2023-07-22, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Då är du övertygad om något som definitivt inte ens nästan stämmer...

På 80-talet var Sverige inte med i EU och då hade vi mycket striktare regler än vad vi har nu när det kommer till införsel av djur.

Då hade detta setts som såpass självklart att det helt saknats nyhetsvärde och därmed inte ens fått en notis i Aftonbladet.

På den tiden satt alla hundar som kom till Sverige från andra länder än Noreg och UK i karantän i fyra och en halv månad. Detta alltså för hundar som hade alla papper i ordning; övriga avlivades vilkorslöst.
Japp vi åkte mycket mellan Sverige och Åland. Inte Thailand alltså utan ÅLAND! Skärgården bredvid vår, man ser nästan dit.

Det var kö i tullen och pass, papper, öronmärkning, vaccinationsintyg.med mera som skulle ordnas och kollas.

Självklart aldrig mottagarlandets fel om vi skitit i att fixa detta. Hade aldrig i helvetet blivit en tidningsartikel.
Senast redigerad av SirDuke 2023-07-22 kl. 11:13.
Citera
2023-07-22, 11:12
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Man måste vara ganska skruvad som veterinär om man har ihjäl friska fina hundar på det här sättet utan att försöka medverka till att hitta en lösning.

Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jag håller med... speciellt när ägaren deseprat erbjuder sig att åka tillbaka med hundarna och allt... detta ger mig dålig smak och jag blir både ledsen och förbannad hur myndigheterna har beteet sig...

Svenska myndigheter är obevekliga. Går inte att samtala med.
Citera
2023-07-22, 11:12
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Men vi pratar inte om någon halv sjuk somalier. Hon bor här och har sina hundar här sedan tidigare, hon har pass till sina hundar och det ska avlivas alla hundar. Vart fan är logiken i det???
Hur skall tull o jordbruksverk kunna överse det tror du? dom vet ju inget om denna kvinnas rtesor med uppenbarligen hundarna som inte enligt Svensk lag skall vvaccineras innan utresa samt ha alla papper iordning.

Kan ju lika gärna vart i indien o vänt för fan, nej du. Den lätte går inte här hemma i Sverige.
Citera
2023-07-22, 11:16
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Innan jag skulle någon ha ihjäl mina hundar för byråkratin.
Skulle ha tömt varenda möjlighet.
Smslån på 10k och köpa en båt för att ta sig tillbaka till Polen, hade gjort vad som helst.

Samma alltså. Jag hade nog flytt i ren Prison Break anda om det fanns ett övervägande hot att mam avlivar min friska hund. Alltså hysteri, psyket, handklovar, you name it, I'll do it. Fy fan. Vad. Vidrigt. Båda hundarna och valparna dessutom:/
Citera
2023-07-22, 11:17
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Hur skall tull o jordbruksverk kunna överse det tror du? dom vet ju inget om denna kvinnas rtesor med uppenbarligen hundarna som inte enligt Svensk lag skall vvaccineras innan utresa samt ha alla papper iordning.

Kan ju lika gärna vart i indien o vänt för fan, nej du. Den lätte går inte här hemma i Sverige.
Nu blev mitt svar fucked men har redigerat det.
Hon har väl en dokumenterad resa?
Jag tycker inte man ska ha lösaktiga regler i vissa fall pga känslor men här ser jag inte anledningen att vara så rå.
Jag tror att hundarna kan tas i förvar. Om inte, varför?
Och eftersom ungarna precis fötts ser jag det som högt otroligt att dom skulle bära på rabies, men jag vet inte om man kan födas med rabies? Man kan väl testa hundarna ifall dom har rabies?
Hur såg det ut med vaccinationer och sådant på dom två äldre hundarna är ju väldigt intressant, var det något oklart där så kan jag ha mer förståelse för besluten.
Citera
2023-07-22, 11:22
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Jag tycker inte man ska ha lösaktiga regler i vissa fall pga känslor men här ser jag inte anledningen att vara så rå.
Och eftersom ungarna precis fötts ser jag det som högt otroligt att dom skulle bära på rabies, men jag vet inte om man kan födas med rabies? Man kan väl testa hundarna ifall dom har rabies?
Hur såg det ut med vaccinationer och sådant på dom två äldre hundarna är ju väldigt intressant, var det något oklart där så kan jag ha mer förståelse för besluten.
Jag har rest med våra hundar i över 20 år, aldrig haft problem. Testerna av blod kostar ca 399 kr på valfritt ställe o vaccination kostar ca 900 kr.

thats it, sedan har du giltiga papper o hundpass o ingen tar dina hundar.Om du har så mkt oro kring hennes historia så ring tullen, hundarna är döda nu o kärringen kommer åtalas.

Summa Kontentum: Vaccinera innan utresa
Citera
2023-07-22, 11:23
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Vadå köpa en båt. Hon kan ta vändande reguljära färja tillbaka. Inga som helst problem.

Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
Helt sjukt..

