2023-07-06, 16:56
Medlem
Johanna kommer bli frikänd, sanna mina ord
Senast redigerad av Radetzky 2023-07-06 kl. 17:02.
Citera
2023-07-06, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det kanske det kan verka. Men vi vet ju inte vare sig vad som hände, eller hur snacket var

Säg att det kan ha gått till på annat sätt än som du tror.

Jag tror ju att vi alla anpassar vår tro lite så att man ser bevis på det man vill se, eller utesluter annat.

- Maja vet verkligen inget, utan säger att hon inget hört, och undrar hur det kommer sig
- Maja frågar Johanna hur det kom sig att Tove hamnade i badrummet och Johanna berättar att hon knuffde in Tove och låste in henne. Kanske hon låste mest för att hindra Tove fly ut? Men också för att det inte kule höras. Ingick i en lan som Johanna snidat på i köket.
- Maja har hört, sett, inte deltagit i mordet, men ljuger för att skydda sig från det hon nu är misstänkt för, mordmisstankar och dom för det.

Och jag utesluter inte att Maja kan h deltagit, men det är inte min övertygelse. I s f ljuger Maja om det för att anpassa det till varför hon inte hörde något.

Jag tycker inte att man direkt kan säga att detta är en helt omöjligt sak för att Johanna kan ha berättat detta för Maja och det är ett bevis för Majas skyldighet i mordet.

Ljugandet och/eller överslätandet har MH emot sig men hon har troligtvis inte begripit det ännu. Att FL-arna ser igenom hennes lögner verkar hon inte förstå.

Om hon nu är oskyldig till delar av själva mordet (tex att ha hållit i TTs händer under mordet) så borde hon ha kunnat lämnat en mycket bättre story, dvs sanningen. Nu behöver hon väl inte vara rädd för JJ längre...eller är hon det?
Citera
2023-07-06, 17:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nej, jag är inte helt säker på det!

Men hon har en anledning till att göra det. Hon vill att alla ska se hur hemsk J är, att hon är kapabel till att utföra ett hemskt mord på egen hand. Så hemsk att inte ens M vågade säga ifrån.

Att säga att J var euforiskt glad och lättad efter mordet är ingen avancerad lögn som kräver någon större tankeverksamhet. Hon vill få J att se hemsk ut och säger en hemsk sak om henne…punkt slut.

Ja, vi tror olika.
Jag tror inte att Maja har varken den kunskapen om hur en narcissist/psykopat fungerar, och inte heller kunna komma på detta utifrån den kunskapen.

Jag kan säga tt det var först efter att jag följt fallet med Billy, som jag började ana något om hur de fungerar.

Han hade mått otroligt dåligt i samband med att Tova började dra sig ur relationen, polisnamält honom och planderade en semester i Grekland (om hon skulle överleva sommaren, skrev hon. Det gjorde hon nu inte).

Hn mådde så dåligt att han gick till läkaren. Ångest, hjärtklappning, svårt sova.

Men efter mordet och häktningen, blev det helt tvärtom. Han sov gott om nätterna och fann sig väl i sin situation. Spelade spel med andra interner och verkade oberörd över situationen att var misstänkt för mord och riskera straff.

Det är inte något en 18- åring, som Maja kan råka hita på, det är min övertygelse.

Jag tror bsolut att Johanna kände en lättnad över att Tove var död och att hon nu hade kommit på ett bra ställe att gömma henne. En bra plan om vad de skulle säga.

Jag är ganska säker på att Johanna trodde att hon skulle kunna fixa det, komma undn genom att äga att Tove åkt hemifrån.

Hos en kränkt narcissist släpper inte känslan av oförätt så lätt. Det gnager länge, de glömmer inte. Det äter upp dom, htet växer. Det syns ju tydligt i hennes hatsång. Att världen skulle vara bättre utan Tove och M*y enligt Johanna.

Sådant är tärande och förstör livet för Johanna. Det säger hon ju själv, genom att hon säger att de sabbar hennes liv.

Även Johanna verkar (??) ha funnit sig i livet på häktet på ett anat sätt än Maja.

Jag tror absolut att Johanna kan ha känt en lättnad över att ett av hennes största "problem" inte längre fanns. Och så trodde hon på sin förmåga att dupera andra. Hon hade ju kommit undan förut...
Citera
2023-07-06, 17:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ljugandet och/eller överslätandet har MH emot sig men hon har troligtvis inte begripit det ännu. Att FL-arna ser igenom hennes lögner verkar hon inte förstå.

Om hon nu är oskyldig till delar av själva mordet (tex att ha hållit i TTs händer under mordet) så borde hon ha kunnat lämnat en mycket bättre story, dvs sanningen. Nu behöver hon väl inte vara rädd för JJ längre...eller är hon det?

Min främsta tes är att Maja vet mer än hon vill erkänna. Då kanske inte i första hand för att hon varit så rädd för Johanna. Det är bara en del av problemet, och kanske inte på ett medvetet plan.

