2023-07-05, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammelmorsan
Nu citerar jag mig själv för att få era tankar kring varför JJ tagit bort sitt mellannamn L*sh*m???
Vad tror/vet ni 🤔🤔🤔
Kanske för att hennes namn inte ska sticka ut
Tror att de flesta som har begått brott inte vill synas för mycket
Citera
2023-07-05, 22:26
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Kanske för att hennes namn inte ska sticka ut
Tror att de flesta som har begått brott inte vill synas för mycket

Inte Juha Valjakkalas namn han tog
Citera
2023-07-05, 22:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag förstår din poäng.
Om AE inte har svåra hälsoproblem så bör en tågresa tur och retur Umeå-Jönköping inte vara några problem.
Jag har inte läst bilagan än så vet ej vilka skäl som angavs.

Hovrätten angav inga skäl. De skrev bara att de gjort bedömningen att det var ok. Mycket illa agerat av en domstol IMO.
Citera
2023-07-05, 22:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hoppas åklagaren överklagar beslutet.
Det är så urbota dumt, hela detta utspel med experten, som Clea ville få rätten att godkänna som domstolssakkunnig.

https://anonfiles.com/VbVcx404z3/G_ta_HR_B_1735_23_Aktbil_15_BESLUT_D_dsboet_efter_ Tove_T_1_pdf

https://anonfiles.com/g6Mbx308zb/G_ta_HR_B_1735_23_Aktbil_11_Yttrande_fr_n_adv_Sang born_1_pdf

Ja, Cleas skäl och argument är mycket klena, på gränsen till löjliga faktiskt. Men hon försöker i alla fall med de näst intill obefintliga medel som står till hennes förfogande, man får väl ge henne det i alla fall.

Trevligt däremot att se domstolens beslut den 10/5, ett snyggt och prydligt beslut väl motiverat. Om jag noterade korrekt så var det helt andra representanter från domstolen vid detta beslut som följer huvudregeln och ändå är motiverat, än vid det senare helt omotiverade beslutet som gick emot huvudregeln.
Citera
2023-07-06, 00:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det tydliga mönster jag ser igenom hela förloppet från början till slut är att J levererar den ena lögnen efter den andra medan M i huvudsak håller sig till en och samma, dessutom en som J diktat ihop.

Vem ljuger då mest och vem kan anses ljuga bäst?

Vem har levererat mest info och flest sanningar?

Att neka till något man är skyldig till är givetvis också en lögn, men inte så lömsk som en påhittad, producerad story ämnad att låta sanningsenlig.

Jag tolkar Js badrumsberättelse, sanningsbedyrande och trovärdighetsiver som klar damage control.
M har ingen badrumsstory, vilket innebär att hon antingen inte vill berätta eller inte har något att berätta. Jag tror hon vet mer än hon vill kännas vid, men det har jag egentligen inget belägg för.

Utelämnandena som troligtvis båda gör torde vara för att skydda sig själv och ev. varandra.

Min uppfattning om J är att hon är lömsk, falsk och totalt opålitlig, medan jag uppfattar M som godtrogen, underdånig och förvirrad, att hon inte vet hur hon ska hantera varken sig själv eller allt som händer.

Jag anser inte att det finns bevis för att M var delaktig I badrummet och jag tror inte att hon var det, men jag kan både förstå och acceptera att hon anses juridiskt skyldig utifrån den tolkning som kan göras av den sammantagna bilden, även om jag inte delar den.
Du går på känslor och din uppfattning av Johannas och Majas personligheter när du ska avgöra vem som ljuger och vem som talar sanning. Det är som att säga ”Jag gillar Maja, därför tror jag att hon talar sanning. Jag gillar inte Johanna, därför tror jag att hon ljuger.” Det är en väldigt svag grund för att bedöma lögner enligt mig.

