Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-07-08, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Robert-Ynglingen-
Bara en kort fråga till dig...Packetipiketen..Var jag på platsen som 16 årig grabb på platsen med de som utförde det hela eller inte...

Du påstår alltså att du är "Ynglingen Robert", och så menar du att jag är dig svaret skyldig om din story?

Först och främst är jag inte dig svaret skyldig om någonting. Sedan har jag naturligtvis heller inget sätt att bekräfta att "du är du" – dvs att det är sant som du påstår att du är Ynglingen Robert som härförleden intervjuades på podden Palmemordet.

I sidotråden som inrättades om "Robert Barestrand aka ynglingen" har du (eller det konto du använder) gjort några inlägg, som också låter påskina att det är du som är Ynglingen. Men samtidigt finns där en annan användare rrban som också utger sig för att vara Ynglingen. Vad ska man säga om det här? "Will the real Youngster please stand up!" Vilket av de två kontona är den verklige Ynglingen? Eller kanske har Ynglingen rentav två konton här i forumet...

(FB) Tråden om Robert Barestrand aka "ynglingen"

Före midsommar fick jag ett privatmeddelande från användaren Krakkens, som påstod sig företräda Ynglingen och som även sade sig ha utfört de intervjuer som användes i poddavsnitten. Vidare lät Krakkens förstå att han öppnat ett "gemensamt konto" här på Flashback som han själv administrerade för Ynglingens räkning. Om det är sant som han säger så har han alltså också två konton här. Hur ska jag kunna veta att det inte är du är han, eller han är du?

Krakkens ville att jag skulle lämna ut lite av mina personliga uppgifter till honom för att jag skulle kunna invigas i någon slags inre krets kring Ynglingen. Jag avböjde tills andra avsnittet gått, men sedan andra avsnittet gått har vi inte hört något av Krakkens. Istället vände jag mig till Olmors, som visst fått uppdraget att marknadsföra smörjan här i tråden.

Till Olmors lät jag förstå att jag inte ville ha något att göra med den här Barestrand-kretsen och bad honom passa det vidare till er. Något svar fick jag inte från Olmors och budskapet gick visst heller inte fram, för nu har jag likväl dig på halsen. Därför lämnar jag nu samma besked till dig (eller er, för ni är väl flera bakom kontot): Jag vill inte ha något att göra med det här. Hoppas du (eller ni snarare) kan respektera det. Det jag tidigare sagt i tråden om Ynglingen står jag fast vid. I övrigt har jag inget att tillägga. Tack för ordet.
Citera
2023-07-08, 22:25
Medlem
elysons avatar
Citat:
det som saknas vems typ lgh det var på den tiden

Det verkar (i vittnesupplevelse under bearbetning) som om det skulle vara mittemot Skandiahuset, ca Sveav 33.

Pikant vore (tänkte jag) om det var Sveav 29, tyska hemmet med dess nazi-"klubbrum" (enl. https://tobiashubinette.wordpress.com/2021/04/15/aftonbladet-uppmarksammar-idag-att-sven-tumba-gick-pa-nazifierade-tyska-skolan/), fast, det är snett över korsningen, om än rätt över tunnelbanan med den nämnda gången under Sveavägen, och, fastigheten där idag är kanske relativt nybyggd - den från kriget och senare med klubbrummet kanske riven?
Senast redigerad av elyson 2023-07-08 kl. 22:45.
Citera
2023-07-08, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elyson
Det verkar (i vittnesupplevelse under bearbetning) som om det skulle vara mittemot Skandiahuset, ca Sveav 33.

Pikant vore (tänkte jag) om det var Sveav 29, tyska hemmet med dess nazi-"klubbrum" (enl. https://tobiashubinette.wordpress.com/2021/04/15/aftonbladet-uppmarksammar-idag-att-sven-tumba-gick-pa-nazifierade-tyska-skolan/), fast, det är snett över korsningen, om än rätt över tunnelbanan med den nämnda gången under Sveavägen, och, fastigheten där idag är kanske relativt nybyggd - den från kriget och senare med klubbrummet kanske riven?

