Citat:
Payback för vad? USA vann striden mot ryssarna om världsherravälde för längesedan. Det är knappt att soviet någonsin på riktigt lyckades skada USA. Ska det ha varit när de beväpnade Nordvietnam?
Jag tror inte att amerikaner hatar ryssar, de har knappt kontakt med ryssar och det är svårt att hata en motståndare som man aldrig riktigt har konfronterat i riktig strid.
USA bör hålla ögonen på kineserna snarare som så långt jag kan se är enda vinnaren från ukrainakriget.
Jag tror inte att amerikaner hatar ryssar, de har knappt kontakt med ryssar och det är svårt att hata en motståndare som man aldrig riktigt har konfronterat i riktig strid.
USA bör hålla ögonen på kineserna snarare som så långt jag kan se är enda vinnaren från ukrainakriget.
Intressant genomgång. Jag var i Kiev typ 2003 (???) men bara på en kort resa. Vi pratade om ryssar vs. ukrainare men jag såg inga större motsättningar. matsedlarna hade båda språken oftast. Jag antar det inte funkade ändå, att det blev ett misstroende och att man hade olika intressen.
Ja, det finns även ukrainska oligarker och landet är nästan lika korrupt som Ryssland. Med korruption på den nivån kan de inte bli med i EUs ekonomi. Men de kan gå med i Nato
----
Du har även Kuba, Korea (det var initialt Ryssland som beväpnade och skapade nord).
Du har även Tysklands delning och Berlin 1948.
När jag bodde i USA på 90-talet och hade varit en del i post-sovjet tidigare så frågade jag dem var USA var. De fnös, sa det var alldeles för tidigt och de gottade sig i Sovjets sönderfall. Förakt eller hat... det är de orden jag kommer på för att beskriva deras reaktioner.
Sverige, Finland och Norge var alldeles för små för att kunna skapa intryck av ett positivt och vänligt väst Ryssland. Och skandinaverna var mest i Baltikum. Tyskland var en del i Kaliningrad.
Idag minns inte ryssarna att t ex St Petersburgs reningsverk byggdes med finskt stöd (och var det inte Malmbergs i Yngsjö ABs grejer?? Minns inte.) Jag tror att om den sortens operationer kunnat skalas upp med amerikanskt stöd hade det blivit ett större avtryck. Nu hade vi enstaka miljarder i svängning, typ Perssons östersjömiljard. Att bygga reningsverk gav ju ömsesidig nytta. Så var det mycket allmänna möten mellan universitet och liknande "demokratiprojekt" där man väl mest snackade egentligen.
USA brände en chans genom att i princip ignorera den delen. De körde reformpolitik i Moskva med rådgivare. Vi kan nog enas om resultatet blev hemskt dåligt när statliga företag delades ut till ett folk som inte kunde räkna på aktiers värde (vilka folk har den kompetensen?)