2023-06-29, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Haha ja, och svara på frågor 🙈. Sprungit på en sådan när jag var på visning, kunde inte svar på något annat än det uppenbara. Lär vara lite skralt med löner för mäklare idag.
Jag med.

Kunde inte energiklass. Visste inte tomtarealen. Visste inte vart exakt tomtgränsen gick pga 2 häckar uppsatta. Visste heller inte om besiktningsprotokoll fanns. Men ändrade sig efter 3 min och sa att besiktningsprotokoll är villkorat att ingå vid kontraktskrivning. Osv.

Hans mecklarherre var väl på andra uppdrag. Detta var ett hus med "pris saknas" och alltså en mecklarassistent, 23 år gammal ish, som fick hålla en "exklusiv förhandsvisning".

Objektet finns inte mer. Ej sålt iaf.
Citera
2023-06-29, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Jag med.

Kunde inte energiklass. Visste inte tomtarealen. Visste inte vart exakt tomtgränsen gick pga 2 häckar uppsatta. Visste heller inte om besiktningsprotokoll fanns. Men ändrade sig efter 3 min och sa att besiktningsprotokoll är villkorat att ingå vid kontraktskrivning. Osv.

Hans mecklarherre var väl på andra uppdrag. Detta var ett hus med "pris saknas" och alltså en mecklarassistent, 23 år gammal ish, som fick hålla en "exklusiv förhandsvisning".

Objektet finns inte mer. Ej sålt iaf.
Blev kanske en exekutiv förhandsvisning 😂
Ska bli kul att spana in kronkalles auktioner till hösten/vintern.
Citera
2023-06-29, 14:38
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Tesen att bostadsaffärer alltid är en god affär stämmer inte längre.

Sedan 2017 har det EJ varit en god investering som alltid lönar sig. Vi närmar oss 7 år av stagnation.

De kommande åren kommer EJ priserna att gå upp. Snarare bör priserna gå ner den kommande 6-månaders perioden.

Hösten lär bli brutalt dålig för svensk bostadsmarknad.

Räntesänkningar lär inte komma förrän vintern 2024/våren 2025.

Handlar inte alltid om att det ska vara en god investering eller ej sett till inköpspris, sen om man vill ha en viss typ av boende så kostar det helt enkelt.

Vi köpte ett hus för att vi ville bo i hus och om jag istället skulle hyrt samma hus i Stockholmsförort sen 2017 då vi köpte, hade hyran landat på 20-25k per månad lätt.
Jag hade tills idag behövt betala en hyra på mellan 1.5-1.8 miljoner för dessa 6 åren.

En eventuell nedgång på 10-15% kommer inte i närheten av denna kostnaden och nu ligger vi dessutom fortfarande + sen 2017 års dipp nivåer. Har nog till dags datum sparat 1-2 miljoner på att köpa istället för att hyra hus som vi var inne på ett tag.

Med det sagt behöver priserna gå ner ytterligare nu när räntan fortsätter upp. De som ser sitt boende som investering och inte har budgeterat för detta får nog tänka om.
Citera
2023-06-29, 14:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Varför är deflation per automatik alltid dåligt för alla löntagare?
Googla "deflation is bad". Enklast kan man säga att ingen vill köpa något, en ny TV kostar ju mindre om 3 månader så man väntar. En lägenhet renoveras inte, det blir ju billigare nästa år. När ingen handlar något så blir många arbetslösa, samhället fattigare, en ond spiral. Anses vara värsta tänkbara ekonomiska scenario, utöver superinflation som nu i t.ex Turkiet och Argentina.

Ingen i Sverige tänker än i deflations-termer, alla tänker i bubbeltermer. och nollränte-termer. Så det jag skriver ovan är lite overkligt. Men plötsligt ändrar sig alla.
Citera
2023-06-29, 14:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Handlar inte alltid om att det ska vara en god investering eller ej sett till inköpspris, sen om man vill ha en viss typ av boende så kostar det helt enkelt.

Vi köpte ett hus för att vi ville bo i hus och om jag istället skulle hyrt samma hus i Stockholmsförort sen 2017 då vi köpte, hade hyran landat på 20-25k per månad lätt.
Jag hade tills idag behövt betala en hyra på mellan 1.5-1.8 miljoner för dessa 6 åren.

En eventuell nedgång på 10-15% kommer inte i närheten av denna kostnaden och nu ligger vi dessutom fortfarande + sen 2017 års dipp nivåer. Har nog till dags datum sparat 1-2 miljoner på att köpa istället för att hyra hus som vi var inne på ett tag.

