2023-07-14, 00:51
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPS1
Pandemin började januari 2020?
Hm ja det gjorde den nog. Isf my bad då hade jag fel.
Citera
2023-07-14, 08:14
Medlem
Inflationen kom in på 9,3 % med en månadsförändring på hela 1,1 %!!

Riksbanken behöver höja styrräntan rejält i september.
Citera
2023-07-14, 08:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
På samma sätt förstår inte du hur löner fungerar. Du måste ha en väldigt skev uppfattning om lönenivån i Stockholm med omnejd.
Och det är ett påstående du gör som du aldrig kommer kunna visa giltigheten av.
Ett off topic påstående som är själv sinnebilden av trams.

Du fick ett bra svar och då är du helt ställd och kan bara producera ad hominem.

Citat:
Har du råd med 20K i hyra så har du råd att köpa där du önskar.
Nej, det är ett fundamentalt feltänk.
Man kan ha inkomst så att man klarar 20k i hyra. Men inte ha kapital så man klarar att köpa en motsvarande BR.
Det borde väl gå att förstå.

Sedan kan det vara så att man inte gillar tanken på att låsa upp allt sitt kapital i en bostad. Utan man vill investera istället.

Citat:
Men du ska alltid krampaktigt svara på allt här i tråden och enbart citera olika delar av inlägg, ibland tagna ur sina sammanhang.
Och så mer ad hominem.
Jaha, varför är det så upprörande att jag är tydlig med vad jag svarar på?
Är det för att dina mindre lyckade formulering exponerades så tydligt.

Citat:
Svaret på min högst retoriska fråga är att ingen efterfrågar dyra hyresbostäder i Järfälla.
Järfälla??
Var är bubbelpratarna när man behöver dom?

Hade jag skrivit att Järfälla är, som du skriver, "i hyfsat bra lägen", så hade bubbelpladdrarna förföljt mig i en månad. Och nu är dom helt knäpptysta som menlösa barn.

Nog tänkte jag mig att du avsåg Djurgårdsstaden eller något mer centralt. Där gjordes några nybyggen för en tid sedan, har jag för mig, och hyrorna gick över 20k.
Så frågan blir så vem som hyrde där.

Och då är svaret precis det jag skriver. "de som vill hyra stor nyproduktion i hyfsade lägen"
Citera
2023-07-14, 08:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Nej, svenskar har inte råd att casha, det är därför svensken är så hårt belånad.
Citat:
Har du råd med 20K i hyra så har du råd att köpa där du önskar.
Kan inte ni två reda ut hur det skall vara. Påståenden ser ut att kollidera rejält.
Citera
2023-07-14, 08:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ettor efterfrågas inte alls. De är heller inte billigare utan dyrare per kvadratmeter.

1 kilo ris kostar 50kr och 10 kilo kostar 350kr osv.

Om man verkligen vill förändra bostadsmarknaden till det bättre så borde man först och främst se till att bostadskön förändras så att par kan slå ihop sina kötider.

Sen ska staten reglera priserna genom att helt enkelt finansiera projekt som ägs av just staten. Byggbolagen har ingen konkurrens och marknaden skulle hellre se 1 miljon hemlösa människor än att priserna går ner 50%.

Vi har ingen riktig brist på någonting annat än incitament att lösa problemen.
Vore det inte enklare att införa fri hyressättning på nya hyreskontrakt? Varför skall grönmögelvänstern sitta på subventionerad sekelskifteslägenheter på Södermalm?
Att reglera bort en brist brukar aldrig fungera.
Citera
2023-07-14, 08:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt för min dåliga ton och låga kvalitet (högst överdriva exempel). Poängen är att marknaden är helt på tvären och på något sätt så låter diskussionen som om normallön i Sverige/Stockholm är högre än vad den faktiskt är.

Marknadshyror höjer priserna.

Medellönen i Stockholm är inte tillräcklig idag för att hyra en nyproducerad etta i Järfälla. Om inte det höjer ögonbrynen så är jag rädd att hela svenska ekonomin kommer krascha hårdare än grekernas.

Bostadskön kan man mer än halvera genom att låta par slå ihop sina kötider. Då slipper två personer bo i ettor och de som behöver en billig etta har lägre konkurrens.
Fast priserna behöver stiga om fastighetsbolag och andra skall börja bygga HR istället för Brf.
Vidare skulle intresset från fastighetsbolags sida att ombilda eller kontorisera hyresfastigheter försvinna.
Det finns gott om usla kontor i gamla fina lägenheter inne i centrala Sthlm och GBG.
Citera
2023-07-14, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Inflationen kom in på 9,3 % med en månadsförändring på hela 1,1 %!!

Riksbanken behöver höja styrräntan rejält i september.

Tror det blir 25 punkter. Trenden är nedåt och draghjälp att minska inflationen får vi av utrikes siffror också.

Svårt att se annat i korten.
Citera
2023-07-14, 08:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Lite mindre kanske, men det är heller ingen som efterfrågar dyra ettor. Ettor efterfrågas inte alls faktiskt.
Är kötiden verkligen 0 dagar för ettor?

Citat:
Tvåor och treor på 65-85kvm är nog det som folk efterfrågar mest. Dessa byggs knappt och byggs de så kostar de 5-7miljoner.
Då lär det vara vad det kostar för utvecklaren plus någon liten vinst.

Citat:
Byggbolagen tjänar mer på att en etta kostar 80tkr/kvm än att en trea kostar 60tkr/kvm. Funkar inte det så kan vi kalla ettan för tvåa på 36kvm…
Mindre rättelse. Du avser nog utvecklaren. Byggarna tar ingen risk och jobbar med rörelsemarginal på ca 2%.

Utvecklarna tar risk med sådant dom ser att dom kan gå runt på. Och är efterfrågan stor på små lägenheter med många rum så blir det det dom vågar ta risk att bygga.

Citat:
Nä, denna scam kommer nå sitt slut förr eller senare och alla stackare som kommer gå i personlig konkurs kommer aldrig mer kunna äga sitt boende.
Om du har uppfattningen att utvecklare gör stora pengar och har stora marginaler, så varför har då inte du och andra startat företag som bygger och säljer bostäder. Låter som ett snabbt sätt att bli förmögen. Varför står alla och bara tittar på?
Citera
2023-07-14, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Tror det blir 25 punkter. Trenden är nedåt och draghjälp att minska inflationen får vi av utrikes siffror också.

Extremt långsamt nedåt. Om det fortsätter så här så kommer inga räntesänkningar förrän 2026.
Citera
2023-07-14, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Extremt långsamt nedåt. Om det fortsätter så här så kommer inga räntesänkningar förrän 2026.

Nej, inte så långsamt, det sjunker ungefär i samma tempo som det steg.
Citera
2023-07-14, 08:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Hur får vi draghjälp av utrikessiffror? Med svag valuta hålls inflationen uppe, räntan måste upp mer än 25 punkter.
Citera
2023-07-14, 08:50
Medlem
Citat:
Nej, inte så långsamt, det sjunker ungefär i samma tempo som det steg.

Tittar man på grafen över inflation från 2020 till idag så tar det cirka 3 år från nadir till zenith.

Så du menar att det är i samma tempo? Då tar det 3 år från zenith till nadir. 2023 till början av 2026 innan vi är under 2 % varaktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in