2023-07-15, 12:51
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Som jag skrivit till dig tidigare när det gällde prissättning i nyproduktion är det uppenbart att du inte fattar hur branschen fungerar, ännu ett exempel på det.

Eftersom såsom bostadsmarknaden har sett ut har det varit en väldigt bra kapitalplacering eftersom priset på byggrätter har stigit i takt med priserna på bostadsmarknaden. Byggrätter värderas externt och tas upp i balansräkningen. De måste inte heller användas själv utan kan säljas till andra projektörer.

...och av samma skäl brukar privatkunder som köper bostadsmark av kommuner behöva acceptera avtalsvillkoret att marken från köpedatum ska vara bebyggd inom en preciserad kort period, exempelvis två år.
Citera
2023-07-15, 12:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Flanders: ”när kommer du kunna skicka människor till Mars?”

Musk: ”högst troligt inom några år.”

Flanders varje dag sedan frågan ställdes för något år sedan: ”du hade fel, det blev ingen resa.”
Det är väl mer så här, om jag beskriver enligt gammal BASIC-stil:

Kod:
10 Print "Öööh om 3 månader kommer bostadspriserna krascha. Då ska jag fynda till priser som är 30% av idag. Hö hö"

20 WAIT 9 months

30 Print "Hur gick det med den där kraschen som skulle ha varit för 6 månader sedan?"

40 GOTO 10

Och så har det rullat på sedan 2010.
Citera
2023-07-15, 13:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Som jag skrivit till dig tidigare när det gällde prissättning i nyproduktion är det uppenbart att du inte fattar hur branschen fungerar, ännu ett exempel på det.
Ja, att det produceras ad hominem i den riktningen stämmer. Men dessvärre så är det tomt på vidare förklaring. Det blir bara tomma ad homnim.

Citat:
Eftersom såsom bostadsmarknaden har sett ut har det varit en väldigt bra kapitalplacering eftersom priset på byggrätter har stigit i takt med priserna på bostadsmarknaden. Byggrätter värderas externt och tas upp i balansräkningen. De måste inte heller användas själv utan kan säljas till andra projektörer.
Ja, men låt oss då titta i balansräkningarna.

2022: Byggrätter för bostadsändamål i egen balansräkning: 21 800 MSEK.
2015: Byggrätter för bostadsändamål i egen balansräkning: 17 400 MSEK.

Det är en ökning på 25% på 7 år. Det är 3.3% per år.

Dvs:
A) om marken ökat MER än 3.3% i pris så är det tvärtemot vad du påstår. Då har PEAB MINSKAT sina byggrätter.

B) om marken ökat mindre än 3.3% i pris så är det som du påstår. Då har PEAB ÖKAT sina byggrätter.

Så hur är det nu?
Du som är kunnig.
Är det A) eller B) som gäller?

(Inga förklaringar kommer i de här lägena. I bästa fall blir det en harang med ad hominem.
Man kunde ju tänka sig att sådana som Skattmasen08 tar och först tittar i balansräkningarna och kollar att dom inte svamlar. Innan dom påstår något. Men det verkar aldrig ske).
Citera
2023-07-15, 13:35
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, att det produceras ad hominem i den riktningen stämmer. Men dessvärre så är det tomt på vidare förklaring. Det blir bara tomma ad homnim.

Ja, men låt oss då titta i balansräkningarna.

2022: Byggrätter för bostadsändamål i egen balansräkning: 21 800 MSEK.
2015: Byggrätter för bostadsändamål i egen balansräkning: 17 400 MSEK.

Det är en ökning på 25% på 7 år. Det är 3.3% per år.

Dvs:
A) om marken ökat MER än 3.3% i pris så är det tvärtemot vad du påstår. Då har PEAB MINSKAT sina byggrätter.

B) om marken ökat mindre än 3.3% i pris så är det som du påstår. Då har PEAB ÖKAT sina byggrätter.

Så hur är det nu?
Du som är kunnig.
Är det A) eller B) som gäller?

(Inga förklaringar kommer i de här lägena. I bästa fall blir det en harang med ad hominem.
Man kunde ju tänka sig att sådana som Skattmasen08 tar och först tittar i balansräkningarna och kollar att dom inte svamlar. Innan dom påstår något. Men det verkar aldrig ske).