Vad menar du med detta?
Citat:
Att neka till något man är skyldig till är givetvis också en lögn, men inte så lömsk som en påhittad, producerad story ämnad att låta sanningsenlig.
Det låter som att du menar att detta är något Johanna har gjort. Men om Maja har hittat på att hon sov genom mordet trots att hon var med så har hon väl producerat en story ämnad att låta sanningsenlig? Hon har inte bara nekat till att ha varit med, hon har hittat på en berättelse om toabesök och sovande och låsta dörrar osv. Det är en intrikat berättelse som också inkluderar att hon inte tar något som helst ansvar för Toves död. För mig är det avskyvärt att försöka ljuga sig bort från ansvar. Johanna tar ansvar. För mig är det värt mycket. Maja duckar allt ansvar.

Jag är övertygad om att Maja inte sov. Det innebär att hon kan ha deltagit eller hon kan ha varit en passiv åskådare. Om hon var det senare så nekar hon Toves anhöriga att få full info om vad som hände.
Citera
2023-07-06, 02:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du går på känslor och din uppfattning av Johannas och Majas personligheter när du ska avgöra vem som ljuger och vem som talar sanning. Det är som att säga ”Jag gillar Maja, därför tror jag att hon talar sanning. Jag gillar inte Johanna, därför tror jag att hon ljuger.” Det är en väldigt svag grund för att bedöma lögner enligt mig.

Vad menar du med detta?

Det låter som att du menar att detta är något Johanna har gjort. Men om Maja har hittat på att hon sov genom mordet trots att hon var med så har hon väl producerat en story ämnad att låta sanningsenlig? Hon har inte bara nekat till att ha varit med, hon har hittat på en berättelse om toabesök och sovande och låsta dörrar osv. Det är en intrikat berättelse som också inkluderar att hon inte tar något som helst ansvar för Toves död. För mig är det avskyvärt att försöka ljuga sig bort från ansvar. Johanna tar ansvar. För mig är det värt mycket. Maja duckar allt ansvar.

Jag är övertygad om att Maja inte sov. Det innebär att hon kan ha deltagit eller hon kan ha varit en passiv åskådare. Om hon var det senare så nekar hon Toves anhöriga att få full info om vad som hände.

Du tycker att Johanna tar ansvar när hon hävdar att Tove dog av en olyckshändelse?
Men du tycker inte att Maja som var den som började berätta sanningen om vad som hände den där natten tar ansvar. Trots att du inte vet om hon var med eller inte.

Du tycker alltså också att det är att ta ansvar att dumpa Toves kropp i skogen och försöka elda upp den, trots att Tove dog av en olyckshändelse, och sedan hålla tyst om saken i över två månader. Även efter att Maja börjat berätta vad som faktiskt hände.

Du har en bra konstig syn på vad ansvar är, det måste jag säga.
Dessutom påstår du att hon har hittat på det hon berättar, trots att du inte har en aning om hur det är med den saken. Är det att ta ansvar?

Klockan var över två på natten. Det är verkligen ingenting konstigt om Maja sov då. Man måste inte ha, som en del tycks tro, narkolepsi för att sova mitt i natten.
Citera
2023-07-06, 02:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du tycker att Johanna tar ansvar när hon hävdar att Tove dog av en olyckshändelse?
Men du tycker inte att Maja som var den som började berätta sanningen om vad som hände den där natten tar ansvar. Trots att du inte vet om hon var med eller inte.

Du tycker alltså också att det är att ta ansvar att dumpa Toves kropp i skogen och försöka elda upp den, trots att Tove dog av en olyckshändelse, och sedan hålla tyst om saken i över två månader. Även efter att Maja börjat berätta vad som faktiskt hände.

Du har en bra konstig syn på vad ansvar är, det måste jag säga.
Dessutom påstår du att hon har hittat på det hon berättar, trots att du inte har en aning om hur det är med den saken. Är det att ta ansvar?

