Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-11, 10:16
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Ska snart till Köpenhamn, en tisdag till torsdags-resa.

(Och nej, är inte homo, vi blev tipsade av hotellet att gå till amigo sauna, då vi frågade efter något chill bastu ställe. Vi fick en smärre chock när vi gick in, fullt av mörka rum och korridorer, samt massa män som tokrunkade överallt)

Inte Gay? LOL. Se här>>>
Citera
2019-07-12, 11:13
  #158
Medlem
swehardrockers avatar
Jag och Sambon ska åka till Köpenhamn nu den 26 augusti, vad vi är mest intresserade av är att besöka Christiania, inte för rökandet skull utan att vi istället är intresserade av alternativa samhällen. Det jag letar efter är en tourguide som kan berätta om Christianias historia och hur samhället styrs. Har hittat en guide man kan köpa på nätet än sålänge men undrar om det finns direkt när man kommer dit? Någon som har erfarenhet?

Jag har också funderat på att kanske hyra cyklar någon dag i Köpenhamn, hur tillgängligt är det? Vilka cykelställen får man inte missa? Är alla sevärdheter (slottet, sjöjungfrun statyn mm) på cykelavstånd?

Sist är tips på sevärdheter och saker att göra, tänker vi kanske går ut en dag till någon bar så det kan också tipsas. Är första gången för oss båda i Köpenhamn
Citera
2019-07-12, 12:32
  #159
Medlem
Det finns cyckelaffärer lite varstans som hyr ut. Allt är inom cyckelavstånd och lätt att cyckla till. När ni kommer till Christiania så är det väl bara att fråga de som bor där? Kom ihåg att inte fotografera stånden, de blir inte glada då. När det gäller barer så finns det många. Jag kommer aldrig ihåg några namn, men sök er utanför ströget och bakom tågstation, så kommer ni att hitta sunkiga barer där det fortfarande röks inne.
Citera
2019-07-12, 15:35
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
Jag och Sambon ska åka till Köpenhamn nu den 26 augusti, vad vi är mest intresserade av är att besöka Christiania, inte för rökandet skull utan att vi istället är intresserade av alternativa samhällen. Det jag letar efter är en tourguide som kan berätta om Christianias historia och hur samhället styrs. Har hittat en guide man kan köpa på nätet än sålänge men undrar om det finns direkt när man kommer dit? Någon som har erfarenhet?

Jag har också funderat på att kanske hyra cyklar någon dag i Köpenhamn, hur tillgängligt är det? Vilka cykelställen får man inte missa? Är alla sevärdheter (slottet, sjöjungfrun statyn mm) på cykelavstånd?

Sist är tips på sevärdheter och saker att göra, tänker vi kanske går ut en dag till någon bar så det kan också tipsas. Är första gången för oss båda i Köpenhamn

https://www.visitcopenhagen.dk/da/co...ania-gdk957761

"Se Staden med guide

På en rundvisning kan du få indblik i den helt specielle kultur på Fristaden. Rundviserne har levet det meste af deres liv på Christiania, og hver især giver de et personligt indblik i det alternative samfund.

På turen kommer du forbi Gallopperiet, Bananhuset, Christiania smedje, Bøssehuset, børneteatret og en række af de spændende selvbyggede huse, der gør et besøg på Christiania til en unik oplevelse.

Rundvisningerne foregår på dansk og engelsk hver dag klokken 15:00 i perioden 26. juni - 31. august (resten af året kun lørdag og søndag). Turen koster DKK 40 kontant per person."
Citera
2019-08-11, 15:36
  #161
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
Jag och Sambon ska åka till Köpenhamn nu den 26 augusti, vad vi är mest intresserade av är att besöka Christiania, inte för rökandet skull utan att vi istället är intresserade av alternativa samhällen. Det jag letar efter är en tourguide som kan berätta om Christianias historia och hur samhället styrs. Har hittat en guide man kan köpa på nätet än sålänge men undrar om det finns direkt när man kommer dit? Någon som har erfarenhet?

Jag har också funderat på att kanske hyra cyklar någon dag i Köpenhamn, hur tillgängligt är det? Vilka cykelställen får man inte missa? Är alla sevärdheter (slottet, sjöjungfrun statyn mm) på cykelavstånd?

Sist är tips på sevärdheter och saker att göra, tänker vi kanske går ut en dag till någon bar så det kan också tipsas. Är första gången för oss båda i Köpenhamn
Turistkartor och guide-panfletter osv kan du plocka på dig på tågcentralen. Där finns souvenirshoppar och turistcentraler. Men även ute på torgen kan du hitta turistshoppar osv.

Men det finns inga turistshoppar på Christiania. För även om det är ett turistmål så är det ju ett sk "alternativt samhälle," som inte har egentlig del i övriga Köpenhamns politiska och administrativa styre.

Det bästa är väl att bara cykla dit, och sen strosa runt för er själva.

