2023-07-09, 22:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utan hennes hjälp hade Kjell-Åke inte klarat sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Hej RFT,
Som jag uppfattar Skaraborg2, är han inne på att Kjell-Åke iallafall kan ha fått ny identitet lagligt, med hjälp av kyrkan (som ju höll i folkbokföring på den tiden). Jag har kollat detta med en gammal diakonissa som säger att hon inte känner till det här fallet, men att det mycket väl kan ha gått till så och att det i sådana fall tyvärr är synnerligen svårt att spåra. (Jag inser att det här inte heller är verifierbart för dig, men... Jag skulle inte utesluta den där utgången.)

Du har helt rätt i att detta skall ha varit en fullt laglig ny identitet som Kjell-Åke erhöll.

Om det var Svenska kyrkan där den här kvinnliga kuratorn var anställd låter jag vara osagt. Lutar mera åt att det kan ha varit en frikyrka. Fanns flera sådana i Haga. Skulle hon varit anställd hos Frälsningsarmén så hade de inte bara ypperliga kontakter i hela landet utan även i hela världen. Kyrkan höll på den tiden i folkbokföringen men Kjell-Åke var nog i första hand mer intresserad av att kunna lämna Göteborg under 1966. Detta har tidigare diskuterats flitigt. Helt omöjligt att kunna spåra eller att få det verifierat. Allt fördes per hand eller i bästa fall med skrivmaskin.

Från flera håll så har det i a f framförts att utan hennes hjälp så hade Kjell-Åke aldrig överlevt.
Citera
2023-07-16, 15:56
Medlem
RFTs avatar
Nu heter det helt plötsligt att han skulle ha fått en ny identitet på lagligt sätt. Det har du Skaraborg inte framfört tidigare, så vitt jag kan minnas. Förklara gärna hur, och framför allt VARFÖR han fick det?

Du Skaraborg har ju tidigare sagt, på fråga från mig, att det fanns poliser som visste vad som skett och varför det skedde. Och då frågar jag: Varför skulle en kriminell person få byta identitet lagligt? Om killarna hade begått ett brott, så hade väl rättsväsendets kvarnar börjar mala. Menar du att polisen skulle ha vetat vad killarna gjort, men inte kunnat framföra bevis tillräckliga för åtal, och istället skulle han ha fått ny identitet, för att kunna gömma sig för de "storkriminella" som jagade honom? Det ställer jag mig mycket tvivlande till.

Jag tvivlar fortfarande. "Skapa" en ny person som är i övre tonåren? Hur löser man personens bakgrund? Född på vilket BB? Döpt i vilken kyrka? Fått vilka vaccinationer? Gått i vilka skolor? Konfirmerad i vilken kyrka? Bott på vilka adresser? Namn på föräldrar?

Det faller direkt på att det inte skulle ha funnits några uppgifter om den nya personens födelse.

Dessutom: Kuratorn skulle ha arbetat på Frälsningsarmén. Det var Svenska Kyrkan som på den tiden höll i folkbokföringen. Alltså måste minst en person till (någon på Svenska Kyrkan), vara inblandad.

Frälsis finns över hela Sverige och i andra länder, ja. Men att lägga fram att man hade bra kontakter, är ju inget bevis.

Jag tror inte på identitetsbyte. Men visa gärna att jag har fel.
Senast redigerad av RFT 2023-07-16 kl. 16:09.
Citera
2023-07-16, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag tvivlar fortfarande. "Skapa" en ny person som är i övre tonåren? Hur löser man personens bakgrund? Född på vilket BB? Döpt i vilken kyrka? Fått vilka vaccinationer? Gått i vilka skolor? Konfirmerad i vilken kyrka? Bott på vilka adresser? Namn på föräldrar?

Det faller direkt på att det inte skulle ha funnits några uppgifter om den nya personens födelse.

Dessutom: Kuratorn skulle ha arbetat på Frälsningsarmén. Det var Svenska Kyrkan som på den tiden höll i folkbokföringen. Alltså måste minst en person till (någon på Svenska Kyrkan), vara inblandad.

Frälsis finns över hela Sverige och i andra länder, ja. Men att lägga fram att man hade bra kontakter, är ju inget bevis.

