2023-07-06, 20:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Just ja! Tack, har ju läst detta, men förstahandskälla kan vi aldrig kalla det för.
SE själv har aldrig påstått något sådant i egna förhör.

Då är frågan:
Har arbetskamraten missuppfattat?
Eller faktiskt sagt detta och
Ljugit eller talat sanning?

Ser varken ur GM eller vittnes-perspektivet att denna uppgift skulle vara korrekt.
Än mindre GM-perspektivet. Som ett skrävlande vittne möjligen, men ... näe inte ens det.

Jag finner det inte speciellt spekulativt att det obeväpnade vittnet SE fortsatte att försöka åka hem efter mordet i linje med sin avsikt när han lämnade receptionen efter samtalet med HO samtidigt som skotten föll 60 meter därifrån.

SE fortsatte med "projektet" att åka hem när han rusade till Hötorget men missade tåget. Efter det korta kaffestoppet i receptionen på Skandia återupptog han återigen projektet att resa hem och gick till Odenplan och tog nattbussen hem.

Jag tror SE talar sanning i sina förhör att han verkligen var på väg hem. Mycket tyder på det.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-06 kl. 20:56.
Citera
2023-07-06, 22:31
Medlem
ursprungligens avatar
Efter att ha tagit del av debatten i "riktiga" tråden om OP så finns det nu ett "nytt" vittne som helt utesluter SE som GM.

Robert-ynglingen är mycket tydlig med att SE inte är GM.
Citera
2023-07-07, 10:34
Medlem
Draifoss avatar
Jag har försökt förstå hur Sydafrikaspåret egentligen uppstod, och jag är lite inne på att det skulle kunna vara gärningsmannen som har hittat på en historia för att missleda polisen. I så fall skulle upphovsmannen till historien mycket väl kunna vara identisk med Skelleftehamnsmannen, han som redan några dagar efter mordet försökte styra in polisen på RAF-spåret.

Det var säkert många som tipsade om Sydafrika redan dagarna efter mordet, bl.a. Lisbeth Palme och författaren Per Wästberg, men då rörde det sig väl mer om spekulationer och/eller sk. motivbildsteorier. De första konkreta uppgifterna som får ned Sydafrika på Sveavägen ser ut att ha kommit i slutet på maj 1987, när Svenska Dagbladet enligt flera sk. säkra källor (se spoiler nedan) skall ha publicerat en artikel.

Jag har försökt hitta den här omtalade artikeln, men utan framgång. Någon som vet var den kan finnas?
Senast redigerad av Draifos 2023-07-07 kl. 11:15.
Citera
2023-07-07, 12:13
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har försökt förstå hur Sydafrikaspåret egentligen uppstod, och jag är lite inne på att det skulle kunna vara gärningsmannen som har hittat på en historia för att missleda polisen. I så fall skulle upphovsmannen till historien mycket väl kunna vara identisk med Skelleftehamnsmannen, han som redan några dagar efter mordet försökte styra in polisen på RAF-spåret.

Det var säkert många som tipsade om Sydafrika redan dagarna efter mordet, bl.a. Lisbeth Palme och författaren Per Wästberg, men då rörde det sig väl mer om spekulationer och/eller sk. motivbildsteorier. De första konkreta uppgifterna som får ned Sydafrika på Sveavägen ser ut att ha kommit i slutet på maj 1987, när Svenska Dagbladet enligt flera sk. säkra källor (se spoiler nedan) skall ha publicerat en artikel.

Jag har försökt hitta den här omtalade artikeln, men utan framgång. Någon som vet var den kan finnas?

Det är en ganska komplicerad historia. Jag kan lägga ut artikeln senare.

Mordet ska ha organiserats av Sydafrika, utförts av ett ”fruktat sydafrikanskt poliskommando” (antar COIN), praktiskt ordnats av en kriminell västtysk och genomförts med hjälp av svenska högerextremister.

CW ska ha verkat som infiltratör i och rapportör från olika internationella organisationer och identifierat ivrig svensk anti-SA -aktivitet.

Kopplingen mellan skandinaviska högergrupper och SA ska ha framgått i den så kallade Muldergateskandalen på sjuttiotalet.

