Citat:
Ursprungligen postat av
ChrisOhoy
Berätta för mig nu hur du tänker dig att hyresregleringen ska slopas och marknadshyror ska ta plats? Kan du snälla beskriva processen för mig?
...
Så alla dyra nybyggen är för Indier som ska jobba inom IT? Det var det sjukaste jag hört hittills… tror inte riktigt på det.
Nu gör du ett ganska stort hopp i ämne här - frågan var först vilka som faktiskt bor i nyproducerade hyresrätter och varför det finns en efterfrågan på dem trots prisnivån. Då förklarar jag att det är för att de saknar 20 års kö respektive 500k kontantinsats som tröskel för att komma åt dem, till skillnad från resten av hyresmarknaden och köpesmarknaden (med undantag för just att hyra i andrahand, vilket såklart aldrig är att föredra av uppenbara anledningar)
Och att det finns olika kategorier - t ex nyexaminerade utan kontantinsats, inflyttade från olika städer och länder osv. Att du reducerar det till
enbart "Indier som ska jobba inom IT" är inte speciellt god ton.
Hursomhelst, för att svara på frågan om just
införandet av marknadshyror så får det naturligtvis ske under lång tid, minst tio år, precis som en utfasning av ränteavdraget hade behövt ske i lugnt tempo.
Citat:
Ursprungligen postat av
ChrisOhoy
Pratar vi om en hyreshöjning på 300-500% i stan med treor på Östermalm som kostar 35 000kr/mån? Rörlighet enligt dig är då att alla som inte har råd flyttar ut och går hemlösa eller flyttar till Kil?
Nu får du läsa det jag skrev igen. Hyrorna på nyproducerade hyresrätter idag är artificiellt hög för att den utgör en hemskt liten del av alla hyresrätter. Hade alla hyresrätter haft marknadsanpassade priser hade de naturligtvis inte behövt vara så höga.
Men just på Östermalm kan det säkert finnas de som är beredda att lägga uppåt 30k på boende.
Rörlighet innebär att man inte gör allt man kan för att endera behålla sitt kontrakt även om man i praktiken bor nån annanstans, eller för att skicka det vidare till sina barn eller släktingar på andra sätt, eller att det kostar 50-100k svart att få ett kontrakt förmedlat.
Kort och gott att man kan få en lägenhet inom en månad. Som på alla fungerande hyresmarknader, typ Helsingfors, Olso med flera.
En av fördelarna är mycket riktigt att man - om man skulle vilja bo riktigt billigt, kan flytta längre ifrån stadskärnorna eller bo med lägre standard, och man kan byta "upp" sig eller "ner" sig enkelt eftersom man inte behöver ha skrapat ihop flera år av den lite udda valutan
kötid.
Det är oklart varför du tror att folk skulle gå hemlösa dock, det är
inte mer lönsamt för fastighetsägare att ha tomma lägenheter än att ha hyresgäster till det pris de är beredda att betala. Däremot kan de som har små medel inte nödvändigtvis bo i nyproduktion, och vice versa så är det de med hyfsade inkomster som just får finansiera nyproduktion så att det kan byggas en del nytt (där det finns efterfrågan).