2023-07-15, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Importerar inflation säger du? Gäller detsamma när vi i en nära framtid kommer att importera deflation? Eller vad ska du haka upp ditt narrativ då?
Vi som högskoleutbildade brukar skriva, exportera inflation. Visst det är såklart möjligt i goda tider, men Seketas har varit på nedgång sedan WW2, då CHF stod 1:1 mot kalle anka pengar. Ja vi importerar mycket inflation, se Danmark för exempel som har en inflation på 2,5% och vi runt 9%. Nu är du inget Mensa materiel men du kanske kan förstå något av de kausala korrelerande sambanden jag visat? Du skulle tagit mina råd förra året och satt pengarna i dollars Peter
Citera
2023-07-15, 11:00
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Absolut gäller det alla bostäder. Bor själv nytt, som inte blivit energiklassat än. Men borde gå som A eller som lägst B. Såg någon utredning på vad det kostade att lyfta ett F-klass tillräckligt. Vill minnas 750k, så det är väl kanske inte så farligt. Har man inte tummen mitt i handen så kan det såklart bli ordentligt billigare

Använder man Flanders koorperativa Bygg HB så landar man dock på 1,5M. Är Flanders förresten avstängd? p g a låg nivå på inläggen kan ju tänkas.
750k är inte så farligt?
Det må vara hänt, men jag hade i alla fall använt en dålig energiklassning som ett argument för att pruta rejält.
Citera
2023-07-15, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Vad bra då att kronan stärks mot dollarn nu. Då tjänade man precis nära 10% på sin bostad den här veckan.
Så kan det absolut vara, om du ligger med 7ggr hävstång på eget kapital. Risky business grabben. Du är dock ned 40% * hävstång sedan ATH på eget kapital, inflationsjusterat och omräknat till världsvaluta såklart. Så ingen extralya i Spanien för dig skulle jag tro. Själv så blir det nog att fynda en extra lägenhet hos kronkalle till hösten, då jag bedömer priserna bottnar nominellt. Bara att växla över avkastningen i USD och fynda på auktion. Alltid någon fordringsägare som blir glad. Delad glädje.. dubbel sådan.
Citera
2023-07-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
750k är inte så farligt?
Det må vara hänt, men jag hade i alla fall använt en dålig energiklassning som ett argument för att pruta rejält.
Referensen var "Flanders kooperativa bygg HB". Oklart om happy ending ingår där. Men Flanders på fyra känns ju spontant som en lågoddsare.
Citera
2023-07-15, 11:27
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Så kan det absolut vara, om du ligger med 7ggr hävstång på eget kapital. Risky business grabben. Du är dock ned 40% * hävstång sedan ATH på eget kapital, inflationsjusterat och omräknat till världsvaluta såklart. Så ingen extralya i Spanien för dig skulle jag tro. Själv så blir det nog att fynda en extra lägenhet hos kronkalle till hösten, då jag bedömer priserna bottnar nominellt. Bara att växla över avkastningen i USD och fynda på auktion. Alltid någon fordringsägare som blir glad. Delad glädje.. dubbel sådan.
Jag tror att botten på bostadspriserna ligger betydligt längre bort än till hösten, snarare om ett år eller ännu längre.
Vågar du investera i dollar nu, där har vi nog sett toppen.
Citera
2023-07-15, 11:29
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Referensen var "Flanders kooperativa bygg HB". Oklart om happy ending ingår där. Men Flanders på fyra känns ju spontant som en lågoddsare.
Flanders gör nog vad som krävs för att få jobbet.
Citera
2023-07-15, 12:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du ljuger eller så är du bara okunnig, vilket är det?
Då får du väl visa att jag har fel då. Så mycket borde du väl begripa.

Citat:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2896771
Byggår 1946 energiklass F
Det stämmer väl bra med det jag skriver. Gammalt Hus (1946). Och i obygden.

Sedan finns det något udda med huset.
Elanvändningen är snarast liten för 4 pers + en LVP. Möjligen kör dom bara AC med LVP'n.

Så orsaken lär ligga i vv-förbrukning. Antagligen fullt med maratonduschare i huset.
Med fjärrvärme+LVP+ delvis 3-glasfönster borde det vara omöjligt att komma upp i så höga tal av kWh/kvm, vid normalt beteende.
En ny ägare behöver nog bara bo där ett år. Göra ny energibesiktning och så är den på D.

Citat:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2896771
Byggår 1976 energiklass E
Och det var ju samma objekt det där. Apropå att göra fel

Citat:
https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/stockholm/varmdo/ingaro-hanskroka/hogslingan-12/
Byggår 1965 energiklass E
Och det skulle också stämma med det jag skriver. Om det inte var för en detalj som den duglige noterar.

Det här är också ute i obygden, som dom skriver: "Fantastiskt hus i rofylld omgivning nära hav och natur."

Den intressanta detaljen, som den duglige genast noterar är:
* Energibesiktning från 2017.
* LVP 2018.
* Nya fönster 2018-2021.

Dvs nu lär huset ha klart högre energiklass.

Skärpning där kolroten.

Citat:
Och så vidare, man behöver inte leta speciellt länge.
Sen räcker inte klass E, om tio år gäller minst klass D.
Det här visar tvärtom att du kommer få leta länge innan du hittar något litet undantag.

Något undantag tror jag ju att du kan hitta. Bara rota tillräckligt länge så hittar du några som har maratonduschande tonåringar, vilket driver upp kWh/kvm.
Men det har inte så mycket med huset att göra. Men energibesiktningen går efter förbrukning och yta.
Citera
2023-07-15, 12:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Så kan det absolut vara, om du ligger med 7ggr hävstång på eget kapital. Risky business grabben.
Upp 7.6% bara på en vecka. Utan hävstång. Jag har således blivit 7.6% rikare på min bostad bara på en vecka. Ja, det är ju en del kulor.
Vad sägs om att du räknar ut hur mycket det blir "med 7ggr hävstång på eget kapital".

