Citat:
Ursprungligen postat av
Realdoll00
Har för mig att kvinnor t.o.m. är överrepresenterade...?
I vilket fall som helst, när en kvinna mördar är det inte helt sällan egna barn.
Ja Mord på egna barn är enda våldsbrottet där kvinnor och män är lika vanliga förövare. Jag har sett siffror på svag överrepresentation åt båda hållen men väldigt jämnt hursom. Så stor skillnad mot andra mord där män är klart överrepresenterade.
Sen kan ju dessa mord se väldigt olika ut till tillvägagångssätt. Kvinnor som mördar sina barn är vanligast vid riktigt små barn som dör dom är överrepresenterade (upp till 1 år). Här kan man ju spekulera om förlossningsdepressioner och att kvinnor ofta är mest bundet till det lilla barnet pga amning. Men det är ju lika hemskt ändå. Många av dessa mord är nog mindre ”våldsamma” och upptäcks när föräldrarna själva larmar ambulans för att barnet inte andas. Det blir några notiser i tidningen och sen finns det inte så mkt att gotta sig i och det glöms fort bort av allmänheten.
Ett fall som det här däremot, med blodigt våld väcker betydligt mer uppmärksamhet och sånna fall har historiskt oftare (men inte alltid) begåtts av män så därför tror jag att det är svårare att ta in att mamman skjutit sina barn. Sen att man diskuterar ifall mannen kanske varit våldsam etc som en bakomliggande stressfaktor, ja det är väl inte heller så konstigt då det i flera fall visat sig vara så tidigare.
För mig är det av stor betydelse att hon använt skjutvapen. Om jag tänker mig in i en situation där jag skulle känna mig så pressad och trängd att jag skulle känna att det vore skonsammast för mina barn att dom inte fanns längre, ja då skulle jag komma på 10 andra sätt att göra det på. Antingen att vi dog alla samtidigt som kvinnan på spåret eller med mediciner så dom somnade in. Att skjuta dom ett och ett, se den makabra synen, ja det kräver en annan sinnesstämning. Av den anledningen så tror jag att det här kommer att bli ett fall som det refereras till under lång tid likt travpappan.