2023-07-12, 09:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Wow! Var hittade du dessa?

Den övre liknar stilen från 60-talet, då kör han med ett normalt "a".

Väldigt udda utformning av "a", "å", "ä" i tre av de senare. Ser nästan experimentellt ut.

Ja, om något brev från okänd avsändare har detta konstiga "a" så ...

Skrev han så under hela 70-talet?

Mystiken tätnar!

Det är nån gammal avlagring jag haft liggande och som inte är intressant i sig. Jag tror det är från mitten av sjuttiotalet.

Får reservera sig för att det går inte att med säkerhet fastslå att det är SE som skrivit allt. Men det är sannolikt så.

Angående ”a” så verkar han vackla där, ja.
Citera
2023-07-12, 09:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Har du någon uppfattning om var SE normalt reste utomlands? Hur många gånger förnyade han sitt pass?

Jag vet dessvärre inget om resandevanor. Men man kan gissa att dessa av ekonomiska skäl var mindre vidlyftiga. Jag tror aldrig att resor nämns apropå det här att leva över tillgångarna.

Bilresor inom Norden med billig inkvartering, kanske. Motsvarande Sälen-resan. En bil- eller bussresa till Rehndalen verkar ha övervägts och framstår väl som rimligt.

Jag kan bara gissa om detta.

Pass vet jag tyvärr inget om.
Citera
2023-07-12, 09:59
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Varför i hela friden tätnar mystiken för att SE har ett karaktäristiskt sätt att skriva a? Är verkligen allt han gör misstänkt?

Skeleftehamnsbreven har inte detta a. Så mystiken lättar snarare.

Jag tror det som avses är att hans pennföring kan arta sig lite olika. (Dvs, den kan passa in på lite vilka brev som helst, lämpligt nog?).
Citera
2023-07-12, 10:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Varför i hela friden tätnar mystiken för att SE har ett karaktäristiskt sätt att skriva a? Är verkligen allt han gör misstänkt?

Skeleftehamnsbreven har inte detta a. Så mystiken lättar snarare.

Har du och urstrutsligen grälsjuk-abstinens? Jag har semester för faen.

Det är dock inte Skelleftehamn som jag jämför med.

Det översta exemplet i Roerligs bild är sannolikt honom, om man jämför med 60-talsstilen.

De med det groteska "a"-et liknar honom i en del andra bokstäver.
Citera
2023-07-12, 10:59
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
SE har vid tiden dålig ekonomi, blancolån och missbrukspersonlighet. Han jobbade över på kvällarna och sägs i samband med detta haft ärenden i city.
Det där med blanco-lån och dålig ekonomi, vad är källorna till det ? eller var det mer ett tänkt narrativ för det du skrev ?
Citera
2023-07-12, 12:08
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Det där med blanco-lån och dålig ekonomi, vad är källorna till det ? eller var det mer ett tänkt narrativ för det du skrev ?

Det florerar, som bekant antar jag, uppgifter om sämre ekonomi - närmare bestämt att det levdes över tillgångarna.

De kan jag inte säga så mycket om annat än att de förefaller vara korrekta. Han har flera ärenden hos Kronofogden under åttiotalet, vilket väl får väl anses styrka saken. Han tycks även vara utsatt för utmätning.

Åtminstone ett av de här målen avser lån utan säkerhet till mycket hög ränta. Sen blir det mer av samma vara på nittiotalet och som hamnar hos Kronofogden.

Ett annat mål, kom jag på nu, gällde fordran från ett företag som sålde kopieringsutrustning och liknande.

Det som från början verkar stjälpa allt är reavinstskatten efter försäljningen av stugan. Köpeskillingen var nog intecknad av ny bil och nya huset när det var dags att betala den kvarskatt som det blev fallet. Den släpar sen med.
Citera
2023-07-12, 12:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag tror det som avses är att hans pennföring kan arta sig lite olika. (Dvs, den kan passa in på lite vilka brev som helst, lämpligt nog?).

Ja, han kan variera sig en del.

För egen del är det dock bara en enda text som är extra intressant.
Citera
2023-07-12, 12:15
Avslutad
Citat:
Det finns ju dock bevis för det iom att SE uppger saker från mordplatsen som gm inte kan känna till. Innan de kommer ut i media.

