2023-07-18, 16:40
Medlem
Arusianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Efter att de är identifierade. Om det är kraftiga huvudskador kanske identifieringen det tar längre tid.

Jag kan inte föreställa mig hur grymt det måste vara för pappan att göra identifieringen av sina barn. Om man nu gör så.

Ja givetvis. Men nu svarade jag på frågan hur lång tid det tar innan det syns på nätet EFTER att personen är bekräftat avliden hos Skatteverket. Detta går givetvis inte att göra innan personen är identifierad.
Citera
2023-07-18, 16:49
Medlem
Tr0bler0nes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arusiana
Ja givetvis. Men nu svarade jag på frågan hur lång tid det tar innan det syns på nätet EFTER att personen är bekräftat avliden hos Skatteverket. Detta går givetvis inte att göra innan personen är identifierad.

Skatteverket registrerar dödsfallet så snart dödsbeviset kommit in från läkare. Detta skall läkaren göra första vardagen efter dödsfallet.
Så det kommer väldigt snabbt in på Ratsit. Men...
...vid onaturliga dödsfall ska läkaren överlämna ifyllt dödsbevis på papper till polisen på plats. Och då dröjer det sannolikt med offentliggörandet.
Citera
2023-07-18, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Angående kulhålen i bilens rutor. Det syns lätt från en helikopter att rutorna är beskjutna, även när helikoptern är en bit upp och i rätt vinkel.

Jag gissar att dramat ägde rum en bit bort från där helikoptern landade. De sätter aldrig ner i en helikopter precis där en misstänkt beväpnad och oberäknelig person befinner sig, just för att inte riskera omedelbar beskjutning utan att ha möjlighet till värn.

En fråga till boende i trakten: finns det någon plats i området där man tänt ljus och lagt blommor? Jag tänker att det i nuläget borde vara känt exakt var dramat ägde rum.

Det vore intressant att specifikt få veta vilken plats Sofi valde för sina handlingar.

Om du följer o läst tråden så finns det kordinater på helikopterns landningsplats o rutt.
Och där kan man se ungefärlig plats
Och nej, det finns knappt noe blommor o ljus där.
Det har varit ljuständning i kyrkan och även besök vid minnesstenen vid kyrkan som är för alla att använda.
Leta fram det inlägget med helikopterns rutt så ser du ungefär. Det är inte många som är intresserade o ut med ljus/ blommor på en grusväg i skogen nästan
Citera
2023-07-18, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ja, jag har funderat över detta, då det sägs att det är kulhål i plural och inte ett kulhål som helikopterpersonalen såg, men barnen var väl 1 och 3 år så frågan är hur de skulle behövas vara positionerade för att kulor skulle gå genom deras huvuden (med tanke på deras längd) och sedan ut genom rutan/orna? Mest sannolikt är det så att det är en felsägning och att helikopterpersonalen enkom sett ett kulhål och därtill blodstänk...

Edit: Har lekt lite med en tumstock hemma och ser att om barnen stått upp så kan barnen lätt ha blivit skjutna i huvudena och att kulorna sedan gått genom rutan/orna. Då vet jag/vi det. Då är i alla fall jag helt övertygad om hur det gått till. Mörderskan har skjutit barnen i bakhuvudet, från baksätet med .22 kalibern och sedan riktat Glocken mot sig själv, alternativt Glocken mot alla...

Så du tror inte hon suttit i framsätet och skjutit barnen från baksätet när de sitter i deras bilbarnstolar bakåtvänd?
Citera
2023-07-18, 17:06
Medlem
fisk0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Nja han måste bedömas som laglydig och ordningssam. Någon bedömning av hans kvaliteter som vårdnadshavare göra såklart inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Karin.Lollo.81
Jag har för mig hon ska vara dömd sedan tidigare ?
Eller så vart det hennes make som var dömd

Det var förvirring i början av tråden där någon trodde att mordet var relaterat till en kvinna som misshandlat sina två barn i närliggande Fagersta.
Inget i tråden har tytt på att vare sig Sof* eller J*mmy varit misstänkta för brott tidigare.

Några tiotal sidor tillbaka nämnde även grannar att de bara såg honom gå med barnen till lekparken, aldrig henne.
Senast redigerad av fisk0 2023-07-18 kl. 17:23.
Citera
2023-07-18, 17:15
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Så du tror inte hon suttit i framsätet och skjutit barnen från baksätet när de sitter i deras bilbarnstolar bakåtvänd?

Nja, detta är lite av den springande punkten och det gäller då om det är ett kulhål, eller flera... Är det ett kulhål så har hon säkerligen skjutit dem i baksätet. Är det flera kulhål i bilrutan så är det mer troligt att hon skjutit dem bakifrån, då barnen stått framme och hon suttit i baksätet. Skulle hon skjutit barnen i baksätet, i barnstolar så blir det inga skotthål i bakrutan. Vore ytterst intressant att veta hur många kulhål man funnit och var...