Ja om ingen kan visa hur ett identitetsbyte hade gått till på den tiden så tror jag också det är bullshit.
Kontakter i Svenska kyrkan och Frälsningsarmen, det låter helt enkelt som en gammal rövarhistoria som kanske låter bra men när man synar den så blir det svag. Kurator i Svenska kyrkan som på den tiden hade hand om folkbokföringen låter intressant men hur hade det gått till i praktiken? Och som sagt så verkar hela historien vara extremt luddig men mycket svaga detaljer, först var det Svenska kyrkan och sen var det en frikyrka och sen var Frälsningsarmen. Det är en otrolig skillnad vilket det var. Var det inte Svenska kyrkan så faller allt platt. Frälsningsarmen hade inget sätt att påverka Svenska kyrkan.
Citera
2023-07-16, 19:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte på ett lagligt sätt men som kom att bli laglig.

Citat:
Nu heter det helt plötsligt att han skulle ha fått en ny identitet på lagligt sätt. Det har du Skaraborg inte framfört tidigare, så vitt jag kan minnas. Förklara gärna hur, och framför allt VARFÖR han fick det?

Du Skaraborg har ju tidigare sagt, på fråga från mig, att det fanns poliser som visste vad som skett och varför det skedde. Och då frågar jag: Varför skulle en kriminell person få byta identitet lagligt? Om killarna hade begått ett brott, så hade väl rättsväsendets kvarnar börjar mala. Menar du att polisen skulle ha vetat vad killarna gjort, men inte kunnat framföra bevis tillräckliga för åtal, och istället skulle han ha fått ny identitet, för att kunna gömma sig för de "storkriminella" som jagade honom? Det ställer jag mig mycket tvivlande till.

Nej Kjell-Åke erhöll inte sin nya identitet på ett lagligt sätt men detta kom att bli hans nya identitet och som kom att bli laglig.
Citera
2023-07-16, 23:10
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej Kjell-Åke erhöll inte sin nya identitet på ett lagligt sätt men detta kom att bli hans nya identitet och som kom att bli laglig.

Han fick den inte på ett lagligt sätt, men den blev laglig.

Nu förstår jag inte. Hur kan något som initialt var olagligt bli lagligt?

Och utveckla gärna dina tankar kring hur man löste "problemen" jag räknat upp. Född på vilket BB? Gått i vilka skolor? o s v.
Citera
2023-07-16, 23:15
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Ja om ingen kan visa hur ett identitetsbyte hade gått till på den tiden så tror jag också det är bullshit.
Kontakter i Svenska kyrkan och Frälsningsarmen, det låter helt enkelt som en gammal rövarhistoria som kanske låter bra men när man synar den så blir det svag. Kurator i Svenska kyrkan som på den tiden hade hand om folkbokföringen låter intressant men hur hade det gått till i praktiken? Och som sagt så verkar hela historien vara extremt luddig men mycket svaga detaljer, först var det Svenska kyrkan och sen var det en frikyrka och sen var Frälsningsarmen. Det är en otrolig skillnad vilket det var. Var det inte Svenska kyrkan så faller allt platt. Frälsningsarmen hade inget sätt att påverka Svenska kyrkan.

Jag håller med dig. Det hela är väldigt luddigt.
Också jag har tidigare undrat hur det måste ha gått till i praktiken, men inte fått något svar.
Citera
2023-07-16, 23:26
Medlem
Citat:
Jag håller med dig. Det hela är väldigt luddigt.
Också jag har tidigare undrat hur det måste ha gått till i praktiken, men inte fått något svar.

Hela fallet och historierna runt det är konstigt. Något ska ha hänt dom tre och detta ska vara så otäckt att flera fick gå under jorden och aldrig återvända och ingen har har kunnat prata om detta för hotet ska fortfarande vara aktivt. Jag har svårt att köpa det. Jag har svårt att inte tänka mig att allt skulle vara glömt 30 år senare. När kriminella generationer i Göteborg har bytt ut varandra kanske 20 gånger.
Och samtidigt som detta är så hemligt verkar ändå en massa människor veta saker och säger det men dom vill inte säga mer. Vissa familjemedlemmar ska veta allting medan andra inte? Och dom allt nu är så allvarligt varför har dom då spätt på mystiken under alla år, varför inte bara säga att personerna avlidit utomlands? Jag förstår inte det här med att bevara hemligheten men samtidigt göra det så svårt för sig.
Det är så rörigt.
Citera
2023-07-18, 16:14
Medlem
Om man inte samkorde fodelse och dodsregistren sa var det i allra hogsta grad mojligt att byta identitet innan dataaldern kom in i bilden. Svart men helt mojligt. En person kan anta en "ny" identitet genom att latsas vara en sedan lange dod person i samma alder eftersom registren var separata, naturligtvis maste detta da intygas av tredje part, sa det behovs en kontakt som ar beredd att "sta infor gud fader och totalljuga". Hur som helst. Nagon som hade bra kontakter inom kyrkan hade kunnat fixa detta utan problem. Precis som efter andra varldskrigets slut da manga kyrkor hjalpte manga, manga ljusskygga personer att "forsvinna" in i en ny identitet.
Citera
2023-07-18, 19:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk med bekräftade bakgrundsuppgifter.

