2023-07-11, 22:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det är ju inte helt omöjligt att inget av breven som finns hos PU är skrivet av Stig Engström.
De brev som jag personligen tycker är de mest intressanta här är Skelleftehamnsbreven och det sk. Röda Kors-brevet. Och nu på senare tid har också "Mari Sandströms" brev till Solveig Riberdahl och Expressen 1996 diskuterats. Jag tror att det mycket väl kan vara SE som ligger bakom de här breven. Vad tror du?
Citera
2023-07-11, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
De brev som jag personligen tycker är de mest intressanta här är Skelleftehamnsbreven och det sk. Röda Kors-brevet. Och nu på senare tid har också "Mari Sandströms" brev till Solveig Riberdahl och Expressen 1996 diskuterats. Jag tror att det mycket väl kan vara SE som ligger bakom de här breven. Vad tror du?

Jag tror inte Stig har skrivit något brev men det behöver inte friskriva honom från att vara gärningsman.
Citera
2023-07-11, 22:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag tror inte Stig har skrivit något brev men det behöver inte friskriva honom från att vara gärningsman.
Det är väl helt enkelt olika saker man är intresserad av. Du försöker förstå om det är SE som har skjutit Palme eller inte. Jag funderar över rimliga förklaringar till de här breven.
Citera
2023-07-11, 22:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Kan SE skickat något brev som inte sticker ut också och som vi och PU har missat? Det verkar konstigt om alla brev skulle vara skrivna av någon annan än SE. Breven till SA, utlandsdiplomaten och klasskamraten bevisar att SE brukade skriva brev.
Något brev till någon diplomat tror jag inte att SE har skrivit.
Citera
2023-07-11, 22:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Något brev till någon diplomat tror jag inte att SE har skrivit.

SEs brev till UW som "kom bort" tänkte jag på. UW kan väl beskrivas som en diplomat? Kanske man borde kalla honom något annat? Brevet verkar funnits trots att ingen nutida kopia verkar finnas tillgänglig. Både ME och UW berättar om brevet som SE skrev.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-11 kl. 22:44.
Citera
2023-07-11, 22:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Fem handstilsprov från 70-talet. Inklusive sådana som har karaktären av skrivet som löpande text.

https://imgur.com/a/MplQKfA

Wow! Var hittade du dessa?

Den övre liknar stilen från 60-talet, då kör han med ett normalt "a".

Väldigt udda utformning av "a", "å", "ä" i tre av de senare. Ser nästan experimentellt ut.

Ja, om något brev från okänd avsändare har detta konstiga "a" så ...

Skrev han så under hela 70-talet?

Mystiken tätnar!
Citera
2023-07-11, 22:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Om det finns flera olika brevskrivare så behöver man inte automatiskt vara GM även om man skrivit brev. SE behöver inte vara GM även om han skrivit något utav breven.

Edit: Om vi utgår ifrån att det finns en GM så kan inte alla som skrivit brev vara GM.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-11 kl. 22:37.
Citera
2023-07-11, 22:34
Medlem
Eftersom det spekulerats i tråden om att Stig Engström skulle ha startat Sydafrikaspåret som desinformation så står det följande i GRK

Sidan 417

"”Sydafrika”. Det förekom tidigt flera påstötningar till utredningen om
att den sydafrikanska regimen eller något organ i dess hägn skulle
kunna vara inblandat i mordet. Uppgifterna var delvis konkreta och
innefattade namngivna personer, som kunde vara av intresse. Skrivelserna från Sydafrikakännaren Per W och FN-ambassadören Anders
Ferm inkom kort efter mordet. Då förelåg även resultatet av Sverker
Åströms sonderingar i ämnet. Inget av detta tycks ha föranlett någon
aktivitet. Ferms promemoria registrerades inte i utredningen förrän
1992 medan Per W hördes först 1996. Trots att det alltså fanns
uppenbara indikationer på att den ”sydafrikanska” motivbilden var av
intresse utfördes inte någon basanalys (jfr om basanalys nedan).
Att så inte skedde är anmärkningsvärt. Bristen kan inte helt
repareras i efterhand. Värdet av en sådan analys är större ju närmare
mordet den sker, eftersom förutsättningarna för de fortsatta utredningsåtgärder som kan ligga i analysens förlängning är bättre ju tidigare de
kan göras."

https://www.regeringen.se/contentassets/126003cf7f424174863bb0cc252ba919/granskningskommissionens-betankande-i-anledning-av-brottsutredningen-efter-mordet-pa-statsminister-o lof-palme-del-2/
Citera
2023-07-12, 01:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Kolla efter rött bläck också. Det är ganska speciellt....