Med det sagt behöver priserna gå ner ytterligare nu när räntan fortsätter upp. De som ser sitt boende som investering och inte har budgeterat för detta får nog tänka om.
Enda felet i din argumentation är att du inte tar höjd för "vad händer om huset sjunker 40%". Och det är ändå bara till 2005 års priser eller så. År 1994 kostade antagligen ditt hus 1mkr, inte 5 mkr.
Citera
2023-06-29, 15:20
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Googla "deflation is bad". Enklast kan man säga att ingen vill köpa något, en ny TV kostar ju mindre om 3 månader så man väntar. En lägenhet renoveras inte, det blir ju billigare nästa år. När ingen handlar något så blir många arbetslösa, samhället fattigare, en ond spiral. Anses vara värsta tänkbara ekonomiska scenario, utöver superinflation som nu i t.ex Turkiet och Argentina.

Ingen i Sverige tänker än i deflations-termer, alla tänker i bubbeltermer. och nollränte-termer. Så det jag skriver ovan är lite overkligt. Men plötsligt ändrar sig alla.
Du förklarar inte så bra.
Om jag inte blir av med jobbet är det då fortfarande dåligt att min lön blir mer värd?
Är det bättre som nu med 10% inflation och 4% löneförhöjning?
Du upprepar bara det som makten säger.
Citera
2023-06-29, 15:20
Bannlyst
Smaka på denna gubbar, hushållens bostadslån ökat 459% sedan 2002. Kan översätta det till över 3500 miljarder kr med Stefan Ingves 17 år i makten

Absolut ingen korruption! Media ställer inte frågan varför!

Så problemet är svennar bara binder sig i 2 år?

https://www.svd.se/a/q1xo5w/styrrantan-hojs-till-3-75-procent-kan-bli-fler-hojningar

Bolåneräntorna fördubblades

De svenska hushållens lån har under lång tid ökat snabbare än de disponibla inkomsterna.

Sedan 2002 har hushållens bostadslån i Sverige ökat 459 procent.

Under 2022 mer än fördubblades bolåneräntorna och bostadspriserna sjönk.

I mars 2023 gick omkring 12 procent av inkomsten för nya bolånetagare till att betala räntor.

Det är den högsta andel som uppmätts sedan Finansinspektionen började med kartläggningen 2012.

Amerikaner binder sina boräntor på över 20 år i snitt, tyskar på nära tio år.

Svenska bolånekunder binder boräntorna på i snitt två år.

I mars i år valde 94 procent av SBAB:s nya kunder rörlig ränta, en ökning jämfört med i fjol, då motsvarande siffra var 44 procent.

TT

Källor: Finansinspektionen och SEB.
Citera
2023-06-29, 15:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du förklarar inte så bra.
Om jag inte blir av med jobbet är det då fortfarande dåligt att min lön blir mer värd?
Är det bättre som nu med 10% inflation och 4% löneförhöjning?
Du upprepar bara det som makten säger.
Googla så hittar du svaret.

Själv killgissar du bara och ärligt talat vet staten mer än du på de flesta områden.
Citera
2023-06-29, 15:23
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Varför skulle FI reagera på det? Det är väl upp till varje bank att bestämma hur de räknar ut ifall de ska bevilja lån eller inte. Det finns regler om amortering och skuldsättning i förhållande till årsinkomst men mig veterligen finns inga regler kring kalkylränta. Om bankerna beviljar för frikostigt får de istället på sikt kreditförluster
Kreditförluster som vi skattebetalare ska hjälpa dom med att lösa, därav är det kanske inte så konstigt att staten vill reglera det lite?
Citera
2023-06-29, 15:24
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Googla så hittar du svaret.

Själv killgissar du bara och ärligt talat vet staten mer än du på de flesta områden.
Ok?
Vi kan konstatera att DU inte vet speciellt mycket.
Dollarn är nu på ath, snyggt jobbat av den allvetande staten.
Citera
2023-06-29, 15:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ok?
Vi kan konstatera att DU inte vet speciellt mycket.
Dollarn är nu på ath, snyggt jobbat av den allvetande staten.
Vi? Är du TVÅ personer?

Det verkar mer vara du som är allvetande?

"Staten" har ingenting med dollarkursen att göra. Om du inte räknar US FED som "staten". Fast regelverket säger det motsatta.
Citera
2023-06-29, 15:45
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Vi? Är du TVÅ personer?

Det verkar mer vara du som är allvetande?

"Staten" har ingenting med dollarkursen att göra. Om du inte räknar US FED som "staten". Fast regelverket säger det motsatta.
Det är kanske fler än jag som börjat ifrågasätta din kognitiva förmåga.
Mår du bra?
Känner du till Riksbanken i Sverige, du vet dom som håller på att dutta med räntan och hoppas på att problemen ska lösas av sig själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in