Jag misstker att Maja är oflexibel och har svårt att anpassa lögnerna på det sätt som Johana kan. Det beror på hennes kognitiva tillkortakommanden främst. Det är vad jag tror.

Sedan tror jag att Maja inte har förmågan och kunskapen att förstå vad som är brottsligt. Hon kan ha stor skuldkänsla för allt hon vetat om var gller Johanna och som slutade på det här viset. Också kanske då en skamkäsnla och rädsla för vad det innebär att hon inte ingrep, försökte avbryta eller svarde på grannens påringning. Hon kanske t o m velat skydda Johanna i början, inte bara sig själv.

Maja vet nog att hon har gjort något fel, dvs låtsats som ingenting, fast hon hört så mycket från Johanna. Maja är ju på det viset delatkig till att mordet kunde ske.

Men liksom några andra har hon inte larmat om Johannas avvikande tankemönster och handlande. Det finns nog någon slags känsla av att man kanske vill sticka hucudet i sanden, inte låtsas om det här. Ungdom och oerfarenhet.

Jag kan nog tänka mig att en förälder i medelåldern skulle reagera annorlunda, men samtidigt om man inte har bevis... så finns ju risken för hämnd.

Det här är också persoer som kommit under inflytande av Johanna. Det ska man inte gömma.
Citera
2023-07-06, 17:47
Medlem
ziracorns avatar
Har läst tråden, samt läst FUP och dragit egna slutsatser.

Nu i semestertid, så lyssnade jag på de 3 förhören med JJ/MH "på radio" (ett av förhören avbröts när MH grät så mkt, så det delades upp, därför är det 3 förhör).

1) JJ är såklart ledsen under delar av förhöret (går inte att framkalla tårar på det sättet utan ånger) men mest för sig SJÄLV! Att hon har hamnat i den här situationen.

2) MH är en total gåta. Blåljuger, eller hyfsad sanning?
Citera
2023-07-06, 18:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du som är så duktig på alternativa scenarion, vad säger du om detta? Johanna säger att Tove är frisk och kry när Johanna åker till Donken för att handla åt Maja, som mår illa och har fallit på toaletten. När Johanna kommer tillbaka är Tove död och Maja säger att hon dödat Tove efter att de blivit osams. Maja bönfaller Johanna att hjälpa henne ur knipan och Johanna som är chockad och inte kan tänka klart går till slut med på det.

Maja hade då kunnat dra sin historia enligt ovan och Johanna kunde helt nekat och säga att Maja bara försöker skylla på henne. Jag tror Johanna hade haft en bra chans.

- Dels pga den tajta tiden mellan dunsen i golvet och Johanna som åker till Donken. Alla har ju svårt att få ihop det tidsmässigt. Det funkar mycket bättre tidsmässigt om Tove skulle ha dött under tiden Johanna var på Donken. Då blir det inte stressigt alls med bortforslingen av kroppen vid 03:45.

-Dels pga att vem tror att nån är så iskall så den åker till Donken med grannen direkt efter ett mord? Att Toves telefon var med kunde hon enkelt förklara med att hon var lite lullig och inte insåg att hon fick med sig bådas mobiler.

Om du bara kan klargöra din ståndpunkt i frågan som du fortfarande inte klarat av att uttryckligen svara på, är om du menar att Johanna inte mördat Tove, eftersom du påstår att Johanna tar sitt ansvar. Så kan vi fortsätta med ovanstående sedan. Så hur är det med den saken? Den borde inte vara så svårt att svara på!
Citera
2023-07-06, 18:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Återigen bara antaganden som kommer från dina känslor av att du inte gillar Johanna. Du tycker hon har varit dum mot stackars godtrogna och vilsna Maja. Därför är allt Johanna säger lögn och uträknat in i minsta detalj.

Att man inte gillar någon håller inte som en bas varifrån man analyserar om någon talar sanning eller ej. Även personer som man ogillar kan tala sanning. Det gäller att skilja på sak och person. Alla hatar Hitler men det innebär inte att han alltid ljög.

Ang din tes att Johanna var rädd att Maja skulle bli provocerad och berätta mer om vad som hänt om hon la mer skuld på Maja. Vad är det som Johanna enligt dig skulle vara rädd för att Maja skulle berätta? Vad är det som Johanna inte bara skulle kunna förneka?
Det blir en märklig konversation när jag skriver om vem som ljuger mest och vem som ljuger bäst och du svarar med en analys av mina tankar. Dessutom en snedvriden tolkning, då jag redan i inlägget redogjort för mitt underlag.

Det börjar bli ett signum för dig att besvara inlägg, oavsett sakfråga, med att kritisera och föraktfullt ifrågasätta intentionen utifrån din tolkning, ett taffligt försök att få diskussionen att spåra ur och byta fokus.
Citera
2023-07-06, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Johanna kommer bli frikänd, sanna mina ord
Inte mycket som pekar på det...Trodde också det först men ju mer jag läst om saken desto mer ändrade jag mig.
Dock undrar jag hur allmänhetens reaktioner hade blivit om det skulle bli som du skriver?
Citera
2023-07-06, 19:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Min främsta tes är att Maja vet mer än hon vill erkänna. Då kanske inte i första hand för att hon varit så rädd för Johanna. Det är bara en del av problemet, och kanske inte på ett medvetet plan.

