2023-07-09, 14:01
Medlem
bloodbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Y-Sophie
Kommer inte ihåg om de nämnt bromsarna men jag posta reg numret förut och det är OEG732. Men de har väl mest fokuserat på att verkligen serva motorn nu som verkar läcka lite olja.

Tack! Var nyfiken på att jämföra kostnader på bildelar, eftersom att jag själv har en äldre bil. Om de skulle få för sig att byta bromsar bak, så är ju inte det så fasligt dyrt, förutsatt att det gör det själva (eller får gratis hjälp).
Man kan ju hoppas att det bara är någon slangklämma eller liknande som behöver bytas, och inte något värre.
Citera
2023-07-09, 14:03
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodbender
Tack! Var nyfiken på att jämföra kostnader på bildelar, eftersom att jag själv har en äldre bil. Om de skulle få för sig att byta bromsar bak, så är ju inte det så fasligt dyrt, förutsatt att det gör det själva (eller får gratis hjälp).
Man kan ju hoppas att det bara är någon slangklämma eller liknande som behöver bytas, och inte något värre.

Dom har ju FlamenDanz här som säkert gör allt gratis
Citera
2023-07-09, 14:38
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodbender
Det jag ville belysa var att den jag besvarade verka prata strunt. Dels i priser men också i vad för delar som behövs. Att oljan läcker verkar ju va en tätning som gjort sitt.
Citera
2023-07-09, 15:06
Medlem
Litwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Du glömde att han får maten serverad på bordet. Han får provsmaka och göra en bedömning
Medans Melina stått vid spisen, lagat mat OCH tagit hand om barnen så har han varit ute i skogen och lekt Robinson Kruse.

HAHA! Exakt!
Tomte. Gafflar om vibrationer så fort Melina är lite nere. ”Fokusera på ljuset.” Lätt när man får styra upp i princip hela hushållet själv.
Ser inget fel i att utvecklas spirituellt, tvärtom, men det är något med honom som gör mig lätt kräkfärdig…
Citera
2023-07-09, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Är han det enda barnet?
Jag vet inte om jag håller med dig att dom *MÅSTE* att dom är *SKYLDIGA* det.
Men visst. Finns dom som tänker så.
Även jag har kämpat, fått avstått en del för att få det jag velat ha. Men jag har aldrig känt att jag *MÅSTE* eller att jag är *SKYLDIG* det. Jag har gjort det för att jag velat. Att jag vill ge mina barn det jag själv saknat. När jag är färdig här så vill jag att mina barn ska ha en trygg framtid utan mig. Så det är väl kanske lite samma. Men jag lär dom även samtidigt att få kämpa lite själva. Allt kommer inte serverat på ett silverfat. Allt är inte klappat och klart. För att bibehålla det du har måste vi alla fortsätta kämpa annars förfaller allt.

Pappan har två barn från tidigare förhållande och 3 barn med solomons mamma.
Citera
2023-07-09, 15:50
Medlem
bloodbenders avatar
Citat:
Det jag ville belysa var att den jag besvarade verka prata strunt. Dels i priser men också i vad för delar som behövs. Att oljan läcker verkar ju va en tätning som gjort sitt.
Det förstod jag! Men tack för det, nu kan jag sitta och jämföra i godan ro.
Citera
2023-07-09, 16:33
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melbax
Pappan har två barn från tidigare förhållande och 3 barn med solomons mamma.

Åfan.. Trodde det bara var han. Ja men då är dom några stycken som ska dela på kakan.

Edit
Fast han kanske är den sk *Favoriten* (Vissa föräldrar brukar ju ha en sådan)
Så allt går till honom?
Naja.. Jag skiter i.
Vet inte hur jag själv skulle reagera *tänka* om mina barn bara väntade på min död?
Och inte bidrog med något själva..
Senast redigerad av Tarmstuvning 2023-07-09 kl. 16:45.
Citera
2023-07-10, 15:20
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NNFFS
Vad i hela världen är det han ska kunna "lyckas med" tycker du..?
Betala sina skulder för att han prylade ex-sambon?
Äga en egen bil?
Sluta med folkbokföringsbrott och vara skriven där han faktiskt bor?
Slutföra nåååågon av alla idéer och projekt som de haft på gång?
Klippa sig och skaffa sig ett jobb?
Nu verkar han ha kryssat av en av sakerna på din önskelista och det är att klippa sig.
Citera
2023-07-10, 21:38
Medlem
Wooqiprwos avatar
Melinas familj verkar trevlig!

De verkar dock ha svårt för Solomon.

Det såg ut som att Melina skämdes lite över att hon och Solomon köpt en påse bananchips i födelsedagspresent till Osiris när de andra gav henne cykel, ukulele och diverse roliga leksaker.
Citera
2023-07-11, 12:39
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooqiprwo
Melinas familj verkar trevlig!

De verkar dock ha svårt för Solomon.

Det såg ut som att Melina skämdes lite över att hon och Solomon köpt en påse bananchips i födelsedagspresent till Osiris när de andra gav henne cykel, ukulele och diverse roliga leksaker.
Melina har nämnt att hennes relation varit svår med hennes mor (baserar på en video för ca 1-2år sedan). När hon haft det som jobbigast så har hon ju beskrivit att hennes pappa varit mest aktiv i att hjälpa henne.

