2023-07-01, 15:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Fast det finns ingen mening att fördöma någon som själv är död och inte kan ställas till svars.
Därför tycker jag att uttrycket fungerar.

Det har väl inte med saken att göra. Ett mord är ett mord och ska inte gömmas bakom begreppet självmord oavsett om mördaren är i livet eller ej. Du kan ju jämföra med om personen som gjort det misslyckas med sitt självmord. Samma handling och samma intention, det vill säga att mörda andra.
Citera
2023-07-01, 16:14
Avslutad
Visst är community och samfund synonymer?

Jag begriper inte varför vissa säger community när vi har en fullt duglig översättning.

Det inkluderar Mona Sahlin...
Citera
2023-07-01, 17:30
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89

Ja, typ. Men bruket av ordet samfund har på sistone kommit att domineras av åsyftningar på 'registrerade trossamfund' och 'världssamfundet' (≈FN). Communities behöver inte vara registrerade eller ratificerade i lag. Därför upplevs community och samfund ha lite olika betydelse.

Mer närliggande betydelsen av En. community skulle kunna vara 'samfällighet' och 'intressesgemenskap' (SAOB stavar tydligen "intressegemenskap" utan genitiv-s, vilket jag upplever som så onaturligt att jag själv vägrar göra det).

Jag lärde mig lite på att slå upp detta också. -fund i samfund syftar tydligen på att personerna i fråga har funnit varann; inte på att de har grundlagt (founded) någon stiftelse, klubb eller så. Kanske är det fler än jag som har missuppfattat betydelsen så.
Citera
2023-07-01, 17:34
Medlem
Varför används ordet döpa felaktigt hela tiden,det används för att ge någon eller något ett namn vilket är helt åt helvete
Citera
2023-07-01, 17:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Varför används ordet döpa felaktigt hela tiden,det används för att ge någon eller något ett namn vilket är helt åt helvete

Anledningen till att namngivning och det kristna dopet ibland blandas ihop är troligtvis det svenska språket, där vi till exempel döper båtar och använder ordet döpa på samma sätt som namnge.

https://www.svenskakyrkan.se/osteraker/ar-det-skillnad-pa-dop-och-namngivningsceremoni
Citera
2023-07-01, 18:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Ordet "dop" har ju två betydelser, dels det kristna dopet och dels namngivning. I äldre tid sammanföll de, då fick barnet sitt namn i samband med dopet. Idag är det inte så längre, utan nu skickar föräldrarna in en blankett där de fyllt i barnets namn till Skatteverket, och detta blir (såklart) gällande vare sig barnet senare döps i en kyrka eller inte.

Men det är fortfarande inte fel att använda ordet "döpa" för att "namnge" ett barn. Man kan även döpa ett fartyg, en hund, en IKEA-möbel... Vid fartygsdopet förekommer ofta en ceremoni där man slungar en champagneflaska mot skrovet, men det gör man inte med hundar. Och inte med IKEA-möbler heller vad jag vet (men vad vet man? ).
Citera
2023-07-01, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ordet "dop" har ju två betydelser, dels det kristna dopet och dels namngivning. I äldre tid sammanföll de, då fick barnet sitt namn i samband med dopet. Idag är det inte så längre, utan nu skickar föräldrarna in en blankett där de fyllt i barnets namn till Skatteverket, och detta blir (såklart) gällande vare sig barnet senare döps i en kyrka eller inte.

Men det är fortfarande inte fel att använda ordet "döpa" för att "namnge" ett barn. Man kan även döpa ett fartyg, en hund, en IKEA-möbel... Vid fartygsdopet förekommer ofta en ceremoni där man slungar en champagneflaska mot skrovet, men det gör man inte med hundar. Och inte med IKEA-möbler heller vad jag vet (men vad vet man? ).
Ordet döpa har ingenting med namngivning att göra, där är du felinformerad,
Citera
2023-07-01, 18:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ordet döpa har ingenting med namngivning att göra, där är du felinformerad,

Det har det, sedan urminnes tider. Det här är från SAOB (webbtjänsten):

2) (låta) förrätta sådan religiös handling med (ngn) hvari ett väsentligt moment utgöres af (namngifning i förening med) öfverösning l. bestänkning med l. neddoppning i vatten l. annan vätska; vattenösa; särsk. i fråga om det kristna dopet; jfr KRISTNA samt anm. nedan; äfv. abs. Gossen är döpt till Erik, dvs. har i dopet erhållit namnet Erik. Gåår för then skul vth, och lärer alt folk, och döper them J namn fadhers och sons och then helghe andes. Mat. 28: 19 (NT 1526).
...

b) (†) i uttr. döpa (ngn) vid (ett visst) namn, i dopet gifva (ngn ett visst) namn. LMil. 1: 2 (1680).
...

d) oeg. (Han) hade .. ”döpt” .. (det tillverkade träspöket) med sitt eget blod. KyrkohÅ 1914, s. 241 (1639). (Häxan) gjorde sig .. af klutarna en docka, som hon döpte med sand till Erik. Heidenstam Svensk. 1: 168 (1908, 1909). — särsk.
Citera
2023-07-03, 02:52
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:

Jag begriper inte varför vissa säger community när vi har en fullt duglig översättning.

Det inkluderar Mona Sahlin...

Det engelska ordet community kan användas på engelska i samma betydelse som det svenska samfund, men det är inte ordets enda. Se t.ex. Merriam-Webster.

När community används som direktlån på svenska är det inte synonymt med samfund. Ett community som Lunarstorm, Skunk och Helgon är ett webbforum. Ett gated community är ett bostadskvarter. SCI-områden (sites of community importance) syftar på biologiska arter (Merriam-Websters 1f). I vilket sammanhang har Mona Sahlin använt det?
Citera
2023-07-03, 03:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
När community används som direktlån på svenska är det inte synonymt med samfund. Ett community som Lunarstorm, Skunk och Helgon är ett webbforum. Ett gated community är ett bostadskvarter. SCI-områden (sites of community importance) syftar på biologiska arter (Merriam-Websters 1f). I vilket sammanhang har Mona Sahlin använt det?

Community är en gemenskap, ej avgränsad till internet: Alltså går samfund alldelles utmärkt för att beskriva lunarstorm.

1 a group of people living in the same place or having a particular characteristic in common.

2.the condition of sharing or having certain attitudes and interests in common.
"the sense of community that organized religion can provide"
Citera
2023-07-03, 03:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Community är en gemenskap, ej avgränsad till internet: Alltså går samfund alldelles utmärkt för att beskriva lunarstorm.

1 a group of people living in the same place or having a particular characteristic in common.

2.the condition of sharing or having certain attitudes and interests in common.
"the sense of community that organized religion can provide"

Fast idag tror jag faktiskt, att folk i allmänhet associerar till religion när de hör "samfund".
Citera
2023-07-03, 16:21
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:

Har någon provat i verkligheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in