Nej min minnesbild är att det var mer mitt emot scandiahuset och rätt högt upp för att man såg rätt långt norrut på sveavägen och Håkan nämnde för Gunnar att hon är bortrest. Sen slierade mig vetterligen dessa herrar sig inte med några sådana grupper men de kände till de alla mycket väl.
Citera
2023-07-08, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Före midsommar fick jag ett privatmeddelande från användaren Krakkens, som påstod sig företräda Ynglingen och som även sade sig ha utfört de intervjuer som användes i poddavsnitten. Vidare lät Krakkens förstå att han öppnat ett "gemensamt konto" här på Flashback som han själv administrerade för Ynglingens räkning. Om det är sant som han säger så har han alltså också två konton här. Hur ska jag kunna veta att det inte är du är han, eller han är du?

Krakkens ville att jag skulle lämna ut lite av mina personliga uppgifter till honom för att jag skulle kunna invigas i någon slags inre krets kring Ynglingen. Jag avböjde tills andra avsnittet gått, men sedan andra avsnittet gått har vi inte hört något av Krakkens. Istället vände jag mig till Olmors, som visst fått uppdraget att marknadsföra smörjan här i tråden.

Hej Packet i Piketen!
Ja det stämmer att det är jag ( Roberts medhjälpare ) som adminsterar kontot "krakkens". Kan skicka dig ett PM ifrån den, så du får det bekräftat Det blev så då för att jag inte hade inloggningsuppgifter i min mobil till detta konto som Robert och vi administerar tillsammans.
Ps: För att särklija vem som skriver på kontot, i ett visst inlägg med detta konto, så avslutar alltid vi andra med nedan signatur. Ds

Ha en fortsatt fin sommar!
Varma hälsningar /
Roberts medhjälpare.
Senast redigerad av -Robert-Ynglingen- 2023-07-09 kl. 00:04.
Citera
2023-07-09, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck
Du får naturligtvis ha din egen definition av uttid om du vill men den uttid 23.24 som LAC operatör CB ger till Kenneth Lavrell i samtal 6 är den (larm)uttid som han själv satte till Sabb ambulansen 912 via ambulansbordet och ingenting annat.

Utdrag ur LAC-bandet samtal 4:

Tidssignal 23.24.50

Signaler och brus

"912 Ambulanslarmet vid Tunnelgatan - Sveavägen"
"912 Ambulanslarmet Tunnelgatan - Sveavägen klart slut"

Claes Bystedt är operatör på ambulansbordet på LAC. Efter samtalet (från Kennet ED) gör han en selektiv sökning av ambulans 912, Sabbatsbergsambulansen, som enligt statusskärmen är ledig för uppdrag. Av signalen framgår att ambulanspersonalen inte befinner sig i fordonet.

Jag skulle ha följt upp på det här på momangen, men tappade bort det i virvelvinden. Nu tog jag mig för att kolla upp alltihop och gjorde en sammanställning av samtalen med tider (se nedan). Det här du tar upp, Sheerluck, visar sig faktiskt väldigt intressant.

Du har rätt i att det råder lite begreppsförvirring med "uttiden", som antingen kan avse den systemtid som går in i ambulansbordet eller den tid då ambulansen faktiskt kör iväg. För att särskilja dem kan vi kalla den för "systemuttiden" respektive den "verkliga uttiden".

Det intressanta är då att bägge uttiderna heter 23.24, detta fastän ambulansen inte går iväg förrän cirka 90 sekunder efter att den gått in i ambulansbordet. Du säger att den går in i ambulansbordet alldeles före 23.25.00, typ vid 23.24.55, och därför heter uttiden i systemet 23.24 – för det finns ingen sekundvisare på den tiden. Det kan nog äga sin riktighet.

Men samtidigt går ambulansen iväg vid 23.24.00 (plus/minus 15 sekunders felmarginal) i korrigerad realtid. Den verkliga uttiden heter alltså också 23.24 – om man plockar bort sekundvisaren på den.

Som du ser spelar det ingen roll om man använder systemuttiden eller den verkliga uttiden, för bägge två är samma tid – nämligen 23.24! Det är ju ett minst sagt märkligt sammanträffande, tycker jag.

