2023-06-27, 09:12
Medlem
JustZlatans avatar
Bra förslag. Riv Bromma flygplats och bygg ett nytt tivoli där istället. Där Grönan står idag kan det byggas moderna lägenheter som förstör gatubilden.
Citera
2023-06-27, 10:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Gröna Lund ligger inte bra. Inklämd på en liten landbit på en vacker ö som är jobbig att ta sig till med bil för många människor. Ska Stockholm ha en nöjespark borde den ligga lite utanför stan och vara störst och bäst i Sverige.
Dags att stänga Gröna Lund på Djurgården?
Var borde Stockholm ha en ordentlig nöjespark som är lätt att besöka med bil?
Jag tänker mig någonstans bredvid E4 mellan Stockholm och Uppsala. Så kan man ta bil/pendeltåg/buss dit. I närheten av Arlanda kanske.

Scenen och lite evenemang och matställen kan kanske vara kvar på gamla grönan.

Uppenbarligen ligger det bra eftersom besökarna har hittat dit i 150 år.
Citera
2023-06-27, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Som Göteborgare och van vid liseberg så var ju Grönan bara blaha blaha. Inget som imponerade alls på mig som barn. Färjan dit (från slussen) var höjdpunkten med hela besöket.

Så otillgängligheten var det bästa av allt.

Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Som neutral norrlänning anser jag att Liseberg slår Grönan. Håller med om att båtresan är det bästa med Grönan.

Den där kaninjäveln. Nu blev jag nostalgisk.
Jag bor i Stockholm och jag anser också att Liseberg är bättre. Fast nu var det 10 år sen jag var där.

Som jag har uppfattat det så har Liseberg fördelen att kunna vuxit genom ta nya landytor i besittning.
Gröna lund ligger mer eller mindre där det ligger och har inte samma möjlighet att växa storleksmässigt.
Citera
2023-06-27, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Har nåt svagt minne av att det var på tal att bygga ett nytt stort nöjesfält i Botkyrka för en tio år sen men att det sket sig.
De ville bygga den vid Hågelbyparken mellan Tumba och Alby.
De som ville bygga var Gröna lunds dåvarande(?) ägare eller kanske ägt Gröna lund tidigare.
Citera
2023-06-27, 13:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Gröna Lund behövs i centrum som mot-attraktion till alla 100 museer. Visst är det litet och dyrt, men historiken är enorm och många av oss har barndomsminnen sedan 60/70-talet, för att inte tala om alla artister som spelat där. Det ligger otroligt vackert vid vattnet.

Halv-konstigt att det inte finns någon jättestor park lite utanför stan, men jag antar att Stockholms befolkning 2.5M helt enkelt inte räcker till. Danmark har massor, men det är ju ett pytteland med korta resvägar och med massor av svenskar och tyskar inom resavstånd.

Knappt ens Paris räckte till för Eurodisney när det byggdes och det gick med förlust i 10 år eller så.
Citera
2023-06-27, 14:49
Medlem
Jag skrattar åt alla gubbar som skriver här 🤣
Citera
2023-06-27, 18:34
Medlem
Agitatzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Har nåt svagt minne av att det var på tal att bygga ett nytt stort nöjesfält i Botkyrka för en tio år sen men att det sket sig.

Bert Karlsson skulle bygga europas största vattenpark. Förmodligen Botkyrkas korrupta sossar som grusade planerna.
Citera
2023-06-27, 18:36
Avstängd
hillsongswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Gröna Lund ligger inte bra. Inklämd på en liten landbit på en vacker ö som är jobbig att ta sig till med bil för många människor. Ska Stockholm ha en nöjespark borde den ligga lite utanför stan och vara störst och bäst i Sverige.
Dags att stänga Gröna Lund på Djurgården?
Var borde Stockholm ha en ordentlig nöjespark som är lätt att besöka med bil?
Jag tänker mig någonstans bredvid E4 mellan Stockholm och Uppsala. Så kan man ta bil/pendeltåg/buss dit. I närheten av Arlanda kanske.

Scenen och lite evenemang och matställen kan kanske vara kvar på gamla grönan.

Gröna Lund var trevligt när det drevs som familjeföretag av Lindgren. Nu har Parks & Resorts förvandlat idyllen till en girighetens högborg där människoliv inte har en chans mot vinstjakten.
Citera
2023-06-27, 20:37
Medlem
Björn Tarras Wahlberg passade på att ringa P1 häromdagen och kritisera den kommande
utbyggnaden av nöjesfältet. Han passar på. Bör inte underskattas trots sin ringa storlek
och sin hälften så gamla importerade hustru.
Citera
2023-06-27, 20:53
Medlem
halaltarzans avatar
Jo, det känns som Grönan har passerat bästföredatum. Och ska man nu ha en nöjespark i Sthlms området så bör den ligga någonstans utanför tullarna. Man bör jobba på att få bort folk från stan.
Citera
2023-06-29, 18:14
Bannlyst
Parken öppen på måndag igen Folk har väntat otåligt.
Citera
2023-06-29, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Jo, det känns som Grönan har passerat bästföredatum. Och ska man nu ha en nöjespark i Sthlms området så bör den ligga någonstans utanför tullarna. Man bör jobba på att få bort folk från stan.

Men då försvårar man också ifrån folk som får en impuls att åka dit så nej, det är mer lönsamt att den är så nära och en fin del av Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in