Citat:
Ursprungligen postat av
Matipa
Jag tror du missförstår. Det finns vissa segment av bostadsmarknaden som är uppblåsta. Tänk dig en brf radhus med belåningsgrad på över 10tusen per kvadratmeter. Vad motiverar ett pris på 5miljoner när du har en "indirekta lån" på ytterligare 1miljon (totalt 6miljoner), när du kan köpa en villa på samma address, med samma standard, för 6miljoner idag?
Jag skulle inte värdera ägandet i en brf högre än att äga en villa, skulle du? Men så har det varit fram tills nu enligt marknaden (när man följer priserna).
De områden jag följer pyser priserna ner. Jag sålde i samma område för strax över 60tusen per kvadratmeter. Priserna i området idag ligger på närmare 50tusen per kvadratmeter, och jag tror fortfarande priserna kommer gå ner i det området, tyvärr. Jag väntar till prisbilden i området faller till en accepterad nivå om jag ska göra ett "klipp". Jag förstår inte varför jag ska betala premium för att bo I en bostadsrätt när jag kan hyra i samma område för billigare.
Men hur kan det då bli ett "klipp"? Köper du när priserna bottnat, utan att tro på en prisökning framöver, kan du väl lika gärna bo kvar i hyresrätten? Du sålde ju av en anledning? Varför sålde du?
Det är ju lite detta jag menar med hyreshjonen, och komedin med det hela.
Man säger i ena andetaget: "Bostadsmarknaden kommer totalkrascha, och det kommer se becksvart ut för all framtid (och man kan naturligtvis förutspå när botten är nådd, först då går man all-in!). Äga sitt boende är värdelöst nu, och framöver kommer det bli en stabil och billig bostadsmarknad" - I nästa andetag, kan man inte vänta med att "fynda", det ska köpas bostäder hit och dit, nästintill gratis, och man ska göra vinster utav bara helvete! - Hur får man ihop den kalkylen? Marknaden kommer ju aldrig återhämta sig? Eller?
Om man nu är jättesugen på att köpa bostäder billigt, förväntar man ju sig en prisökning/vinst framöver, eller hur? Eller vill man bara köpa bostad, för ägandets skull? Det är ju såååå himla bra och smidigt med hyresrätter har vi ju hört här i tråden. Så vad är då lockelsen med att göra dessa "klipp" som aldrig kommer? Om inte, för att gå med vinst?