• 1
  • 2
2008-11-14, 16:55
Medlem
deadsets avatar
Det verkar ta år och dagar att få ett svar på denna ytterst enkla fråga i den andra tråden, så jag startar en ny istället.

Är flugsvamp olaglig att plocka och förtära?
Citera
2008-11-14, 17:04
Medlem
Mjälls avatar
Nej.
Citera
2008-11-14, 17:05
Medlem
Det är lagligt.
Citera
2008-11-14, 17:15
Medlem
deadsets avatar
Mycket trevligt. Då blir det flugsvampsjakt nästa höst. Tack för svaren.
Citera
2008-11-14, 17:20
Medlem
GhosteNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadset

Flugsvamp är vad jag har fattat det som en farlig svamp emot toppisar? Varför inte köra ett "säkert" spår?
Citera
2008-11-14, 17:20
Medlem
roccs avatar
Citat:
Du vet att flugsvamp ær vældigt giftig och svår att gøra något vettigt av både nær det gæller kokkonst och drogtripp. Sånt lærde jag mig i det gamla grundskoleæmnet Oä och jag misstæcker att det inte gått dig helt førbi heller.
Citera
2008-11-14, 17:27
Medlem
Robbadobbs avatar
Jo faktiskt, om denna svamp plockas förs ut ur skogen blir straffvärdet omedelbart höjt till samma klass som heroin (eller tyngre opiater, kommer ej ihåg).
Nu är detta nyligen infört så många här på Fb kommer att kalla mej "troll" och lögnare. Men det är sant
0,2g = ringa Narkotikabrott
0,2-4g = Narkotikabrott
4>g = Grovt Narokitabrott (uppemot 12 års fängelse!)

Detta har uppkommit pga den ökade försäljningen i centrala sthlms området som på sistone exploderat av införsel och handel av detta substitut.

Källa:

www.lunarstorm.se

Den vita flugsvampen är dock fortfarande laglig men det kommer inom en snar framtid införas liknande lagar även för denna, så alla ni trippare borde passa på att plocka dessa underbara trippsvampar.

.... Eller jo vid närmare eftertankte så är den:

LAGLIG

Edit:
Och ät inte vit flugsvamp för guds skull!!!! Om du nu inte vill träffan Han
Senast redigerad av Robbadobb 2008-11-14 kl. 17:30.
Citera
2008-11-14, 18:34
Medlem
roccs avatar
jag hade ingen aning om att du ær kænd som ett troll men nog låter det som att du ær på det igen.
Citera
2008-11-14, 19:10
Medlem
Tillagas flugsvampen på ett propert sätt så är det inte så mycket farligare än toppisar.

Det man gör är att man torkar svampen så att ibotensyran dekarboxyleras. Dvs. ombildas till muskimol som i sin tur är en ganska ofarlig drog.

LD50 på Muskimol ligger på c:a 45 mg/kg (oralt) medan koffein, som jämförelse, ligger på 192 mg/kg.

Dock, inte att glömma: Flugsvamp innehåller även muskarin, om än mycket små doser så är de fortfarande där. Och om detta försvinner under torkningsprocessen är jag osäker på. Muskarin kan ge hjärt och andningsstillestånd.
Senast redigerad av -198 2008-11-14 kl. 19:13.
Citera
2008-11-14, 20:09
Medlem
Enligt Erowid.org står det
"A. muscaria are legal to sell, buy, and possess."
Citera
2008-11-14, 20:27
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Det verkar ta år och dagar att få ett svar på denna ytterst enkla fråga i den andra tråden, så jag startar en ny istället.

Är flugsvamp olaglig att plocka och förtära?
Ja, bängen brukar hålla span ute i skogen... Watch your back.
Citera
2008-11-14, 20:58
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhosteN
Flugsvamp är vad jag har fattat det som en farlig svamp emot toppisar? Varför inte köra ett "säkert" spår?

Den ena svampen är laglig, den andra är det inte. Så vilket är det säkra spåret egentligen.

Samtidigt tycker jag det är sinnessjukt att man förbjuder en svamp som endast är hallucinogen och rolig, men tillåter en svamp som är hallucinogen och dödlig.

Man måste alltså riskera sitt eget liv bara för att hålla sig på rätt sida lagen när man vill ha lite roligt. Smart lagstiftat det där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in