Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-06-27, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Det betyder att du tänker byta från en vägfil till en annan vägfil som ligger till vänster om dig.
Ja men precis, för detta är situtionsberoende. Folk som argumenterar emot vänsterblinkning i rondell säger ju att man inte kan svänga vänster i en rondell...
2023-06-27, 18:40
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Om du t.ex gör en omkörning och blinkar vänster betyder väl inte det att du tänker svänga av vägen till vänster??
Om du parkerat vid en vägkant och vill göra en u-sväng, hur tänkte du blinka då? Blir det olika beroende på vilket håll nosen pekar?

Anledningen till att du ska blinka där är för att du byter fil, eller bryter linjen. Precis som när du stannar vid vägkanten.

När du kör runt rondellen kör du i filen ända till du ska av, och filbyte kräver blinkers. Så enkelt att komma ihåg.
2023-06-27, 18:45
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Ja men precis, för detta är situtionsberoende. Folk som argumenterar emot vänsterblinkning i rondell säger ju att man inte kan svänga vänster i en rondell...

Nej. Det är en generell trafikregel då du byter körfält.

Tror det kan vara nyttigt att repetera trafikreglerna för viss här som sagt.
2023-06-27, 18:48
Citat:
Men har du nytta av VB vid CP då?
Faktiskt mer.

Sen överdrev jag lite. Det är inte så att jag aldrig någonsin har nytta av att någon blinkar ut sig. Men i de allra flesta fall kan jag se att de se att de ska ut utan att de blinkar.

Citat:
Känns som du hela tiden talar med dubbla tungor, och skriver lite som det passar din argumentation.

Du läser inte heller ett enda inlägg som jag skrivit. Du får frivilligt VB. Men du får inte skippa HB.
Jag har aldrig påstått något annat än att det är frivilligt med VB och obligatoriskt med HB.

Citat:
Jag HB när jag kör in och stannar vid högerkanten av vägen (vi har högertrafik i Sverige).
Är inte det att "hitta på egna regler" enligt dig? För du vet väl att det inte är obligatoriskt att göra så? Om inte så får du gärna förklara varför det räknas som att hitta på egna regler att blinka vänster i en rondell.

Citat:
Det betyder att du tänker byta från ditt nuvarande körfält till ett annat körfält som ligger till vänster om dig.

Tror det kan vara bra med en repetition av trafikreglerna.
Nej, det betyder inte nödvändigtvis det. Det kan även betyda att du på ändrar fordonets placering inom samma körfält.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-06-27 kl. 18:59.
2023-06-27, 19:28
Medlem
Eftersom nu tråden är full med allahanda exempel på filbyten och blinkersanvänding så måste jag fråga... finns det något förbud mot att byta flera filer på en gång?

I tex USA och även i Danmark får man inte byta exempelvis från filen längst till vänster till den längstvtill höger på en trefilig väg i ett moment utan bara en fil i taget. Finns det någon liknande regel i Sverige?
2023-06-27, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floskelspruta
Du har inte förstått funktionen i en cirkulationsplats, och därför blir du irriterad på alla som kör korrekt.

Det existerar inget ”svänga vänster” genom en cirkulationsplats, utan det enda man kan göra är att köra IN i cirkulationsplatsen och att köra UT ur cirkulationsplatsen. Och oavsett vid vilken utfart du väljer att lämna cirkulationen så blir detta aldrig någon vänstersväng i teknisk mening.

När du ser någon inne i cirkulationsplatsen som INTE blinkar, så betyder detta att vederbörande avser att fortsätta i cirkulationen, och du ska således planera din körning efter detta. Och när du ser någon inne i cirkulationsplatsen som blinkar höger, så betyder detta att vederbörande avser att lämna cirkulationen vid nästa utfart.

Jag har väldigt svårt att se hur du inte kan planera din körning på grund av att någon inte blinkar vänster när de fortsätter i cirkulationen?.. Du måste ju ändå står kvar och vänta tills de passerar dig, oavsett om de blinkar vänster eller inte blinkar alls.

Däremot är det ju väldigt störande för planeringen när någon inte blinkar höger innan de lämnar cirkulationen.

Hur kan det göra skillnad?

När jag närmar mig en cirkulationsplats och ankommande bil (i cirkulationsplatsen) inte blinkar så antar jag att den kommer att fortsätta i cirkulationen, och således måste jag vänta. Och om jag närmar mig en cirkulationsplats och ankommande bil blinkar vänster så antar också jag att den kommer att fortsätta i cirkulationen, och således måste jag vänta – så vad är skillnaden?

Precis som qaaq skriver här ovanför, så är det ju absolut inte fritt fram att köra in i cirkulationsplatsen bara för att ankommande bil inte blinkar vänster. Du måste ju stanna och vänta både när ankommande bil blinkar vänster och när ankommande bil inte blinkar alls...

Nej tekniskt juridiskt sett finns det förstås ingen vänstersväng i en rondell. Men eftersom så få blinkar över huvudtaget i rondeller så betyder utebliven blinkning ingenting alls. Praktiskt sett.
Så både höger- och vänsterblink är på sin plats och hjälper omgivningen att planera sin körning. Varför ska man INTE hjälpa omgivningen?
2023-06-27, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Eftersom nu tråden är full med allahanda exempel på filbyten och blinkersanvänding så måste jag fråga... finns det något förbud mot att byta flera filer på en gång?

