2023-07-14, 23:34
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/aktiehistorik/e/ericsson.4.dfe345a107ebcc9baf800010205.html

Så emissionskursen var justerat för den omvända splitten 19 kr.
Blir trött bara av att titta på de
Tur att de finns ISK.Då behöver man inte bry sig i splittar och en massa andra förändringar av olika slag.
Citera
2023-07-15, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Blir trött bara av att titta på de
Tur att de finns ISK.Då behöver man inte bry sig i splittar och en massa andra förändringar av olika slag.
Det spelar ingen roll vilket konto du har i detta fall.
Senast redigerad av Truefighter 2023-07-15 kl. 00:27.
Citera
2023-07-15, 09:48
Medlem
Nu kommer affärerna gå ner en längre tid och fler uppsägningar att vänta. Hela branchen går ju segt. Antagligen bättre vara välbetald ingenjör än aktieägare.
Citera
2023-07-18, 12:43
Medlem
Medan ni kryper i skiten så kan jag från min höga häst konstatera att kombinera bolagsrisk, sektorrisk och svag konjuktur inte heller denna gång blev ett vinnande koncept.

Hoppas ni kan sänka era GAV ytterligare inför er långa ökenvandring.

Ni får glädja er med att Ericsson gjort något som Titanic misslyckats med på hundra år och det är att sjunka ännu mer.
Citera
2023-07-18, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed
Medan ni kryper i skiten så kan jag från min höga häst konstatera att kombinera bolagsrisk, sektorrisk och svag konjuktur inte heller denna gång blev ett vinnande koncept.

Ni får glädja er med att Ericsson gjort något som Titanic misslyckats med på hundra år och det är att sjunka ännu mer.

Du skriver i alla fall underhållande och med ironi fast inte är det vidare bra sed att gotta sig åt småsparares förluster? Nu är utdelningen ändå fin så det blir ju till en tröst i denna "ökenvandringen". Själv avvaktar jag inträde i aktien men äger ändå via Investor och en del fonder.
Citera
2023-07-18, 13:30
Medlem
Raytheons avatar
Blir nog segt i USA ett tag. AT&T och Verizon äger giftiga blykablar nergrävda i hela landet. Om det blir oändliga rättegångar, skadestånd och saneringar ser det mörkt ut. De två operatörerna har redan motsvarande ca 3000 miljarder kronor i skuld gemensamt. Tungt med räntorna på det.
Citera
2023-07-18, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Du skriver i alla fall underhållande och med ironi fast inte är det vidare bra sed att gotta sig åt småsparares förluster? Nu är utdelningen ändå fin så det blir ju till en tröst i denna "ökenvandringen". Själv avvaktar jag inträde i aktien men äger ändå via Investor och en del fonder.

Småsparare likt fackanslutna är knappast offer och har verken måsten, krav eller tvång på att äga aktien.

Risk/reward scenariot här är för dåligt och de finns bättre möjligheter i andra aktier.

måste finnas i alla fall en djävulens advokat
Citera
2023-07-18, 18:24
Medlem
KJosefs avatar
Citat:

Fast du förstår inte varför folk äger Ericsson eller vad den fyller för funktion i en portfölj. Jag är ner nu 10% på Ericsson men jag är upp 90% på Betsson, 250% på Africa Oil och 300% på Arctic Paper som jag köpte av exakt samma anledning i samma kvantitativa strategi. Att vissa av mina aktier som jag bottenfiskar kommer gå dåligt är ingen anledning att inte implementera strategin därför att när man köper så här billigt hittar man enorma vinnare som betalar för alla torskar.

Sen finns det heller inget som säger att inte Ericsson kan bli en av dessa stora vinnare på sikt det får vi se hur närmsta åren utvecklar sig men att det var ett dåligt kvartal nu är liksom ingen anledning att sluta köpa såna här aktier när portföljen levererar.
Citera
2023-07-19, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Dags att tanka i tre månader och sälja dagen innan nästa kvartalsrapport.

Ja det är nog en mycket bra strategi om man vill göra 10% på någon eller några månader med förhållandevis låg risk.

Hade den strategin själv för delar av innehavet dom två senaste rapporterna men sen tog girigheten över och påminde återigen om att man ska hålla sig till ursprungsstrategin.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Du Zigge, du måste lära dig när det är dags att sälja med förlust och köpa något bättre.
Jag har tvingat mig att sälja surdegar med förlust och köpa något bättre istället, man ångrar sig aldrig. Prova så får du se!

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Eticsson är en trött föredetting som turnerar på finlandsbåtarna och kör sina gamla hits "AXE-växeln" och "Mobiltelefonen" för en åldrande publik.

Ni som är kvar i aktien, vad krävs för att ni ska sälja och köpa en aktie som är i en stigande trend istället?

Att det dyker upp skadeglada efter en rapportmiss som får sin näring och livsenergi genom andras "misslyckanden" är ju ingen nyhet men du tar nog priset.

Jag tror bara jag sett dig sia om framtiden och själv bidra med konstruktiva framtidsprognoser vid ett enda tillfälle och det var när du hade någon idé om ett vattentätt sätt att att tjäna pengar genom att öka på huslånet och köpa teliaaktier för runt 50:- för att procentsatsen för utdelningen var högre än procentsatsen för räntan och aktien alltid skulle stå i runt 50. Ett halvår senare var kursen halverad. Och jag såg att du valde att hänga med ända ner dit och sälja på botten. Varför sålde du inte vid 45, 40. 35 eller 30? Hur gick det med strategin, har du hela kåken belånad nu pga att telia åkte rakt ner i källaren?

Vi som är kvar i aktien är naturligtvis det för att vi tror att den förr eller senare kommer in i en stigande trend. Att äga aktier är en tålamodsprövande övning och fram till dess får vi hyfsad utdelning, förhoppningsvis en begränsad nedsida här ifrån men potential till dubbling av dagens kurs inom något år.
Senast redigerad av rotebro-conny 2023-07-19 kl. 00:22.
Citera
2023-07-19, 00:14
Medlem
Citat:
Risk/reward scenariot här är för dåligt och de finns bättre möjligheter i andra aktier.

Nämn några som har en lika begränsad nedsida, ger samma nivå på utdelning och har samma möjlighet att utvecklas positivt inom 1-2års sikt?
Citera
2023-07-19, 10:53
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Nämn några som har en lika begränsad nedsida, ger samma nivå på utdelning och har samma möjlighet att utvecklas positivt inom 1-2års sikt?

Sådär har det ju låtit i många år vid det här laget. "Men nu har man gjort nedskrivningar, nu har man sålt av ditten och datten, nu bojkottar ju USA Kina, nu har man betalat böterna". Hela tiden "men nu då" och ändå dyker det bara upp nya bajsmackor. Nä, upp till bevis först, på riktigt, sen kan jag tänka mig den här gamla klenoden igen.
Citera
2023-07-25, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Sådär har det ju låtit i många år vid det här laget. "Men nu har man gjort nedskrivningar, nu har man sålt av ditten och datten, nu bojkottar ju USA Kina, nu har man betalat böterna". Hela tiden "men nu då" och ändå dyker det bara upp nya bajsmackor. Nä, upp till bevis först, på riktigt, sen kan jag tänka mig den här gamla klenoden igen.

Men du kan ju inte förena "upp till bevis" OCH vara med på en resa som eventuellt dubblar kursen här i från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in