Informationen i artikeln kommer från en person som uppges ha god insyn i SA och som SvD möter i en ”mellaneuropeisk stad”. Mordet ska ha planlagts i flera år. Det praktiska sköttes av en namngiven kriminell västtysk som tidigare arbetat för SA vid sidan av sitt jobb som bilhandlare. Personen bor numera i SA och verkar i Europa under falsk identitet.

Polisen utreder saken men är tveksam.

I en annan artikel i samma upplaga står att en medlem i en svensk högerextremistgrupp som bevisligen haft kontakt med SA kan kopplas till en ”mystisk felringning” till ett äldre par i Bromma 14 minuter efter mordet. Gruppen ska även haft kontakt med en utlandssvensk i England som arbetar för SA. PU och Säpo utreder även detta och SvD har kontakt med en person med insyn i gruppen och som tror att den vet något om MOP.

SA uppges utgöra två av tre uppslag i utredningen ”som förefaller bli allt viktigare”. Det tredje är Grandmannen.

Kopplingen till SE får väl bli att det är han som tipsat SvD om den första SA-saken.

Eller båda rentav?
Citera
2023-07-07, 15:20
Medlem
matsqqs avatar
Jag tycker ändå man kan särskilja Alf Enerström från Sydafrika-spåret.

AE kan för mig absolut vara inblandad utan att Sydafrika-spåret måste ha bäring.

Motivbilden för AE är extremt stark - jag tycker den är mycket starkare än något annat spår.
Ingen annan körde med sådan frenesi sådana hätska kampanjer som AE , och om det nu är sant att hans hjälpreda plockade upp pengar som anonymt droppades på olika offentliga platser så känns det ännu starkare. och att AE till och med skyllde sin sons död på Palme .

Så det är alls inte nödvändighet att förkasta AE som inblandad bara för att man förkastar sydafrika-spåret.

För de som förespråkar att mordet var amatörmässigt kan det också passa in på att AE var inblandad.
Citera
2023-07-07, 15:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Efter att ha tagit del av debatten i "riktiga" tråden om OP så finns det nu ett "nytt" vittne som helt utesluter SE som GM.

Ja, SE-spåret skakar verkligen i sina grundvalar.

På ett mirakulöst sätt lyckades herr Ynglingen hinna före SG, som hoppade ur bilen (parkerad bredvid offret) en 15-20 sekunder efter skotten, medan GM sprang förbi barackerna, trots att herr Ynglingen stod på Luntmakargatan, och såg GM passera förbi.

Herr Ynglingen lyckades heller inte bli sedd av någon. Han hade kanske en osynlighetsmantel.

Inte nog med det: Herr Ynglingen låter meddela att SG "fick 7 till 9 tusen för att ljuga och spela mig".

Då måste jag motvilligt medge att till och med Bohemiaspåret, och för all del Mattes lysrör, är mer trovärdiga än herr Ynglingen.

Men vetenskapsmännen i stora MOP-tråden vibrerar väl av spänning som vanligt.
Senast redigerad av Dalulven 2023-07-07 kl. 15:31.
Citera
2023-07-07, 16:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Då han saluför en egen GM, så måste andra så klart uteslutas...
Fråga honom om CP, CA, VG eller vilken annan som helst så bör han ju vara lika tydlig med dom.

Jag har dock svårt att se att han och hans kumpaner får plats på Tunnelgatan.
Citera
2023-07-07, 21:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är en ganska komplicerad historia. Jag kan lägga ut artikeln senare.

Visst, och det vore ju uppskattat. Men tillsvidare finns det alltså inga säkra belägg för att någon sådan här artikel ens har existerat. Skulle du kanske kunna tänka dig att redan nu lägga ut t.ex. datum för publicering och rubriken på artikeln, så hade vi åtminstone den biten avklarad.
Senast redigerad av Draifos 2023-07-07 kl. 22:25.
Citera
2023-07-08, 05:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Visst, och det vore ju uppskattat. Men tillsvidare finns det alltså inga säkra belägg för att någon sådan här artikel ens har existerat. Skulle du kanske kunna tänka dig att redan nu lägga ut t.ex. datum för publicering och rubriken på artikeln, så hade vi åtminstone den biten avklarad.

