt. Hemsk historia. Inte fan ska man kasta skit på kvinnan som TS gör. Helt efterblivet att det är så här. Regler hit regler dit. Friska hundar. Sätt dom i förvar och låt byråkratin ha sin gång så hade hon kunnat hämta ut dom om sig 1-3 månader.

Jätte ledsam läsning, jätte fina hundar.
Skulle inte kunna jobba som veterinär alltså jävla nazist yrke när man måste utföra sådant som att döda en frisk hund familj.
Man måste ju ha koll på som kommer över gränsen och det gäller både människor och djur. Lösningen hade varit att hon tog med sig hundarna tillbaka med vändande färja och fixa papper.
Citera
2023-07-22, 10:04
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Svenska äckliga myndigheter i vanlig ordning. Det här är så sjukt att man baxnar.

Nej det är det inte. För att skydda befolkningen från små snöflingor som inte förstår sitt eget och andras bästa måste det finnas folk med förstånd som leder och styr.

Att få in rabies i landet skulle vara en enorm katastrof. Mot risken för det väger dina tårar väldigt lätt.
Citera
2023-07-22, 10:06
Medlem
Taufatts avatar
Vilket djurplågeri att resa med en högdräktig tik. Bara det borde leda till åtal.
Citera
2023-07-22, 10:11
Medlem
Stackars hundar

Det är ändå upp till var och en att kolla upp saker innan man reser. Byråkrati är ingen lek, det gäller att lägga den där extra timmen för att verkligen försäkra sig om att man har koll på läget. Jag tycker förstås det är trist att det inte gick att lösa situationen utan att hundarna avlivas, men det står klart och tydligt på Jordbruksverkets hemsida:
Citat:
Din hund kan avlivas om kraven inte är uppfyllda

Om din hund reser med felaktig eller ofullständig dokumentation så kan hunden nekas inträde i Sverige eller i värsta fall avlivas. I vissa fall kan hunden sättas i karantän som du som ägare får betala för.

Det är alltid ditt ansvar som djurägare eller importör att se till att alla krav är uppfyllda. Därför är det viktigt att du i mycket god tid före resan tar reda på vad som gäller.
https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/resor-och-handel-med-hundar-mellan-lander/ta-in-hundar-till-sverige/ta-in-hundar-fran-lander-utanfor-eu-dar-rabiessituationen-inte-ar-under-kontroll

För att ta ett exempel ur mitt liv så skulle jag för många år sedan resa till Australien/Nya Zeeland. Bland det första jag gjorde var att kolla upp alla regler som gällde, läsa på vad man fick och inte fick ta med. Jag blev då bland mycket annat matnyttigt uppmärksammad på att jag skulle rengöra sulan på mina vandringskängor grundligt, något jag inte tänkt på. På flygplatsen kontrollerade de mina kängor och de frågade hur jag gjort rent dem och allt var grönt.
Om jag inte rengjort dem hade de inte tillåtit mig ta med dem (utan jag antar att man hade fått betala för att "stråla" dem eller liknande och kunnat hämta dem senare, eller låtit dem förstöras). Så inga problem uppstod för mig eftersom jag lagt en timme på att läsa regelverket, men jag såg många andra få diverse prylar beslagtagna och bortförda.

Ett par vandringskängor kan förstås inte jämföras med levande hundar men principen är densamma. Om hon läst på vilka regler som gäller och handlat i enlighet med dessa så hade hennes hundar inte avlivats. Att gråta ut i Aftonbladet ändrar dessvärre inte Serbiens oförmåga att hantera rabies eller byråkratins stela maskineri.
Citera
2023-07-22, 10:18
Medlem
Edudumellers avatar
Kärringen är uppenbart en hundsmugglare. Ingen som inte är totalt felknullad ger sig ut på en långresa genom Europa med en högdräktig tik annars.
Citera
2023-07-22, 10:20
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jag håller med... speciellt när ägaren deseprat erbjuder sig att åka tillbaka med hundarna och allt... detta ger mig dålig smak och jag blir både ledsen och förbannad hur myndigheterna har beteet sig...
Väntar ju fängelsestraff för smuggling så...inte så konstigt att man försöker,vem vet vad denna "oskyldiga" gamla dam har kommit undan med.
Senast redigerad av buddy99 2023-07-22 kl. 10:42.
Citera
2023-07-22, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Snart vaknar allt WT som ska skriva om hur de minsann skulle mörda veterinären om det hände deras hundar.

Ja, märkligt att det i vanlig ordning mest är wt som har empati och reagerar sunt och att akademikerna som alltid bara följer order.

Spelar ingen roll om det handlar om att ge bort hela landet, ställa sig bakom fullständigt idiotiska samhällsförändringa eller ha ihjäl fullt friska fina hundar. Akademikerskrået lyder blint fuhrers order. Hade dom jobbat i 40-talets tyskland är det lätt att förstå att dom säkert med samma självklarhet rattat gaskranarna också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in