Annars utgör ju den här saken en utmärkt illustration av "timewarpen", för när radiosökningen görs och uttiden går in i systemet så har ambulansen redan varit på väg i en minut! Det är naturligtvis en omöjlighet, och den omöjligheten består just i "timewarpen" på två och en halv minuter – nämligen att Fröken Ur på LAC-bandet går 2.30 minuter före realtid.

För att få ihop förloppet måste man korrigera tiderna på LAC-bandet genom att flytta tillbaka dem med just 2.30 minuter. I nedanstående samtalslista har jag gjort det på raden för "korrigerad tid". På den korrigerade tiden ser man även varför Jan Hedlund på SBC fortfarande inte fått upp ärendet på sin skärm när Kenneth Ed ringer.

Här följer LISTAN AV SAMTAL rörande ambulanslarmet på LAC-bandet – i rätt ordningsföljd:

• Samtal 2: Ann-Louise Paulsson (Järfälla Taxi) till Kenneth Ed (LAC)
Tid Fröken Ur: 23.23.40 – 23.24.30
Korrigerad tid: 23.21.10 – 23.22.00
Anteckning: Paulsson har redan talat med Ulf Helin på SBC, som skickar piketen men larmar inte ambulans. Paulsson har ett sjätte sinne och ringer LAC efter ambulans, för säkerhets skull.

• Samtal 4: Kenneth Ed (LAC) till Claes Bystedt (LAC)
Tid Fröken Ur: 23.24.30 – 23.24.40
Korrigerad tid: 23.22.00 – 23.22.10
Anteckning: Ed passar ärendet vidare till Bystedt, som sköter radiotrafiken med ambulanserna.

+ Claes Bystedt (LAC) söker ambulansen på radion (ingår i Samtal 4)
Tid Fröken Ur: 23.24.40 – 23.25.10
Korrigerad tid: 23.22.10 – 23.22.40
Anteckning: Ambulansen söks men står obemannad, den skickas inte ut i det här skedet. Enligt Sheerluck går larmet in i ambulansbordet alldeles före 23.25.00, vilket ger upphov till uttiden 23.24 i systemet. Det kan nog stämma men ambulansen går inte iväg utan istället ringer Ed till Hedlund för att kolla upp om någon faktiskt blivit skjuten.

• Samtal 3: Kenneth Ed (LAC) till Jan Hedlund (SBC)
Tid Fröken Ur: 23.24.40 – 23.25.20
Korrigerad tid: 23.22.10 – 23.22.50
Anteckning: Ed kollar upp med Hedlund om de fått in larmet på SBC, men får beskedet att det har de inte. Om Fröken Ur-tiden stämde så skulle ärendet redan ha funnits på Hedlunds skärm, för det gick in vid 23.23 enligt IM-listan.

• Samtal A: Kenneth Ed (LAC) till Ann-Louise Paulsson (Järfälla Taxi)
Tid Fröken Ur: 23.25.50 – 23.26.10
Korrigerad tid: 23.23.20 – 23.23.40
Anteckning: Ed kollar med Paulsson om Tunnelgatan-Sveavägen är i Stockholm. Det här samtalet (som väl är lite pinsamt) utelämnades till en början från LAC-bandet, därav bokstavsnumreringen.

• Samtal 5: Jan Hedlund (SBC) till Claes Bystedt (LAC)
Tid Fröken Ur: 23.26.00 – 23.26.30
Korrigerad tid: 23.23.30 – 23.24.00
Anteckning: Här får Bystedt bekräftelse på att någon blivit skjuten, och ambulansen går iväg: "Så kör vi då!" Det är svårt att säga på sekunden när ambulansen kör, men det ligger kring 23.26.30 enligt Fröken Ur. I realiteten är ambulansen då redan på väg tillbaka från mordplatsen. Den verkliga uttiden – alltså när ambulansen faktiskt kör ut – ligger vid 23.24.00.

• Samtal 6: Claes Bystedt (LAC) till Kenneth Lavrell (912) via radion
Tid Fröken Ur: 23.26.30 – 23.26.50
Korrigerad tid: 23.24.00 – 23.24.20
Anteckning: Ambulansens uttid meddelas här som 23.24. Frågan är då om det är systemets uttid eller den verkliga uttiden som Bystedt meddelar. Det är i praktiken hugget som stucket eftersom bägge tiderna lyder 23.24.

