2023-06-30, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mightybitch
Inget påstående, rent fakta.
Godnatt du
Skulle gärna vilja ha dokumentering av din så kallade fakta och vad du baserar den på. Sen kan man hålla sig till ämnet utan att börja pajkastning.
Citera
2023-06-30, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PussiKatt
Dampbarn som den där gör man bäst i att tiga ihjäl. Sand i fittan eller nått, lägg inte din energi på den där.

Beklagar det som hänt, men är tacksam för att du orkade skriva och ge mer info.
Ja jag ber om ursäkt om jag gått över gränsen. Rätt svårt att bita sig i läppen och låtsas som inget när puckon existerar. Min huvudsakliga tanke är att ge så mycket korrekt info som möjligt då jag inte vill att det sprids felaktiga spekulationer om min vän när jag faktiskt har den möjligheten till att det undviks.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeeWee_Poison
Ren spekulation här nu, men ändå en intressant tanke:

På sidan av vagnarna, just under insteget, sitter en ”knapp”. (Bild: BILD)

När knappen är opåverkad går det inte att öppna byglarna.

På stationen finns en pneumatisk eller hydrauliskt aktiverad funktion som trycker in knappen, varpå byglarna öppnas. Därefter släpps funktionen och knapparna går tillbaka till opåverkat läge.

Nya människor lastas i, sätter sig och ett mekaniskt klicklickklick hörs när man manuellt pressar ner bygeln mot kroppen. Eftersom knappen är opåverkad går det inte att komma loss.

Stationspersonal kollar och drar i bygeln(?) och pressar ner byglar på eventuella tomma vagnar så att alla sensorer ska ge grönt ljus.

Lastat och klart, avgång.

En teori skulle kunna vara att något hänt utmed spåret. T.ex vid bromszon 1 som tåget passerar innan det stannar.
Att något (Plåt/sparkskydd/räcke/etc) lossnat/släppt som dels
1. Sopar sönder hjulupphängningen på ena sidan (Troligtvis höger eftersom det hjulet hittades tidigare in längs färdvägen)
2. Trycker till öppningsknapparna på ena sidan tåget (höger)

Vet vi vilken sida i vagnen de som föll ur satt på?

Igen: detta är en vild spekulation utan belägg, men är klart en tanke som slagit mig som rimlig förklaring.

Kollade viden jag länkat till längre ner.
Tydligen är marginalerna lite tajta på sina ställen. Såpass att dom fått jacka ur balkarna för att få det att gå fritt?

Här är två ställen som skulle kunna vara aktuella för ovanstående teori (förklarar inte hur byglarna öppnas dock):
https://ibb.co/8sQHgcc
https://ibb.co/StqjBNr
https://ibb.co/74ZjpRR
https://ibb.co/37fqnVq

Klippet: https://youtube.com/watch?v=wv1qMFw3tHM&feature=sharec
(De modifierade balkarna syns 0:29 och 0:34 in i klippet. Tips: sänk uppspelningshastigheten till x0.25)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gazer1
Du är nog för ny på Flashback för att förstå att skryta om någon tystnadsplikt gör man inte. Ditt typ 5e godnatt nu, sov nån gång?
Är nog bäst att bara ignorera den användaren. Tacksam för att du informerar oss i tråden.
Citera
2023-06-30, 01:12
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llars67
Herregud jag åker inte såna grejer men jag minns Liseberg 1970 och gröna lund 1983, Snälla
Inse detta är ett undantag, skulle mer döds olyckor hända under den här sommaren eller hösten då är detta något att tjata om än så länge är det bara tragiskt?

Jag är feg och har aldrig åkt berg och dalbana😙. Min fru fick åka med våra barn på 90 talet.
I dag så har jag ber jag mina barn och barnbarn att åka som inget har hänt.
Va?
Du är för feg för att åka (alltså rädd att något ska hända) men du ”ber” ändå dina barn och barnbarn att åka?
Totalt ologiskt.
Citera
2023-06-30, 01:13
Bannlyst
Hur funkar sådana här konstruktioner? Den drivs väl med spänning genom hela spåret. Jag tänker det behövs elektrisk påfrestning för att bygeln ska gå upp. Om den spårade ur och förlorade en del kontakt med spåret så åkte bygeln upp för det. Hjulen lossnade innan de hann trycka på nödstopp såklart. De hann ju inte trycka på nödstopp innan den spårade ur såklart. Vid nödstopp hade bygeln suttit kvar.

Ha överseende om jag använder fel terminologi…

Var bygeln verkligen helt uppe? Den kan ju ha varit dåligt neddragen också och man glider ur av tyngdkraften.

Man inser ju att de inte kommer ta bort Jetline. Det är väldigt svårt att ersätta med något annat dels som passar in på ytan men också har massa krav på att inte förstöra utsikten från alla hållen och inte ge för höga bullernivåer på visss platser för boende på djurgården. (Det här är krav som gröna Lund har på nya åkattraktioner, de har fått deala fram ett förlag som ger allmänheten tillgång till ytan utanför det som ska byggas ut nästa år). Nä allt det här blir för krångligt, så de kommer ha kvar helvetesbanan som flera barn fick lida i, och fick sin mamma död i.

