2024-09-22, 09:41
Medlem
tuben99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du har rätt såklart, även om man förstår det ändå av sammanhanget just här. Det hade varit värre om meningen inte hade gått att utläsa av sammanhanget. Man får utgå ifrån, att om det varit en krutgubbe som den här mannen gav sig på, som gav tillbaka så mycket att överfalaren måste in på sjukhus - så skulle t.o.m. en kvällstidningsjournalist ha klarat att förmedla det annorlunda.

Du måste länka förresten, nu vet man ju inte vilken tidning det där var.

Tack för svaret. Har även lagt till en länk.
Citera
2024-09-22, 09:51
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuben99
Tack för svaret. Har även lagt till en länk.

Kunde tänka mig att det var Aftonbladet, ja...
Citera
2024-09-25, 23:10
Medlem
Gnomegirls avatar
Hej vänner.
Jag har funderat över varifrån uttrycket "som en påse skridskor" kommer och hur det kan tänkas ha uppstått. "ful som en påse skridskor, kör som en påse skridskor" osv.

Vad är det som är så negativt med skridskor? Kan det vara någon gammal översättningsgrej som gått fel?

MVH/Gnomegirl.
Citera
2024-09-26, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Hej vänner.
Jag har funderat över varifrån uttrycket "som en påse skridskor" kommer och hur det kan tänkas ha uppstått. "ful som en påse skridskor, kör som en påse skridskor" osv.

Vad är det som är så negativt med skridskor? Kan det vara någon gammal översättningsgrej som gått fel?

MVH/Gnomegirl.

Det förefaller onekligen vara så som du säger! Det anglosaxiska ursprungsuttrycket tycks vara "bag skate" vilket, om jag förstått min källa (https://www.colinfleminglit.com/post/the-bag-skate) rätt, innebär att "träna hockey utan puckar". Tydligen hemskt för några!

"Since hockey began, pucks were transported to the rink--or the pond--in what every hockey player and coach calls the puck bag. Joy is induced when the puck bag has its contents dumped upon the ice. You grab a puck, you skate with it, fire shots against the boards, passing with a teammate--that is, if you are one of the first upon the ice, before the practice begins. Pre-practice ice is good ice--a fun time to be there.

Bag skates are not fun. They are thus termed because no puck will leave the bag on that day. The bag may not have even been brought to the rink. The bag may sit on the lip of one of the benches, a reminder that the reward of the puck will not be a part of the day's work."

Som ytterst ointresserad av sport är jag personligen helt oförstående inför detta.
Citera
2024-09-30, 01:21
Avslutad
Min mor väljer när hon ska uttrycka sig högaktningsfullt om hundar att de är "levande väsen" (trots allt).

Är det ett ålderdomligt uttryck? Jag hör ingen yngre person beskriva djur i dessa termer.

Det känns så udda att det är har en poetisk ådra över sig, för mig. Hon säger det utan självironi.
Citera
2024-09-30, 02:54
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parmenideswannabe
Min mor väljer när hon ska uttrycka sig högaktningsfullt om hundar att de är "levande väsen" (trots allt).

Är det ett ålderdomligt uttryck? Jag hör ingen yngre person beskriva djur i dessa termer..

Nej. Ett levande väsen är en besjälad varelse.

Väsen i sig är en entitet av något slag, numera mest individer och institutioner, men fordom även platser, existenser, tillvaro med mera. Den väsentliga karakteristiken av något.

Att Gen Z-zombier inte stöter på uttrycket bland sina emojiglyfer må vara hänt, men det gör det inte föråldrat.
Citera
2024-09-30, 19:46
Avslutad
Är enochian ett språk?

Varför slutar många ord, namn, titlar osv på namnet ”Ian” i ordets 3 sista bokstäver?
Citera
2024-10-02, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
De två okvädningsorden, fogel och flygare, medförde faktiskt att en av de två personerna blev dömd att betala ett bötesbelopp på tre daler silvermynt:
Fördenskull och i förmågo av 6 § 60 cap mgb prövar tingsrätten rättvist, det han, Per Andersson, bör plikta för vardera av desse fyra oqvädins ord sex mkr, som gör tillsammans sex daler smt, och som häremot Yderbom oqvädat Per Andersson med 2ne smädesord, fogel och flygare, altså och i stöd av nyss, åberopade lagens rum, sakfälles Yderbom till två gånger sex mkr eller 3 daler smt.
Lite synd att det inte framgår bättre i vilket sammanhang dessa två okvädningsord yttrades. Hur självklart var det att flygare var just ett okvädningsord? Skulle det i ett annat sammanhang ha kunnat betyda något positivt?

Det är sådär 150 år innan bröderna Wright lyfte, så troligen sågs allt "flygande" vid denna tid som häxkonst och uppenbar djävulskap!
Citera
2024-10-02, 10:23
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
De två okvädningsorden, fogel och flygare, medförde faktiskt att en av de två personerna blev dömd att betala ett bötesbelopp på tre daler silvermynt:
Fördenskull och i förmågo av 6 § 60 cap mgb prövar tingsrätten rättvist, det han, Per Andersson, bör plikta för vardera av desse fyra oqvädins ord sex mkr, som gör tillsammans sex daler smt, och som häremot Yderbom oqvädat Per Andersson med 2ne smädesord, fogel och flygare, altså och i stöd av nyss, åberopade lagens rum, sakfälles Yderbom till två gånger sex mkr eller 3 daler smt.
Lite synd att det inte framgår bättre i vilket sammanhang dessa två okvädningsord yttrades. Hur självklart var det att flygare var just ett okvädningsord? Skulle det i ett annat sammanhang ha kunnat betyda något positivt?

Det är inte utan att man undrar vad det är för tanke som ligger bakom användandet av flygare som skällsord. Syftar det på att personen i fråga var opålitlig och trolös, någon som plötsligt kunde ge sig av utan att ta ansvar? Var det kanske en synonym till tattare eller luffare?
Senast redigerad av Kyrpator 2024-10-02 kl. 10:28.
Citera
2024-10-11, 14:40
Medlem
Varför är "tillfredsställande" ett D-betyg och "bra" ett C-betyg?

"Tillfredsställande" är väl ändå generellt uppfattat som bättre än bra?
Citera
2024-10-11, 15:59
Medlem
2n00b4Us avatar
Brukar ordet 'partner' idag generellt indikera på att personen i fråga är gay?
Citera
2024-10-11, 16:07
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User07
Varför är "tillfredsställande" ett D-betyg och "bra" ett C-betyg?

"Tillfredsställande" är väl ändå generellt uppfattat som bättre än bra?
Nej, vad har du fått det ifrån?

Tillräckligt, tillfredsställande, bra, mycket bra och utmärkt är väl en given skala?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in