Stackars hundar
Det är ändå upp till var och en att kolla upp saker innan man reser. Byråkrati är ingen lek, det gäller att lägga den där extra timmen för att verkligen försäkra sig om att man har koll på läget. Jag tycker förstås det är trist att det inte gick att lösa situationen utan att hundarna avlivas, men det står klart och tydligt på Jordbruksverkets hemsida:
Citat:
Din hund kan avlivas om kraven inte är uppfyllda
Om din hund reser med felaktig eller ofullständig dokumentation så kan hunden nekas inträde i Sverige eller i värsta fall avlivas. I vissa fall kan hunden sättas i karantän som du som ägare får betala för.
Det är alltid ditt ansvar som djurägare eller importör att se till att alla krav är uppfyllda. Därför är det viktigt att du i mycket god tid före resan tar reda på vad som gäller.
https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/resor-och-handel-med-hundar-mellan-lander/ta-in-hundar-till-sverige/ta-in-hundar-fran-lander-utanfor-eu-dar-rabiessituationen-inte-ar-under-kontroll
För att ta ett exempel ur mitt liv så skulle jag för många år sedan resa till Australien/Nya Zeeland. Bland det första jag gjorde var att kolla upp alla regler som gällde, läsa på vad man fick och inte fick ta med. Jag blev då bland mycket annat matnyttigt uppmärksammad på att jag skulle rengöra sulan på mina vandringskängor grundligt, något jag inte tänkt på. På flygplatsen kontrollerade de mina kängor och de frågade hur jag gjort rent dem och allt var grönt.
Om jag inte rengjort dem hade de inte tillåtit mig ta med dem (utan jag antar att man hade fått betala för att "stråla" dem eller liknande och kunnat hämta dem senare, eller låtit dem förstöras). Så inga problem uppstod för mig eftersom jag lagt en timme på att läsa regelverket, men jag såg många andra få diverse prylar beslagtagna och bortförda.
Ett par vandringskängor kan förstås inte jämföras med levande hundar men principen är densamma. Om hon läst på vilka regler som gäller och handlat i enlighet med dessa så hade hennes hundar inte avlivats. Att gråta ut i Aftonbladet ändrar dessvärre inte Serbiens oförmåga att hantera rabies eller byråkratins stela maskineri.