Klockan var över två på natten. Det är verkligen ingenting konstigt om Maja sov då. Man måste inte ha, som en del tycks tro, narkolepsi för att sova mitt i natten.
Johanna hade ju kunnat hävda att hon sovit - som en viss annan person gör. Att hon inte vet vad som hände Tove. Det gör dock inte Johanna. Hon duckar inte för att hon var på plats när Tove dog. Så ja, jag tycker hon tar ansvar. Att Maja ljuger för att klara sig undan är helt uppenbart. T o m GW tvingas medge att hon ljuger.

Maja påstår att hon går och lägger sig i en obäddad säng som är full med grejer, trots att hon själv säger att hon aldrig sover i Johannas säng. Hon sover på luftmadrass eller i fåtöljen. Varför satte hon sig inte i fåtöljen och sov då, som vanligt?
Citera
2023-07-06, 02:21
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Johanna hade ju kunnat hävda att hon sovit - som en viss annan person gör. Att hon inte vet vad som hände Tove. Det gör dock inte Johanna. Hon duckar inte för att hon var på plats när Tove dog. Så ja, jag tycker hon tar ansvar. Att Maja ljuger för att klara sig undan är helt uppenbart. T o m GW tvingas medge att hon ljuger.

Maja påstår att hon går och lägger sig i en obäddad säng som är full med grejer, trots att hon själv säger att hon aldrig sover i Johannas säng. Hon sover på luftmadrass eller i fåtöljen. Varför satte hon sig inte i fåtöljen och sov då, som vanligt?

Nu säger ju också Johanna att Maja låg och sov i sängen, och granbarren pekar också rätt tydligt i den riktningen. Så att Maja låg i Johannas säng är det nog bara de värsta konspirationsteoretikerna som inte tror på. Låg hon där efter dumpningen kan hon lika gärna legat där innan också.

Att Maja ljuger är något du hittat på. Det kan mycket väl vara så att Maja talar sanning och att hon inte var med när Tove dog. Att det är Johanna som ljuger och Maja som talar sanning. Men du har bestämt dig och framför dina antaganden som fakta. Det är inte att ta ansvar.

Johanna förnekar mord. Du påstår att Johanna tar ansvar. Det är alltså din bestämda uppfattning att Johanna inte mördade Tove!? För du kan väl knappast mena att det är att ta ansvar att förneka något man gjort?

Var säger Maja att hon "aldrig" sover i Johannas säng. Eller var det också något du hittade på nu?
Senast redigerad av flashmaner 2023-07-06 kl. 02:31.
Citera
2023-07-06, 02:42
Medlem
Citat:
Nu säger ju också Johanna att Maja låg och sov i sängen, och granbarren pekar också rätt tydligt i den riktningen. Så att Maja låg i Johannas säng är det nog bara de värsta konspirationsteoretikerna som inte tror på. Låg hon där efter dumpningen kan hon lika gärna legat där innan också.

Att Maja ljuger är något du hittat på. Det kan mycket väl vara så att Maja talar sanning och att hon inte var med när Tove dog. Att det är Johanna som ljuger och Maja som talar sanning. Men du har bestämt dig och framför dina antaganden som fakta. Det är inte att ta ansvar.

Johanna förnekar mord. Du påstår att Johanna tar ansvar. Det är alltså din bestämda uppfattning att Johanna inte mördade Tove!? För du kan väl knappast mena att det är att ta ansvar att förneka något man gjort?

Det är ingen som har påstått att J är oskyldig
Vi alla vet att hon ströp Tove och det har hon erkänt själv
Men hon hade lika gärna kunnat skylla allt på M
men nu gjorde hon INTE det
så visst har hon tagit på sig större delen av händelseförloppet/mordet
det är ju ett visst ansvarstagande
men vi alla tycker lika illa om hennes handingar oavsett
Sen att hon förskönar det hela med att komma lindrigare vet vi också

