2023-07-13, 19:57
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ettor efterfrågas väl i allra högsta grad för att de är billiga både att köpa och hyra?

Jag håller med om att dagens "byggstandard" med en etta på 27 kvm eller en trea på 52 är ett skämt. Finns en del projekt där man klämmer in en "tvåa" på under 30 kvm. Jämför man med äldre lägenheter så har ytan per rum nästan halverats.

Ettor efterfrågas inte alls. De är heller inte billigare utan dyrare per kvadratmeter.

1 kilo ris kostar 50kr och 10 kilo kostar 350kr osv.

Om man verkligen vill förändra bostadsmarknaden till det bättre så borde man först och främst se till att bostadskön förändras så att par kan slå ihop sina kötider.

Sen ska staten reglera priserna genom att helt enkelt finansiera projekt som ägs av just staten. Byggbolagen har ingen konkurrens och marknaden skulle hellre se 1 miljon hemlösa människor än att priserna går ner 50%.

Vi har ingen riktig brist på någonting annat än incitament att lösa problemen.
Citera
2023-07-13, 19:58
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Nja, det kan ju finnas andra investeringar man gör än att casha huset. Men att folk har råd verkar det ju som. Kanske bara du som inte har råd. Vilket är konstigt såhär 13 år senare.

Nej, svenskar har inte råd att casha, det är därför svensken är så hårt belånad.
Citera
2023-07-13, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
På samma sätt förstår inte du hur löner fungerar. Du måste ha en väldigt skev uppfattning om lönenivån i Stockholm med omnejd.

Har du råd med 20K i hyra så har du råd att köpa där du önskar.

Men du ska alltid krampaktigt svara på allt här i tråden och enbart citera olika delar av inlägg, ibland tagna ur sina sammanhang.

Svaret på min högst retoriska fråga är att ingen efterfrågar dyra hyresbostäder i Järfälla.

Jag vet inte vad du tycker är dyrt. Men det det hyrs ut lägenheter med 18k+ hyra i Järfälla (nyproduktion 4 rok). Inte så många som byggs men det är ändå 2-3 års kötid till dem.
Citera
2023-07-13, 20:07
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Berätta för mig nu hur du tänker dig att hyresregleringen ska slopas och marknadshyror ska ta plats? Kan du snälla beskriva processen för mig?
...
Så alla dyra nybyggen är för Indier som ska jobba inom IT? Det var det sjukaste jag hört hittills… tror inte riktigt på det.

Nu gör du ett ganska stort hopp i ämne här - frågan var först vilka som faktiskt bor i nyproducerade hyresrätter och varför det finns en efterfrågan på dem trots prisnivån. Då förklarar jag att det är för att de saknar 20 års kö respektive 500k kontantinsats som tröskel för att komma åt dem, till skillnad från resten av hyresmarknaden och köpesmarknaden (med undantag för just att hyra i andrahand, vilket såklart aldrig är att föredra av uppenbara anledningar)

Och att det finns olika kategorier - t ex nyexaminerade utan kontantinsats, inflyttade från olika städer och länder osv. Att du reducerar det till enbart "Indier som ska jobba inom IT" är inte speciellt god ton.

Hursomhelst, för att svara på frågan om just införandet av marknadshyror så får det naturligtvis ske under lång tid, minst tio år, precis som en utfasning av ränteavdraget hade behövt ske i lugnt tempo.

Citat:
Pratar vi om en hyreshöjning på 300-500% i stan med treor på Östermalm som kostar 35 000kr/mån? Rörlighet enligt dig är då att alla som inte har råd flyttar ut och går hemlösa eller flyttar till Kil?

Nu får du läsa det jag skrev igen. Hyrorna på nyproducerade hyresrätter idag är artificiellt hög för att den utgör en hemskt liten del av alla hyresrätter. Hade alla hyresrätter haft marknadsanpassade priser hade de naturligtvis inte behövt vara så höga.

Men just på Östermalm kan det säkert finnas de som är beredda att lägga uppåt 30k på boende.

Rörlighet innebär att man inte gör allt man kan för att endera behålla sitt kontrakt även om man i praktiken bor nån annanstans, eller för att skicka det vidare till sina barn eller släktingar på andra sätt, eller att det kostar 50-100k svart att få ett kontrakt förmedlat.

Kort och gott att man kan få en lägenhet inom en månad. Som på alla fungerande hyresmarknader, typ Helsingfors, Olso med flera.

En av fördelarna är mycket riktigt att man - om man skulle vilja bo riktigt billigt, kan flytta längre ifrån stadskärnorna eller bo med lägre standard, och man kan byta "upp" sig eller "ner" sig enkelt eftersom man inte behöver ha skrapat ihop flera år av den lite udda valutan kötid.

Det är oklart varför du tror att folk skulle gå hemlösa dock, det är inte mer lönsamt för fastighetsägare att ha tomma lägenheter än att ha hyresgäster till det pris de är beredda att betala. Däremot kan de som har små medel inte nödvändigtvis bo i nyproduktion, och vice versa så är det de med hyfsade inkomster som just får finansiera nyproduktion så att det kan byggas en del nytt (där det finns efterfrågan).
Senast redigerad av pop-ikon 2023-07-13 kl. 20:15.
Citera
2023-07-13, 20:23
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Nu gör du ett ganska stort hopp i ämne här - frågan var först vilka som faktiskt bor i nyproducerade hyresrätter och varför det finns en efterfrågan på dem trots prisnivån. Då förklarar jag att det är för att de saknar 20 års kö respektive 500k kontantinsats som tröskel för att komma åt dem, till skillnad från resten av hyresmarknaden och köpesmarknaden (med undantag för just att hyra i andrahand, vilket såklart aldrig är att föredra av uppenbara anledningar)

Och att det finns olika kategorier - t ex nyexaminerade utan kontantinsats, inflyttade från olika städer och länder osv. Att du reducerar det till enbart "Indier som ska jobba inom IT" är inte speciellt god ton.

