2023-06-29, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archimedesx
Det är nog inget fel på originalkonstruktionen med tanke på att den höll i 35 år. Snarare metallutmattning, inget håller för evigt, eller fel på de piratkopierade delarna som det ryktas att man köpt in.

Rent spontant så ser hjulen och hjulupphängningarna mycket klena ut i förhållande till de höga belastningar som de utsätts för i drift. Detta medför risk för urspårning och andra driftsstörningar samt att det starkt bidrar till ökat slitage och metallutmattning i sagda metallpartier, med till slut haveri som följd. Jag hade aldrig godkänt en sådan konstruktion om jag var besiktningsman.

Man kan räkna och visa på att "Joodå, det skall hålla, ingen fara!" Ibland är det bra med lite sunt förnuft och skepsis så att man inser att "det där är inte bra, gör om!" så att inte sådana här saker inträffar.
Senast redigerad av brakfesten009 2023-06-29 kl. 10:53.
Citera
2023-06-29, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vladimir-Suckmeoff
Finns det namn och bild på den 35-åriga förolyckade kvinnan/offret? Var hon snygg?
Men snälla läs tråden namnet förekommer flera gånger
Citera
2023-06-29, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Det blir alldeles säkert konsekvenser vad gäller säkerheten för dessa attraktioner i allmänhet.

Ganska troligt att man t.ex. börjar ta en snabb berg-och-dalbanas förväntade livslängd, 25 år, på större allvar också. Jetline kommer säkert säljas/skrotas.

Jag tror inte heller att man kommer öppna jetline igen. I alla fall inte så som den ser ut idag. Eventuellt att man monterar ner den och säljer den. Men byggs den upp någonstans i eu så tror jag det blir med en helt annan typ av vagnar.
Tänker tex på trädbanan i Danmark Rutchebanen är från 1932. Den underhålls mycket och man byter ut trädet årligen till den grad att räknar man på det så var 7 år är allt trä utbyte.
Man borde kanske sätta gräns på hur gammal boggin får vara. Hur gammal byglar och och säkerhets anordning får vara innan det bytas ut helt
Citera
2023-06-29, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Finns det avvikelser som inte går att se?

Utmattningssprickor kan dölja sig under t.ex färg
Citera
2023-06-29, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Rent spontant så ser hjulen och hjulupphängningarna mycket klena ut i förhållande till de höga belastningar som de utsätts för i drift. Detta medför risk för urspårning och andra driftsstörningar samt att det starkt bidrar till ökat slitage och metalluttröttning i sagda metallpartier med till slut haveri.

Jag räknar med att tillverkaren mycket noga har räknat belastningar, hållfasthet och dimensionerat materialet därefter. Men metallutmattning är oundviklig, därför har dessa delar en begränsad livslängd som förmodligen överskridits.
Citera
2023-06-29, 10:48
Medlem
grosemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archimedesx
Jag räknar med att tillverkaren mycket noga har räknat belastningar, hållfasthet och dimensionerat materialet därefter. Men metallutmattning är oundviklig, därför har dessa delar en begränsad livslängd som förmodligen överskridits.

Som sagt tidigare. Delar hade bytts ut, men originaldelar var för dyra så GL hade beställt egentillverkade kopior. Lär ha spelat in.
Citera
2023-06-29, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groseman
Orsaken till haveriet ligger troligen i de uppgifter jag beskriver i detta inlägg:
(FB) Berg- och dalbana har spårat ur på Gröna Lund - en död, flera skadade (2023-06-25)
Låter som påhitt. Svetsat kopior av hjulen? Du tror inte att de är av nåt typ gummi?

Om det är sant behöver det inte vara sämre. Jag antar att du egentligen menar typ axlar eller själva boggin?

Men tills du visat nåt som stöder ditt påstående så är det enbart ett fantasifullt påstående. Du vet, det är den som påstår nåt som ska bevisa det.
Citera
2023-06-29, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissyCroc
Jag tror inte heller att man kommer öppna jetline igen. I alla fall inte så som den ser ut idag. Eventuellt att man monterar ner den och säljer den. Men byggs den upp någonstans i eu så tror jag det blir med en helt annan typ av vagnar.
Tänker tex på trädbanan i Danmark Rutchebanen är från 1932. Den underhålls mycket och man byter ut trädet årligen till den grad att räknar man på det så var 7 år är allt trä utbyte.
Man borde kanske sätta gräns på hur gammal boggin får vara. Hur gammal byglar och och säkerhets anordning får vara innan det bytas ut helt

Att det inte skulle finnas en underhållningsplan där kritiska delar helt byts ut efter en viss tid är helt orimligt. Det finns givetvis. För att slippa undersöka varenda svets, bult, plåt osv så sätter man t ex att ett hjul samt axel ska bytas ut efter 6 månader eller ett visst antal körningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trebarnsmamma
Jag stod precis vid bänkarna under jetline och vilda musen efter att ha åkt Jetline precis. Hade ansiktet riktat mot jetline när jag hörde några stora smällar och ser hur hela banan gungar samtidigt som en ramlar ur i nedförsbacken, faller helt handlös.. sedan en annan strax därefter och sedan den tredje som ramlar ur strax innan vagnen stannar. Han ramlar som en trasa över balken i ren och skär tur, kramar sig fast för att sedan hasa sig upp och sätta sig längre bort på balken. Under hela kaoset ser jag även hur hjulet flyger. Folk skriker i ren och skär panik och springer därifrån, för man trodde att hela skiten skulle ramla. Sedan springer folk tillbaka när man insåg allvaret och några hoppar över staketet för att ta hand om de skadade. Själv stod man som paralyserad med varsitt barn i handen

Tack för att du delar med dig av vad du såg. Hur personen hamnade på balken har det spekulerats mycket om. Kunde du uppfatta vad som verkade gå fel först? Hjulen bröts av från första vagnen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Vittnen från Gröna Lund har ju sagt att vakter gick runt och kollade på vagnarna strax innan olyckan och verkade tycka de var något som inte stämde men lät det vara.

Har hört att den man kollade på en vagn men vet inte till 100% vilken det var. Sen vet jag inte heller orsaken till att dom titta på den. Kan ju varit att dom kollade på en speciell sak och kollade den och att efter kollat på just det felet inte kunnat hitta något fel så det beslutets att låta den fortsätta. Svårt att vet innan hav utredningen är klar. Tänker på något sätt att hade dom sett ett allvarligt fel så hade dom inte låtit den gå vidare.
Citera
2023-06-29, 10:52
Medlem
grosemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Låter som påhitt. Svetsat kopior av hjulen? Du tror inte att de är av nåt typ gummi?

Om det är sant behöver det inte vara sämre. Jag antar att du egentligen menar typ axlar eller själva boggin?

Men tills du visat nåt som stöder ditt påstående så är det enbart ett fantasifullt påstående. Du vet, det är den som påstår nåt som ska bevisa det.

Som sagt, mer information finns på PM.
Citera
2023-06-29, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Rent spontant så ser hjulen och hjulupphängningarna mycket klena ut i förhållande till de höga belastningar som de utsätts för i drift. Detta medför risk för urspårning och andra driftsstörningar samt att det starkt bidrar till ökat slitage och metalluttröttning i sagda metallpartier med till slut haveri som följd. Jag hade aldrig godkänt en sådan konstruktion om jag var besiktningsman.
Du kollar inte de utförda hållfasthetsberäkningarna? Bara för att nåt är gammalt blir det inte utmattat, det beror på påkänningsnivån, antal cykler i förhållande till valt materials hållfasthetsegenskaper.

Stål är starkare än man tror. Även när det är gammalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in