Maja däremot låtsas som det regnar
Har inte hört något har inte sett något och frågar inte ens vad som hänt när hon ser en död Tove
så sjukt att ha en sån reaktion när hon säger sig se Tove död
M storry håller inte
Hade M tagit nån form av ansvar och visat ånger så hade hon kontaktat hjälp eller åtminstonne berättat
vart de gömt Tove.
Och döms M bara för gravfridsbrott så kommer det vara många som kommer känna att hon ändå är skyldig
Senast redigerad av Anedin 2023-07-06 kl. 03:30.
Citera
2023-07-06, 02:44
Medlem
Citat:

Sen att hon förskönar det hela med att komma lindrigare unda vet vi också

Maja däremot låtssas som det regnar
Har inte hört något har inte sett något och frågar inte ens vad som hänt när hon ser en död Tove
M storry håller inte
Hade M tagit nån form av ansvar och visat ånger så hade hon kontaktat hjälp eller åtminstonne berättat
vart de gömt Tove.
Och döms M bara för gravfridsbrott så kommer det vara många som kommer känna att hon ändå är skyldig
Senast redigerad av Anedin 2023-07-06 kl. 03:30.
Citera
2023-07-06, 02:44
Avslutad
Citat:

Efter mordet och dumpningen, ja. Inte så konstigt att tänka sig att Maja gör saker utanför det normala efter mordet och dumpningen. Men innan bör hon ju ha agerat på sitt vanliga sätt, och det är enligt henne själv att hon aldrig sov i Johannas säng. Varför la hon sig inte då i fåtöljen, som hon alltid gjorde?

Det här är en typisk lögnmiss av Maja. Hon vill ljuga om att hon sov under tiden för mordet och då förlägger hon sitt sovande till den plats där hon la sig efter mordet. Trots att detta är en okaraktäristisk plats för henne att ligga på, och att hon inte har någon anledning att handla okaraktäristiskt innan mordet.

Maja ljuger och det är hennes påstådda icke-reaktion på Toves döda kropp i hallen som avslöjar henne.

När Maja går på toa vid 02:19 sitter Tove i köket och pratar vänskapligt med Johanna. När Maja går på toa vid 02:43 är Tove borta och Johanna säger att Tove gått hem. Maja ser heller inte till Tove i lägenheten så hon borde ha varit övertygad om att Johanna talade sanning. Men när Maja väcks vid 03:30 så ligger Tove död i ett lakan i hallen och Johanna vill ha hjälp att bära ner henne till bilen. Inte en fråga från Maja om vad som hänt, inte ett chockat utrop, inte en reaktion. Inget - ”Men du sa ju att Tove hade gått hem??” Det är inte trovärdigt för fem öre.

Inte heller efter att kroppen dumpats och eldats på reagerar Maja. Hon sover i bilen tillbaka istället för att ställa frågor. Hon skiljs från Johanna utan att ställa en enda fråga om vad som hänt tjejen som hon trodde hade gått hem till sin kille men vars kropp hon själv nu istället har hjälpt till att dumpa i skogen.

Att nån ens kan överväga att tro på det övergår mitt förstånd. Det är ju en löjlig historia.

Johanna förnekar inte handlingarna att fälla Tove och ta stryptag på henne.
Citera
2023-07-06, 02:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Sen att hon förskönar det hela med att komma lindrigare vet vi också

Maja däremot låtsas som det regnar
M storry håller inte
vart de gömt Tove.
Och döms M bara för gravfridsbrott så kommer det vara många som kommer känna att hon ändå inte är oskyldig

"ett visst ansvarstagande"

Visar inte Maja "ett visst ansvarstagande" när hon självmant börjar berättar sanningen om vad som hände, samtidigt som Johanna bestämt förnekar allting?

Visar inte Maja "ett visst ansvarstagande" när hon medger att hon har hjälpt till att bära Toves kropp?

Vet du att Maja deltog i mordet? Hur kan du annars påstå att Maja inte tar något ansvar bara för att hon inte medger något hon kanske inte gjort? Vad är det för märkliga resonemang du håller på med egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in