Och när ni ändå är i de trakterna, så får ni inte glömma det kringliggande området "Christiansborg," som är lite som ett danskt "Venedig" eller "Amsterdam." Dvs med flera små kanaler med husen ända ute vid vattnet. Små broar osv. Mycket pittoreskt och mysigt.
Citera
2021-07-14, 15:45
  #162
Medlem
Har vi någon van Köpenhamnsresenär eller rent av boende i Köpenhamn som kan hjälpa mig?

Om man som turist vill utforska Köpenhamn och promenera omkring i de olika stadsdelarna i lugnt tempo och hinna se det mesta.
Lite stopp på vägen med fika/enklare måltider/bira och några besök i butiker och kanske ett par museum.

Hur många dagar tror ni man behöver?

Jag har varit där några gånger tidigare men då har det i princip varit Nyhavn-Ströget-Tivoli och sen hem igen. Har egentligen inte hunnit se så mycket och det skulle vara kul att göra det annorlunda denna gång.
Citera
2021-07-15, 10:13
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Har vi någon van Köpenhamnsresenär eller rent av boende i Köpenhamn som kan hjälpa mig?

Om man som turist vill utforska Köpenhamn och promenera omkring i de olika stadsdelarna i lugnt tempo och hinna se det mesta.
Lite stopp på vägen med fika/enklare måltider/bira och några besök i butiker och kanske ett par museum.

Hur många dagar tror ni man behöver?

Jag har varit där några gånger tidigare men då har det i princip varit Nyhavn-Ströget-Tivoli och sen hem igen. Har egentligen inte hunnit se så mycket och det skulle vara kul att göra det annorlunda denna gång.

Du är inte särskilt tydlig. Vad innebär ”promenera i de olika stadsdelarna”? Att du vill gå till fots mellan olika sevärdheter, eller att du vill strosa runt i samtliga stadsdelar? Något annat? Och vad innebär ”se det mesta”?. I vanliga fall brukar det handla om sevärdheter, men du verkar främst intresserad av mat, dryck, några butiker och kanske några museum. Då bör några dagar passa alldeles utmärkt.
Citera
2021-07-15, 17:06
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Du är inte särskilt tydlig. Vad innebär ”promenera i de olika stadsdelarna”? Att du vill gå till fots mellan olika sevärdheter, eller att du vill strosa runt i samtliga stadsdelar? Något annat? Och vad innebär ”se det mesta”?. I vanliga fall brukar det handla om sevärdheter, men du verkar främst intresserad av mat, dryck, några butiker och kanske några museum. Då bör några dagar passa alldeles utmärkt.

Tack för ditt tydliga svar.
Om jag hade haft möjligheten att vara supertydlig, då hade jag haft så bra koll att jag inte hade behövt skriva inlägget...

Promenera, gå, traska ,strosa, ströva, flanera, vanka är olika benämningar på att ta sig fram till fots. Jag kan inte vara tydligare än så.
"Se det mesta" betyder att man använder ögonen för att uppleva sevärdheter. Jag kan inte vara tydligare än så. Tycker för övrigt att det tydligt framgår av mitt inlägg ovan när jag skriver:
Citat:
Har egentligen inte hunnit se så mycket och det skulle vara kul att göra det annorlunda denna gång.

Stadsdelarna jag tänker på är:
Indre by
Vesterbro
Frederiksberg
Nørrebro
Østerbro
Amager
Christianshavn
Refshaleøen

Jag vill vara tydlig med att jag inte vill se bostadsområden och industriområden.

I kombination med att jag knallar runt mellan sevärdheterna i ovan delar av Köpenhamn önskar jag besöka 2-3 museum. Och tanken är även att knatar in i en och annan butik under vandringen. Detta blir lite slumpmässigt och jag kan tyvärr inte tydligt definiera exakt hur många.

Jag ser inget tydligt samband i mitt inlägg som ger sken av att mitt främsta syfte med resan är mat och dryck.
Men eftersom jag förstår att jag kommer att spankulera runt ganska många och långa sträckor så kommer jag de facto att behöva äta/dricka/vila benen mellan mina spatserturer. Även detta tar lite tid i anspråk.

https://sv.glosbe.com/sv/sv/n%C3%A5gra
__________________
Senast redigerad av Riggragg 2021-07-15 kl. 17:43.
Citera
2021-07-15, 19:14
  #165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Tack för ditt tydliga svar.
Om jag hade haft möjligheten att vara supertydlig, då hade jag haft så bra koll att jag inte hade behövt skriva inlägget...

Promenera, gå, traska ,strosa, ströva, flanera, vanka är olika benämningar på att ta sig fram till fots. Jag kan inte vara tydligare än så.
"Se det mesta" betyder att man använder ögonen för att uppleva sevärdheter. Jag kan inte vara tydligare än så. Tycker för övrigt att det tydligt framgår av mitt inlägg ovan när jag skriver:


Stadsdelarna jag tänker på är:
Indre by
Vesterbro
Frederiksberg
Nørrebro
Østerbro
Amager
Christianshavn
Refshaleøen

Jag vill vara tydlig med att jag inte vill se bostadsområden och industriområden.

