2023-07-18, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvan
Du tror väl inte hon köpt 2 barn på nätet?!
Du tror väl inte att "staten" dödsförklarar utan att man med 100% säkerhet vet vilken identitet som vederbörande har.
Även om man genom uteslutningmetoder och sunt förnuft vet vilka dem är, ska väl en 100% säkerställan om identitet ske.
Jag förmodar att livförsäkring etc ska ju eventuellt betalas ut till grund för dödsfallen.
Citera
2023-07-18, 15:22
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammamiapappapia
Världens mest meningslösa diskussion huruvida hon skjutit ungarna och hur och om fönsterna skadats. Kan ni sluta spekulera och invänta fakta? Sluta kapa hela tråden med skit

Är du en idiot och har aldrig varit på Flashback förut? Vad är ett diskussionsforum till för egentligen, enligt dig? Här dryftar vi eventuella scenarion - troliga, eller inte. Passar inte galosherna så dra för fan från tråden och/eller forumet, är du snäll!

Har du bilder och eller ett klart skeende kring hur det hela förlöpt så var så snäll att berätta detta för oss andra, ovetande...
Citera
2023-07-18, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvan
Vem det är som utfört dådet kommer bara den som gjort det att veta.

Så hela idén med den kriminaltekniska delen vid brott (detta brott) kan då läggas ned, eller?
Citera
2023-07-18, 15:36
Medlem
Hur fick polisen kännedom om detta?

Man har hunnit fatta beslut om pejling samt genomföra den, helikoptern har tagit sig till området från Arlanda gissningsvis 40-60 minuter bort. De och övriga resurser har fått resultatet av pejlingen och därmed ett begränsat område att söka i.

Förmodligen har kvinnan för någon klargjort sina avsikter. Dessutom med tydlighet då polis och sedemera åkl ganska snabbt fått skeendet klart för sig. Kvinnan har kanske i detalj redogjort för sina avsikter?

Och ja, helikoptern ser med lätthet kulhål i fönster.
Senast redigerad av Fiocci 2023-07-18 kl. 15:39.
Citera
2023-07-18, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiocci
Hur fick polisen kännedom om detta?

Man har hunnit fatta beslut om pejling samt genomföra den, helikoptern har tagit sig till området från Arlanda gissningsvis 40-60 minuter bort. De och övriga resurser har fått resultatet av pejlingen och därmed ett begränsat område att söka i.

Förmodligen har kvinnan för någon klargjort sina avsikter. Dessutom med tydlighet då polis och sedemera åkl ganska snabbt fått skeendet klart för sig. Kvinnan har kanske i detalj redogjort för sina avsikter?

Och ja, helikoptern ser med lätthet kulhål i fönster.

Som du skriver så må väl nästan polisen fått reda på hennes intentioner relativt tidigt - dock så skrivs det också att bilen upptäckts när de var ute på ett annat ärende, så är inte säker på vad som är riktigt här...
Citera
2023-07-18, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Som du skriver så må väl nästan polisen fått reda på hennes intentioner relativt tidigt - dock så skrivs det också att bilen upptäckts när de var ute på ett annat ärende, så är inte säker på vad som är riktigt här...

Tror den uppgiften är felaktig. Åklagaren säger att helikoptern hittade bilen, de flög på en pejling av kvinnans telefon. Då finns det ett ärende som de jobbar i. Initiala uppgifter så var det en polisbil som hittade bilen, det stämmer ju inte heller.
Citera
2023-07-18, 15:59
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/aklagaren-om-skinnsbergstragedin-det-jobbigaste-jag-har-varit-med-om

Jag stör mig fortsatt på åklagaren.
Först säger han att han är så gott som säker:
-Det kommer att ta tid innan vi kan vara helt säkra på händelseförloppet och motivet, men jag är så gott som säker på att kvinnan sköt de två små barnen och sedan sig själv, säger han.

Och sen säger han att: Man funderar och analyserar hela tiden, med polisen och på egen hand.

