2023-07-06, 21:04
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Blev det så jobbigt att svara på varför Maja är känslolös inför Tove och hennes anhöriga att du bytte ut Maja mot Johanna? Verkligheten ändrar sig inte för att du byter namn. Du får försöka orka medge att Maja inte visade nån omsorg alls om Tove, för så var det. Genom att ljuga och komma med osannolika historier om mordnatten fortsätter hon att såra Toves anhöriga.

Johanna tar ansvar, även om hon inte gör det fullt ut. Det har jag sagt tio gånger men nu fetmarkerar jag det, så att du inte ska ”missa” det ännu en gång och ställa samma fråga igen. Du är som en repig skiva.

Allt är inte svart-vitt, 0 eller 100. Majas ansvarstagande och ägandeskap över sitt beteende ligger nära nollan, Johannas nära 100.

Jaha, så kunde till sist inte vidhålla ditt kategoriska uttalande. Johanna har inte tagit ansvar "fullt ut", heter det nu. Vilket inte alls är vad du skrivit hela tiden. Här är ditt inlägg som jag reagerade på

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
För mig är det avskyvärt att försöka ljuga sig bort från ansvar. Johanna tar ansvar. För mig är det värt mycket. Maja duckar allt ansvar.

Du påstår också att Maja duckar "allt" ansvar. Detta trots att det är Maja som har berättat i princip allting vi vet om vad som hände där inne i lägenheten den där natten, och det gjorde hon på eget initiativ, efter att själv ha begärt ett förhör för att berätta. Nästan en hel månad innan Johanna till sist började medge delar av allt som redan var överbevisat.

Inte ens du kunde vidhålla ditt påstående om att Johanna tar ansvar och Maja gör det inte. För alla vet att det är tvärtom.
Citera
2023-07-06, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det blir en märklig konversation när jag skriver om vem som ljuger mest och vem som ljuger bäst och du svarar med en analys av mina tankar. Dessutom en snedvriden tolkning, då jag redan i inlägget redogjort för mitt underlag.

Det börjar bli ett signum för dig att besvara inlägg, oavsett sakfråga, med att kritisera och föraktfullt ifrågasätta intentionen utifrån din tolkning, ett taffligt försök att få diskussionen att spåra ur och byta fokus.
Ja men du säger själv att du utgår från din tolkning av deras personligheter när du ska avgöra vem som ljuger och vem som talar sanning. Du har analyserat deras personligheter på längden, tvären och bredden i otaliga inlägg och är öppen med att du inte gillar Johannas personlighet (hon är lömsk osv) medan Maja är bra men godtrogen och lättledd. Självklart landar du då i att Johanna ljuger och Maja talar sanning - men det är ju baserat på vem av dem du ogillar resp gillar. Att basera sin bedömning av vem som ljuger på deras personligheter när man så tydligt gillar den ena och ogillar den andra blir inte direkt en ofärgad och saklig analys. Det är som att man skulle fråga Majas mamma vem som ljuger - jag tror vi vet vad hon skulle svara.
Citera
2023-07-06, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Johanna kommer bli frikänd, sanna mina ord

Inte en chans
Citera
2023-07-06, 21:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, det är nog en gammal vana att hon ljuger om det som kan sätta henne i klistret. Hon agerar likadant om det handlar om att ljuga om vilken efterfest hon varit på, eller burit på ett lik. Eeeh, Nej, sen 30 sek tystnad.

Jag tror också J är strategisk och försöker bygga upp förtroende genom att erkänna vissa saker. Startknappen nu nämner skulle jag även vilja tilldela Maja, för efter förhöret där polisen berättar att J berättat om dumpningen, så börjar hon skriva ner saker för att minnas, och för varje förhör har J gjort sig skyldig till allt som kommer fram. Och i dom sista förhören berättar M frivilligt om saker J gjort sig skyldig till.
Nu är det möjligt jag rört ihop något, men innehöll inte Ms första minneslapp berättelsen hon fick av J i Illharjen?

Var det inte M som först berättade om dumpningen och J som körde haschkakevarianten?
Citera
2023-07-06, 21:39
Medlem
Hinsebergs avatar
Jag tror att man måste ta bådas berättelser med en nypa salt och koncentrera sig på det som är samstämmigt i första hand för att sedan titta på sannolikheten att den ene eller andras "story" kan stämma. Tyvärr kan vi inte heller se dem när de berättar i förhör för där kan man registrera beteenden.

Vore intressant att höra hur bådas berättelser lyder nu ett tag efter domen men de flesta får inte ens höra en. De sitter ju inte på samma ställe heller.