Jag tror dock inte på kärringens historia, hon kan vända tillbaka o fixa dokumenten som krävs. Är det hennes hundar så gör man det speciellt för dom vuxna hundarna.

Det är uppenbart smuggelhundar, vilken hundägare som helst hade återvänt o fixar pappeena som krävs.

Knappast, du har ju inte ens läst artikeln? Hon har ju rested de dessa hundar flera år tidigare. Ser inte ut som smuggelhundar direkt..

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Hon hade kunnat ta taxibåt, chartra helikopter eller sjöflygplan. Hennes ansvar att lösa.

Jordbruksverket säger bara att de inte får komma in i landet.

Om hon inte bryr sig om reglerna ska hon inte resa. Jag tycker det låter som avelsresor men just den här gången råkade valparna komma innan hon hunnit tillbaka till Sverige.

Hemskt ansvarslöst som djurägare, jag lider med hundarna.

Du låter precis som en fitting myndighetsperson. Det är så typiskt svenska myndigheter att ge en "alternativ" som i praktiken är totalt omöjliga att grnomföra, men som skall motivera myndighetens extrema beslut.

'ja du har ju chansen att resa tillbaka till Polen inom 24h timmar för att dina hundar skall få leva.... Jasså det går inga båtar förrän om 26h? Tyvärr, alla måste dö. Vi KAN.INTE tumma på en mm, för att vi helt enkelt varken pallar eller vill."
Citera
2023-07-22, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleublue
Jag har själv hundar och det behövs ett blodprov (titer test) för att bevisa att hundarna hade tillräckligt med antikroppar mot rabies innan de ens åker till länder med rabies. Detta test behöver göras flera månader innan avresa, kvinnan hade lätt kunnat fråga sin veterinär innan utresa vad som behövs.
Jag tycker själv det är omständigt men det är faktiskt för att skydda våra älskade djur.
Tycker det är väldigt fel att Aftonbladet publicerar en sån här artikel, Jordbruksverket är tydliga med att djur kan avlivas både i Sverige eller annat land om man reser utan det som krävs.
Det är väl för djurrättsaktivister och dessa som attackerar länsstyrelsen skall få "vatten på sin kvarn" och därför "går informationen ut"?
Senast redigerad av tjanska 2023-07-22 kl. 11:31.
Citera
2023-07-22, 11:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Du låter precis som en fitting myndighetsperson. Det är så typiskt svenska myndigheter att ge en "alternativ" som i praktiken är totalt omöjliga att grnomföra, men som skall motivera myndighetens extrema beslut.

'ja du har ju chansen att resa tillbaka till Polen inom 24h timmar för att dina hundar skall få leva.... Jasså det går inga båtar förrän om 26h? Tyvärr, alla måste dö. Vi KAN.INTE tumma på en mm, för att vi helt enkelt varken pallar eller vill."

Fast denna stecka går det en färja var 12e timme varje dag året om.
Citera
2023-07-22, 11:31
Medlem
Citat:

Därifrån de har varit så finns det rabies.
Enligt artiklar så kunde inte hundarna tas i förvar då det ej fanns karantän på den ort de klev in i Sverige. Tik samt helt nya valpar får inte transporteras.
Att testa hundar för rabies då jag gjort det i annat land för ca 10 år sen så togs provet och skickades nån annanstans och det var inte svar samma dag om ens samma vecka och då behövs det karantän om det är inrest hund. Om vaccin ges så tas inte prov samma dag utan några veckor efter om jag minns rätt och då behövs det också karantän.
De bägge äldre hundarna hade inte korrekt dokumentation.

Ägaren hade rest flera gånger till sittt hemland och borde kunna detta.
Man reser heller inte med högdräktig tik.

Ja, jag tycker synd om tanten men hon borde veta och kunna.
Citera
2023-07-22, 11:36
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Därifrån de har varit så finns det rabies.
Enligt artiklar så kunde inte hundarna tas i förvar då det ej fanns karantän på den ort de klev in i Sverige. Tik samt helt nya valpar får inte transporteras.
Att testa hundar för rabies då jag gjort det i annat land för ca 10 år sen så togs provet och skickades nån annanstans och det var inte svar samma dag om ens samma vecka och då behövs det karantän om det är inrest hund. Om vaccin ges så tas inte prov samma dag utan några veckor efter om jag minns rätt och då behövs det också karantän.
De bägge äldre hundarna hade inte korrekt dokumentation.

Ägaren hade rest flera gånger till sittt hemland och borde kunna detta.
Man reser heller inte med högdräktig tik.

Ja, jag tycker synd om tanten men hon borde veta och kunna.
Dum kärring alltså summa summarum.
Citera
2023-07-22, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
Fast denna stecka går det en färja var 12e timme varje dag året om.

Ja, men då måste hunden förvaras i karantän tills nästa färja. Det kanske hade kunnat ordnas med ett rum iordningställt av tullen/rederiet/veterinären?
Men de har inte den skyligheten eller det ordnat så.
Dessutom så kanske tanten inte klarat av resan åter nästa dag med den då avlivade tiken och valparna i sina tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in