Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-12, 00:04
  #145
Medlem
Köpenhamn måste vara en av få städer där man kan promenera sig till härliga ställen. Bara börja på Stroget och vandra dit ögonen lockas. Tivoli? Norreport? Hipster Vesterbro?
Citera
2018-05-20, 09:50
  #146
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Nørreport är ett intressant område. Mycket restauranger och bra pubar.

Jag gjorde en sökning på internet om no-go zoner i Köpenhamn, så att man vet vad man bör undvika. Och då dök just Norreport upp flera gånger i sökresultaten. Enligt flera bedömare är detta en no go zone, eftersom området har besvär med muslimgäng som bråkar och vill införa "shariakultur" i området. Så det låter ju inte så bra.
Citera
2018-05-20, 10:00
  #147
Medlem
Kurt1s avatar
Finns det några no go-zoner i Köpenhamn som bör undvikas av en promenerande turist? Jag tänker kanske främst på om det finns centralt belägna nedgångna områden med en hel del knarkare (och nu tänker jag alltså inte på Christiania utan område med tyngre droger) som inte drar sig för att råna folk, och som en turist kan råka hamna i?

Jag har sökt på internet på no go zoner Köpenhamn, men det kom mest upp om muslimska invandrarförorter, och så ocentralt är det nog ingen risk att jag hamnar.
Citera
2018-05-20, 15:18
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Jag gjorde en sökning på internet om no-go zoner i Köpenhamn, så att man vet vad man bör undvika. Och då dök just Norreport upp flera gånger i sökresultaten. Enligt flera bedömare är detta en no go zone, eftersom området har besvär med muslimgäng som bråkar och vill införa "shariakultur" i området. Så det låter ju inte så bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Finns det några no go-zoner i Köpenhamn som bör undvikas av en promenerande turist? Jag tänker kanske främst på om det finns centralt belägna nedgångna områden med en hel del knarkare (och nu tänker jag alltså inte på Christiania utan område med tyngre droger) som inte drar sig för att råna folk, och som en turist kan råka hamna i?

Jag har sökt på internet på no go zoner Köpenhamn, men det kom mest upp om muslimska invandrarförorter, och så ocentralt är det nog ingen risk att jag hamnar.

Vilken storstad du än åker till så finns det områden som bör undvikas. I regel är det i så fall ytterområden.
Jag har varit i en hel del storstäder, dock inte alla. Så mycket kan jag i alla fall säga att Köpenhamn upplever jag som en trygg stad. Får jag välja så går jag hellre ute i Kph än i svenska storstäder sent på kvällarna.

I annan tråd skriver du vad du skall göra i Köpenhamn. Ett område som ligger centralt, men i mitt tycke inte särskilt tryggt, åtminstone inte sent på kvällar.
Är du ensam och vistas i detta område så uppmanas till försiktighet.
Citera
2018-05-20, 18:32
  #149
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Vilken storstad du än åker till så finns det områden som bör undvikas. I regel är det i så fall ytterområden.
Jag har varit i en hel del storstäder, dock inte alla. Så mycket kan jag i alla fall säga att Köpenhamn upplever jag som en trygg stad. Får jag välja så går jag hellre ute i Kph än i svenska storstäder sent på kvällarna.

I annan tråd skriver du vad du skall göra i Köpenhamn. Ett område som ligger centralt, men i mitt tycke inte särskilt tryggt, åtminstone inte sent på kvällar.
Är du ensam och vistas i detta område så uppmanas till försiktighet.

OK, tack, jag brukar vara relativt försiktig när jag besöker storstäder, och jag brukar vara ute dagtid eller tidigt på kvällen. Ej nätter. Och då brukar det ju vara ganska lugnt. Men det kan ju vara bra att undvika områden där heroinknarkare håller till (rånrisk), om det nu finns såna områden. Jag vet att det har i alla fall funnits just sådana områden i just Köpenhamn. För väldigt många år sedan råkade jag hamna i ett sådant i denna stad. Jag fick se särskilda anordningar där sprutnarkomanerna uppmanades att stoppa i sina använda sprutor, och det låg några såna däri. Turligt nog var dock ingen knarkare där just då.
__________________
Senast redigerad av Kurt1 2018-05-20 kl. 19:19.
Citera
2018-06-05, 00:32
  #150
Medlem
Skulle jonkare ofta råna folk? Det var en nyhet för mig. Skulle nog säga att de allra flesta av dem håller sig på sin kant och är rätt ointresserade av dig. Även om Vesterbro har blivit rejält gentrifierat så finns där fortfarande en del luder, pushers och jonkare i den delen av Istedgade som ligger närmst Hovedbanen. De allra flesta av dem är inget hot för turister, men miljön kan kännas lite obehaglig om man inte är van vid större städer. Du KAN också hamna i problem där, men den troligaste orsaken är då att du stör de kriminella i deras verksamhet. Håller du en låg profil är risken för problem mycket liten.

