2023-07-04, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mightybitch
Jetline är stängd för säsongen så du kan släppa dina urblåsta tankar

Och? Ungefär som att ge en som kört rattfull nycklarna till en annan bil, äsch den gamla bilen är ju skrot så ingen olycka kan ske igen. Vad är det som säger att det inte är en systematisk brist hos Gröna Lund och nästa gång kanske det blir en bygel som lossnat från Fritt fall?
Citera
2023-07-04, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Är syrran bortom fara för att avlida nu eller hur illa går det?
Ingen är livshotande skadad längre, det kommunicerades för flera dagar sen men jag minns inte exakt. Dock allvarliga skador men jag tror inte någon vet hur det är med systern. Balkmannen har ju redogjort för sin frus multipla frakturer i alla fall. Även hon torde vara kvar på sjukhus.
Citera
2023-07-04, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Tror det är samma typ av människor som blev hysteriska inför coronanästäppan, som stannar hemma imorgon. Men tror tyvärr många inte är klarsynta och inte kan greppa att livet är fyllt av risker. När det gäller Grönan specifikt gäller det att värdera nyttan (glädjen) i förhållande till biljettpriset och sannolikhet att en gång på x0 miljoner åk råka ut för en tragisk olycka.

Antal dödsolyckor delat på antal åkturer i alla berg och dalbanor i hela världen ger dig inte risken att dö i en berg och dalolycka utan man måste ta en massa hänsyn i statistik.

Det finns haverikommissioner av en anledning annars hade man bara torkat bort blodet och sagt ”äsch en dödsolycka på 100 är ingenting, kör på som vanligt så får vi väl återkomma om problemet uppstår igen”
Citera
2023-07-04, 18:19
Medlem
Citat:
Tror det är samma typ av människor som blev hysteriska inför coronanästäppan, som stannar hemma imorgon. Men tror tyvärr många inte är klarsynta och inte kan greppa att livet är fyllt av risker. När det gäller Grönan specifikt gäller det att värdera nyttan (glädjen osv) i förhållande till biljettpriset och sannolikhet att en gång på x0 miljoner åk råka ut för en tragisk olycka.

Sen är det iofs så att barn troligen har problem med att förstå och greppa/värdera livet och risk. Så de kommer nog stanna hemma av den anledningen. Därför blir det troligtvis oerhört lite kö imorrn...

Folk lär inte vara hemma för att de tror att det är farligt. Antagligen har det aldrig varit mer säkert på Gröna Lund än just nu. De vet att de har ögonen på sig och lär var extra noga i sina säkerhetstester.

Däremot tänker ju folk på olyckan och det gör det mindre roligt att åka. Och man går ju på Gröna Lund för att ha kul.
Citera
2023-07-04, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mightybitch
Kul värld du lever i... Not... Jag ska som oansvarig förälder tvinga mina avkommor till grönan imorgon och jag ska oxå med...

Inget som hindrar dig. Men av ren nyfikenhet från min sida, är du inte nyfiken på att veta vad haverikommissionen kom fram till?

Jag har själv åkt den där banan en massa gånger och självklart inte gått in med inställningen att jag ska dö.

Man kan ta en parallell till laddboxen Easee där det inte skett en enda olycka men den har fått säljförbud i hela Sverige pga att man hittat ”teoretiska risker”
Citera
2023-07-04, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Inte samma typ av risk. Man vet faktorerna kring olyckor i trafiken (alkohol, trötthet, väder mm) men olyckan på grönan vet man inte alls och därav extremt dålig förälder om man inte kan förklara för sina barn att man inte bör åka dit förren man vet att åtgärder har tagits

Tycker inte heller riktigt man kan jämföra ”jag ska aldrig mer åka berg- och dalbana” med ”jag ska aldrig mer åka bil/båt/buss/flyg/tåg” för att det ibland sker olyckor. Det är svårt att klara vardagen utan att ibland ta sig med ett fordon från en plats till en annan. En berg-och-dalbana däremot är inte särskild nödvändig. Den tar dig ingenstans (förutom själsligt möjligen).
Senast redigerad av hstniz 2023-07-04 kl. 18:40.
Citera
2023-07-04, 18:33
Medlem
Mightybitchs avatar
Citat:
Inget som hindrar dig. Men av ren nyfikenhet från min sida, är du inte nyfiken på att veta vad haverikommissionen kom fram till?

Jag har själv åkt den där banan en massa gånger och självklart inte gått in med inställningen att jag ska dö.