• Slutsats / kommentar: Det Sheerluck noterar, nämligen att "uttiden" i systemet också hamnat på 23.24, är intressant – för det hänger på att man fördröjer ambulansen med drygt en och en halv minut genom ytterligare motringningar utöver de helt opåkallade motringingningar man redan gjort.

Normalt sett skickar man nog en ambulans på stubben även om larmet senare skulle visa sig falskt. Men här håller man alltså kvar ambulansen i två och en halv minuter medan man håller på och motringer för att kolla om någon verkligen blivit skjuten.

Det är ju en ganska rejäl avvikelse från normala rutiner, och de avvikelserna säger mig att någon slags övning pågått på stan där en fejkad skjutning ska ingå. Då har de fått instruktioner om att dubbelkolla "innan de drar igång en stor apparat" (som Ulf Helin uttrycker det i Bröderna Poutiainens bok).

Det framstår för mig som helt orimligt att Helin helt sonika underlåter att larma ambulans, och att LAC sedan underlåter att skicka ambulansen medan man pissar bort ett par minuter på kollringningar.

Det intressanta med Sheerlucks observation att 23.24 går in som uttid i systemet är att förseningen inte bara verkar avsiktlig utan även väldigt väl tajmad. Annars får man argumentera att det är en slump att ambulansens verkliga uttid råkar bli samma som uttiden i systemet, nämligen 23.24 i bägge fallen.

Som källa för LAC-bandet har jag använt Henry Söderströms blogg: http://www.politiskamord.com/p5lacsamtalen.html
Citera
2023-07-09, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Ja, undrar varför det är så svart. Det är samma skrift som i flera andra brev jag känt igen. Det där med Albysjön tex.
Jag skickade detta med till Åklagarmyndigheten och Hans Melander. Utredningen måste öppnas!

Vilket brev gällande Albysjön tänker du på? "Henriks" brev?
Citera
2023-07-09, 17:31
Medlem
Citat:
Nej min minnesbild är att det var mer mitt emot scandiahuset och rätt högt upp för att man såg rätt långt norrut på sveavägen och Håkan nämnde för Gunnar att hon är bortrest. Sen slierade mig vetterligen dessa herrar sig inte med några sådana grupper men de kände till de alla mycket väl.

Var Tomas Tarendi med i gänget eller bekant med gänget?
Citera
2023-07-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Vilket brev gällande Albysjön tänker du på? "Henriks" brev?

För "Henrik" som skriver om vapnet i Albysjön har en annorlunda stil på flera punkter. Inte helt olikt. Men det skiljer sig definitivt.
Citera
2023-07-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
• Samtal 3: Kenneth Ed (LAC) till Jan Hedlund (SBC)
Tid Fröken Ur: 23.24.40 – 23.25.20
Korrigerad tid: 23.22.10 – 23.22.50
Anteckning: Ed kollar upp med Hedlund om de fått in larmet på SBC, men får beskedet att det har de inte. Om Fröken Ur-tiden stämde så skulle ärendet redan ha funnits på Hedlunds skärm, för det gick in vid 23.23 enligt IM-listan.

I rapporten från granskningskomissionen säger Ulf Helin att det kunde ta flera minuter innan ett meddelande dök upp på kollegornas skärmar efter att det knappats in. Så att det inte syns betyder inte nödvändigtvis att tiden manipulerats.
Citera
2023-07-09, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
I rapporten från granskningskomissionen säger Ulf Helin att det kunde ta flera minuter innan ett meddelande dök upp på kollegornas skärmar efter att det knappats in. Så att det inte syns betyder inte nödvändigtvis att tiden manipulerats.

Det är mycket i Granskningskommissionens rapport som är oriktigt, särskilt när det gäller tiderna. Samma med vad Helin säger i olika sammanhang, inklusive i Bröderna Poutiainens bok. Det är inte alltid han säger som det är. Den som arbetat mot centraldator på den tiden vet att så fort något lagts in så blev det tillgängligt på alla terminaler. Enda fördröjningen skulle i så fall vara terminalens egen uppdateringsfrekvens, men den ligger definitivt högre än så.