Generellt är Kbh en betydligt tryggare stad än svenska städer. Mindre problem med gäng, högre tillit mellan folk och en sundare attityd till alkohol. För en turist finns där väl egentligen bara tre områden där du som turist faktiskt kan hamna i problem - Istedgade, Christiania och Nørrebro. I de två första fallen är det som jag skrev ovan - lokala kriminella som kan bli irriterade om du sabbar deras arbetsmiljö. Och i det tredje fallet är det i stort sett bara vissa områden på Yttre Nørrebro (Mjølnerparken, området kring Nørrebro stn etc) som kan vara lite ghetto-aktiga. Skulle nog vilja säga att där finns en viss rånrisk om du driver runt där vid vissa tidpunkter och tydligt inte hör hemma där. Övriga problemområden är inte direkt ställen du besöker som turist.

Oh ja, den mest sannolika riskfaktorn när det gäller brottslighet - ficktjuvar! Vanligt sunt förnuft gäller här. Se upp i kollektivtrafiken, ffa under rusningstid.

Edit: Blanda inte ihop Nørrebro och Nørreport. Det sistnämnda är Danmarks största station och ligger mitt i innerstaden, vid Torvehallerne och en av de största shoppinggatorna Købmagergade. Den enda kriminalitet du hittar här är tiggare och ficktjuvar.
__________________
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2018-06-05 kl. 00:46.
Citera
2018-06-14, 14:44
  #151
Medlem
Jag var i Köpenhamn en weekend i vintras och kände mig inte hotat av någon under den tiden. Jag kunde strosa runt på indre bys gator mitt i natten utan några som helst problem, fick tom en pratkamrat. Något sådant kan man bara drömma om i tattarstaden Stockholm.
Citera
2018-06-14, 21:00
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EuroD
Jag var i Köpenhamn en weekend i vintras och kände mig inte hotat av någon under den tiden. Jag kunde strosa runt på indre bys gator mitt i natten utan några som helst problem, fick tom en pratkamrat. Något sådant kan man bara drömma om i tattarstaden Stockholm.

Och det menar du inte att Köpenhamn är?
Citera
2018-06-15, 14:18
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Och det menar du inte att Köpenhamn är?

Nej, bestämt inte. Men så är det ju stor skillnad på danska och svenska sossar.
Citera
2018-12-28, 19:30
  #154
Medlem
Hej!

Tänkte att fira nyårsafton i Köpenhamn och behöver lite tips.

Letar efter några roliga pubar som är öppna men inte har nåt speciellt nyårsprogram.
Jag vill undvika nattklubbar där det spelas electronic / house / Rnb eller liknande och inte heller betala mycket inträde på ett ställe där jag behöver stanna sen hela kvällen oavsett om jag trivs eller inte.
Jag skulle gärna vilja ha lite äldre publik (inte bara tonåringar), rockmusik och gärna billig alkohol (antagligen omöjligt att hitta på nyårsafton happy hours, men det bör inte vara för dyrt).

Vilket område / vilka pubar skulle passa? Jag är tacksam för alla tips!
Citera
2019-05-22, 16:07
  #155
Medlem
Ska snart till Köpenhamn, en tisdag till torsdags-resa.

Vill gärna ha tips på upplevelser som man sent kommer glömma.

Har tidigare besökt de flesta Strippklubbar på istergarde, varit i christiania, hoppat bungyjump vid hamnen, och besökt Amigo sauna. Det sistnämnda är verkligen något jag(och de andra i mitt sällskap) aldrig kommer glömma.

Så ända sedan amigo sauna upplevelsen så har jag funderat på nästa steg, nästa upplevelse, nästa grej som toppar amigo sauna.

Så om ni har tips på extraordinära upplevelser, skulle det uppskattas reält

(Och nej, är inte homo, vi blev tipsade av hotellet att gå till amigo sauna, då vi frågade efter något chill bastu ställe. Vi fick en smärre chock när vi gick in, fullt av mörka rum och korridorer, samt massa män som tokrunkade överallt)
Citera
2019-06-13, 21:18
  #156
Medlem
Adelaides avatar
Finns det några intressanta klubbar (gärna bohemiska) som har öppet på onsdagskvällarna? Åker ner på onsdag i samband med Rammsteins spelning, och efter det vill man ju såklart känna lite på nattlivet när man ändå är där.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2397891

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback