Citat:
Ursprungligen postat av
RobinJacobsson
Kom in på maskinteknik, men jag hade missförstått ansökningsprocessen. Jag blev inte antagen till något annat, man blir visst bara antagen på sitt första/högsta val, jag trodde att jag skulle kunna bli antagen till flera och sedan kunna ta ett beslut och välja baserat på det jag blivit antagen till.
Sedan jag sökte har jag nog drivit mer åt datateknik, men som någon skrev är maskinteknik kanske ett bra val med tanke på mitt nuvarande arbete.
Jag har ändå flyttat upp datateknik, efter antagningsbeskedet. Dom vill ha svar 21/7, hur funkar det när jag sökt i efterhand?
Jag måste ju svara på maskinteknik innan 21/7. Men jag vill ju å andra sidan veta om jag fått någon reservplats på datateknik, innan jag tackar jag till maskinteknik. Eller kan man tacka ja, och sedan avböja och tacka ja till en annan plats?
Du är inte ensam om att inte fatta detta, helt otroligt hur svårt det verkar vara att få sökande att förstå att de måste rangordna efter preferens. Om du sökt till datateknik i efterhand så hamnar du sist i kön och blir aktuell bara om det finns platser kvar efter att alla som sökte i tid på rätt sätt har behandlats.
Det allra enklaste om det är samma lärosäte är att börja på maskinteknik och sedan försöka byta till datateknik efter ett år. Många kurser kan vara gemensamma eller möjliga att tillgodoräkna, exempelvis kurser i matematik och fysik.