Jag har väl kommit dit där jag funderar på hur M kunde ta sig runt i lägenheten vid sina toabesök utan att nästan hoppa bock över hindret (T).
Om T funnits kvar i lägenheten tycks det konstigt i mina ögon. Tror tyvärr inte på klädkammaren eller vinden som bra "gömmor", inte heller att J skulle kunnat släpa kroppen fram och tillbaka i lägenheten utan att M skulle höra/märka det.

Kan ju mycket väl vara så att de inte bara skyddar sig själva utan att de intalat sig ett händelseförlopp så pass att de själva tror att det är sanning.

Jag tror att J kommer att fällas och straffet kommer att kvarstå. Ms straff är jag mer osäker på även om jag inte tror på hennes story. Ska bli jäkligt intressant att följa i vilket fall som och se vad den inkallade experten kan tillföra som skulle få rätten att anse att RLs obduktion som dåligt utförd.
Citera
2023-07-06, 21:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Att Maja av flera olika anledningar genom livet fått lära sig att, rent ut sagt, hålla käften för att slippa såväl mobbing som ideliga ifrågasättanden, övervakning och kanske rena bestraffningar tvivlar jag inte en sekund på. Det är väl mycket av det som många inlägg i tråden på olika sätt och vis varit inne på. Och det är väl den lärdomen hon har tillämpat även i detta fallet. Förmodligen är det också varför Maja såg Johanna som en så bra vän. Johanna ifrågasatte inte Maja på det vis som andra i hennes närhet gjorde, och Maja såg kanske därför i Johanna en person som hon kunde vara sig själv med utan att hela tiden behöva tänka på att skydda sig själv i varje sekund.

Men att Maja skulle ha bidragit till att mordet kunde ske för att hon hört så mycket från Johanna och låtsas som ingenting, det köper jag inte. Liksom många andra har hon inte larmat om Johannas avvikande tankemönster och handlande. Då har ju i så fall alla dessa "många andra" som inte har larmat också bidragit till att mordet kunde ske, liksom Johannas föräldrar som satte henne till världen.

Den stora frågan är vad alla dessa personer som inte har larmat om Johannas avvikande tankemönster skulle ha gjort. Ringt 112? Gjort en orosanmälan till socialen? Seriöst? Vad tror ni hade hänt? Det är ren och skär smutskastning att skuldbelägga Maja för Johannas "avvikande tankemönster". Att tro att Maja kunde ha "larmat" för Johannas "avvikande tankemönster" och att det skulle ha förhindrat mordet på Tove är en ren utopi. Förmodligen hade till och med Tove bara skrattat åt Maja om Maja sagt åt Tove att Johanna sagt att hon skulle döda Tove. Den som med bestämdhet hävdar något annat är bara efterklok, vågar jag påstå.

Man kan också notera att det var många som förstod hur det gick till med skadegörelse, sprayning på bil, till och med Majas föräldrar förstod vad som skett där. Men ingen reagerade. Då har väl Majas föräldrar också bidrag till mordet på Tove? För att inte tala om Tove själv. Så gott som alla i Johannas bekantskapskrets var medvetna om hennes "avvikande tankemöster", men ingen vidtog några åtgärder, utom någon pojkvän som, tvärtom, bara var undvikande och typ tog det lugnt i hennes närhet. Många förstod att Johanna var en person som kunde ställa till det för en, men hur många förstod att hon var, eller skulle bli, en mördare?

Jag tvivlar faktiskt på att Maja vet så mycket mer än vad hon berättat. Sedan kan man fundera på hur hon vet det hon berättat, om det stämmer att det är Johanna som berättat för henne, eller om det är självupplevt.

Fel av mig att skriva uttryckligen att Maja i o m sin vetskap om vad Johanna haft i huvudet varit "på det viset delaktig till att mordet kunde ske."

Jag har många, många gånger uttryckt att jag tror att Maja varit under stort inflytande (läs kontroll) under Johanna, en slags extrem bindning, som kallas traumatisk bindning.

Att någon kan ha ett så starkt inflytande öer någon annan kan vara svårt att förstå. Det gäller även människor i destruktiva relationer. Trots att de får utstå mycket negativt i relationen stannar de, och märker inte att det som de innan relationen aldrig skulle acceptert har blivit vardag och helt normalt. Inte sällan uppfattar de att de förstår varför den andra behandlat dom som de gjort, de har ju gjort fel. De fel som de förtjänar, och som de själva nu börjat ta till sig.

