2023-06-29, 13:05
  #5257
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du tror att jag skulle sätta något som helst värde vid sådana trådsanningar? Hur jävla lättlurade är ni egentligen?

Det groseman säger är fullt möjligt och i mina ögon en helt rimlig uppgift. Om det sen orsakat olyckan eller inte vet vi självklart inte, men att företaget skulle kunna anlitat någon annan (än leverantören) för att låta utföra reparationer håller jag som högst trovärdigt.
Citera
2023-06-29, 13:07
  #5258
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Länk?

Www.Google.se
Citera
2023-06-29, 13:08
  #5259
Medlem
Balkmannens avatar
Har det kommit ut någon video som visar olyckförloppet?
Citera
2023-06-29, 13:10
  #5260
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag reagerade med ungefär samma förvåning som du har gjort.

Men just när det gäller olyckan i Kanada och slutsatser som man drog efter den så var det några saker jag reagerade speciellt på.

  1. Boogien går inte att inspektera utan att bitvis ta isär den
  2. Placeringen av bromsarna går det svårt att inspektera boogien visuellt
  3. Rekommendationen var att inspektera vagnarna när de är borttagna från rälsen

Sen är det även som så att de byggde om Mindbender vagnar efter olyckan. De hade båge, bälte och nackkudde efter olyckan. Innan olycka var det som jetline dvs bara båge.

Lisebergsbanan som även den är gjord av samma tillverkare har ju byggt om sina vagnar och jag är lite nyfiken på hur de ser ut.

Varför har inte Gröna Lund byggt om sina vagnar efter olyckan i Kanada och utrustad dem med bälte?

Mindbender hade väl loopar vilket Jetline inte har. Sjukt ifall de bara skulle ha bygel då.
Citera
2023-06-29, 13:11
  #5261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag läser nu att även lisebergsbanan har fått stoppats som panik åtgärd pga brister. Tvi vale för dessa diaboliska bergodalbane tillverkare! Riv dessa dödsfällor till ”nöjesfält” och återskapa folkets park.

Inget är panikstoppat pga brister. Det är ett vanligt tekniskt underhåll som tar lite längre tid, den öppnar imorgon. Har inget med Jetline att göra säger de.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WRXpek/lisebergbanan-avstangd-efter-tekniskt-fel
Citera
2023-06-29, 13:14
  #5262
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0ppan80
Inget är panikstoppat pga brister. Det är ett vanligt tekniskt underhåll som tar lite längre tid, den öppnar imorgon. Har inget med Jetline att göra säger de.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WRXpek/lisebergbanan-avstangd-efter-tekniskt-fel

Och ÄVEN om det har med Jetline att göra så var underhållet planerat sedan läääääääänge. Typiskt standarsvar när man inte vill oroa pöbeln.
Citera
2023-06-29, 13:20
  #5263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om man har ett företag är en olycka det sista man vill råka ut för eftersom det skapar enorma merkostnader och en extrem negativ PR. Vem som helst, utom du begriper det, och förstår att det inte går att muta sig till framgång genom att få bristfällig utrustning godkänd.

Inom någon slags marknadsrunkande nyliberal teori, ja. Men i verkligheten är människor kortsiktiga och bryr sig bara om sig själva. Jag tror inte att grönan räknat med att detta ska hända, trots att de snålat in på saker.
Citera
2023-06-29, 13:21
  #5264
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkmannen
Har det kommit ut någon video som visar olyckförloppet?

Inte vad jag sett men Trebarnsmamma har beskrivit väldigt bra
Inlägg https://www.dn.se/sverige/16-ariga-alicia-blev-vittne-till-dodsolyckan-pa-grona-lund-det-kommer-att-folja-mig-livet-ut/
Citera
2023-06-29, 13:30
  #5265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Och ÄVEN om det har med Jetline att göra så var underhållet planerat sedan läääääääänge. Typiskt standarsvar när man inte vill oroa pöbeln.

Eller hur, snarare har det läckt ut vad som gick sönder på Jetline och nu dubbelkollar och trippelkollar man på Liseberg.
Citera
2023-06-29, 13:32
  #5266
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Det groseman säger är fullt möjligt och i mina ögon en helt rimlig uppgift. Om det sen orsakat olyckan eller inte vet vi självklart inte, men att företaget skulle kunna anlitat någon annan (än leverantören) för att låta utföra reparationer håller jag som högst trovärdigt.

Det du skriver är bara ytterligare påståenden utan något som helst bevis. Du vet ingenting, men påstår en mängd ogrundade saker. Du skulle passa som skvallerkärring på ett kafferep.
Citera
2023-06-29, 13:32
  #5267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Företaget är ju övertaget av att annat så verksamheten fortgår.

Men ditt påstående om mycket problem med urspårningar för just den här tillverkaren. Har du tillgång till urspårningar per åk för detta och andra tillverkare? Vilka av dessa beror i så fall på konstruktionsfel och inte handhavandefel? Du måste ju veta detta med ditt påstående eller gissar du bara?

Mindbender spårade delvis ur
Wildcat flög folk av och dog
Jet star Pojke flög ur men överlevde
All amerikan trippel loop spårade delvis ur
Quimera tappade hjul och spåra delvis ut
Tsunamin spårade delvis ur

Vet även att det finns fler
Sen har jag inte kollat rapport från varje olycka men det tycks på något vis vara ett återkommande problem
Citera
2023-06-29, 13:32
  #5268
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Inom någon slags marknadsrunkande nyliberal teori, ja. Men i verkligheten är människor kortsiktiga och bryr sig bara om sig själva. Jag tror inte att grönan räknat med att detta ska hända, trots att de snålat in på saker.

Det är så den gamla socialistiska ideologi fungerar. Minns Tjernobyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in