Den fördröjningskälla som är aktuell i så fall är väl snarare den som ger upphov till asterisk i IM-protokollet, och som innebär att man matar in ett ärende i efterhand. Som jag framhöll i ett inlägg så sent som häromdagen så råder det oklarhet kring huruvida den IM-posten ska ha en asterisk eller ej. På Göran Rosenbergs program Moderna Tider så har IM-listan en asterisk där, men i Bröderna P:s bok finns ingen asterisk. Jag vet inte vilken version av IM-listan som är den rätta. I och med att IM-tiden heter 23.23 så betyder asterisken att ärendet i så fall inmatats tidigast 23.24 men det kan naturligtvis även vara senare än så.

Det du säger om att "tiden inte nödvändigtvis manipulerats" stämmer visserligen men leder ändå tankarna fel. För den här anmärkningen om Jan Hedlunds skärm gjorde jag inte för att bevisa tidsmanipulationen utan bara för att illustrera den. "Timewarpen" är redan bevisad på annat sätt, och då kan vi konstatera att samtalet ifråga under alla förhållanden ligger för tidigt för att IM:et överhuvudtaget skulle kunna ha dykt upp – med eller utan asterisk. För även utan asterisk kan det ju inte dyka upp på skärmen förrän tidigast 23.23.

Sedan är det ju även intressant i sammanhanget att notera att Hedlund ändå inte verkar ha hört talas om det här ärendet i gropen. En skjutning ute på stan var ju ändå inte småpotatis på den tiden. För vid tiden för samtalet har Helin redan fått in det och skickat piketen för uppåt två minuter sedan, men ändå har han inte meddelat det till medarbetarna i gropen utan han håller det visst för sig själv ett tag. Inte heller ringer han efter ambulans. Så det tycker jag är intressant. Men det du säger är nog alldeles riktigt – i alla fall om man utgår från att asterisken gäller och att Helin håller på den posten ett par minuter innan han matar in den i systemet.
Citera
2023-07-09, 20:13
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Det finns flera intressanta avsnitt från danskarna. Enligt dem ska den som ha satt ihop vapenlådan som Jägar-Nisse och gänget hade vid övningen Gustaf på Gotland ha varit Arvidsson på FMV.

Danskarna frågade två oberoende personer som är militära experter om vad de fick för intryck av innehållet i vapenlådan. Svaret var att det verkade som att de skulle träna olika scenarion och vilka vapen man kan använda vid olika tillfällen. Det var mycket handeldvapen med ljuddämpare hölster osv. Inte de typiska som man förknippar med en militär övning. Antisabotage, livvaktsskydd eller likvidation var troliga övningar.

Det finns ett vittnesmål med en person som normalt ingick i det gänget som tränade vid övningen Gustaf, men har var inte inkallad. Det kan tyda på att det var en mindre övning med bara vissa utvalda.

Det var dagen innan Palmemordet, vapenlådan ankom till Stockholm på morddagen. Jag tror det är troligt att övningen fortsatte under fredagen i Stockholm. Jägar-Nisse har angett två olika versioner hur han tog sig hem från Stockholm, den första att han flög till Jönköping ändrade han sen till han åkte bil, det var maratonresan som inte är ett dugg trovärdig. Jag väljer att tro på källorna i denna tråd som anger att Jägar-Nisse åkte hem med en Hercules från Barkarby flygfält.

Uppgifterna om att det förekom en militär övning inkom redan under Hans Holmers tid men papperna försvann. Det hände sen inte jättemycket i ärendet förrän KP tog över, men som han sagt själv så finns det utredningshinder i frågan och de kom inte längre.
Utredningshinder???
Luktar rutten fisk lång väg..
Släpp INTE detta spännande spår!!!
Citera
2023-07-09, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
För "Henrik" som skriver om vapnet i Albysjön har en annorlunda stil på flera punkter. Inte helt olikt. Men det skiljer sig definitivt.

Ja, det och något till. Jag jämför bokstäver med egna brev. O jargongen i många brev är med lika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in