https://youtube.com/shorts/vv5NYHp9ZAI?feature=share Jag lät min 11-åring åka den själv sist för jag som vuxen tycker det är så jobbigt att behöva åka allt sådant här, speciellt den här som man nästan mår illa av när den äntligen stannar. Mitt barn hade ju inte kunnat hantera att sitta så där själv vet jag bara. Det värsta är väl kontrasten mot att åka för det skulle vara kul och sedan slutar det i en dödsolycka. En bilolycka blir ju en annan sak.
Citera
2023-06-30, 01:13
Medlem
Jordgubbes avatar
En tio minuters genomgång från youtube som gör dig till expert på olika typer av byglar och fastsättning av åkare.
Citera
2023-06-30, 01:17
Medlem
Har någon video på själva händelsen?
Citera
2023-06-30, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Hur funkar sådana här konstruktioner? Den drivs väl med spänning genom hela spåret. Jag tänker det behövs elektrisk påfrestning för att bygeln ska gå upp. Om den spårade ur och förlorade en del kontakt med spåret så åkte bygeln upp för det. Hjulen lossnade innan de hann trycka på nödstopp såklart. De hann ju inte trycka på nödstopp innan den spårade ur såklart. Vid nödstopp hade bygeln suttit kvar.

Ha överseende om jag använder fel terminologi…

Var bygeln verkligen helt uppe? Den kan ju ha varit dåligt neddragen också och man glider ur av tyngdkraften.

Man inser ju att de inte kommer ta bort Jetline. Det är väldigt svårt att ersätta med något annat dels som passar in på ytan men också har massa krav på att inte förstöra utsikten från alla hållen och inte ge för höga bullernivåer på visss platser för boende på djurgården. (Det här är krav som gröna Lund har på nya åkattraktioner, de har fått deala fram ett förlag som ger allmänheten tillgång till ytan utanför det som ska byggas ut nästa år). Nä allt det här blir för krångligt, så de kommer ha kvar helvetesbanan som flera barn fick lida i, och fick sin mamma död i.

https://youtube.com/shorts/vv5NYHp9ZAI?feature=share Jag lät min 11-åring åka den själv sist för jag som vuxen tycker det är så jobbigt att behöva åka allt sådant här, speciellt den här som man nästan mår illa av när den äntligen stannar. Mitt barn hade ju inte kunnat hantera att sitta så där själv vet jag bara. Det värsta är väl kontrasten mot att åka för det skulle vara kul och sedan slutar det i en dödsolycka. En bilolycka blir ju en annan sak.

Infon jag har är att bygeln var uppe på N. Som att låsningen släppte helt och hållet. Men om den släppt hela vägen eller typ hälften kan jag inte svara på, men det var inte bara några ”klick” den släppes på. Hon hade ordagrant flugit ur i samband med nedåtlutningen Hennes systerdotter är trasig nu och tror att om hon hade lyckats hinna slita tag i henne i luften så hade hon överlevt
Citera
2023-06-30, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic

Nej, mer eller mindre hela spåret är bara en räls utan elektronik. Det som är elektrifierat är första uppförsbacken dit tågen dras, därefter släpps de fritt och gravitationen gör sin grej med att dra vagnarna längs spåren. På några ställen finns stoppsträckor, gummihjul som tågen kör över. Det är endast på sådana sträckor ett tåg kan nödstoppas, inte mellan dessa där det aktuella tåget befann sig. När en eventuell nödstopp trycks så stannar tågen därmed vid nästa stoppsträcka de anländer till, inte före det. Öppningen av byglarna är dessutom mekanisk och inte elektrisk.
Citera
2023-06-30, 01:44
Medlem
PussiKatts avatar
Citat:
Ja jag ber om ursäkt om jag gått över gränsen. Rätt svårt att bita sig i läppen och låtsas som inget när puckon existerar. Min huvudsakliga tanke är att ge så mycket korrekt info som möjligt då jag inte vill att det sprids felaktiga spekulationer om min vän när jag faktiskt har den möjligheten till att det undviks.
Någon gräns har du inte gått över. Andra här är dock väldigt villiga att göra det, därav min rekommendation. Förstår att det är otroligt svårt, men för din egen psykiska hälsas skull.

Citat:
Infon jag har är att bygeln var uppe på N. Som att låsningen släppte helt och hållet. Men om den släppt hela vägen eller typ hälften kan jag inte svara på, men det var inte bara några ”klick” den släppes på. Hon hade ordagrant flugit ur i samband med nedåtlutningen Hennes systerdotter är trasig nu och tror att om hon hade lyckats hinna slita tag i henne i luften så hade hon överlevt
Herregud vad tragiskt, måste finnas otroligt mycket att bearbeta för henne. Skulden finns ju alltid där oavsett om man faktiskt kunnat göra något eller ej. Jag hoppas verkligen att hon lyckas släppa den så småningom. Lider med er i den mån jag kan som utomstående, tack igen för att du orkar informera.
Citera
2023-06-30, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L0ppan80
Nej, mer eller mindre hela spåret är bara en räls utan elektronik. Det som är elektrifierat är första uppförsbacken dit tågen dras, därefter släpps de fritt och gravitationen gör sin grej med att dra vagnarna längs spåren. På några ställen finns stoppsträckor, gummihjul som tågen kör över. Det är endast på sådana sträckor ett tåg kan nödstoppas, inte mellan dessa där det aktuella tåget befann sig. När en eventuell nödstopp trycks så stannar tågen därmed vid nästa stoppsträcka de anländer till, inte före det. Öppningen av byglarna är dessutom mekanisk och inte elektrisk.
Tydlig förklaring, tack. Har du någon teori kring varför byglarna har släppt i vissa vagnar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in