Citat:
Ursprungligen postat av
peterpanp
Eftersom du inte tillför något nytt, så ser jag ärligt talat ingen större vits. Blir som en grammofonskiva som upprepas hela tiden. Av både dig och mig.
Det var fö. inte första gången som du påstod felaktigt att jag sagt att man inte fick vänsterblinka i en rondell. Kan klippa in tidigare inlägg från dig, om exakt samma sak (om minnet tryter).
Du är för söt. Aja, men då kan vi väl avsluta med detta då. Vi hade den här konversationen:
- Det betyder att du tänker byta från ditt nuvarande körfält till ett annat körfält som ligger till vänster om dig.
- Nej, det betyder inte nödvändigtvis det. Det kan även betyda att du på ändrar fordonets placering inom samma körfält.
- Det där får du förklara och förtydliga.
- Vad är det otydliga? När du ändrar placering på vägen på ett sätt som inte är oväsentligt så ska du signalera. Frågan är varifrån du har fått att det måste betyda att man byter körfält.
- Det finns ingen regel om det enligt lagen. Enligt lagen så tolkar man en cirkulationsplats som i stort sätt vilken normal väg som helst.
Då tar vi och tittar på vad lagen säger:
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt.
Så då hoppas jag att du har lärt dig att blinkers inte behöver betyda byte av körfält.