• 2
  • 3
2023-07-15, 00:02
Avstängd
Så. Ska dit imorgon. Jättetrevlig och förstående tjej i telefonen. Kan inte ta mig dit inatt så imorton förmiddag.
Citera
2023-07-15, 00:03
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Det värsta är ju att mina föräldrar gråter på kvällarna....Så mår jag som följd ännu sämre. Jag behöver komma på fötter igen och ser detta som ända utvägen då det andra inte är det. Hade aldrig kunnat ta mitt liv och det är pga mina föräldrar... Jag gör detta för deras skull i mångt och mycket, som jag hoppas blir för min egna. Det är inte rätt mot de och ha en son på väg mot 30 års ålder hemma och de ska inte i den åldern behöva handskas med detta samtidigt som de inte klarar av att släppa mig. Åker jag iväg så får morsan mig att komma tillbaka för hon orkar inte psykiskt med oron. Åh vad allt har blivit fel, jag orkar inte mer, det brister för mig i skrivande stund

1177 är fullt i kön.
Jösses vad bedrövligt allting låter. Kan du inte bara reflektera dig igenom det på något sätt? Vad är meningen med att dö? Vad är det som är så jobbigt med lite tårar? Är det vikinggenen som saknas? Är människor värda att prata med? Kan du inte sikta mot ett mål att sitta i solen vid en strand och äta glass i frid och fröjd? Här landar det ju inga missiler?

Jag förstår att livet har sina bottenlösa nedgångar men kan du inte bara lägga nuet åt sidan, drömma lite och inse att livet är till för att leva? Jobba lite på ditt tålamod. Sätt upp utmaningar. Peppa dig själv. Eller ja vad har du att välja på egentligen?
Citera
2023-07-15, 00:06
Medlem
Citat:
Det värsta är ju att mina föräldrar gråter på kvällarna....Så mår jag som följd ännu sämre. Jag behöver komma på fötter igen och ser detta som ända utvägen då det andra inte är det. Hade aldrig kunnat ta mitt liv och det är pga mina föräldrar... Jag gör detta för deras skull i mångt och mycket, som jag hoppas blir för min egna. Det är inte rätt mot de och ha en son på väg mot 30 års ålder hemma och de ska inte i den åldern behöva handskas med detta samtidigt som de inte klarar av att släppa mig. Åker jag iväg så får morsan mig att komma tillbaka för hon orkar inte psykiskt med oron. Åh vad allt har blivit fel, jag orkar inte mer, det brister för mig i skrivande stund

1177 är fullt i kön.

Ansök till socialtjänsten till vuxenmottagningen om du behöver stöd med vardagen min vän! Det kan vara mycket bättre än vad du tror för att komma tillbaka på fötterna.
Citera
2023-07-15, 00:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jösses vad bedrövligt allting låter. Kan du inte bara reflektera dig igenom det på något sätt? Vad är meningen med att dö? Vad är det som är så jobbigt med lite tårar? Är det vikinggenen som saknas? Är människor värda att prata med? Kan du inte sikta mot ett mål att sitta i solen vid en strand och äta glass i frid och fröjd? Här landar det ju inga missiler?

Jag förstår att livet har sina bottenlösa nedgångar men kan du inte bara lägga nuet åt sidan, drömma lite och inse att livet är till för att leva? Jobba lite på ditt tålamod. Sätt upp utmaningar. Peppa dig själv. Eller ja vad har du att välja på egentligen?

Brukar förklara det som att det känns som en viktig del utav hjärnan / och eller låga volymer utav något fattas som satt hjärnans system ur balans. Det har varit ett genomgående mönster sedan tidiga tonåren. För ett par år sedan bara konstaterades jag efter att ha gått hela mitt liv och undrad vad som är fel, med att ha Bipolär typ II. Hamnade i djupa depressiva perioder ofta och länge. Mådde helt okej stundvis men aldrig längre än 3 veckor om jag hade tur, oftast två, sedan dålig period 35-55 dagar så man hann aldrig anamma sig ett nytt tillvägagångssätt förrän man hamnade där igen. Problemet med en sådan sen diagnos är att jag under de 6 år som ovetandes utvecklade ett blandmissbruk för att stå ut. Det tär på psyket att veta vad som väntar. Det är alltså något faktiskt fel på mig som jag inte rår för.
Citera
2023-07-15, 00:42
Medlem
KirkLazaruss avatar
Jag kan bara råda dig så som många andra i tråden och det är att du tar dig till psykakuten och där är det viktigt att du berättar om att du har dom här självmordstankarna och att du är orolig för att du kommer gå till handling.

Bättre du får komma in där och få sova regelbundet, äta regelbundet och få korrekt medicinsk behandling insatt.

Jag vet av erfarenhet att det tar emot att ta sig till psykakuten då risken finns att man blir avvisad och hemskickad med en liten påse attarax eller quetiapin, och det kan kännas som en dödsdom när man blir hemskickad - så som någon skrev så ha en backup där, någon som kan ta emot dig ifall du skulle bli avvisad, men gör också ett till försök dagen efter.

Men betona för läkaren allvaret i dina självmordstankar när du kommer dit, att det är en reell fara för ditt liv - det är då chanserna ökar för inläggning enligt min erfarenhet. Dom måste ju prioritera, och är någon påväg att ta sitt liv så ökar dina chanser att du blir högt prioriterad och därmed inlagd.

Jag var själv redan idag faktiskt påväg att åka in till psykakuten men fick en akut-tid på öppenvården istället och fick otroligt bra hjälp med remiss för provtagning av alla möjliga slag för att utesluta kroppslig sjukdom och samtidigt utskrivet hög dos stesolid och zopiklon en period för att bryta detta helvetes ångestdeppsömnlöshets-skov. "Bättre du tar stesolid en period än att du tar livet av dig" resonerade läkaren. En tillfällig lösning några veckor tills man kan hitta en mer permanent lösning, är tanken.
Vad jag vill säga med det är att ibland har man tur och får träffa en riktigt bra och förstående läkare som verkligen lägger tid på att förstå din problematik och som kan ge adekvat hjälp. Det finns vettiga läkare därute så ge det åtminstone en chans, kanske blir det så för dig också om du tar dig till en vårdenhet.

Lycka till min vän, du är långt ifrån ensam om att må psykiskt dåligt. Vi är många därute.
Önskar dig allt gott.
Senast redigerad av KirkLazarus 2023-07-15 kl. 01:04.
Citera
2023-07-15, 00:56
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Så. Ska dit imorgon. Jättetrevlig och förstående tjej i telefonen. Kan inte ta mig dit inatt så imorton förmiddag.

Vilket nummer? Så att andra får din chans, du inspirerar andra genom att ta emot hjälp. ❤️
Citera
2023-07-15, 01:24
Medlem
MrFolds avatar
Känner med dig. Hoppas du får adekvat hjälp.
Citera
2023-07-15, 09:01
Medlem
Varför är du psykiskt sjuk?
Citera
2023-07-15, 22:35
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Hoppas att det gick bra och att du fick hjälp.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in