Dynamiken känns något forcerad men det är kul att se hennes mor i deras video och det känns som att de är på en bättre plats idag och förhoppningsvis blir den relationen bara starkare.
Citera
2023-07-12, 13:22
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Melina har nämnt att hennes relation varit svår med hennes mor (baserar på en video för ca 1-2år sedan). När hon haft det som jobbigast så har hon ju beskrivit att hennes pappa varit mest aktiv i att hjälpa henne.

Dynamiken känns något forcerad men det är kul att se hennes mor i deras video och det känns som att de är på en bättre plats idag och förhoppningsvis blir den relationen bara starkare.

Jag tror hennes föräldrar är tveksamt inställda till valet av karl, de är nog väl medvetna om hans förflutna och det märks i deras kontakt.
Citera
2023-07-12, 18:37
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooqiprwo
Jag tror hennes föräldrar är tveksamt inställda till valet av karl, de är nog väl medvetna om hans förflutna och det märks i deras kontakt.
Jag tycker det verkar som att pappan är väldigt stöttande och närvarande till familjen, Solomon har själv uttryckt att han gillar pappan. Mamman och Melinas relation verkar dock varit strulig ett tag men verkar va på bättringsvägen.
Citat:
Ursprungligen postat av FlamenDanz
Om bilen varit min hade jag konverterat trummorna bak till Skivor.
Även monterat större skivor fram och Oken.
Samt ifrån skroten en starkare Bromshydraulikpump

Allt för att matcha med modernare bilars bromsprestanda.
Undvika krockar på bästa sätt om någon nyare bil tvärbromsar framför eller liknande.
Jag tror min Kusin har passande hydrauliksystem och nav Oken jag kan renovera med på sin skrot.

I Solomons fall hade jag handlat på Autodoc.se, de har 4miljoner bildelar i lager.
De skickar ifrån tyskland. 4-7dagar leveranstid
Delarna är 40-70% billigare än i sverige

Reservdelar CITROЁN C25 Flak/Chassi

Allt fabriks nytt

2st
RIDEX 123B0017 Bromstrumma
546,68 kr
(Pris per styck)

RIDEX 70B0135 Bromsbacksats
Bakaxel
296,35 kr

2st
Nya bromscylindrar bak även
2st 52160X Hjulcylinder
25,4 mm, Bakaxel, Vänster, Höger
182,00 kr st

Där är allt nytt till baken. Standart delar.

Sedan hade jag bytt allt nytt fram även om jag varit solomon

2st
SL 3441 Bromsslang
framaxel, Vänster, Höger, 385mm, OUT. M10x1
123,37 kr st

Renoverat Oken fram till nya funktionsmässigt, slipat och målat oken med värmefärg

2st
AUTOFREN SEINSA D41894C Renoveringssats, bromsok
framaxel
217,16 kr per sida

2st
RIDEX 82B0486 Bromsskiva
framaxel, 256,0x16mm, 5/10x118
449,49 kr

(Pris per styck)

Nya klotsar fram
BOSCH 0 986 467 411 Bromsbeläggsats
framaxel, Low-Metallic, med slitagesensor, Anti-skrik-plåt, med skruvar, med tillbehör
396,11 kr

'
Helt nytt bromssystem runtom
Totalsumma: 3729,86 kr
inkl. 25% moms
Frakt 0 kr

Bromsvättska allt nytt
totalt 4000sek

Jobbet tar max 1.5h per hjul om det är lite rostigt.
Annars omkring 1h perhjul.

Luftning . ny bromsvätska 30minuter max alla hjulen

Sedan alla filter och vätskor nya, oljor motor, låda, bakaxel med mera
ca 1000kr

Nya tändkablar, tändstift , rotor mm 1000kr

Övrigt som motorpackning, med mera 1000kr

7tusen i material, då blir bilen som ny .

Tar en hel dag fixa allt.
Eller så gör man det på en helg, halv dag lördag och söndag.

Fulltank bensin
och små grejjer som nya halogenlampor, glödlampor, rekondprylar

totalt 10tusen sek

En helg jobb fredag eftermiddag, hela lördagen, hela söndagen

Måndag morgon
Var ska vi åka? Skinande husbil i topskick, full nyservad

Många delar är KOMPATIBEL MED
ALFA-ROMEO
CITROEN
FIAT
PEUGEOT
RENAULT
Om man behöver något ifrån skroten. Eller om man vill konvertera något.

För par tusen extra får man större bromskivor runtom med starkare hydraulpump ifrån skroten man renoverar. Små pengar.
Nu har ju dock Solomon själv sagt att fokus ligger på motorn först och främst. Vart du har fått för dig att bromsarna skall bytas vet jag inte.

Det är dock intressant att de pris du nu uppvisar är avsevärt mycket högre än vad du tidigare nämnt. Att Solomon skulle ge sig på detta själv kan man nog i dagsläget totalt utesluta, de tar för mycket tid. Verkar ju som att de nu fokuserar på att fixa solceller, måla om den och förmodligen lösa de problem man haft med vattenpumpen och andra saker invändigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in