Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Att Maja av flera olika anledningar genom livet fått lära sig att, rent ut sagt, hålla käften för att slippa såväl mobbing som ideliga ifrågasättanden, övervakning och kanske rena bestraffningar tvivlar jag inte en sekund på. Det är väl mycket av det som många inlägg i tråden på olika sätt och vis varit inne på. Och det är väl den lärdomen hon har tillämpat även i detta fallet. Förmodligen är det också varför Maja såg Johanna som en så bra vän. Johanna ifrågasatte inte Maja på det vis som andra i hennes närhet gjorde, och Maja såg kanske därför i Johanna en person som hon kunde vara sig själv med utan att hela tiden behöva tänka på att skydda sig själv i varje sekund.
Men att Maja skulle ha bidragit till att mordet kunde ske för att hon hört så mycket från Johanna och låtsas som ingenting, det köper jag inte. Liksom många andra har hon inte larmat om Johannas avvikande tankemönster och handlande. Då har ju i så fall alla dessa "många andra" som inte har larmat också bidragit till att mordet kunde ske, liksom Johannas föräldrar som satte henne till världen.
Den stora frågan är vad alla dessa personer som inte har larmat om Johannas avvikande tankemönster skulle ha gjort. Ringt 112? Gjort en orosanmälan till socialen? Seriöst? Vad tror ni hade hänt? Det är ren och skär smutskastning att skuldbelägga Maja för Johannas "avvikande tankemönster". Att tro att Maja kunde ha "larmat" för Johannas "avvikande tankemönster" och att det skulle ha förhindrat mordet på Tove är en ren utopi. Förmodligen hade till och med Tove bara skrattat åt Maja om Maja sagt åt Tove att Johanna sagt att hon skulle döda Tove. Den som med bestämdhet hävdar något annat är bara efterklok, vågar jag påstå.
Man kan också notera att det var många som förstod hur det gick till med skadegörelse, sprayning på bil, till och med Majas föräldrar förstod vad som skett där. Men ingen reagerade. Då har väl Majas föräldrar också bidrag till mordet på Tove? För att inte tala om Tove själv. Så gott som alla i Johannas bekantskapskrets var medvetna om hennes "avvikande tankemöster", men ingen vidtog några åtgärder, utom någon pojkvän som, tvärtom, bara var undvikande och typ tog det lugnt i hennes närhet. Många förstod att Johanna var en person som kunde ställa till det för en, men hur många förstod att hon var, eller skulle bli, en mördare?
Jag tvivlar faktiskt på att Maja vet så mycket mer än vad hon berättat. Sedan kan man fundera på hur hon vet det hon berättat, om det stämmer att det är Johanna som berättat för henne, eller om det är självupplevt.
Fel av mig att skriva uttryckligen att Maja i o m sin vetskap om vad Johanna haft i huvudet varit "
på det viset delaktig till att mordet kunde ske."
Jag har många, många gånger uttryckt att jag tror att Maja varit under stort inflytande (läs kontroll) under Johanna, en slags extrem bindning, som kallas traumatisk bindning.
Att någon kan ha ett så starkt inflytande öer någon annan kan vara svårt att förstå. Det gäller även människor i destruktiva relationer. Trots att de får utstå mycket negativt i relationen stannar de, och märker inte att det som de innan relationen aldrig skulle acceptert har blivit vardag och helt normalt. Inte sällan uppfattar de att de förstår varför den andra behandlat dom som de gjort, de har ju gjort fel. De fel som de förtjänar, och som de själva nu börjat ta till sig.
Typ att Maja skulle kunna tycka att det är begripligt att Johanna inte släppte in henne i lgh när hon fick psykos/paranoia av haschet, att hon förtjänade det och att det var hennes fel. Vad som händer är att den som är under inflytande av en narcissist, så småningom kommer att anpassa sitt beteende, och även införliva synsättet som naricissten har på den. Man blir utsatt på ett eller annat sätt, på ett mycket destruktivt sätt.
Det en sida av det hela, och som jag tror att Maja kan ha blivit utsatt för. En slags psykiskt misshandel och utnyttjande av en person.
Sedan skrev jag ju faktiskt:
"
Jag kan nog tänka mig att en förälder i medelåldern skulle reagera annorlunda, men samtidigt om man inte har bevis... så finns ju risken för hämnd."
Och jag har tidigare tagit upp detta, att t ex F, Johannas ex varit utsatt för liknande misshandel. Även han har ju haft vetskap.
Majas föräldrar har inte haft en jämförbar insikt, även om man nu i med backspegeln förstår vad sprayningen är symbol för, var det inte lätt för dom att fatta digniteten av Johanna.
Sedan är ju Maja som du säger sårbar sedan tidigare, genom att inte ha stått upp för sig själv. Kanske van att svälja och stå ut, blunda.
Så mina ord blev olyckligt mycket anklagande, men uttryckte egentligen mer en moralisk underlydelse som Maja kan ha kännt, och kanske fått insikt i efter hand.
Därmed hennes känsla av skuld, tystnad och lögner, särskilt om hon även sett/hört/räknat ut vad som hänt utan att ingripa.
Min spekulation.