2023-07-02, 12:32
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Jag bor i Stockholm och jag anser också att Liseberg är bättre. Fast nu var det 10 år sen jag var där.

Som jag har uppfattat det så har Liseberg fördelen att kunna vuxit genom ta nya landytor i besittning.
Gröna lund ligger mer eller mindre där det ligger och har inte samma möjlighet att växa storleksmässigt.
Grönan verkade tidigare ha fokus mer som park ( Evert Taube var största attraktionen så länge han var i livet). Det var få attraktioner före 1978 (banditerna försvann) jämfört med liseberg. Efter det blev det lite mer attraktioner.
Liseberg har alltid haft fokus mer på ett stort tivoli gissar jag.

Lite som parken i köpenhamn.

Men även möjligheten att bygga ut har bidragit för Liseberg.

Men flytta parken ut till industriområde funkar inte i sverige. Vi är inte USA. Det går inte med idrottsanläggningar eller biografer i sverige.
Citera
2023-07-02, 12:38
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetandchili
Gröna Lund ska vara kvar! Om du är någon från orten så åk till Liseberg eller något annat utanför stan istället.
Vad gäller olyckan så är allt en risk. Det kommer ske förr eller senare men så vitt som jag har förstått är det större risk att bli träffad av blixten.
Jättesynd om de som blev allvarligt skadade dock.
Jag stod i kön till Gröna Lund då detta skedde men kommer ändå att besöka parken efter olyckan.

Hade du resonerat på samma sätt om någon närstående till dig hade dött?
Citera
2023-07-02, 12:41
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Som neutral norrlänning anser jag att Liseberg slår Grönan. Håller med om att båtresan är det bästa med Grönan.

Den där kaninjäveln. Nu blev jag nostalgisk.

Finns väl ingen normal människa som kan säga motsatsen.
Citera
2023-07-02, 18:08
Medlem
Tyvärr har vi för många trädkramare i det här landet, annars hade det varit ypperligt att bygga en ny nöjespark vid Kymlinge tunnelbanestation. Det är iallafall bara en massa afrikaner och araber som hänger vid Gröna Lund, de får sin egen direktbana från förorten till karusellen.
Citera
2023-07-11, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Gröna Lund ligger inte bra. Inklämd på en liten landbit på en vacker ö som är jobbig att ta sig till med bil för många människor. Ska Stockholm ha en nöjespark borde den ligga lite utanför stan och vara störst och bäst i Sverige.
Dags att stänga Gröna Lund på Djurgården?
Var borde Stockholm ha en ordentlig nöjespark som är lätt att besöka med bil?
Jag tänker mig någonstans bredvid E4 mellan Stockholm och Uppsala. Så kan man ta bil/pendeltåg/buss dit. I närheten av Arlanda kanske.

Scenen och lite evenemang och matställen kan kanske vara kvar på gamla grönan.

Håller helt med.

Mitt förslag är en ny nöjespark dit alla som är intresserade kan åka bergochdalbana och fritt fall och allt vad det är samt spela på chokladhjul etc. På gröna lunds gamla plats kan man ha kvar lustiga huset och blå tåget, en gammal karusell samt typ pettsonhuset och såna lugna barngrejer.

göra en promenadpark där man kan köpa glass och kanske spela en fin minigolf. Ha kvar scen och dansbana samt fler restauranger, ja ett trevligt område att äta och dricka samt lyssna på musik på utan att betala nåt inträde, samt då lite småattraktioner som barn upp till typ 11 tycker är festliga.
Citera
2023-07-11, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Håller helt med.

Mitt förslag är en ny nöjespark dit alla som är intresserade kan åka bergochdalbana och fritt fall och allt vad det är samt spela på chokladhjul etc. På gröna lunds gamla plats kan man ha kvar lustiga huset och blå tåget, en gammal karusell samt typ pettsonhuset och såna lugna barngrejer.

göra en promenadpark där man kan köpa glass och kanske spela en fin minigolf. Ha kvar scen och dansbana samt fler restauranger, ja ett trevligt område att äta och dricka samt lyssna på musik på utan att betala nåt inträde, samt då lite småattraktioner som barn upp till typ 11 tycker är festliga.

Tänk folkets park i Malmö, fast trevligt och värdigt en huvudstad.
Citera
2023-07-11, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Gröna Lund var trevligt när det drevs som familjeföretag av Lindgren. Nu har Parks & Resorts förvandlat idyllen till en girighetens högborg där människoliv inte har en chans mot vinstjakten.

