2023-07-04, 17:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Jag har alltid haft skräcken att den ska spåra ur och hela tåget flyger ut i vattnet och byglarna lossnar inte så alla drunknar.

Inte ens tänkt tanken på att ramla en sån relativt kort bit ner och landa på gräs och dö.
Eller som denna i USA där de satt fast i 3 timmar upp-och-ned.
Men det är väl det som är tjusningen för en del, att bara våga åka sådant.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/sju-barn-hangde-upp-och-ner-i-tre-timmar/
Citera
2023-07-04, 17:30
Medlem
Vad tror ni om öppningen imorgon? blir ett bra prov på att se hur många oansvariga föräldrar det finns
Citera
2023-07-04, 17:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det brukar vara sådant som ökar säkerheten på både flyg och bilar. Olyckor som utreds och man hittar ofta orsaken och förändrar teknikern och ger säkrare flyg och bilar.

Skiten du försöker med att gå OT får du stoppa upp i hålet där solen inte lyser. Rena rama konspirationsteorier om bomber.

Konspirationsteorier? Herregud, lever du inte i verkligheten?

Jag skulle säga att det är en stor sorg att saker inte upptäcks förrän dödsolyckor sker. Det visar ju att det är stora brister i kontroller som gör det möjligt för osäkra anläggningar och utrustningar att hållas i drift. Det är ju ett känt faktum att exempelvis farliga järnvägsövergångar tillåts vara orörda ända tills det verkligen händer något. Alla förstod att det kunde hända något allvarligt, men ingen reagerade förrän det hände.
Citera
2023-07-04, 17:42
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Vad tror ni om öppningen imorgon? blir ett bra prov på att se hur många oansvariga föräldrar det finns

På vilket sätt skulle föräldrarna vara oansvariga menar du? Det är de facto farligare att t.ex. åka bil, än att åka karuseller på ett tivoli.
Citera
2023-07-04, 17:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Konspirationsteorier? Herregud, lever du inte i verkligheten?

Jag skulle säga att det är en stor sorg att saker inte upptäcks förrän dödsolyckor sker. Det visar ju att det är stora brister i kontroller som gör det möjligt för osäkra anläggningar och utrustningar att hållas i drift. Det är ju ett känt faktum att exempelvis farliga järnvägsövergångar tillåts vara orörda ända tills det verkligen händer något. Alla förstod att det kunde hända något allvarligt, men ingen reagerade förrän det hände.

Jo jag lever i verkligheten med kriminalitet, terrorister mm.
Men vad du är för trög för att fatta att denna tråd inte handlar om konspirationer.
Håll dig till ämnet!

Denna olycka kommer troligen medföra ökad säkerhet för de flesta åkattraktionerna i Sverige.
Citera
2023-07-04, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
anxypants besvarar inlägg av HerrGickhan:

Intressant att också du konstaterar det av mig fetmarkerade ovan, vilket även jag tidigare har påpekat i tråden.
Med drygt 80 inlägg på knappt 6 dygn så har "Grönans största försvarare", med sin närmast politiskt "förfulade retorik", lämnat tydliga "fotspår i sanden" (avatariskt och bildligt talat).

I demokratins Sverige, och här på fb, råder åsiktsfrihet. I avsaknad av fakta är det givetvis tillåtet att spekulera på fb.
Men när en bristande läsförståelse konstaterats, så är det ytterst osnyggt att (likt den du citerar) agera besserwisser bakom det anonyma tangentbordet.

Vi lär få väl se hur arbetet med att trygga varumärket fortskrider. Videon med Jetlines introduktion ifrån 1988 (som jag sparade en länk till häromdagen) är nu t.ex. borttagen på YT.

Uppstartad FU om "vållande till annans död" samt "vållande till kroppsskada" är självklart positivt, och SHK utredning färdigställd först under 2024 ser jag givetvis fram emot.
// LBT
Var detta från Gröna Lunds egna YT-konto?
Citera
2023-07-04, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
På vilket sätt skulle föräldrarna vara oansvariga menar du? Det är de facto farligare att t.ex. åka bil, än att åka karuseller på ett tivoli.

Inte samma typ av risk. Man vet faktorerna kring olyckor i trafiken (alkohol, trötthet, väder mm) men olyckan på grönan vet man inte alls och därav extremt dålig förälder om man inte kan förklara för sina barn att man inte bör åka dit förren man vet att åtgärder har tagits
Citera
2023-07-04, 17:53
Medlem
Mightybitchs avatar
Citat:
Inte samma typ av risk. Man vet faktorerna kring olyckor i trafiken (alkohol, trötthet, väder mm) men olyckan på grönan vet man inte alls och därav extremt dålig förälder om man inte kan förklara för sina barn att man inte bör åka dit förren man vet att åtgärder har tagits
Jetline är stängd för säsongen så du kan släppa dina urblåsta tankar
Citera
2023-07-04, 17:57
Medlem
Mightybitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mallemede
Skämtar du eller? Varför finns byglar, bälten och annan skit om det varken gör bu eller bä? Tamme fan det dummaste jag läst i denna tråd.
Live and learn...
Finns dock bara en tunn liten bygel på jetline...
Citera
2023-07-04, 18:01
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Var detta från Gröna Lunds egna YT-konto?
Eftersom den enda kvarstående infon på mitt eget YT-konto är att "inlägget har tagits bort", så har jag ingen källfakta att redovisa.
Men vad jag själv minns så var det till 100% deras eget YT-konto där man hyllade sin då nytillkomna attraktion.
Citera
2023-07-04, 18:05
Medlem
Är syrran bortom fara för att avlida nu eller hur illa går det?
Citera
2023-07-04, 18:07
Medlem
Citat:
Tror det är samma typ av människor som blev hysteriska inför coronanästäppan, som stannar hemma imorgon. Men tror tyvärr många inte är klarsynta och inte kan greppa att livet är fyllt av risker. När det gäller Grönan specifikt gäller det att värdera nyttan (glädjen osv) i förhållande till biljettpriset och sannolikheten att en gång på x0 miljoner åk råka ut för en tragisk olycka.

Sen är det iofs så att barn troligen har problem med att förstå och greppa/värdera livet och risk. Så de kommer nog stanna hemma av den anledningen. Därför blir det troligtvis oerhört lite kö imorrn...
Senast redigerad av jerka11 2023-07-04 kl. 18:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in