2023-07-18, 13:07
Medlem
whatthefucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastelcloud
” Han säger att händelsen satt tydliga spår på orten och att de misstänkta morden är det stora samtalsämnet här just nu.” säger en granne. Men ändå inte ett knyst från nån skvallerbytta i byn i tråden?

Eftersom det är en liten by så kanske folk inte vill skriva här för rädslans att outa sig själva... Kanske... 🤔
Med tiden kanske det dyker upp någon som får nog av våra hejvilda spekulationer.
Citera
2023-07-18, 13:20
Medlem
PoljeXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obmud
I dagens Aftonbladet så står det enbart att pappan till barnen hade vapenlicens

Ja, men det betyder väl inte att kvinnan inte hade licens.
Det enda som framgår är att hon använde makens pistol och att han hade licens på vapnet, dvs han slipper misstanke om vapenbrott.
Nån som vet om de var med hemvärnet också, inte bara skytteklubben?
Hemvärnet är en snabb smygväg till skjutvapen hemma, inkm Glock, och i de leden finns det numera både tomtar och troll.
Citera
2023-07-18, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Jag tror inte dödsattest skrivs på lösa grunder som antaganden. Det måste vara säkerställt.
Du tror väl inte hon köpt 2 barn på nätet?!
Citera
2023-07-18, 13:34
Medlem
Agent11s avatar
A clock Work orange komplex de lux.
Citera
2023-07-18, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Blir ett otroligt tryck på trumhinnorna, tro inget annat, men rutorna klarar detta lätt. Rutorna står dock inte emot varken .22 eller 9mm skott mot rutan... Ja, frågan är om hon träffar "rätt". Ett skott med .22 räcker men skall då träffa "rätt" och tror inte hon chansat med detta om hon är vapenvan och då vet om detta. Ett skott anser jag vara uteslutet om hon använt .22 kalibern. Glock 9mm räcker med att träffa huvudet så är det till 99% kört. Sköt hon barnen med .22 så är det med flera skott om inte så räcker det med ett och sedan ett i sin egna, sjuka skalle!

Är det inte ovanligt skjuta inne i en bil?
Citera
2023-07-18, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Om mörderskan är vapenkunnig, antingen via eget utövande eller genom sin makes, så torde hon veta att ett skott med .22 kaliber kanske inte är tillräckligt för att döda ett barn, beror helt på hur det träffar. Med detta sagt så är .22 kaliber lätt dödligt på nära avstånd med skott i huvudet - ett eller flera och dessa går genom en bilruta utan större problem, efter att ha gått genom ett barns huvud. .22 må vara finkalibrig ammuniton men gör mer skada än vad mången tror - går att jaga småvilt med detta.

Om hon nu även haft tillgång till en Glock, ja då är saken biff - då räcker det med en "snedträff" för att döda ett litet barn. Vi vet heller egentligen inte om det var flera skotthål som helikopterpersonalen sett, media är dåliga på att återge precisa fakta, även denne åklagare, eller vad han var som intervjuades, vet vi inte om han sagt fel eller bara är så chockas att han gör en felsägning. Vi har heller ingen aning om hur barnen placerats innan morden. De är små till växten och längden borde göra att kulhålen inte träffar rutan efter att ha gått genom deras huvuden, men om hon placerat barnen i framsätet och sedan satt sig bakom dessa och riktat vapnet underifrån och upp - ja, då får du kulhål i rutan/rutorna...

Tror inte vi skall haka upp oss på kulhålet/hålen - kan vara missförstånd, eller så vet vi, som sagt inte hur barnen skjutits och ej heller hur kärringen tog sig själv av daga. Lär ha varit en hel del blodstänk på rutorna - särskilt om hon använde Glocken även på barnen. Tvivlar starkt på att hon "vågat chansa" på att ta livet av sig med kaliber .22.

Hoppas ni förstår vad jag vill ha sagt, annars fråga eller ställ mina hypoteser till prov, det är detta tråden är till för, so shoot!

Jag funderar på om hon för att avleda barnens uppmärksamhet fått dem att titta ställa sig upp och ut genom fönstret, därav kulhålen i fönstret.
Citera
2023-07-18, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obmud
I dagens Aftonbladet så står det enbart att pappan till barnen hade vapenlicens

Kommer han få vapnet tillbaka?
Citera
2023-07-18, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Kommer han få vapnet tillbaka?

Bortsett från att han nog inte vill ha tillbaka vapnet så kan han nog få problem med att behålla någon licens då hans vapen kunnat användas av annan person.
Citera
2023-07-18, 14:47
Medlem
Begriper inte hur det kan 2023 vara så här lite information ute om det här fasansfulla dådet.
Citera
2023-07-18, 14:56
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Är det inte ovanligt skjuta inne i en bil?

Nej, för i helvete, det sker varje dag, såklart...

Gör dig inte dummare än vad du är, kompis! Det jag menar är att om du har vapenkunskp och vet hur ett vapen fungerar/låter utomhus så vet du också att det är en katastrof att avfyra detta inomhus, särskilt i ett litet, slutet rum. Har du stått på skjutrad vid en skjutbana och glömt sätta på dig hörselvärnen när någon annan skjuter bredvid, kanske från 1-20 meter så vet du vad jag pratar om - det smäller högt och detta är då ute i fria luften... Inne i en bil kan jag lova dig att det är 100 gånger värre!
Citera
2023-07-18, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculker
Jag funderar på om hon för att avleda barnens uppmärksamhet fått dem att titta ställa sig upp och ut genom fönstret, därav kulhålen i fönstret.

Ja, jag har funderat över detta, då det sägs att det är kulhål i plural och inte ett kulhål som helikopterpersonalen såg, men barnen var väl 1 och 3 år så frågan är hur de skulle behövas vara positionerade för att kulor skulle gå genom deras huvuden (med tanke på deras längd) och sedan ut genom rutan/orna? Mest sannolikt är det så att det är en felsägning och att helikopterpersonalen enkom sett ett kulhål och därtill blodstänk...

Edit: Har lekt lite med en tumstock hemma och ser att om barnen stått upp så kan barnen lätt ha blivit skjutna i huvudena och att kulorna sedan gått genom rutan/orna. Då vet jag/vi det. Då är i alla fall jag helt övertygad om hur det gått till. Mörderskan har skjutit barnen i bakhuvudet, från baksätet med .22 kalibern och sedan riktat Glocken mot sig själv, alternativt Glocken mot alla...
Citera
2023-07-18, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvittervittra
Har vi fått det bekräftat, förutom från diverse blaskor som skriver mamman istället för kvinnan (vilket kan vara en ren konstruktion baserat på mediadrevet som pågår) att det ÄR just mamman? När åklagaren (stammade eller råkade) säga ”barnbarn”, när åklagaren säger ”äldre kvinna” (vilket man inte brukar benämna någon som är 30+), när ryktena i diverse forum påtalar att det ÄR en äldre anhörig som är skyldig, när MGM och pappan är bortsopade från jordens och internets yta mer eller mindre (kanske för att man levt under ett visst hot?), vet vi att det inte är mormor som satt i bilen och inte mamman? Hon kanske var förbjuden att träffa barnbarnen och hämnades? Eller kanske hon visste saker om mamman/pappan som initialt låg till grund för att kontakten brutits och nu ville hon rädda barnbarnen? Har vi bevis för att det är SJ som är avliden?

Inget är väl 100% innan det fastslagits men det skulle förvåna mig ytterst stort om det är någon annan än modern som är mörderskan i detta fall. Vad är det för hot du påstår de skulle ha levt under?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in