I tex USA och även i Danmark får man inte byta exempelvis från filen längst till vänster till den längstvtill höger på en trefilig väg i ett moment utan bara en fil i taget. Finns det någon liknande regel i Sverige?

Finns inget absolut förbud för det, men varje filbyte får bara ske om det kan göras utan hinder eller fara för andra trafikanter. Så det är en bra regel att ändå om möjligt ta det lite ”stegvis” och vänta nån sekund mellan varje filbyte, och med ordentlig signalgivning så att andra runt om hinner observera och reagera/anpassa sig
2023-06-27, 23:14
Medlem
Orkar inte läsa igenom hela tråden, men om det inte redan är nämnt så:

När en annan tog körkort så behandlade man cirkulationsplats som korsning.
Svänga vänster = blinka vänster, endast vänsterfil
Köra rakt fram = inte blinka alls, inte ut heller, valfri fil
Svänga höger = blinka höger, endast högerfil
Man påbörjade alltid blinkandet redan innan man körde in i rondellen, precis som i en korsning, och fortsatte med samma blinkning tills man kommit ut ur rondellen. Det var logiskt och enkelt samt att man behövde inte fundera på när man står och väntar på att köra in i en rondell på var bilarna ska som redan är i rondellen.

1997 kom nya regler som skulle harmonisera med EU. Sedan dess betraktas filerna i rondellen som en enkelriktad väg som går runt runt, och inte längre som en korsning, och man blinkar således vid filbyte eller vid avfarter ut från rondellen.

Alla som hade körkort innan 1997 har således lärt sig enligt första exemplet ovan, varför många fortsätter köra så, och somliga vet inte ens om regeländringen trots att det var 26 år sedan.
2023-06-28, 11:30
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Är inte det att "hitta på egna regler" enligt dig? För du vet väl att det inte är obligatoriskt att göra så? Om inte så får du gärna förklara varför det räknas som att hitta på egna regler att blinka vänster i en rondell.

Jag gör massor av saker dagligen i trafiken som det inte är krav på. Bromsar in för att underlätta möten med andra bilar när det är smalt, hjälper till att hålla undan för stora lastbilar som skall köra på motorvägen, sätter på varningsblinkers på motorvägen när det är en olycka eller stopp framför för att varna bilister bakom mig, etc.

Det är inte att hitta på egna regler. Det är för att man vill samarbeta i trafiken och hjälpa till att vara lite smidig.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nej, det betyder inte nödvändigtvis det. Det kan även betyda att du på ändrar fordonets placering inom samma körfält.

Det där får du förklara och förtydliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
1997 kom nya regler som skulle harmonisera med EU. Sedan dess betraktas filerna i rondellen som en enkelriktad väg som går runt runt, och inte längre som en korsning, och man blinkar således vid filbyte eller vid avfarter ut från rondellen.

Alla som hade körkort innan 1997 har således lärt sig enligt första exemplet ovan, varför många fortsätter köra så, och somliga vet inte ens om regeländringen trots att det var 26 år sedan.

Jo, det är riktigt att reglerna ändrades 1997. Dock inte enbart pga. EU (även om harmoniseringen var drivande faktor, och något positivt för oss bilister som reser mellan olika länder i Europa), men även pga. att vi då i landet hade fått allt mer större cirkulationsplatser, och med fler utfarter än bara "korsningar" med 90 grader emellan. Ju fler större cirkulationsplatser, med fler utfarter i olika annorlunda vinklar, så är det allt mindre begripligt att hantera de som traditionella fyrvägskorsningar.

Någonstans måste man bestämma reglerna så att de är enkla och entydiga. Hade blivit besvärligt om vi hade delat upp cirkulationsplatser i olika varianter, men olika regler beroende på storlek och utformning.
2023-06-28, 11:35
Citat:
Jag gör massor av saker dagligen i trafiken som det inte är krav på. Bromsar in för att underlätta möten med andra bilar när det är smalt, hjälper till att hålla undan för stora lastbilar som skall köra på motorvägen, sätter på varningsblinkers på motorvägen när det är en olycka eller stopp framför för att varna bilister bakom mig, etc.

Det är inte att hitta på egna regler. Det är för att man vill samarbeta i trafiken och hjälpa till att vara lite smidig.
Så varför är det då att hitta på egna regler att blinka vänster i en rondell? Den frågan glömde du svara på.

Citat:
Det där får du förklara och förtydliga.
Vad är det otydliga? När du ändrar placering på vägen på ett sätt som inte är oväsentligt så ska du signalera. Frågan är varifrån du har fått att det måste betyda att man byter körfält.
2023-07-06, 16:23
Medlem
Tre bra regler vid rondellkörning:
1. Blinka alltid höger när du kör ut.
2. Blinka vänster när du bedömer att vänsterblink kan ge bra information till andra trafikanter. Använd då ditt eget sunda förnuft.
3. Bry dig inte om idioter som påstår att man aldrig ska vänsterblinka. De begriper inte vad de pratar om.
2023-07-06, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Tre bra regler vid rondellkörning:
1. Blinka alltid höger när du kör ut.
2. Blinka vänster när du bedömer att vänsterblink kan ge bra information till andra trafikanter. Använd då ditt eget sunda förnuft.
3. Bry dig inte om idioter som påstår att man aldrig ska vänsterblinka. De begriper inte vad de pratar om.

Kort enkelt och bra. Upptumme!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in