De två första styckena i mitt inlägg föll visst bort:

"Det talas om uppgifter i ett "artikelutkast" författat av två journalister på SvD. Det är alltså inget som torde ha publicerats.

Något som dock publiceras är en artikel i SvD 27/5 1987 "Sydafrika planlade mordet". Författad av den journalist som förmodligen besökte SE dagen efter mordet samt av en Mari S."

Resten var ett referat av artiklarna och som finns där:

https://imgur.com/a/JykfNQ1
Citera
2023-07-08, 09:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
De två första styckena i mitt inlägg föll visst bort:

"Det talas om uppgifter i ett "artikelutkast" författat av två journalister på SvD. Det är alltså inget som torde ha publicerats.

Något som dock publiceras är en artikel i SvD 27/5 1987 "Sydafrika planlade mordet". Författad av den journalist som förmodligen besökte SE dagen efter mordet samt av en Mari S."

Resten var ett referat av artiklarna och som finns där:

https://imgur.com/a/JykfNQ1
Granskningskommissionen skriver lite om artikelutkast m.m. (s. 454-457):
"I början av maj 1987 erhöll säkerhetspolisen ett artikelutkast av journalisterna Roger M och Mari S på Svenska Dagbladet", "Den 22 maj 1987 kontaktade Roger M säkerhetspolisen på nytt.", "Den 27 maj 1987 publicerades artikeln i Svenska Dagbladet", "I juli 1987 kontaktade Roger M återigen säkerhetspolisen. Han hade efter ny kontakt med källan fått fram ytterligare uppgifter."
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Granskningskommissionens-bet%C3%A4nkande.pdf

Det verkar finnas mer detaljerade upplysningar om själva mordet/händelseförloppet i de där artikelutkasten m.m. som skickades in till SÄPO. Kanske finns det också något mer där om vem den här mystiska källan kan vara, hur de här kontakterna gick till, och vad källan kan ha haft för syfte med att berätta allt det här. Kan artikelutkasten gå att hitta i wpu.nu eller palmemordsarkivet.se?
Senast redigerad av Draifos 2023-07-08 kl. 09:47.
Citera
2023-07-08, 10:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
"I början av maj 1987 erhöll säkerhetspolisen ett artikelutkast av journalisterna Roger M och Mari S på Svenska Dagbladet", "Den 22 maj 1987 kontaktade Roger M säkerhetspolisen på nytt.", "Den 27 maj 1987 publicerades artikeln i Svenska Dagbladet", "I juli 1987 kontaktade Roger M återigen säkerhetspolisen. Han hade efter ny kontakt med källan fått fram ytterligare uppgifter."
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Granskningskommissionens-bet%C3%A4nkande.pdf

Det verkar finnas mer detaljerade upplysningar om själva mordet/händelseförloppet i de där artikelutkasten m.m. som skickades in till SÄPO. Kanske finns det också något mer där om vem den här mystiska källan kan vara, hur de här kontakterna gick till, och vad källan kan ha haft för syfte med att berätta allt det här. Kan artikelutkasten gå att hitta i wpu.nu eller palmemordsarkivet.se?

Vet inte om det begärts ut.

Det enklaste vore kanske om nån som är intresserad av saken går via reportrarna, åtminstone en av dem är fortsatt verksam. Det finns också MOP-intresserade journalister som är knutna till SvD idag.

Källan kanske fanns utanför den mellaneuropeiska staden Wiesbaden.
Citera
2023-07-08, 10:34
Medlem
Citat:

Det verkar finnas mer detaljerade upplysningar om själva mordet/händelseförloppet i de där artikelutkasten m.m. som skickades in till SÄPO. Kanske finns det också något mer där om vem den här mystiska källan kan vara, hur de här kontakterna gick till, och vad källan kan ha haft för syfte med att berätta allt det här.

Kan artikelutkasten gå att hitta i wpu.nu eller palmemordsarkivet.se?

Nej, är inte uppladdade på wpu, vad jag kan se.

https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:HBO

https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:HBO10985
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in