Hursomhelst, för att svara på frågan om just införandet av marknadshyror så får det naturligtvis ske under lång tid, minst tio år.

Nu får du läsa det jag skrev igen. Hyrorna på nyproducerade hyresrätter idag är artificiellt hög för att den utgör en hemskt liten del av alla hyresrätter. Hade alla hyresrätter haft marknadsanpassade priser hade de naturligtvis inte behövt vara så höga.

Men just på Östermalm kan det säkert finnas de som är beredda att lägga uppåt 30k på boende.

Rörlighet innebär att man inte gör allt man kan för att endera behålla sitt kontrakt även om man i praktiken bor nån annanstans, eller för att skicka det vidare till sina barn eller släktingar på andra sätt, eller att det kostar 50-100k svart att få ett kontrakt förmedlat.

Kort och gott att man kan få en lägenhet inom en månad. Som på alla fungerande hyresmarknader, typ Helsingfors, Olso med flera.

Jag ber om ursäkt för min dåliga ton och låga kvalitet (högst överdriva exempel). Poängen är att marknaden är helt på tvären och på något sätt så låter diskussionen som om normallön i Sverige/Stockholm är högre än vad den faktiskt är.

Marknadshyror höjer priserna.

Medellönen i Stockholm är inte tillräcklig idag för att hyra en nyproducerad etta i Järfälla. Om inte det höjer ögonbrynen så är jag rädd att hela svenska ekonomin kommer krascha hårdare än grekernas.

Bostadskön kan man mer än halvera genom att låta par slå ihop sina kötider. Då slipper två personer bo i ettor och de som behöver en billig etta har lägre konkurrens.
Citera
2023-07-13, 21:08
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Nej, svenskar har inte råd att casha, det är därför svensken är så hårt belånad.

Men det är väl inga i de allra flesta länder i västvärlden som cashar ett hus eller BR?
Jag tjänar mer än 98% än svenskar men jag har flera miljoner i bolån- tillsammans med ett sparkapital på ungefär 2mkr i aktier osv.
Jag kan nog casha ett hus i Vara men jag vill inte bo i Vara.
Citera
2023-07-13, 22:36
Avstängd
Vad hände med attefallshusen?
Citera
2023-07-13, 22:53
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Men det är väl inga i de allra flesta länder i västvärlden som cashar ett hus eller BR?
Jag tjänar mer än 98% än svenskar men jag har flera miljoner i bolån- tillsammans med ett sparkapital på ungefär 2mkr i aktier osv.
Jag kan nog casha ett hus i Vara men jag vill inte bo i Vara.

Kolla nu igen vad jag skrev inledningsvis:

Citat:
"Självklart cashar man om man har råd. Det främsta skälet till att svenskar är tungt belånade är för att de inte har råd att casha vare sig boende, bil, stuga, båt eller dyrare resor. De shoppar därför på kredit som om de vore miljonärer, när sanningen är att svenska löner är högst blygsamma och inte tillåter den här sortens vidlyftiga konsumtion som varit ett faktum med nollränta."

Svenskar lever på kredit oavsett vad som ska inhandlas, det är långtifrån bara bostäder - det gäller även renoveringen av bostäderna + all annan sorts konsumtion. Det är anmärkningsvärt.
Citera
2023-07-13, 23:31
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
För varje faktor som talar för 100 % ökning av bostadspriserna till 2035 finns det TRE EMOT.

AIs utveckling är parabolisk. Svenska medelklassen är körd på en längre tidsskala.

Det finns ingen anledning till att betala höga löner när AI-instrument kan göra jobbet alternativt en högintelligent person använder sig av AI.

Vi går mot ett neofeodalistiskt samhälle. Gapet mellan de som har och de som ej har blir större med tiden.

Vänta och se.
Där AI tar vid vid tar något annat efter. Någon ska mat in informationen och någon ska programmera. Någon ska installera. Osv osv. Det är så mycket man gjorde förut men inte gör idag och ändå ser arbetslösheten lika låg förr som nu. Folk utvecklas och gör andra saker. Det kommer inte att försvinna arbetstillfällen totalt sett
Citera
2023-07-13, 23:33
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Nu är BRF i riket månadsvis under förra årets botten och har nått lägsta nivån sedan juli 2019.
Dvs inte inte nere på pre-covid ännu.
Citera
2023-07-13, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Dvs inte inte nere på pre-covid ännu.

Pandemin började januari 2020?
Citera
2023-07-14, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Kolla nu igen vad jag skrev inledningsvis:

Svenskar lever på kredit oavsett vad som ska inhandlas, det är långtifrån bara bostäder - det gäller även renoveringen av bostäderna + all annan sorts konsumtion. Det är anmärkningsvärt.

Oklart varför du inte boldade boende. Är det för att du förstår att boende kostar? Oavsett om du bygger själv eller om du ska hyra.?

Och vad du tycker är anmärkningsvärt verkar inte vara så vanligt när folk tittar på det. Folk som lånar till en semester är en så otroligt låg andel av marknaden att den är negligerbar imo. Och för det fall paret får låna så tittar banken ganska noggrant på det hela.

Det anmärkningsvärda i det hela är att du efter 13 år vidhåller att det rör sig om nån slags bubbla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in