Citat:
Hela fallet och historierna runt det är konstigt. Något ska ha hänt dom tre och detta ska vara så otäckt att flera fick gå under jorden och aldrig återvända och ingen har har kunnat prata om detta för hotet ska fortfarande vara aktivt. Jag har svårt att köpa det. Jag har svårt att inte tänka mig att allt skulle vara glömt 30 år senare. När kriminella generationer i Göteborg har bytt ut varandra kanske 20 gånger.
Och samtidigt som detta är så hemligt verkar ändå en massa människor veta saker och säger det men dom vill inte säga mer. Vissa familjemedlemmar ska veta allting medan andra inte? Och dom allt nu är så allvarligt varför har dom då spätt på mystiken under alla år, varför inte bara säga att personerna avlidit utomlands? Jag förstår inte det här med att bevara hemligheten men samtidigt göra det så svårt för sig.
Det är så rörigt.

Den frågan har många ställt sig under årens lopp.

Antingen detta eller att de körde ner bilen och drunknade. Så har ingen någonsin gjort. När "Putte på Haga Östergata" har fått frågor om Kjell-Åke har han bara grinat illa, inte sagt ett ord och tittat ner i marken. Kjell-Åkes flickvän har även hon moltigit under alla dessa årtionden.

Har själv talat med Bengt Dahlsjö om hans yngre bror men han ville heller aldrig berätta något. Samma sak med "Fjärde mannen"/"Fotografen". Han t. o. m förnekade att han hade känt Gay Karlsson när jag talade med honom via telefon.

Gå gärna in här på länken Olöst massförsvinnande: Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965. Här finns mycket bakgrundsuppgifter till bl. a. de tre i Dahlsjö-gänget. Dessa uppgifter är bekräftade.

https://www.google.com/search?q=ol%C3%B6st+massf%C3%B6rsvinnande%3A+dahls j%C3%B6-fallet%2C+g%C3%B6teborg+1965&oq=ol%C3%B6st&aqs=chr ome.0.69i59j69i57j0i512l7j46i512.521895874j0j15&so urceid=chrome&ie=UTF-8
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-07-18 kl. 19:08.
Citera
2023-07-18, 20:02
Medlem
Citat:

Har själv talat med Bengt Dahlsjö om hans yngre bror men han ville heller aldrig berätta något.

Fast hade dom inte sagt att han dog på sjukhus i Holland och hade t om familj där?
Citera
2023-07-18, 20:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ville definitivt inte prata om sin bror.

Citat:
Fast hade dom inte sagt att han dog på sjukhus i Holland och hade t om familj där?

Nej detta har denne broder aldrig berättat för vare sig för mig eller Kjell-Åkes syster.

Vad han berättade för mig var att brodern var snäll och vänlig samt innan han tog sitt passfoto 1960 så gick han och permanentade håret. Det gick faktiskt så långt att hans sambo vaktade telefonen och man kunde ibland också bli utskälld av henne.

Helt klart är att denne broder ville definitivt inte prata om Janne och vad som kom att hända honom och varför.
Citera
2023-07-18, 20:59
Medlem
Citat:
Nej detta har denne broder aldrig berättat för vare sig för mig eller Kjell-Åkes syster.

Vad han berättade för mig var att brodern var snäll och vänlig samt innan han tog sitt passfoto 1960 så gick han och permanentade håret. Det gick faktiskt så långt att hans sambo vaktade telefonen och man kunde ibland också bli utskälld av henne.

Helt klart är att denne broder ville definitivt inte prata om Janne och vad som kom att hända honom och varför.

Vem berättade det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in