Citat:
Vi som högskoleutbildade
Om det är så borde du klara av att räkna ut hur mycket det blir med hävstången.

Eller var det någon genusutbildning du gick. Då du kan få slippa försöka räkna ut detta.

Citat:
Själv så blir det nog att fynda en extra lägenhet hos kronkalle till hösten, då jag bedömer priserna bottnar nominellt.
Priserna har stigit en hel del i år. Och inte backade det Juni heller.

Låter som du fortfarande fantiserat om en krasch inom 3 månader.

Du kanske skulle kolla med alla bubbel-tomtar som yrat om krasch inom 3 månader sedan 2010 vad deras erfarenhet är.

Citat:
men Seketas har varit på nedgång sedan WW2, då CHF stod 1:1 mot kalle anka pengar.
Blir ju så med vänsterpolitik med reglerad arbetsmarknad och där facken får bestämma löneförhöjningarna. Då blir det stora devalveringar. Och depreciering när man går ifrån den fasta växelkursen.

Det är en konsekvens av de regleringarna. Den politiken. Inget som kan kan fuska bort med räntehöjningar. Ska man någon gång få en stabilare växelkurs är det dessa regleringar som måste bort.

Sedan så har växelkurs inget med levnadsstandard att göra. Vilket jag visat många ggr. Behöver väl inte göra det igen?
Förvisso är repetition kunskapens moder men oförmågan att ta in kunskap blir ju absurd om jag måste repetera mer.

Citat:
se Danmark för exempel som har en inflation på 2,5% och vi runt 9%. Nu är du inget Mensa materiel men du kanske kan förstå något av de kausala korrelerande sambanden jag visat? Du skulle tagit mina råd förra året och satt pengarna i dollars Peter
Danmark är ett bra exempel.
Dom höll minusränta fram till i höstas.
Och höjde sedan till 0.65%.
Och så störtdök inflationen.

Vad du vill lyfta fram här är att minusränta och låg ränta är the shit.

Och det har du ju rätt i. Med lägre ränta från RB så hade inte RB skapat så mycket inflation.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-07-15 kl. 12:33.
Citera
2023-07-15, 12:29
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Upp 7.6% bara på en vecka. Utan hävstång.
Vad sägs om att du räknar ut hur mycket det blir "med 7ggr hävstång på eget kapital".

Priserna har stigit en hel del. Och inte backade det Juni heller.

Låter som du fortfarande fantiserat om en krasch inom 3 månader.

Du kanske skulle kolla med alla bubbel-tomtar som yrat om krasch inom 3 månader sedan 2010 vad deras erfarenhet är.
Du raljerar gärna om "bubbelpratare" men om jag hade varit som hen hade jag nog inte varit så stöddig.
Bopriset faller inte över en natt, det är en långsam process, men inflationen och följande räntehöjningar kommer sakta att mala ner även den stöddigaste av stockholmare.
Ai kommer att slå hårt mot typiska stockholmsjobb, räntehöjningarna kommer att ge ökad arbetslöshet osv.
https://www.dagensps.se/bors-finans/efter-kallduschen-riksbanken-maste-hoja-rantan
Citera
2023-07-15, 12:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Stora bolag som PEAB har de ekonomiska musklerna att efter budgivning köpa byggrätterna av markägaren och sedan sitta på dem. Se exempel marken där Råsundastadion låg. Över tio år senare är delen "norra stå" fortfarande en grusplan trots skriande bostadsbrist. De är inte intresserade av att bygga innan de räknar med att kunna sälja för pris X. Och kommunen som gärna vill ha fler bostäder och växa kan inte göra ett skit åt det.
Den som ligger och ruvar på mark ganska centralt i Stockholm åker på ganska rejäla kapitalkostnader för det.

Att de företagen plundrar sina aktieägare för att hindra andra att bygga blir på tok för konspiratoriskt.

Att dom köper mark i takt med att dom bygger är däremot väldigt rimligt. Men det var ju inte det du skrev.
Citera
2023-07-15, 12:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Att gissa extrema scenarier är kanske fånigt, men det är nog ännu fånigare att fortsätta sitt "jAg Sa JuH atT dEt sKuLle gÅ uPp!1" när priser varit nominellt stillstående i 7 år värderat i en inflaterad skräpvaluta.
Om man nu håller sig till SEK så får jag från mätdata:
* Villor 2016 till Juni 2023 : Upp 31%
* BR 2016 till Juni 2023 : Upp 16%

Nog låter upp 31% lite väl mycket för att vara "stillastående".
Och andra bubbeltomtar skulle väl inte vara så hysteriska om det nu hade stått still i 7 år.

Att ingen reagerar beror kanske på att det bara är jag som läser dina inlägg.
Citera
2023-07-15, 12:48
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Den som ligger och ruvar på mark ganska centralt i Stockholm åker på ganska rejäla kapitalkostnader för det.

Att de företagen plundrar sina aktieägare för att hindra andra att bygga blir på tok för konspiratoriskt.

Att dom köper mark i takt med att dom bygger är däremot väldigt rimligt. Men det var ju inte det du skrev.

Som jag skrivit till dig tidigare när det gällde prissättning i nyproduktion är det uppenbart att du inte fattar hur branschen fungerar, ännu ett exempel på det.

Eftersom såsom bostadsmarknaden har sett ut har det varit en väldigt bra kapitalplacering eftersom priset på byggrätter har stigit i takt med priserna på bostadsmarknaden. Byggrätter värderas externt och tas upp i balansräkningen. De måste inte heller användas själv utan kan säljas till andra projektörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in