Citat:
Ursprungligen postat av
fragola
Även om "riksfyllot" funnits som begrepp så fanns väl ingen bild. Och det här är liksom inte tiden då man kunde stalka någon på Facebook. Om Stig pekar ut Anders B på bild och säger att han var påtagligt onykter så är det sensationellt. Det är i sig ett svagt bevis på att han varit på mordplatsen efter att skotten fallit och mördaren sprungit iväg. Svagt, därför att det ändå var fredag kväll, och det kanske är en chansning där Stig har tur - igen. Men ändå ännu ett bevis.
Poängen är väl fortfarande att de 2 individer (AB+LJ) som Engström med säkerhet pekar ut är individer som GM med sannolikhet har sett? Han lyckas inte på ett trovärdig sätt placera någon av de andra som han (enligt honom själv) har samarbetet med för att rädda OP i vad...10 min?
Citat:
Ursprungligen postat av
fragola
Det verkar inte alls troligt att GM ska ha kunnat bedöma hur nykter eller onykter AB är när han har fokus på förfölja paret Palme. Den observationen måste ha helt enkelt ha gjorts när GM stuckit. Stig-vittnet såg AB onykter på platsen efter mordet, exakt vad "riksfyllot" (AB) sa kan vi inte veta (han kanske inte själv minns allt?) men Stigs utpekande av AB i kombination med angivandet av ABs promillehalt är sensationellt att inte t.ex. TP uppmärksammat, han har ju ändå jobbat med detta fler år.
Men ska det här bli trovärdigt får du faktiskt göra lite bättre ifrån dig
Jag är helt med på noterna att hitta saker som en gång för alla kan påvisa att Engström faktiskt var där efter skotten, men ska man göra det får man göra jobbet också......
1. När gör Engström sitt uttalande om ABs eventuella promillehalt?
2. Har AB någonsin varit med i media innan dess?
Återigen beskriver Engström en beteende hos AB som inte styrks av AB själv eller omgivningen.
Det finns inte en chans att han har stått och skrikit "Är det Palme?" när han först fick reda på att det var Palme sådär runt kl 02:00 när polisen förhörde honom hemma i bostaden.
Lämnade mordplatsen utan att veta att det var Palme som var skjuten. Blev upplyst om detta senare på natten då polisen förhörde honom.
https://wpu.nu/wiki/Anders_Bj%C3%B6rkman
Sedan har vi faktumet att Holmér öppet har kallat AB för riksfyllot.
Har du kollat upp hur det smeknamnet kommunicerades?
Hur blev det känt att AB var berusad? Via tidningar? Presskonferens?
Citat:
Ursprungligen postat av
fragola
Poängen är inte att han säger något om andra vittnens tveksamhetsfaktor. Poängen är att han delar tveksamhetsfaktorn med flertalet andra vittnen. Det är det som är träffsäkert. Som GM måste han uppfinna detta ur absolut intet, och ha tur med hur Lisbeth håller sin och Olofs identitet hemlig. Sedan har han tur igen med att Olof blöder ur munnen fast Stig-GM sköt honom i ryggen. Han har även tur med sin observation att polisen var brysk mot Lisbeth, något som TP påstår är en lögn men som polisen Gösta vittnar om i domstol senare...
Tyvärr missar jag nog poängen fortfarande.
Vissa visste att det var Palme och andra inte.
På vilket sätt påvisar Engströms påstående om att en man/kvinna har berättat det för honom att han var närvarande efter skotten?
På vilket sätt hade varit annorlunda om han kom in och sa: "Någon har skjutit Palme!"?
Som addering vore det spännande om du kan måla upp en tidslinje här.
När tror du Engström anslöt till mordplatsen?
När tror du Engström lämnde själva mordplatsen? För jag antar att han då missade LPs ord om att det är OP? Var befann sig Engström då? Det är väl ca 10 min kvar tills att han kommer tillbaka till Skandia? Vad gjorde han under den tiden?
Hur länge befann sig Engström tillsammans med LOP, SG och AH?
Du får gärna utveckla detta!