Innan mitt inlägg så visste du ju inte ens vad en byggrätt var och hur den fungerar.
PEAB var ett exempel. Klart är att de stora bolagen lägger beslag på majoriteten av kommunernas byggrätter för bostäder. Och det ligger inte i deras intresse att bygga mer än att de kan ta ut X kr i ett område eller låta någon konkurrent bygga där.
Citera
2023-07-15, 13:38
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
...och av samma skäl brukar privatkunder som köper bostadsmark av kommuner behöva acceptera avtalsvillkoret att marken från köpedatum ska vara bebyggd inom en preciserad kort period, exempelvis två år.

Och sätter man ett sådant villkor till en bostadsutvecklare får man mindre betalt. Ett dilemma för kommunerna, de vill ha fler bostäder så snart som möjligt men vill gärna ha maximalt betalt.
Citera
2023-07-15, 14:30
Medlem
Citat:
Upp 7.6% bara på en vecka. Utan hävstång. Jag har således blivit 7.6% rikare på min bostad bara på en vecka. Ja, det är ju en del kulor.
Vad sägs om att du räknar ut hur mycket det blir "med 7ggr hävstång på eget kapital".

Om det är så borde du klara av att räkna ut hur mycket det blir med hävstången.

Eller var det någon genusutbildning du gick. Då du kan få slippa försöka räkna ut detta.

Priserna har stigit en hel del i år. Och inte backade det Juni heller.

Låter som du fortfarande fantiserat om en krasch inom 3 månader.

Du kanske skulle kolla med alla bubbel-tomtar som yrat om krasch inom 3 månader sedan 2010 vad deras erfarenhet är.

Blir ju så med vänsterpolitik med reglerad arbetsmarknad och där facken får bestämma löneförhöjningarna. Då blir det stora devalveringar. Och depreciering när man går ifrån den fasta växelkursen.

Det är en konsekvens av de regleringarna. Den politiken. Inget som kan kan fuska bort med räntehöjningar. Ska man någon gång få en stabilare växelkurs är det dessa regleringar som måste bort.

Sedan så har växelkurs inget med levnadsstandard att göra. Vilket jag visat många ggr. Behöver väl inte göra det igen?
Förvisso är repetition kunskapens moder men oförmågan att ta in kunskap blir ju absurd om jag måste repetera mer.

Danmark är ett bra exempel.
Dom höll minusränta fram till i höstas.
Och höjde sedan till 0.65%.
Och så störtdök inflationen.

Vad du vill lyfta fram här är att minusränta och låg ränta är the shit.

Och det har du ju rätt i. Med lägre ränta från RB så hade inte RB skapat så mycket inflation.
Nja nu får vi hålla oss till fakta, Danmark har 3,25% i ränta. Min utbildning kommer ifrån Sveriges bästa universitet, och nej inte Genusvetenskap. Har tre examina, i Medicin, Civ-ing och juridik varav det går rätt bra uppenbarligen att sopa mattan med dig, Barf och Flanders. Flanders blev väl t o m avstängd p g a låg begåvning?

Ja Danmark är ett utmärkt exempel när man peggat valutan, eller Norge med dess Handelsbalans som ligger 50% ner not Sverige vad gäller inflation. Krävs kanske lite bakom pannbenet för att förstå dessa kausala samband. Om vi nu ska undvika känslor så hade Danmark 0,65% styrränta förra sommaren (September), sen ökade den som bekant på ECB´s höjningar till numera 3,25%. Du och ni kan diskutera i små grupper varför inflationen nu senast blott är 2,5%. Mot Sveriges 9%+, ledord korrelation samt kausalitet, samt importerad inflation och Kalle Anka pengar. När du kommit vidare så kan du räkna på vad fakta nu visar på -40% sänkning av bostadspriserna, multiplicerat med hävstången för att se hur mycket eget kapital som blivit raderat. Nu är du uppvuxen i socialgrupp 3 enligt egen utsago, så jag förväntar mig inget rimligt svar tyvärr. Flanders är en fattiglapp (enligt egen utsago här), och Barf heter Peter (enligt enligt egen utsago på FB). Ni har dock en sak gemensamt att jag sågat er vid fotknölarna flertalet gånger, p g a högre begåvning samt hålla mig till fakta och inte som ni likt gör, till känslor. Ibland känns det säkert i hela kroppen, men låt oss hålla oss till känslor. Batiktjejerna väntar nog ändå.
Citera
2023-07-15, 15:03
Medlem
Citat:
Den som ligger och ruvar på mark ganska centralt i Stockholm åker på ganska rejäla kapitalkostnader för det.

Att de företagen plundrar sina aktieägare för att hindra andra att bygga blir på tok för konspiratoriskt.

