2023-07-14, 15:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Eticsson är en trött föredetting som turnerar på finlandsbåtarna och kör sina gamla hits "AXE-växeln" och "Mobiltelefonen" för en åldrande publik.

Ni som är kvar i aktien, vad krävs för att ni ska sälja och köpa en aktie som är i en stigande trend istället?
Citera
2023-07-14, 15:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Den satt som en smäck!!

Nu tycker jag kanske rallyt är lite överdrivet, men jag tackar och tar emot. Tankade ju fler aktier för 68 kr i dippen.

Du Zigge, du måste lära dig när det är dags att sälja med förlust och köpa något bättre.
Jag har tvingat mig att sälja surdegar med förlust och köpa något bättre istället, man ångrar sig aldrig. Prova så får du se!
Citera
2023-07-14, 16:03
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Eticsson är en trött föredetting som turnerar på finlandsbåtarna och kör sina gamla hits "AXE-växeln" och "Mobiltelefonen" för en åldrande publik.

Ni som är kvar i aktien, vad krävs för att ni ska sälja och köpa en aktie som är i en stigande trend istället?

Jag har aktier som är i stigande trend också. Men, momentum som kvantatativ strategi har nedgångar som är på 90% på portföljnivå vilket gör att om man förstår strategin du pratar om är det helt vansinnigt att ha alla sina pengar i den typen av aktier. Att köpa sunkaktier som Ericsson har aldrig nedgångar på 90% på portföljnivå. Det har aldrig hänt.

Sinch och Embracer och Stillfront och SBB och alla andra av börsens värsta bajskorvar var i "stigande trend" och man måste diversifera den strategin annars kommer inte portföljen klara sig.

Det är möjligt att Ericsson åker ur min portfölj vid ombalansering men jag kommer köpa något annat som har gått ner massor och som du tycker är sinnessjukt därför att många av dessa levererar enorm avkastning. Jag kommer aldrig köpa Microsoft.
Senast redigerad av KJosef 2023-07-14 kl. 16:10.
Citera
2023-07-14, 16:10
Medlem
Raytheons avatar
Dags att tanka i tre månader och sälja dagen innan nästa kvartalsrapport.
Citera
2023-07-14, 18:13
Medlem
Trist utveckling! Äger den via Investor och hoppas de når framgång. Sparpaket kan väl hjälpa till och om de har något ess i bakfickan?
Det var ju ingen katastrof rapport direkt även om kursen droppa som en tappad sten i silverån.

Skål på er och Trevlig Helg!
Citera
2023-07-14, 18:15
Medlem
Raytheons avatar
Nästan halverad försäljning i USA. Kraftig tillväxt i Indien och övriga Asien. Nettokassan på 70 miljarder är det bara 1 miljard kvar av.
Citera
2023-07-14, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Nästan halverad försäljning i USA. Kraftig tillväxt i Indien och övriga Asien. Nettokassan på 70 miljarder är det bara 1 miljard kvar av.
Både ris och ros men då får vi hoppas på sparprogramet och Asien marknaden!
Citera
2023-07-14, 21:57
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Ericsson tyngs av kraftiga böter.Fick böter på 10 miljarder och sen ytterliggare 2,2 till amerikanska justitiedepartementet.Undrar var dessa pengar hamnar och vad pengarna används till.
Är de ännu fler böter som betalats ut tro.
Det brabbar både pensioner och aktieägare och Sverige(Lägre skatteintäkter).Antar att ingenting av dessa böter hamnar i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Både ris och ros men då får vi hoppas på sparprogramet och Asien marknaden!
Får hoppas USA marknaden går bättre också.Har för mig att aktiekursen var under 10 kronor för många år sedan.De gick att köpa Ericsson för 3,80 om jag inte minns fel.Kommer vi dit igen tro?
Citera
2023-07-14, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Ericsson tyngs av kraftiga böter.Fick böter på 10 miljarder och sen ytterliggare 2,2 till amerikanska justitiedepartementet.Undrar var dessa pengar hamnar och vad pengarna används till.
Det brabbar både pensioner och aktieägare och Sverige(Lägre skatteintäkter).Antar att ingenting av dessa böter hamnar i Sverige.

Får hoppas USA marknaden går bättre också.Har för mig att aktiekursen var under 10 kronor för många år sedan.De gick att köpa Ericsson för 3,80 om jag inte minns fel.Kommer vi dit igen tro?

Ericsson har utfört flera omvända splittar av aktien. Därför kan du inte jämföra på det viset då en omvänd splitt innebär att flera aktier slås ihop till ett mindre antal aktier.
Var god att se ett exempel från 2008 i frågan som i nedan länk.

https://www.placera.se/placera/redaktionellt/2008/06/02/ericsson-finare-efter-omvand-split.html
Citera
2023-07-14, 23:05
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ericsson har utfört flera omvända splittar av aktien. Därför kan du inte jämföra på det viset då en omvänd splitt innebär att flera aktier slås ihop till ett mindre antal aktier.
Var god att se ett exempel från 2008 i frågan som i nedan länk.

https://www.placera.se/placera/redaktionellt/2008/06/02/ericsson-finare-efter-omvand-split.html
Får titta på Skatteverkets sida.Där står väl alla splittar och annat som hänt i aktien.
Vet inte om det är den enda sidan att kolla upp sånt på?
Citera
2023-07-14, 23:18
Medlem
Raytheons avatar
Citat:

Citat:
I början av 2002 stod det klart att det inte skulle räcka med alla sparpaketen. Beslutet blev en nyemission på 30 miljarder kronor, den största i Sverige någonsin. Bankerna föreslog emissionskursen 5,50 kronor, men styrelsen lade sig så lågt som 3,80 kronor.

Styrelseordföranden Michael Treschow, vd:n Kurt Hellström och finanschefen Sten Fornell åkte sedan ”som ett resande teatersällskap” (Treschows ord) på långturné och sålde in emissionen till finansfolk. Det hände att aktiekursen låg under 3,80 kronor.

https://www.foretagskallan.se/foretagskallan-nyheter/lektionsmaterial/nar-ericsson-nastan-dog/
Citera
2023-07-14, 23:20
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Får titta på Skatteverkets sida.Där står väl alla splittar och annat som hänt i aktien.
Vet inte om det är den enda sidan att kolla upp sånt på?

Citat:
2008 S 1:5 (omvänd)

https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/aktiehistorik/e/ericsson.4.dfe345a107ebcc9baf800010205.html

Så emissionskursen var justerat för den omvända splitten 19 kr.
Senast redigerad av Raytheon 2023-07-14 kl. 23:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in