2008-11-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Den ena svampen är laglig, den andra är det inte. Så vilket är det säkra spåret egentligen.

Samtidigt tycker jag det är sinnessjukt att man förbjuder en svamp som endast är hallucinogen och rolig, men tillåter en svamp som är hallucinogen och dödlig.

Man måste alltså riskera sitt eget liv bara för att hålla sig på rätt sida lagen när man vill ha lite roligt. Smart lagstiftat det där.

Du kanske borde läsa på lite om a. muscaria innan du gör någonting istället för att köra fullt när du får det bekräftat att det är lagligt. Tillreder du den ska det inte vara någon fara som någon innan sa att då den torkas försvinner den farliga ibotensyran och omvandlas till muscimol som du kan trippa på. Men det finns mycket att läsa om om du söker lite mer om den röda flugsvampen.
Citera
2008-11-14, 21:03
Medlem
Robbadobbs avatar
Citat:
Den ena svampen är laglig, den andra är det inte. Så vilket är det säkra spåret egentligen.

Samtidigt tycker jag det är sinnessjukt att man förbjuder en svamp som endast är hallucinogen och rolig, men tillåter en svamp som är hallucinogen och dödlig.

Man måste alltså riskera sitt eget liv bara för att hålla sig på rätt sida lagen när man vill ha lite roligt. Smart lagstiftat det där.

Den är inte dödlig i trippdoser. Och trippen beskrivs av många som jobbig, febrig m.m

(denna gång är jag faktiskt allvarlig)
Citera
2008-11-15, 00:26
Medlem
Sick_my_ducks avatar
Går ju att köpa rent muscimol lite här o var. Då slipper man nervgifterna.... det kan ju lätt sabba en tripp om man ligger och kräks.
Citera
2008-11-15, 01:17
Medlem
grissvanss avatar
I flüsgsvhampen finns det tre knarkiga ämnen som kan påverka dig:

1.Muskimol(GABA-A agonist), vilket är ett mkt. trevligt ämne ur knark och hälsosynpunkt, de mest lika vanliga drogerna är typ Zolpidem(stilnoct) Zoplikon mm.
2.Muskarin vilket har en kolinerg effekt( i överdos leder detta till extremt illamående,dregel,svettningar mm.) detta ämne finns dock i mängder om typ 0.0003%(en nolla felmarginal kommer ej ihåg exakt) så jag tvivlar att det påverkar särskilt mycket
3.Ibotensyra. är en NMDA agonist* och är visserligen ett psykoaktivt ämne men inte särskilt trevligt.. detta vill du ha bort dels genom torkning som förvandlar det till Muskimol(och inte drick kolsyrade drycker då förvandlas det tillbaks) eller ett annat sett nämligen att äta massa NMDA antagonister* med svhhampee een.(detta är bara något jag har kommit på i teorin så risken finns(även om detta borde fungera med all logik) att det inte fungerar alls så bra...)
Exempel på NMDA antagonister är typ Dxm,ketamin, lustgas och mycket etanol(alkohol)!

*Agonist aktiverar receptorn
*Antagonist blockerar receptorn=minskad effekt
Senast redigerad av grissvans 2008-11-15 kl. 01:23.
Citera
2023-07-21, 00:36
Medlem
Hej. eftersom det är 14-15 år sedan tråden startades, så kan ju svenska lagen förändras. Är den fortfarande laglig att äta? Det räknas inte som narkotika?

Är det någon här som förtär flugsvamp för sitt eget nöje skull? Bland annat kan man få visuella hallucinationer och det är ju något som många tycker kan vara spännande.

Någon som vill dela med sig av sin erfarenhet?

Återigen, är det lagligt att äta flugsvamp i Sverige?

Tack för svar!
Citera
2023-07-21, 00:52
Medlem
Jag såg ett tv-program om flugsvamp, där sa de att människor förr matade rådjur med flugsvamp, för att man på ett säkrare sätt kunde få i sig halucinogenerna via rådjurets urin...

Jag har även hört att man kan stoppa i flugsvamp i skorna och barfota trampa omkring med det.

Men jag vet inte...Toppisar var kul den första gången, sen blir det som med allt annat...
Citera
2023-07-21, 03:53
Medlem
Citat:

haha så bra skrivet! sjukt är det
Citera
2023-07-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hej. eftersom det är 14-15 år sedan tråden startades, så kan ju svenska lagen förändras. Är den fortfarande laglig att äta? Det räknas inte som narkotika?

Är det någon här som förtär flugsvamp för sitt eget nöje skull? Bland annat kan man få visuella hallucinationer och det är ju något som många tycker kan vara spännande.

Någon som vill dela med sig av sin erfarenhet?

Återigen, är det lagligt att äta flugsvamp i Sverige?

Tack för svar!

Ja det är lagligt. Tycker inte man direkt får några visuella hallucinationer . För mig käns det mer som en benzo lr form av alkohol med milt psykadeliska inslag. Tyckte det mesta flugsvamp gjorde var påverkade drömmar ganska mycket. Ja åt då över 15-30 G torkat.
Citera
2023-07-21, 17:31
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Är flugsvamp olaglig att plocka och förtära?

Nej och darwinismen tar hand om dem som ägnar sig åt detta.
Citera
2023-07-21, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Nej och darwinismen tar hand om dem som ägnar sig åt detta.

Hur sker det menar du?
Citera
2023-07-21, 21:35
Medlem
Meloneusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Hur sker det menar du?

Vad händer ifall man äter flugsvamp?
Vit och lömsk flugsvamp (amatoxin) är mycket giftiga och orsakar varje år flera allvarliga förgiftningar, ibland även dödsfall. Toppig giftspindling är främst njurskadande (orellanin). Amatoxin och orellanin orsakar cellskada i fr a i lever, tarm och njurar.

Vad menas med darwinism?
Enligt darwinismen sker utvecklingen av arter successivt genom ett naturligt urval (inom en art) av individer som har sådana egenskaper att de är bättre lämpade att överleva och fortplanta sig än andra artfränder.

Förstår du nu vad han menade?
Citera
2023-07-21, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a

Citat:
Ursprungligen postat av Meloneusk
Vad händer ifall man äter flugsvamp?
Vit och lömsk flugsvamp (amatoxin) är mycket giftiga och orsakar varje år flera allvarliga förgiftningar, ibland även dödsfall. Toppig giftspindling är främst njurskadande (orellanin). Amatoxin och orellanin orsakar cellskada i fr a i lever, tarm och njurar.

Vad menas med darwinism?
Enligt darwinismen sker utvecklingen av arter successivt genom ett naturligt urval (inom en art) av individer som har sådana egenskaper att de är bättre lämpade att överleva och fortplanta sig än andra artfränder.

Förstår du nu vad han menade?

Det är nog viktigt att förtydliga att det finns olika typer av flugsvampar, de flugsvampar som innehåller amatoxiner skall undvikas då detta gift är mycket farligt.

Röd flugsvamp och panterflugsvamp innehåller som sagt inte amatoxiner och går att äta efter torkning eller kokning. Äter man den rå så lär man bli ordentligt illamående pga ibotensyran men man dör antagligen inte vid intag av en enstaka svamp eller två.

Toppig giftspindling räknas inte som en flugsvamp vad jag vet.

Det är endast svampen toppslätsskivling som är narkotikaklassad i Sverige.
Senast redigerad av Realiserad 2023-07-21 kl. 21:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in