Att dom köper mark i takt med att dom bygger är däremot väldigt rimligt. Men det var ju inte det du skrev.
Det är detta som det syftas på:
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/peab-bromsar-byggandet-pa-rasundatomten/
Kollar man detaljplanen för tomten så inkom dock bygglovet 2022 så kanske händer något snart. Men det har varit en grusplan i 10år nu. Du kanske kan få jobb på Peabs Finans-avdelning?
Citera
2023-07-15, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Vi som högskoleutbildade brukar skriva, exportera inflation. Visst det är såklart möjligt i goda tider, men Seketas har varit på nedgång sedan WW2, då CHF stod 1:1 mot kalle anka pengar. Ja vi importerar mycket inflation, se Danmark för exempel som har en inflation på 2,5% och vi runt 9%. Nu är du inget Mensa materiel men du kanske kan förstå något av de kausala korrelerande sambanden jag visat? Du skulle tagit mina råd förra året och satt pengarna i dollars Peter

Kausala korrelerande sambanden? Hur vill du ha det? Södertörns högskola är inget universitet så där borde du gå tillbaka och ändra ditt inlägg så du inte lurar andra som läser dina inlägg.
Citera
2023-07-15, 16:58
Medlem
https://www.di.se/nyheter/analysjatte-da-kan-fastigheter-rasa-med-40-procent/
Citera
2023-07-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Du raljerar gärna om "bubbelpratare" men om jag hade varit som hen hade jag nog inte varit så stöddig.
Bopriset faller inte över en natt, det är en långsam process, men inflationen och följande räntehöjningar kommer sakta att mala ner även den stöddigaste av stockholmare.
Ai kommer att slå hårt mot typiska stockholmsjobb, räntehöjningarna kommer att ge ökad arbetslöshet osv.
https://www.dagensps.se/bors-finans/efter-kallduschen-riksbanken-maste-hoja-rantan

Fast om man pratar om en bubbla inom bostadsmarknaden eller inom finanssektorn så brukar man mena att priserna gått upp som ett resultat av spekulation och att det saknas fundamentala skäl till uppgången.

När nedgången kommer så leder bristen på fundament till en krasch.

Det faktum att bostadsmarknaden klarat sig så pass bra i Sverige tyder på att priserna byggt på fundamentala faktorer och inte spekulation.
Citera
2023-07-15, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Fast om man pratar om en bubbla inom bostadsmarknaden eller inom finanssektorn så brukar man mena att priserna gått upp som ett resultat av spekulation och att det saknas fundamentala skäl till uppgången.

När nedgången kommer så leder bristen på fundament till en krasch.

Det faktum att bostadsmarknaden klarat sig så pass bra i Sverige tyder på att priserna byggt på fundamentala faktorer och inte spekulation.

Sluta nu med dina sanningar. Spekulationen är enormt stor på den svenska bostadsmarknaden. Tydligen är bara den omständigheten att du köper en bostad spekulation i snillenas huvuden. Oklart varför.

Att man kan köpa en bostad för att man ska bo i den och klarar kostnaderna är väldigt svårt för majoriteten i tråden att ta in. Ofc skriver jag bara detta för att jag för närvarande ska sälja läggan och håller på å pratar upp marknaden.
Citera
2023-07-15, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Vi som högskoleutbildade brukar skriva, exportera inflation. Visst det är såklart möjligt i goda tider, men Seketas har varit på nedgång sedan WW2, då CHF stod 1:1 mot kalle anka pengar. Ja vi importerar mycket inflation, se Danmark för exempel som har en inflation på 2,5% och vi runt 9%. Nu är du inget Mensa materiel men du kanske kan förstå något av de kausala korrelerande sambanden jag visat? Du skulle tagit mina råd förra året och satt pengarna i dollars Peter
Ett klockrent tecken på låg självkänsla och ett extremt behov utav bekräftelse brukar vara att köra med sin högskoleutbildning som skrytpasta.

En högskuleutbildning, klarar vilken människa som helst av. Kan dom läsa och skriva, kan dom klara av skiten. Att köra med att man är "högutbildad" på Flashback, i hopp om att det ska inge respekt, är ungefär som att gå fram till Michael Schumacher och säga:

"Jag är svensk mästare i folkrace" - Och sedan tro att det ska vara något som är imponerande.

Att tro att högskoleutbildning är synonymt med intelligens, är så dumt, så det krävs nästan att man är högt skolad i ämnet dumhet för att ens kunna få fram något sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in