Jag kanske rotar till det, men fråga om jag inte är klar nog...
Citera
2023-07-18, 17:19
Medlem
fisk0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Håller med. Initialt stod det i flera artiklar att en polispatrull hittat bilen när de var ute på annat ärende.
Efter en- ett par dagar kom historien om anhörig som anmält dem försvunna + pejling av mobil.

Kan väl möjligtvis vara så att patrullen som åkte till centrum för MC-olyckan noterade en bil i diket på vägen och rapporterade det till helikoptern, men inte stannade själva eftersom de var på annat ärende?
Antar att det blir lite klarhet i det förloppet senare.
Citera
2023-07-18, 17:22
Medlem
fisk0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorpan22
Om du följer o läst tråden så finns det kordinater på helikopterns landningsplats o rutt.
Och där kan man se ungefärlig plats
Och nej, det finns knappt noe blommor o ljus där.
Det har varit ljuständning i kyrkan och även besök vid minnesstenen vid kyrkan som är för alla att använda.
Leta fram det inlägget med helikopterns rutt så ser du ungefär. Det är inte många som är intresserade o ut med ljus/ blommor på en grusväg i skogen nästan

Landningsplatsen måste inte nödvändigtvis vara precis intill bilen dock, länken till flygkartan visade att helikoptern landat i en korsning, kan väl vara så att det var den närmaste öppna ytan i förhållande till bilen, men att den ändå kan ha stått något hundratal meter därifrån?
Citera
2023-07-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fisk0
Landningsplatsen måste inte nödvändigtvis vara precis intill bilen dock, länken till flygkartan visade att helikoptern landat i en korsning, kan väl vara så att det var den närmaste öppna ytan i förhållande till bilen, men att den ändå kan ha stått något hundratal meter därifrån?
Skrev ungefärlig plats
Citera
2023-07-18, 17:26
Medlem
ErlingP75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Begriper inte hur det kan 2023 vara så här lite information ute om det här fasansfulla dådet.

Liten ort och att brottet skedde utan vittnen.
Troligtvis få flashbackare där och de som finns vet nog lika lite som oss andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiocci
Hur fick polisen kännedom om detta?

Man har hunnit fatta beslut om pejling samt genomföra den, helikoptern har tagit sig till området från Arlanda gissningsvis 40-60 minuter bort. De och övriga resurser har fått resultatet av pejlingen och därmed ett begränsat område att söka i.

Förmodligen har kvinnan för någon klargjort sina avsikter. Dessutom med tydlighet då polis och sedemera åkl ganska snabbt fått skeendet klart för sig. Kvinnan har kanske i detalj redogjort för sina avsikter?

Och ja, helikoptern ser med lätthet kulhål i fönster.

Tror som du att kvinnan nog signalerat att hon var oberäknelig.
Stödjer otrohetsryktet även om det är i grövsta laget.
Rycker ut vapnet ur skåpet och slänger in ungarna i bilen.
Normalt sett startar inte sök med helikopter om man inte misstänker grova brott.
Citera
2023-07-18, 17:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Man undrar varför det inte anordnas några demonstrationer mot det utbredda kvinnliga våldet som riktar sig både mot män, kvinnor och BARN?

Aftonbladet skriver om det aktuella fallet.

"Åklagaren misstänker att barnen skjutits ihjäl av kvinnan – som sedan tagit sitt eget liv"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dw04Pj/skinnskatteberg-i-chock-efter-misstankta-barnamorden

Det måste ha funnits varningssignaler innan, vet man om kvinnan varit involverad i en vårdnadstvist? Eller fanns det en missbruksproblematik eller psykiska problem i hennes bagage?
Citera
2023-07-18, 17:38
Medlem
ErlingP75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jaha, helikoptern såg skotthål genom rutorna.

Alltså flera rutor då.

Detta fallet blir ruskigare och ruskigare ju mer jag tänker på det.

Har hon tagit med sig en Glock med 17 skott.

Hållit upp barnen och skjutit mer än ett skott på varje barn?

Brrrr....

Jag tror skott nedifrån hakan på barn i bilstol fram. Då hål i framrutan.
Skott nedifrån i bilstol bak så hål i bakrutan.
Men det större barnet borde egentligen också suttit bakvänd. Lite osäker på detta, eftersom hon ser tillräckligt präktig ut för att inte tumma på säkerheten.

Barnen var nog fastspända och rimligen vakna, måste varit en del tumult innan misstänker jag med tanke på snabbt eftersök.

Nån slags psykotisk flipp pga något (bråk?)
Det krävs ett oerhört starkt hat till någon för att göra såhär. Och det är en sjuk gärning oavsett, så nåt fel i psyket från början måste finnas.
Men det ursäktar inte brottet.
Senast redigerad av ErlingP75 2023-07-18 kl. 17:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in