Man kan ta en parallell till laddboxen Easee där det inte skett en enda olycka men den har fått säljförbud i hela Sverige pga att man hittat ”teoretiska risker”
Kom fram till? Dem är inte klara.
Nej, inte speciellt, blir nog rätt luddigt och jetline går i graven. Mer nyfiken på vad vi kan få där istället
Citera
2023-07-04, 18:34
Medlem
Citat:
Antal dödsolyckor delat på antal åkturer i alla berg och dalbanor i hela världen ger dig inte risken att dö i en berg och dalolycka utan man måste ta en massa hänsyn i statistik.

Det finns haverikommissioner av en anledning annars hade man bara torkat bort blodet och sagt ”äsch en dödsolycka på 100 är ingenting, kör på som vanligt så får vi väl återkomma om problemet uppstår igen”
Alltså SHK har till uppgift att utifrån säkerhetssynpunkt utreda alla typer av allvarliga olyckor och tillbud. De värderar inte hur (o)sannolik olyckan är innan de startar en utredning.

Mmm..du kan ta "en massa hänsyn i statistiken" om du vill få en specifik siffra för varje enskild attraktion du sätter dig i. Men du fattade väl att jag menade Gröna lund generellt? Där har jag inga exakt siffror men den generiska sannolikhet att dö i ett åk borde vara en på tiotals miljoner. Dvs marginell risk i förhållande till många andra vardagliga risker. Men detta verkar du, liksom många andra bl.a.yngre barn ha svårt att greppa.
Citera
2023-07-04, 18:47
Medlem
Citat:
Alltså SHK har till uppgift att utifrån säkerhetssynpunkt utreda alla typer av allvarliga olyckor och tillbud. De värderar inte hur (o)sannolik olyckan är innan de startar en utredning.

Mmm..du kan ta "en massa hänsyn i statistiken" om du vill få en specifik siffra för varje enskild attraktion du sätter dig i. Men du fattade väl att jag menade Gröna lund generellt? Där har jag inga exakt siffror men den generiska sannolikhet att dö i ett åk borde vara en på tiotals miljoner. Dvs marginell risk i förhållande till många andra vardagliga risker. Men detta verkar du, liksom många andra bl.a.yngre barn ha svårt att greppa.

Nej självklart krävs ingen analys av varenda attraktion. Men grundfrågan för mig är ju hur det kan vara så jävla bråttom att liket knappt hunnit kallna innan man måste dit och åka igen? Vad skadar det att vänta någon månad eller kanske ta grönan nästa sommar istället?
Citera
2023-07-04, 19:12
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Fast mammon är egentligen inte så tydlig. De har plöjt in miljarder, har i nuläget drygt två miljarder i värden i sina anläggningar, och vinsten är en halv miljon om dan (för alla anläggningar varav grönan är en delmängd). Pillar man in exakta värden från tex merinfo, så blir avkastningen 6.5 procent. Om jag hade ett par miljarder så vete sjutton om jag inte bara hellre haft det i aktier istället eller nåt mer uppbyggligt, och sluppit den här typen av skrik och skrän både i media och på plats. Så chefen, vad sägs, ska vi inte göra bara en gräsmatta där istället.

Med tanke på säkerhetsförfarandet som i alla fall Gröna Lund troligen uppvisat så förtjänar de absolut icke mer i vinst...
Citera
2023-07-04, 19:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo jag lever i verkligheten med kriminalitet, terrorister mm.
Men vad du är för trög för att fatta att denna tråd inte handlar om konspirationer.
Håll dig till ämnet!

Du är för trög för att fatta att jag inte sysslar med konspirationer. Det var du som förde det på tal, inte jag. Vad jag gjorde var att skissera på en olycka som skulle kunna få enorma följder.

Citat:
Denna olycka kommer troligen medföra ökad säkerhet för de flesta åkattraktionerna i Sverige.

Troligen inte och förhoppningsvis för anläggningarna i så fall. Ju fler som kallar dem »attraktioner«, desto sämre fokus på säkerhet. Förhoppningsvis börjar nöjesfälten övergå till vad de är i stället för att benämna dem på detta urlöjliga sätt.
Citera
2023-07-04, 20:55
Medlem
Mightybitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du är för trög för att fatta att jag inte sysslar med konspirationer. Det var du som förde det på tal, inte jag. Vad jag gjorde var att skissera på en olycka som skulle kunna få enorma följder.

Troligen inte och förhoppningsvis för anläggningarna i så fall. Ju fler som kallar dem »attraktioner«, desto sämre fokus på säkerhet. Förhoppningsvis börjar nöjesfälten övergå till vad de är i stället för att benämna dem på detta urlöjliga sätt.
Dem är ju attraktioner, folk dras till dem..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in