Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-07-06, 16:32
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Så varför är det då att hitta på egna regler att blinka vänster i en rondell? Den frågan glömde du svara på.

Har aldrig sagt att man inte får göra det, men det är inte en regel.

Som vanligt så tillskriver du och hittar på saker som dina meningsmotståndare aldrig sagt. Tråkigt sätt att debattera på.

Citat:
Vad är det otydliga? När du ändrar placering på vägen på ett sätt som inte är oväsentligt så ska du signalera. Frågan är varifrån du har fått att det måste betyda att man byter körfält.

Det finns ingen regel om det enligt lagen. Enligt lagen så tolkar man en cirkulationsplats som i stort sätt vilken normal väg som helst.
2023-07-06, 16:52
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Har aldrig sagt att man inte får göra det, men det är inte en regel.
Tittade bakåt och konstaterar att jag läste fel där. Blandade nog ihop dig med

Citat:
Som vanligt så tillskriver du och hittar på saker som dina meningsmotståndare aldrig sagt. Tråkigt sätt att debattera på.
Lol, "som vanligt"

Du får nog kämpa om du ska hitta något mer exempel. Och hur var det när du hittade på att jag struntar i att blinka höger när jag ska ut?

Citat:
Det finns ingen regel om det enligt lagen. Enligt lagen så tolkar man en cirkulationsplats som i stort sätt vilken normal väg som helst.
Jo, lagen säger klart och tydligt att du ska signalera när du startar från vägkanten, när du vänder, när du svänger, när du byter körfält samt även när får för dig att ändra placering i sidled. Du behöver dock inte signalera för oväsentliga förändringar i placeringen. Varifrån har du fått att det inte skulle vara så? Det har för övrigt absolut ingenting att göra med om det är en cirkulationsplats eller ej.

ps. Det heter "i stort sett"
2023-07-06, 16:55
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
ps. Det heter "i stort sett"

Det är helt riktigt. Håller med dig helt just där. Var jag som missade en stavningsregel.

Dock inte lika illa som att missa en trafikregel (förhoppningsvis).

Däremot så är det väl egentligen emot reglerna på FB att anmärka på det av dig, men ok.
2023-07-06, 16:56
Citat:
Det är helt riktigt. Håller med dig helt där. Var jag som missade en stavningsregel där.

Dock inte lika illa som att missa en trafikregel (förhoppningsvis).
Jag noterar att du inte verkar vilja kommentera felaktigheten att blinkers måste betyda byte av körfält. Har du insett att det är fel nu? Eftersom du pratar om att missa trafikregler.

För du ska som sagt enligt lag signalera när du ändrar position i sidled, om det inte är obetydliga förändringar.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-07-06 kl. 16:58.
2023-07-06, 16:58
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Jag noterar att du inte verkar vilja kommentera felaktigheten att blinkers måste betyda byte av körfält. Har du insett att det är fel nu? Eftersom du pratar om att missa trafikregler.

Eftersom du inte tillför något nytt, så ser jag ärligt talat ingen större vits. Blir som en grammofonskiva som upprepas hela tiden. Av både dig och mig.

Det var fö. inte första gången som du påstod felaktigt att jag sagt att man inte fick vänsterblinka i en rondell. Kan klippa in tidigare inlägg från dig, om exakt samma sak (om minnet tryter).
2023-07-06, 17:01
Medlem
De lär till och med ut på trafikskolorna att det är bra om man blinkar vänster för att underlätta. Men att det är lag på att blinka höger när man ska ut naturligtvis. Personligen hatar jag vänsterblinkare. De glömmer oftast högerblinken sedan.
2023-07-06, 17:02
Citat:
Eftersom du inte tillför något nytt, så ser jag ärligt talat ingen större vits. Blir som en grammofonskiva som upprepas hela tiden. Av både dig och mig.

Det var fö. inte första gången som du påstod felaktigt att jag sagt att man inte fick vänsterblinka i en rondell. Kan klippa in tidigare inlägg från dig, om exakt samma sak (om minnet tryter).

Du är för söt. Aja, men då kan vi väl avsluta med detta då. Vi hade den här konversationen:

- Det betyder att du tänker byta från ditt nuvarande körfält till ett annat körfält som ligger till vänster om dig.
- Nej, det betyder inte nödvändigtvis det. Det kan även betyda att du på ändrar fordonets placering inom samma körfält.
- Det där får du förklara och förtydliga.
- Vad är det otydliga? När du ändrar placering på vägen på ett sätt som inte är oväsentligt så ska du signalera. Frågan är varifrån du har fått att det måste betyda att man byter körfält.
- Det finns ingen regel om det enligt lagen. Enligt lagen så tolkar man en cirkulationsplats som i stort sätt vilken normal väg som helst.

Då tar vi och tittar på vad lagen säger:
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt.
Så då hoppas jag att du har lärt dig att blinkers inte behöver betyda byte av körfält.
2023-07-06, 17:03
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
De lär till och med ut på trafikskolorna att det är bra om man blinkar vänster för att underlätta. Men att det är lag på att blinka höger när man ska ut naturligtvis. Personligen hatar jag vänsterblinkare. De glömmer oftast högerblinken sedan.

Jo, det är väl det som är risken.

Har också märkt att många som vänsterblinkar låter bli att högerblinka.
2023-07-06, 17:03
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt.
Så då hoppas jag att du har lärt dig att blinkers inte behöver betyda byte av körfält.

Absolut inte. Men den lagen är inte tillämplig på en cirkulationsplats. Det är det som är problemet för dig.
2023-07-06, 17:04
Citat:
Absolut inte. Men den lagen är inte tillämplig på en cirkulationsplats. Det är det som är problemet för dig.
Du får gärna visa var i lagen det står att den inte är tillämplig på en cirkulationsplats.

Vilket för övrigt vore helt absurt, eftersom det är just den lagen som även säger att du ska signalera om du byter körfält (exempelvis i en cirkulationsplats) och även att du ska blinka ut dig.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-07-06 kl. 17:07.
2023-07-06, 17:10
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Du får gärna visa var i lagen det står att den inte är tillämplig på en cirkulationsplats.

Nu är inte lagen skriven så att den på alla ställen negerar vad som inte gäller. Även om det finns sådana ställen där det förtydligas när lagen inte är tillämplig, så är huvudregeln i författningstexterna så att de är skrivna vad som gäller i de olika fallen.

Men för att ge dig ett exempel på en tolkning av lagen från Transportstyrelsen, som högst troligen kan detta bättre än de flesta av oss här på FB, så har de gjort en enkel sammanfattning vad som gäller i körning i en CP här:

https://youtu.be/M75DVzrVlZs
2023-07-06, 17:20
Citat:
Nu är inte lagen skriven så att den på alla ställen negerar vad som inte gäller. Även om det finns sådana ställen där det förtydligas när lagen inte är tillämplig, så är huvudregeln i författningstexterna så att de är skrivna vad som gäller i de olika fallen.

Men för att ge dig ett exempel på en tolkning av lagen från Transportstyrelsen, som högst troligen kan detta bättre än de flesta av oss här på FB, så har de gjort en enkel sammanfattning vad som gäller i körning i en CP här:

https://youtu.be/M75DVzrVlZs
Jag vet precis vad de säger. Det har länkats otaliga gånger. Nu griper du bara efter halmstrån.

Anledningen till att man inte måste blinka vänster i en cirkulationsplats är att du inte måste byta körfält eller ändra placering. Men om du ska byta körfält eller ändra placering på ett icke oväsentligt sätt så ska du signalera.

Men 3:65 är i allra högsta grad tillämplig i en cirkulationsplats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in