Typ att Maja skulle kunna tycka att det är begripligt att Johanna inte släppte in henne i lgh när hon fick psykos/paranoia av haschet, att hon förtjänade det och att det var hennes fel. Vad som händer är att den som är under inflytande av en narcissist, så småningom kommer att anpassa sitt beteende, och även införliva synsättet som naricissten har på den. Man blir utsatt på ett eller annat sätt, på ett mycket destruktivt sätt.

Det en sida av det hela, och som jag tror att Maja kan ha blivit utsatt för. En slags psykiskt misshandel och utnyttjande av en person.

Sedan skrev jag ju faktiskt:

"Jag kan nog tänka mig att en förälder i medelåldern skulle reagera annorlunda, men samtidigt om man inte har bevis... så finns ju risken för hämnd."

Och jag har tidigare tagit upp detta, att t ex F, Johannas ex varit utsatt för liknande misshandel. Även han har ju haft vetskap.

Majas föräldrar har inte haft en jämförbar insikt, även om man nu i med backspegeln förstår vad sprayningen är symbol för, var det inte lätt för dom att fatta digniteten av Johanna.

Sedan är ju Maja som du säger sårbar sedan tidigare, genom att inte ha stått upp för sig själv. Kanske van att svälja och stå ut, blunda.

Så mina ord blev olyckligt mycket anklagande, men uttryckte egentligen mer en moralisk underlydelse som Maja kan ha kännt, och kanske fått insikt i efter hand.

Därmed hennes känsla av skuld, tystnad och lögner, särskilt om hon även sett/hört/räknat ut vad som hänt utan att ingripa.

Min spekulation.
Citera
2023-07-06, 21:45
Medlem
Hinsebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Jag ser större liknelser med par som begår hemska brott, där en av dom är drivande medans den andra passiva välvilligt hakar på. Det gemensamma då, är att båda har någon störning fast dom ger sig uttryck på olika sätt. Även i dom fallen har den passiva försökt komma undan genom att skylla på den drivande. Ett exempel är Dean Corll och Wayne Henley/David Brooks. Eller varför inte Fred och Rosemary West.

Detta är extremexempel, med det gemensamma är att paren riktar sitt hat och agerar ut mot utomstående, till skillnad från destruktiva relationer där den ena parten riktar sin aggression mot den andra.

Där håller jag med helt och hållet. Det handlar om en stark ledare som behöver en följare för att vara stark. Följaren i sin tur behöver ledaren för att göra. En jäkligt giftig kombo.
Tilläggas kan att ledaren och följaren kan vända sig mot varandra om de tvingas ta ställning eller för att försvara sig mot angrepp från varandra eller andra. Angreppen kan vara av fysisk eller psykisk art.
Finns en hel del litteratur att läsa om detta.
Citera
2023-07-06, 21:46
Avslutad
Citat:
Jaha, så kunde till sist inte vidhålla ditt kategoriska uttalande. Johanna har inte tagit ansvar "fullt ut", heter det nu. Vilket inte alls är vad du skrivit hela tiden. Här är ditt inlägg som jag reagerade på

Du påstår också att Maja duckar "allt" ansvar. Detta trots att det är Maja som har berättat i princip allting vi vet om vad som hände där inne i lägenheten den där natten, och det gjorde hon på eget initiativ, efter att själv ha begärt ett förhör för att berätta. Nästan en hel månad innan Johanna till sist började medge delar av allt som redan var överbevisat.

Inte ens du kunde vidhålla ditt påstående om att Johanna tar ansvar och Maja gör det inte. För alla vet att det är tvärtom.
Du har ställt samma fråga i många inlägg och jag har svarat flera gånger. Nu klipper du in ett av mina svar. Det blir löjligt.

Jag vidhåller att Johanna har gjort fel men i efterhand, efter att initialt ha nekat, tagit ansvar och tagit ägandeskap över sina handlingar - om än inte fullt utenligt min bedömning. Men om nu den nya rättsläkaren lyckas övertyga rätten om att Johannas uppgift om att stryptaget bara varade i 10 sekunder är möjligt, så har hon faktiskt tagit ansvar fullt ut. Vi får se.

Maja däremot har inte tagit ägandeskap och ansvar för något. Hon lämnar en uppenbart oriktig berättelse. Det är helt enkelt inte mänskligt möjligt att vara så fullständigt ointresserad av varför Tove plötsligt ligger död i ett lakan i hallen som Maja uppger att hon är. Att inte ställa en fråga, att inte undra om människan fått en hjärtattack eller vad i fridens namn som hänt denna unga, friska person som hon nyss såg sitta vid ett köksbord och snacka. Bara acceptera liket på golvet och hugga tag i lakanet och bära? Det är inte mänskligt möjligt. Vi pratar om en maskin om det skulle vara sant. Jag har inte sett några skruvar i ryggen på Maja så jag utgår från att om hon verkligen hade hamnat i en situation där en död kropp låg vid hennes fötter så hade hon reagerat mänskligt.