Jag misstker att Maja är oflexibel och har svårt att anpassa lögnerna på det sätt som Johana kan. Det beror på hennes kognitiva tillkortakommanden främst. Det är vad jag tror.

Sedan tror jag att Maja inte har förmågan och kunskapen att förstå vad som är brottsligt. Hon kan ha stor skuldkänsla för allt hon vetat om var gller Johanna och som slutade på det här viset. Också kanske då en skamkäsnla och rädsla för vad det innebär att hon inte ingrep, försökte avbryta eller svarde på grannens påringning. Hon kanske t o m velat skydda Johanna i början, inte bara sig själv.

Maja vet nog att hon har gjort något fel, dvs låtsats som ingenting, fast hon hört så mycket från Johanna. Maja är ju på det viset delatkig till att mordet kunde ske.

Men liksom några andra har hon inte larmat om Johannas avvikande tankemönster och handlande. Det finns nog någon slags känsla av att man kanske vill sticka hucudet i sanden, inte låtsas om det här. Ungdom och oerfarenhet.

Jag kan nog tänka mig att en förälder i medelåldern skulle reagera annorlunda, men samtidigt om man inte har bevis... så finns ju risken för hämnd.

Det här är också persoer som kommit under inflytande av Johanna. Det ska man inte gömma.

Att Maja av flera olika anledningar genom livet fått lära sig att, rent ut sagt, hålla käften för att slippa såväl mobbing som ideliga ifrågasättanden, övervakning och kanske rena bestraffningar tvivlar jag inte en sekund på. Det är väl mycket av det som många inlägg i tråden på olika sätt och vis varit inne på. Och det är väl den lärdomen hon har tillämpat även i detta fallet. Förmodligen är det också varför Maja såg Johanna som en så bra vän. Johanna ifrågasatte inte Maja på det vis som andra i hennes närhet gjorde, och Maja såg kanske därför i Johanna en person som hon kunde vara sig själv med utan att hela tiden behöva tänka på att skydda sig själv i varje sekund.

Men att Maja skulle ha bidragit till att mordet kunde ske för att hon hört så mycket från Johanna och låtsas som ingenting, det köper jag inte. Liksom många andra har hon inte larmat om Johannas avvikande tankemönster och handlande. Då har ju i så fall alla dessa "många andra" som inte har larmat också bidragit till att mordet kunde ske, liksom Johannas föräldrar som satte henne till världen.

Den stora frågan är vad alla dessa personer som inte har larmat om Johannas avvikande tankemönster skulle ha gjort. Ringt 112? Gjort en orosanmälan till socialen? Seriöst? Vad tror ni hade hänt? Det är ren och skär smutskastning att skuldbelägga Maja för Johannas "avvikande tankemönster". Att tro att Maja kunde ha "larmat" för Johannas "avvikande tankemönster" och att det skulle ha förhindrat mordet på Tove är en ren utopi. Förmodligen hade till och med Tove bara skrattat åt Maja om Maja sagt åt Tove att Johanna sagt att hon skulle döda Tove. Den som med bestämdhet hävdar något annat är bara efterklok, vågar jag påstå.

Man kan också notera att det var många som förstod hur det gick till med skadegörelse, sprayning på bil, till och med Majas föräldrar förstod vad som skett där. Men ingen reagerade. Då har väl Majas föräldrar också bidrag till mordet på Tove? För att inte tala om Tove själv. Så gott som alla i Johannas bekantskapskrets var medvetna om hennes "avvikande tankemöster", men ingen vidtog några åtgärder, utom någon pojkvän som, tvärtom, bara var undvikande och typ tog det lugnt i hennes närhet. Många förstod att Johanna var en person som kunde ställa till det för en, men hur många förstod att hon var, eller skulle bli, en mördare?

Jag tvivlar faktiskt på att Maja vet så mycket mer än vad hon berättat. Sedan kan man fundera på hur hon vet det hon berättat, om det stämmer att det är Johanna som berättat för henne, eller om det är självupplevt.
Citera
2023-07-06, 19:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Inte mycket som pekar på det...Trodde också det först men ju mer jag läst om saken desto mer ändrade jag mig.
Dock undrar jag hur allmänhetens reaktioner hade blivit om det skulle bli som du skriver?

Frikänd kommer hon definitivt inte att bli, hon har redan i praktiken erkänt vållande till annans död. Det är det lägsta hon med all säkerhet kommer att dömas för. Men IMO så är det mest sannolika att hon åker på mord.
Citera
2023-07-06, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
28-29 augusti
Tack
Citera
2023-07-06, 19:18
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Hur vet du att den story hon lämnat inte är sanningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in