Ja exakt. De ska ju bara få vara där på nåder, annars skall de ut från djurgården. Dessa parks and resort verkar ju vara ett skurkföretag med flera tvivelaktiga parkincidenter i bagaget som alla härstammar från rovlysten profitjakt. Grönan ska ju vara mer småskalig och inte någon storslagen pengamaskin för jätteföretag. En hårt arbetande famiöjeföretagande kan få tjäna lite pengar men helst om Stockholms stad tar över enligt mitt tidigare förslag och säljer av de stora ”attraktionerna” till något konglomerat som kan sätta upp en park utanför Stockholm. Varför inte vid Södertälje nånstans, det området är ju redan bortom all räddning.

Hoppas på ägarbyte.
Senast redigerad av grobiankungen 2023-07-11 kl. 11:26.
Citera
2023-07-11, 11:45
Avstängd
hillsongswedens avatar
Citat:
Ja exakt. De ska ju bara få vara där på nåder, annars skall de ut från djurgården. Dessa parks and resort verkar ju vara ett skurkföretag med flera tvivelaktiga parkincidenter i bagaget som alla härstammar från rovlysten profitjakt. Grönan ska ju vara mer småskalig och inte någon storslagen pengamaskin för jätteföretag. En hårt arbetande famiöjeföretagande kan få tjäna lite pengar men helst om Stockholms stad tar över enligt mitt tidigare förslag och säljer av de stora ”attraktionerna” till något konglomerat som kan sätta upp en park utanför Stockholm. Varför inte vid Södertälje nånstans, det området är ju redan bortom all räddning.

Hoppas på ägarbyte.

Samtliga Parks & Resorts anläggningar är utsatta för renodlad rovdrift när den är som värst. En sällan skådad vinstjakt sätter säkerheten för både personalen och besökarna långt bakom i skuffen. Vidrigt också med de uppenbart olämpliga marionetterna man satt i ledningen som agerar som mähän i media.
Citera
2023-07-11, 11:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Håller helt med.

Även om jag själv inte gillar åkattraktioner eller har barn så tyckte jag din tanke lät väldigt trevlig. Gröna Lund kan de riva och flytta utanför stan.
Citera
2023-07-11, 12:28
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Gröna Lund ligger inte bra. Inklämd på en liten landbit på en vacker ö som är jobbig att ta sig till med bil för många människor. Ska Stockholm ha en nöjespark borde den ligga lite utanför stan och vara störst och bäst i Sverige.
Dags att stänga Gröna Lund på Djurgården?
Var borde Stockholm ha en ordentlig nöjespark som är lätt att besöka med bil?
Jag tänker mig någonstans bredvid E4 mellan Stockholm och Uppsala. Så kan man ta bil/pendeltåg/buss dit. I närheten av Arlanda kanske.

Scenen och lite evenemang och matställen kan kanske vara kvar på gamla grönan.

Helt enig. Förvisso en lång historia men deras expansions planer borde såklart stoppats.
Citera
2023-07-12, 15:28
Medlem
Il.Malizias avatar
Man borde ha dragit Blåa Linjens förlängning till Nacka närmare Djurgården så att en station hade kunnat skapats med en uppgång vid Lilla Allmänna Gränd och en på Skeppsholmen.
Hade man dessutom skapat en genomgång mellan Skeppsholmen och Lilla Allmänna Gränd så hade allmänheten kunnat både ta tunnelbanan dit samt tagit gångvägen via Skeppsholmen.
Citera
2023-07-13, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Grönan verkade tidigare ha fokus mer som park ( Evert Taube var största attraktionen så länge han var i livet). Det var få attraktioner före 1978 (banditerna försvann) jämfört med liseberg. Efter det blev det lite mer attraktioner.
Liseberg har alltid haft fokus mer på ett stort tivoli gissar jag.

Lite som parken i köpenhamn.

Men även möjligheten att bygga ut har bidragit för Liseberg.

Men flytta parken ut till industriområde funkar inte i sverige. Vi är inte USA. Det går inte med idrottsanläggningar eller biografer i sverige.

Det finns och har funnits sommarland och äventyrs/djurparker, närmast Stockholm är Kolmården och Furuvik som är 15-20 mil bort.

Man kan iofs undra varför det inte har byggts något liknande närmre Stockholm vid typ Södertälje eller någonstans kring Sigtuna-Uppsala. Det finns hur mycket av anonyma skogsområden som helst att lägga en sån anläggning på i Storstockholm och man hade kunnat köra kvällsaktiviteter. Möjligen har även Sveriges tradition av restriktiv alkoholutskänkning spelat in (hur får man dit vuxna på kvällen om man inte kan sälja starköl, typ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in