Med det sagt så ljuger Maja och hon vet mer om vad som hände i lägenheten än hon medger och därmed förtiger hon information. Hon tar inte ansvar inför Toves anhöriga.

Ditt påstående om att Maja lämnar information om vad som hände i lägenheten är oriktigt. Hur skulle hon kunna lämna info om hon sov, som hon påstår? Hon säger sig ju inte ha nån info. Det hon lämnar är dels uppgifter som hon påstår att hon fått via Johanna och dels korta självupplevda delar. De uppgifter som Maja lämnar som är självupplevda innehåller tyvärr många lögner. T ex att hon kunde gå på toaletten kl 02:43 - utan att snubbla över Tove. För att få lögnen att gå ihop hjälpligt får hon uppfinna ett omständigt scenario där Johanna gör en kortvarig meningslös förflyttning av Toves kropp till en okänd förvaringsplats.

Så nej, tyvärr berättar inte Maja sanningen och därför tar hon heller inte ansvar. När någon som är närvarande på en brottsplats ljuger måste man fråga sig varför denne ljuger. För att skydda sig själv eller annan, är svaret. Och det är ju inte för att skydda Johanna, kan vi konstatera efter att Maja fullständigt slängt henne under bussen. Så då återstår att Maja ljuger för att skydda… Maja.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-07-06 kl. 21:48.
Citera
2023-07-06, 21:50
Medlem
Citat:
Nu är det möjligt jag rört ihop något, men innehöll inte Ms första minneslapp berättelsen hon fick av J i Illharjen?

Var det inte M som först berättade om dumpningen och J som körde haschkakevarianten?

J började med att erkänna att dom varit ute vid fyndplatsen efter att polisen gjort klart för henne att hennes telefon befunnit sig där. Där var dom för att äta haschkakan enligt J. Den information förde fhl vidare till M men undanhöll syftet med resan. Så M borde då trott att J berättat att dom varit där ute för att dumpa T. Därefter började M berätta sin historia där hon lägger över allt på J.

M började inte erkänna pga några samvetskval eller att det gick upp för henne vilken hemsk person J är. Hon gjorde det för att hon trodde att J redan berättat.
Citera
2023-07-06, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Där håller jag med helt och hållet. Det handlar om en stark ledare som behöver en följare för att vara stark. Följaren i sin tur behöver ledaren för att göra. En jäkligt giftig kombo.
Tilläggas kan att ledaren och följaren kan vända sig mot varandra om de tvingas ta ställning eller för att försvara sig mot angrepp från varandra eller andra. Angreppen kan vara av fysisk eller psykisk art.
Finns en hel del litteratur att läsa om detta.

Precis, i ett av exemplet jag tog upp så slutade det med att Wayne Henley sköt den starke Dean Corll.

Det är just kombon som är intressant att studera här. Vad fyllde dom för funktion för varandra, hur kompletterade dom varandra, försökte M isolera sig själv och J mot omgivningen, hade J klarat av mörda utan Majas support? Finns mängder av intressanta frågor som tyvärr drunknar av inläggen där Maja framställs som ett offer.
Citera
2023-07-06, 22:19
Medlem
Citat:
Som du förstår är jag inte trakterad av diverse anklagelser på grund av mina tolkningar och de fördömanden de medfört.
Jag har hela tiden varit tydlig med att mina tolkningar är möjliga förklaringar, inte fastslagna sanningar.

Att inte ha minsta lilla acceptans för något som avviker mot den egna uppfattningen och föreställningsvärlden tycker jag är fruktansvärt skrämmande.

Men fördömmande får vi väll alla lite till mans för våra tolkningar
Du är inte ensam om att bli utsatt för det
Jag skulle gärna vilja att du kan förklara vad i det jag skrev i det inlägg du verkar ha tagit illa upp av så pass att du är hård i tonen och anklagar och dömer mig med både klampande kängor i korridoren och för att ha en skrämmande föreställningsvärld

Sen brukar jag nästan aldrig läsa dina inlägg och sällsynt kommentera dem
Citera
2023-07-06, 22:20
Medlem
Citat:

Strax före jul sa Rullman att 18-åringen fört utredningen framåt när han blev intervjuad i Sveriges Radio. Eftersom Ms advokat höll låg profil fick dock media inte veta några detaljer. När J till slut erkände delar av brottet så var Clea mer frispråkig. I media framstod det då som att J var den som först öppnade upp sig när det var tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in