Bevis? Kan du sammanställa dem bevisen att SE kom med exakta uppgifter som hände på mordplatsen efter mordet som inte varit med i media innan? Dessutom så finns det saker som är lätta gissa på t ex att Palme fick livräddande åtgärder m.m. SE hade också fel på vissa saker och en del saker kan han ha sett som gm t ex vittnet Lars J inne i gränden. Och hur kunde SE vetat redan på mordplatsen att Lisbet hade blivit skjuten också när hon själv inte visste det på mordplatsen? Vissa saker är osannolika t ex att inte AB och SE såg varandra varken före, under eller efter skotten, samtalet med Lisbet, att han nästan snubblade på Olofs döda kropp (utan att någon såg det), språngmarschen in i gränden utan att någon såg det och komma ut därifrån, supervittnet m.m.

Sedan stämmer SE bra på signalementet med mörk rock som gick nedanför knäna, 182 cm lång, normalbyggd m.m. och umgicks med Palmehatare och överklass m.m.

Enligt KP (i april 2023) har inget kommit fram som: "Men än så länge är det inget av det som kommit in som omkullkastat våra teorier."

https://www.aklagare.se/nyheter-press/aktuellt-pa-aklagarmyndigheten/han-har-utrett-de-stora-fallen.-nu-gar-krister-petersson-i-pension/
Citera
2023-07-12, 12:41
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Har du och urstrutsligen grälsjuk-abstinens? Jag har semester för faen.

Det är dock inte Skelleftehamn som jag jämför med.

Det översta exemplet i Roerligs bild är sannolikt honom, om man jämför med 60-talsstilen.

De med det groteska "a"-et liknar honom i en del andra bokstäver.
Vad jämför du med då?

Är inte alla exempel i roerligs bild SE?
Citera
2023-07-12, 13:06
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Det florerar, som bekant antar jag, uppgifter om sämre ekonomi - närmare bestämt att det levdes över tillgångarna.

De kan jag inte säga så mycket om annat än att de förefaller vara korrekta. Han har flera ärenden hos Kronofogden under åttiotalet, vilket väl får väl anses styrka saken. Han tycks även vara utsatt för utmätning.

Åtminstone ett av de här målen avser lån utan säkerhet till mycket hög ränta. Sen blir det mer av samma vara på nittiotalet och som hamnar hos Kronofogden.

Ett annat mål, kom jag på nu, gällde fordran från ett företag som sålde kopieringsutrustning och liknande.

Det som från början verkar stjälpa allt är reavinstskatten efter försäljningen av stugan. Köpeskillingen var nog intecknad av ny bil och nya huset när det var dags att betala den kvarskatt som det blev fallet. Den släpar sen med.
Tack - mycket intressant för mig med tanke på de funderingar runt Alf Enerström som en möjlig anstiftare som jag haft på sistone ! (som hade pengar och ville bli av med Palme mer än någon annan verkade det)

AE:s hjälpreda David Fredin sades i nyligen utkomna dokumentären på kanal 5 plocka upp pengar åt Enerström som lämnats anonymt på olika publika platser. Verkade i dokumentären belagt av en hjälpreda till säkerhetspolisen. Det var också en grej jag fastnat för på sistone !
Citera
2023-07-12, 13:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Är inte alla exempel i roerligs bild SE?

Jo, det ser så ut.

Men han har skiftat väldigt i utformningen av vissa bokstäver, jämfört med stilen på 60-talet.

Undras hur handstilen såg ut på 80-talet ...

Tyvärr slängde frun alls pärmar, med kvitton och sånt?

I och för sig kanske det finns nåt skrivet i fotopärmarna.
Citera
2023-07-12, 17:10
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jo, det ser så ut.

Men han har skiftat väldigt i utformningen av vissa bokstäver, jämfört med stilen på 60-talet.

Undras hur handstilen såg ut på 80-talet ...

Tyvärr slängde frun alls pärmar, med kvitton och sånt?

I och för sig kanske det finns nåt skrivet i fotopärmarna.
Och inte en enda gång är han i närheten av att skriva som i Skelleftehamnsbreven. Det är nästan så att man kan tro att det inte är han som skrivit dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in