Så uppenbarligen är det inte alls solklart vad som hänt för då skulle han ju inte känna sig tvungen att fundera och analysera??! Varför säger han ens att han är så gott som säker då? Snacka om att ge dubbla budskap.
Citera
2023-07-18, 16:00
Moderator
Parongatans avatar
Angående kulhålen i bilens rutor. Det syns lätt från en helikopter att rutorna är beskjutna, även när helikoptern är en bit upp och i rätt vinkel.

Jag gissar att dramat ägde rum en bit bort från där helikoptern landade. De sätter aldrig ner i en helikopter precis där en misstänkt beväpnad och oberäknelig person befinner sig, just för att inte riskera omedelbar beskjutning utan att ha möjlighet till värn.

En fråga till boende i trakten: finns det någon plats i området där man tänt ljus och lagt blommor? Jag tänker att det i nuläget borde vara känt exakt var dramat ägde rum.

Det vore intressant att specifikt få veta vilken plats Sofi valde för sina handlingar.
Citera
2023-07-18, 16:01
Medlem
Citat:
Tror den uppgiften är felaktig. Åklagaren säger att helikoptern hittade bilen, de flög på en pejling av kvinnans telefon. Då finns det ett ärende som de jobbar i. Initiala uppgifter så var det en polisbil som hittade bilen, det stämmer ju inte heller.

Håller med. Initialt stod det i flera artiklar att en polispatrull hittat bilen när de var ute på annat ärende.
Efter en- ett par dagar kom historien om anhörig som anmält dem försvunna + pejling av mobil.
Citera
2023-07-18, 16:06
Medlem
Citat:

Precis, det är mycket som inte är klarlagt - även detta om det är ett, eller flera kulhål som synts. Eller, ens om det är mammamörderskan (troligt) som är GM. Vissa saker får vi vänte med att slå fast, även om det är helt greit att spekulera kring ting...
Citera
2023-07-18, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/aklagaren-om-skinnsbergstragedin-det-jobbigaste-jag-har-varit-med-om

Jag stör mig fortsatt på åklagaren.
Först säger han att han är så gott som säker:
-Det kommer att ta tid innan vi kan vara helt säkra på händelseförloppet och motivet, men jag är så gott som säker på att kvinnan sköt de två små barnen och sedan sig själv, säger han.

Och sen säger han att: Man funderar och analyserar hela tiden, med polisen och på egen hand.

Så uppenbarligen är det inte alls solklart vad som hänt för då skulle han ju inte känna sig tvungen att fundera och analysera??! Varför säger han ens att han är så gott som säker då? Snacka om att ge dubbla budskap.

Tror att dessa åklagare och diverse andra är dåliga på mediaträning och vad de säger initialt skall alltid tas med en stor nypa salt. De kan vara dåligt informerade, chockade, nervösa och/eller bara dåliga på att uttrycka vad de egentligen vet... Men, det är såklart fortfarande ting som är ytterst oklara i fallet. Vissa ting kommer klareras med tid, andra kommer vi väl aldrig få helt klarlagt.
Citera
2023-07-18, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Angående kulhålen i bilens rutor. Det syns lätt från en helikopter att rutorna är beskjutna, även när helikoptern är en bit upp och i rätt vinkel.

Jag gissar att dramat ägde rum en bit bort från där helikoptern landade. De sätter aldrig ner i en helikopter precis där en misstänkt beväpnad och oberäknelig person befinner sig, just för att inte riskera omedelbar beskjutning utan att ha möjlighet till värn.

En fråga till boende i trakten: finns det någon plats i området där man tänt ljus och lagt blommor? Jag tänker att det i nuläget borde vara känt exakt var dramat ägde rum.

Det vore intressant att specifikt få veta vilken plats Sofi valde för sina handlingar.

Angående platsen för dådet så ligger det i en relativ närhet till vatten och badplatser - kanske har hon lurat i barnen att de skulle och bada, sedan tagit in på en parkeringsplats innan denna och begått morden och tillika självmordet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in