Edit: "Blod ska rinna på Stockholms gator"... Rött bläck --> SE --> Blod.

Hehe. Jag hör att du verkligen tror på det här.

Men det finns en text som inte är helt olik.

Framför allt blir man förvånad över att han skriver på flera olika sätt.
Citera
2023-07-12, 06:31
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Wow! Var hittade du dessa?

Den övre liknar stilen från 60-talet, då kör han med ett normalt "a".

Väldigt udda utformning av "a", "å", "ä" i tre av de senare. Ser nästan experimentellt ut.

Ja, om något brev från okänd avsändare har detta konstiga "a" så ...

Skrev han så under hela 70-talet?

Mystiken tätnar!
Varför i hela friden tätnar mystiken för att SE har ett karaktäristiskt sätt att skriva a? Är verkligen allt han gör misstänkt?

Skeleftehamnsbreven har inte detta a. Så mystiken lättar snarare.
Citera
2023-07-12, 09:44
Medlem
Draifoss avatar
"EXPRESSENARTIKEL"
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:HBO11067

Expressenartikeln som finns i "HBO-avsnittet" kan vara den här från 1996-10-04. I artikeln publiceras ett brev som skall vara skrivet av en svensk FN-chef som heter Mari Sandström (det står också där att "Expressen sökte igår förgäves Mari Sandström"):
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2023-07-12, 09:51
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det skulle kunna handla om lite olika vägar/mekanismer här, beroende på om man talar om uppgifterna 1987 (de i SvD-artikeln och tipsen till Säpo) eller 1996 (breven till Solveig Riberdahl och Expressen).

1987 kan det mycket väl ha handlat om en "riktig" Mari Sandström i Genève, som SE i så fall kontaktar och lurar i den här rövarhistorien (kanske t.o.m. vid ett faktiskt möte "i en mellaneuropeisk stad"). Den här sagan lämnar Mari sedan i god tro vidare till Magnergård på SvD, som i sin tur vidarebefordrar den till Säpo (och publicerar delar av den i SvD den 27/5).

1996 har Sydafrikaspåret fått ett uppsving (av helt andra anledningar), och nu kanske SE vill passa på att lobba lite för det händelseförlopp han hittade på 1987 (där han alltså "får ner Sydafrika på Sveavägen"). Han skriver nu till Solveig Riberdahl och på typiskt SE-vis beklagar sig över "polisens ointresse" för 1987-uppgifterna, och i ett brev till Expressen gör han lite tillägg och justeringar i den ursprungliga berättelsen (bl.a. för att parera Säpos tidigare påpekanden om faktafel). Eftersom han inte gärna kan skriva i eget namn här så "lånar" han nu Mari Sandströms namn och undertecknar breven med.

Är väl i sådana fall minst lika troligt att han tipsat (även) om andra figurer.

Om CP kommer väl in lite tips ganska tidigt. SE har vid tiden dålig ekonomi, blancolån och missbrukspersonlighet. Han jobbade över på kvällarna och sägs i samband med detta haft ärenden i city. Han kanske spelade och Oxen låg bara ett par kvarter från Skandia. Där kan han hört talas om den här missbrukaren CP som är halvtokig och kutar runt i området och dräper folk. Han lämnar in ett tips.

Enligt den danskaste CA-experten, Paul S, kommer det in ett tips om CA 1988. Och om SE skjutit Palme så hade han tydligen en revolver. Gick han beväpnad med sådan torde han skjutit med den i något sammanhang. CA sköt med sin revolver i huvudsak utanför sin skytteklubb, men i okänt sammanhang. SE kan ha känt till CA från de här lite dunkla Magnumkretsarna och tipsat om den här udda enstöringen i mordplatsens närhet med rätt vapen.

VG? Ja, det kan man väl tänka sig..?

Eller har du någon alternativ teori till de här tipsen?
Senast redigerad av Roerlig 2023-07-12 kl. 09:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in