Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Något har ju uppenbarligen hänt.
Jag vet att du har e tro att Maja har någon inre typ av ondska inom sig, vilket jag inte tror.
Jag tror att vi ser ett beteende likt det man ser i destruktiva relationer med en narcissist.
Det blir en osund bindning och en kontroll av den individ som blir drabbad. Successivt förskjuts positioner.
Jag tror inte att Maja alls på samma sätt som Johanna bär på samma hat och önskningar om att radera andra från jordens yta som Johanna har.
Konflikten är Johannas, och enbart Johannas. Maja har int elevt sitt eget liv, hon har levt genom Johanna.
Jag tror hon är empatistörd vilket dom flesta är som kan begå så hemska handlingar som jag tror M har begått. Lägg därtill att hon har aptit och äter en hamburgare 30 min efter mordet, när normalt vore att känna att man vill kräkas istället. Att hon slumrar till efter dumpningen, när normalt vore att ha fullt med adrenalin och sömn skulle vara omöjligt. Föräldrarna upplever henne precis som vanligt dagen efter, och hon agerar precis som vanligt dagen efter, med att spela spel, snapa, sova och skicka bilder om deras utflykt till Göteborg.
Som sagts många gånger fäller hon inte en tår eller visar tecken på några känsloyttringar under alla förhör eller rättegången, förutom när hon pratar om J.
Allt detta är tydliga tecken på empatistörning. Det verkar inte so, hon berörs på djupare plan av att Tove är död eller att hennes anhöriga letar förtvivlat. Men hon berörs när hon återberättar J s uttalande att hon kommer ta livet av sig om dom åker fast, eller skrattar i förhör när hon får frågan om dom är ett par.
Jag förstår din jämförelse med destruktiva förhållanden. Även om jag ser vissa liknelser som t.ex Majas starka, nästan desperata dragning till Johanna, så håller jag inte med i det stora hela. Främst för jag inte kan se några tecken på att J fått M att göra någonting mot sin vilja. Inte heller finns tecken på fysisk eller psykisk misshandel från J s sida.
Jag ser större liknelser med par som begår hemska brott, där en av dom är drivande medans den andra passiva välvilligt hakar på. Det gemensamma då, är att båda har någon störning fast dom ger sig uttryck på olika sätt. Även i dom fallen har den passiva försökt komma undan genom att skylla på den drivande. Ett exempel är Dean Corll och Wayne Henley/David Brooks. Eller varför inte Fred och Rosemary West.
Detta är extremexempel, med det gemensamma är att paren riktar sitt hat och agerar ut mot utomstående, till skillnad från destruktiva relationer där den ena parten riktar sin aggression mot den andra.