I kombination med att jag knallar runt mellan sevärdheterna i ovan delar av Köpenhamn önskar jag besöka 2-3 museum. Och tanken är även att knatar in i en och annan butik under vandringen. Detta blir lite slumpmässigt och jag kan tyvärr inte tydligt definiera exakt hur många.

Jag ser inget tydligt samband i mitt inlägg som ger sken av att mitt främsta syfte med resan är mat och dryck.
Men eftersom jag förstår att jag kommer att spankulera runt ganska många och långa sträckor så kommer jag de facto att behöva äta/dricka/vila benen mellan mina spatserturer. Även detta tar lite tid i anspråk.

https://sv.glosbe.com/sv/sv/n%C3%A5gra

Jag vet vad ordet betyder, så ditt tramsande var onödigt. Jag trodde det var uppenbart vad jag menade, men tydligen inte.

Jag tänkte på att det är en stor skillnad på att välja ut en eller flera stadsdelar, tex Christiania eller att täcka ett större område, att välja en större park eller naturområde (tex Utterslev Mose), eller att skippa kollektivtrafiken så gott som det går och promenera överallt. Samtidigt som det inte framgick huruvida du skulle promenera planlöst, eller se saker längs vägen. För du verkade inte så värst intresserad av butiker eller museum även om du lär besöka några. Så det verkade inte som om du hade tänkt spendera några timmar i ett köpcentrum, eller återigen besöka Ströget. Som exempel. Så därför ville jag att du skulle förtydliga dig.

Du verkade inte förstå att det kunde vara bra att veta, för att kunna räkna hur många dagar som behövs.

Samtidigt som du mest verkade intresserad av mat, dryck och promenader. Jag håller fast vid att det räcker med några dagar för att hinna se allt som du vill se och göra. Visserligen beror det på hur länge du har tänkt vara i respektive område och museum, men ändå. Det finns till och med turister som inte har samma fokus på promenader, men de har mer fullspäckade dagar där de kollar in slotten, museum etc. Kan räcka med 2-4 dagar för dem också, så tror inte du behöver mer tid direkt.
__________________
Senast redigerad av Amberfly 2021-07-15 kl. 19:23.
Citera
2021-07-16, 01:48
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Jag vet vad ordet betyder, så ditt tramsande var onödigt. Jag trodde det var uppenbart vad jag menade, men tydligen inte.

Jag tänkte på att det är en stor skillnad på att välja ut en eller flera stadsdelar, tex Christiania eller att täcka ett större område, att välja en större park eller naturområde (tex Utterslev Mose), eller att skippa kollektivtrafiken så gott som det går och promenera överallt. Samtidigt som det inte framgick huruvida du skulle promenera planlöst, eller se saker längs vägen. För du verkade inte så värst intresserad av butiker eller museum även om du lär besöka några. Så det verkade inte som om du hade tänkt spendera några timmar i ett köpcentrum, eller återigen besöka Ströget. Som exempel. Så därför ville jag att du skulle förtydliga dig.

Du verkade inte förstå att det kunde vara bra att veta, för att kunna räkna hur många dagar som behövs.

Samtidigt som du mest verkade intresserad av mat, dryck och promenader. Jag håller fast vid att det räcker med några dagar för att hinna se allt som du vill se och göra. Visserligen beror det på hur länge du har tänkt vara i respektive område och museum, men ändå. Det finns till och med turister som inte har samma fokus på promenader, men de har mer fullspäckade dagar där de kollar in slotten, museum etc. Kan räcka med 2-4 dagar för dem också, så tror inte du behöver mer tid direkt.

Ok

Tack för att du tog dig tid.
Citera
2023-07-14, 02:59
  #167
Medlem
Adelaides avatar
Tycker själv Köpenhamn är en underbar stad.

Det är en väldigt fin stad med mysig atmosfär som man känner av nästan vart man än befinner sig i staden. Lite svårt att beskriva, men den som har varit där förstår nog vad jag menar.

En nice stad att bara gå runt i. Priserna på restauranger och dylikt är dock väldigt dyrt för oss svenskar nu när svenska kronan är helt värdelös.

Louisiana är värd ett besök men det ligger lite utanför stan.
Citera
2023-07-20, 18:05
  #168
Medlem
Farbaute666s avatar
Vi ska till Köpenhamn nästa vecka, eftersom vi kommer att bo i Skåne då och barnen inte har varit i Köpenhamn än, förutom ett besök på "Den Blå Planet", som vi verkligen uppskattade.

Enkel fråga: Hur tar vi oss bäst och billigast till Köpenhamn? Finns det öppna 24-timmarsbiljetter för en familj, borde vi låna en bil och köra dit?

Troligen tar vi nog tåget ändå, då hamnar vi mitt i smeten i Köpenhamn och själva resan blir nog rolig för barnen.

Tacksam för tips.

ps. jag vet att man kan googla, jag hoppas bara på bättre tips.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2397891

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback