Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Inte vad jag vet. Däremot skrev tidningarna att LP känt igen GM från Gamla Stan på Västerlånggatan.
Det var Ålandsmaggan som kopplade ihop mötet mellan SE, OP och LP på Slottsbacken efter att SE "försagt sig" inne i Maggans affär. Detta skrev hon om i ett brev redan 1986 till PU.
Förhöret jag länkade till genomfördes 1993 med LP och hon konfirmerar Maggans berättelse helt och hållet.
Det refererar även Ålandskvinnan till:
"*maskerat* minns att mannen [min anmärkning: mannen i butiken] sade att det var lätt att mörda OP. Mannen påstod att han själv hade träffat OP en gång i Gamla stan utanför Slottet utan livvakter. [...] hon [min anmärkning: Ålandskvinnan] drog sig till minnes att det i massmedia fanns uppgift om att LP tyckt sig känna igen mördaren".
Ja, mycket riktigt gör då Ålandskvinnan kopplingen mellan mannen i butiken, som hon tror är SE, och som säger sig ha stött på OP i närheten av Slottet, och LP:s skildring av att hon kände igen GM.
Ett möte i närheten av Slottet bekräftas mycket riktigt av LP 7 år senare. Men var det DET mötet?
Mötet med mannen som var in i butiken? Ja, vem vet ...
Troligen inte, eftersom LP säger om mannen på Slottsbacken att:
"Hon känner inte igen mannens utseende varken från förr eller senare."
Å andra sidan tog LL fel på HJ och AD, och JA tog fel på JÅS och SE, så ...